در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.
هزینه مشاوره 39,000 تومان
چگونه می توانم خشم و عصبانتیم را کنترل کنم؟
مشاور:
مشاوره آنلاین آرین یحیی پور آرین یحیی پور پروفایل آرین یحیی پور
دسته بندی:
تاریخ انتشار: 1401/10/20 20:50
جنسیت کاربر: ...منتظر انتشار
--
... در حال بارگذاری صدای کاربر
زمان
صدای کاربر:
--:--
توضیحات کاربر:
با وجود تحمل بالایی که در مقابل نظر و رفتار انسانها دارم با این حال مواقعی در مقابا یکسری از رفتارهای طرف مقابل زود برانگیخته وعصبانی می شوم چه راهکاری را برای این مشکل پیشنهاد می کنید
پرسش دقیق و صریح کاربر:
چه اقداماتی را در زمان عصبانیتم در برخورد با دیگران انجام دهم تا بر خشم خودم غلبه کنم؟
جواب مشاور
تاریخ ارسال جواب: 1401/10/20 20:43 مشاور: آرین یحیی پور
صدای مشاور:
--
... انتظار برای بارگذاری صدای کاربر
زمان
--:--
توضیحات مشاور:
شما هنگام مواجهه با مشکلات گرفتاری ها ناراحتی ها اخلاق و رفتارهای مختلفی از خود بروز می دهید. در صورتی که مشکل و گرفتاری با جهان بینی شما همخوانی نداشته باشد ممکن است ناراحت و سپس عصبانی و خشمگین شوید ولی در صورتی که اتفاق ناگوار و مشکلات با جهانبینی شما همخوانی داشته باشد در مرحله ناراحتی می مانید. به عنوان مثال فرض کنید خبر ناگوار مرگ عزیزی به شما می رسد، مسلما ناراحت می شوید ولی احتمال اینکه دچار خشم شوید خیلی کم است. چرا؟ چون این موضوع یعنی مرگ انسان ها با جهانبینی شما سازگار است و قبول کرده اید که افراد یک روز فوت خواهند کرد. ولی اگر در جهان بینی شما مرگ جایی نداشته باشد مسلما بعد از ناراحتی خشمگین خواهید شد. در هنگام مواجه با مشکلات و اتفاق های بد bad event مراحلی طی خواهد شد تا به مرحله خشم برسید. مرحله اول ناراحتی مرحله دوم عصبانیت مرحله سوم در صورتی که عصبانتی از کنترل خارج شود، خشم و در مرحله اخر در صورتی که حتی کنترل خشم وجود نداشته باشد خشمی همراه با غضب روی می دهد که در این مرحله فرد کاملا از کنترل خارج می گردد. بسته به میزان مشکل و گرفتاری و همچنین ناسازگاری رویدادی که باعث ناراحتی شما شده با جهانبینی شما، سرعت گذر از مرحله ای به مرحله بعد متفاوت خواهد بود. گاهی افراد مستقیما در برخورد با گرفتاری ها عصبانی می شوند و مرحله ناراحتی را به سرعت رد می کنند. گاهی هم بعضی ها در مواجه با گرفتاری ها و رویدادهای ناگوار و ناخواسته مستقیما خشمگین می شوند و مراحل ناراحتی و عصبانیت را بی وقفه رد می کنند. برای کنترل هر مرحله نیاز است که روی خودتان کار کنید. در مورد کنترل خشم کتاب های بسیار مفیدی به نگراش درآمده است، پیشنهاد می شود یکی از این کتاب ها را خریداری و مطالعه بفرمایید.
جواب کوتاه و صریح مشاور:
مراحل دقیق مسیر خشمگین شدن را مطالعه کنید و در هر مرحله ای که فکر میکنید دچار کمبود و یا اشکال هستید با تمرین و مطالعه و یا مشاوره با مشاوران به بهبود شخصیتی خود در طی گذر زمان بپردازید. کنترل ناراحتی ، کنترل عصبانیت ، کنترل خشم و کنترل خشم و غضب را می توانید با تمرین، مطالعه و مشاوره در خود پرورش دهید. در هیچ سنی دیر نیست.
مقاله اختصاصی

برای ایجاد استعداد کنترل خشم در رفتار و برخورد خود پیشنهاد می شود علاوه بر تمرین هایی که در این عرصه وجود دارد به مطالعه و آموزش بپردازید

چند نمونه از کتاب هایی که می تواند برای کنترل خشم شما مفید باشد را به شرح زیر است:

۱- مدیریت خشم

با خواندن راهکارهایی که در این کتاب نوشته شده، یاد می‌گیرید از خشمی که از گذشته به همراه دارید، رها شوید. با خشمی که امروز دارید، برخورد کنید و از خشمی که ممکن است در آینده برای شما پیش بیاید، پیشگیری کنید.

این کتاب، همه اطلاعاتی که نویسنده طی چهار دهه کار بالینی به همراه پژوهش‌های علمی جمع آوری کرده‌است را به شما ارائه می‌دهد. دکتر جنتری از روانشناسان برجسته در حوزه مدیریت خشم و عضو انجمن روانشناختی آمریکا است.

برای خواندن این کتاب، نیازی نیست که از فصل اول شروع کنید و تا آخر مطالعه کنید. بلکه می‌توانید نگاهی به فهرست کتاب بیندازید و مطالعه را از مطلبی که مناسب شماست، آغاز کنید.  

کتاب مدیریت خشم

به عقیده جنتری، لازم نیست همه چیز را درباره خشم و عصبانیت بدانید، فقط لازم است آنچه را برای مدیریت خشم موثر است، بدانید. بنابراین، در این کتاب به قول خودش خبری از مطالب قلمبه سلمبه علمی نیست و تمرکز او بر راهبردهای اثبات شده مدیریت خشم است.


کتاب مدیریت خشم در ۷ بخش و ۲۵ فصل تنظیم شده است:

بخش اول: پایه‌های خشم

بخش دوم: مدیریت خشم همین امروز

بخش سوم: پیشگیری از خشم فردا

بخش چهارم: برخورد با خشم از گذشته

بخش پنجم: تغییر شیوه‌ی زندگی برای مدیریت خشم

بخش ششم: مدیریت خشم در رابطه‌های کلیدی

بخش هفتم: بخش ده‌تایی‌ها

۲- درمان خشم در ۳۰ دقیقه

اگر به دنبال راهکارهایی ساده و سریع برای کنترل خشم و عصبانیت خود هستید، این کتاب برای شما است.

کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه توسط دکتر رونالد.تی پاتر افرون و  دکتر پاتریشیا اس. پاتر افرون نوشته شده است و از بهترین کتابهای کنترل خشم است.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟
لازم نیست حتما مشکلی اساسی در خصوص خشم داشته باشید تا این کتاب را مطالعه کنید. هر فردی در بعضی شرایط ممکن است دچار فوران خشم شود و این کتاب به شما می آموزد چطور این موقعیت ها را مدیریت کنید.

درمان خشم در 30 ثانیه


کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه به سه بخش اصلی تقسیم شده است.

بخش اول شامل فصل هایی است که به شما کمک می کند موقعیت هایی که باعث خشم شما می شود را شناسایی کنید.

در بخش دوم به شما کمک می شود اهداف واقع گرایانه برای مقابله با خشم و عصبانیت خود در نظر بگیرید.

در بخش سوم روش های اساسی برای کنترل خشم از جمله روش هایی برای شناسایی عواطف و هیجانات خودتان و دیگران آموزش داده شده است.

هر فصل به سه بخش تقسیم شده است:

قسمت اول شامل مقدمه ای کوتاه در مورد اهداف آن فصل است و حداقل یک راه حل موثر برای مقابله با مشکلات مربوط به خشم ارائه می دهد.

در قسمت دوم، به راه حل های مفید و کاربردی بیشتری پرداخته شده است.

در قسمت سوم، راه حل های تکمیلی و مثال هایی از موارد موفق استفاده از این روش ها برای کنترل خشم ارائه شده است.

۳- نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد

نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد. این وعده‌ای است که دکتر آرتور لانگ و دکتر آلبرت الیس به خوانندگان کتاب می‌دهند. این کتاب را می‌توان از جمله بهترین کتاب ها برای کنترل خشم در نظر گرفت. زیرا با استفاده از راهکارهای موثر، کنترل واکنش‌هایتان را به شما یاد می‌دهد.

نمی گذارم کسی اعصابم را بهم بریزد

اگر شما هم در برخورد با اعضای خانواده یه همکارانتان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که باعث عصبانیت شما می‌شود، مطالعه این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نویسندگان کتاب می‌گویند: “در این کتاب از حرف‌و‌حدیث‌های نظری و روانشناسی ساده‌انگارانه، روش مثبت‌اندیشی سطحی، خبری نیست. در عوض، به مجموعه‌ای از مهارت‌های بسیار خاص اشاره‌است که وقتی اشخاص و موضوعات دکمه های اعصابتان را فشار می‌دهند، طرز واکنش شما را در جهت درست هدایت می‌کند و این روش کارایی دارد!”

به عقیده نویسندگان، برای اینکه اشخاص و موضوعات را از فشار دادن دکمه‌های اعصابتان بازدارید، در وهله اول باید بدانید چه عواملی باعث واکنش شما می‌شود. بهترین راه برای این منظور، استفاده از روش ABC است که توسط آلبرت الیس توسعه داده‌شده است. 

 

روش ABC برای مدیریت خشم و کنترل عصبانیت

این روش، یکی از روش های مورد استفاده در رویکرد شناخت درمانی است. A ها اشخاص و موضوعات خاصی را نشان می‌دهد (رخدادهای فعال کننده) که به صورت روزمره با آن‌ها برخورد می‌کنیم و می‌توانند اعصابمان را به‌هم بریزند. این موارد می‌توانند شامل مشکلات شغلی مثل رئیس سخت‌گیر، مسائل خانوادگی، تعارض با همسر و فرزندان و … باشند.

وقتی در نقطه A با موقعیت یا فردی مشکل ساز روبرو می‌شویم، در نقطه B انتخاب می‌کنیم، درک می‌کنیم، انتخاب می کنیم، تصمیم می‌گیریم، تحلیل می‌کنیم، قضاوت می‌کنیم و در یک کلام می توان گفت فکر می‌کنیم. 

نحوه ای که در پاسخ به شخص یا موقعیت خاصی فکر می‌کنیم، واکنش احساسی و رفتاری ما را در نقطه C تعیین می‌کند.

بیشتر مردم دچار اشتباه می‌شوند. آن ها باورد دارند که رخدادهای فعال کننده (A) باعث بروز احساسات (C) می‌شوند و این نادرست است.

در حقیقت، نحوه تفکر ما، برداشت و باورهایمان نسبت به رخدادها است که باعث می‌شود به آنها اجازه می‌دهیم اعصابمان را به هم بریزند یا نه.

۴- کتاب غلبه بر خشم

راهکارهایی که دکتر رابرت نی در این کتاب ارائه می دهد، موثر، آسان و دارای اثرات بلند مدت هستند. از این جهت، این کتاب یکی از بهترین کتاب های روانشناسی کنترل خشم است.

اگر خشم فرمان زندگی شما را به دست گرفته‌است، روش شش مرحله ای ارائه شده در این کتاب، به شما کمک می‌کند حتی در استرس آورترین شرایط نیز کنترل خود را به دست بگیرید. این کتاب به شما یاد می‌دهد چطور بدون از دست دادن کنترل خود، اختلافات را حل کنید و نظرات و احساسات درونی خود را بیان کنید.

غلبه بر خشم

مراحل کنترل خشم از نظر رابرت نی
به گفته نویسنده کتاب، یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از پرداختن به مراحل کنترل خشم، خودآگاهی است. از نظر او، خشم به دلیل عدم کنترل احساسات و هیجانات یا زمانی که فرد انتظارات غیر واقع گرایانه از خود دارد، ایجاد می شود.

این شش مرحله شامل مولفه های شناخت عوامل ایجادکننده خشم، شناخت تجربه های برانگیزاننده خشم، کاهش شدت خشم، نحوه استفاده از افکار مثبت در کنترل خشم، شناخت تجربه های برانگیزاننده خشم، یادگیری برقراری ارتباط مناسب در لحظه خشم و نحوه نهادینه کردن مراحل کنترل خشم در خود است.

استراتژی‌هایی که نویسنده ارائه می کند به شما کمک خواهد کرد تا از خشم مخرب رهایی پیدا کنید:

دریابید که کدام یک از شش حالت خشم برای شما مشکل ایجاد می کند.
نشانه های اولیه خشم در افکار و حالات فیزیکی خود را شناسایی کنید.
انتظارات غیر واقع بینانه ای که از خود و دیگران دارید را مشخص کنید.
موقع بروز اختلافات با اعضای خانواده، همکاران و دیگران، به شکل موثر ارتباط برقرار کنید.
مهارت‌های مدیریت خشم را در خلوت خود و در مکان‌های عمومی تمرین کنید تا زمانی که ملکه ذهن شما شوند.

۵- روانشناسی خشم

آیا ابراز خشم همیشه برای شما مفید است؟ آیا سرکوب خشم همیشه مضر است؟ آیا زنان مشکلات به خصوصی در رابطه با خشم دارند که مردان ندارند؟

دکتر کارول تاوریس در این کتاب به این سوال و سوالاتی از این دست، پاسخ می‌دهد. او به صورت تخصصی، جنبه های مختلف خشم  از جمله عوامل ژنتیکی، استرس و … را بررسی می کند. همچنین باورهای رایج در خصوص ریشه ها و کاربردهای خشم را به چالش می کشد.

این کتاب را می توان یکی از بهترین کتابهای کنترل خشم دانست و خواندن آن به افرادی که می‌خواهند خشم را کنترل و تبدیل به یک نیروی خلاق کنند، توصیه می‌شود. زیرا به عقیده نویسنده، خشم یک پدیده کاملاً طبیعی است و مانند محبت این قابلیت را دارد که بسیار خوب یا بد باشد.

روانشناسی خشم

دکتر تاوریس با اشاره به داستان‌های واقعی، تلاش کرده تا ریشه‌های اصلی خشم را بیابد و راهی اساسی برای جلوگیری از بروز آن ارائه دهد.

این کتاب موارد زیر را بررسی می کند:

آیا عوامل هورمونی می‌تواند دلیل یا بهانه ای برای اقدامات پرخاشگرانه و عصبانیت باشد؟
۵ موقعیتی که در آن‌ها خشم ممکن است موثر باشد. همچنین شرایطی که در آنها خشم  مفید و موثر نیست.
استراتژی‌هایی برای حل مشکلات مربوط به خشم از جمله خشم مزمن، نحوه برخورد با افرادی که ارتباط با آن ها مشکل است، نزاع‌های خانوادگی همیشگی، خشم پس از طلاق، کودکان پرخاشگر و …
 
فصل های کتاب
فصل اول: خشم و خرد- دوگانگی دائمی

فصل دوم: آداب وحشیان- قواعد فرهنگی خشم

فصل سوم: کالبدشکافی خشم

فصل چهارم: فشار، بیماری و قلب یا افسانه های خشم سرکوب شده

فصل پنجم: افسانه های خشم ابرازشده

فصل ششم: جلو جشم ها را خون گرفتن

فصل هفتم: جیغ جیغوها، اخموها، لجبازها و غرغروها

فصل هشتم: پیاز زناشویی

فصل نهم: خشم به خاطر عدالت

 

در پایان در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راه های کنترل خشم و عصبانیت مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.