در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.
هزینه مشاوره 34,000 تومان
آیا دوستی های قبل از ازدواج خوب است؟
مشاور:
مشاوره آنلاین آرین یحیی پور آرین یحیی پور پروفایل آرین یحیی پور
دسته بندی:
تاریخ انتشار: 1401/10/21 18:46
جنسیت کاربر: ...منتظر انتشار
--
... در حال بارگذاری صدای کاربر
زمان
صدای کاربر:
--:--
توضیحات کاربر:
سلام حسین هستم ۳۱ ساله لطفا توضیح دهید در خصوص این سوال
پرسش دقیق و صریح کاربر:
سلام نظرتون در مورد دوستی های قبل مشاوره
جواب مشاور
تاریخ ارسال جواب: 1401/10/21 18:33 مشاور: آرین یحیی پور
صدای مشاور:
--
... انتظار برای بارگذاری صدای کاربر
زمان
--:--
توضیحات مشاور:
امیدوارم احوالتون خوب باشه هر عملی صرفا و مطلقا خوب و یا بد نیست، مزایا و معایبی دارد و نمی توان دوستی قبل از ازدواج را کاملا بد و یا کاملا خوب دانست. اصولا هرگاه ما سعی کردیم همه چی رو دسته بندی کنیم و در ظرف خوب و بد بریزیم دچار گرفتاری می شیم. اینکه این موضوع رو خوب و بد کنید ، سیاه و سفید ببینید و به صورت صفر و یک با موضوع برخورد کنید خودتون رو اذیت کردین. فرض کنید لیوانی جلوی شما می گذارند و درون این لیوان نوشیدنی وجود دارد. این لیوان را در سینی می گذارند و به شما تعارف می کنند. اگر قصد داشته باشید این لیوان را بردارید و بنوشید اولین سئوالی که برایتان پیش می آید چیست؟ ایا اولین سئوالتون در مورد نصفه ی پر و خالی لیوان خواهد بود و برای قطعی کردن تصمیم خود به نوشیدن محتوای داخل لیوان ابتدا به پر و خالی بودن لیوان فکر می کنید و یا در مورد محتوای داخل لیوان به صورت ناخوداگاه وارد مرحله انتخاب می شوید؟ ممکن است داخل لیوان چای باشد و یا قهوه و یا مشروبات الکلی .. مسلما اولین سئوال ناخودآگاه شما از خودتون، در مورد محتوای لیوان خواهد بود چرا که این محتوا باید اولا با معده و دستگاه گوارشتان سازگار باشد سپس این محتوا نیاز شما باشد و همچنین به نوشیدن آن علاقه داشته باشید. اگر داخل لیوان مشروبات الکلی باشد و شما با نوشیدن مشروبات مخالف باشید دیگر نیاز نیس که به پر و خالی بودن لیوان فکر کنید. اگر داخل لیوان قهوه باشد و موقع استراحت و خواب شما رسیده باشد مسلما به نصفه و پر و خالی بودن لیوان فکر نمی کنید بلکه به محتوا و اثرات و ویژگی های مایع درون لیوان فکر خواهید کرد. و یا فرض کنید قبل از اینکه به شما چای تعارف کنند شما جایی دعوت بوده اید و چند لیوان چای نوشیده اید. مسلما فکر شما درگیر این می شود که ایا تمایلی به نوشیدن یک لیوان چای دیگر دارم یا نه خب موضوع دوستی هم همینطور است. ابتدا محتوای داخل ظرف دوستی رو بسنجید و ببینید آیا این محتوا با شما سازگاری دارد یا خیر. اگر دوستی قبل از ازدواج از هر جهت مانند مسائل اعتقادی مسائل فرهنگی مسائل اجتماعی با شما سازگاری ندارد ، تکلیف مشخص است ولی اگر سازگاری دارد بهتر است که به دوستی قبل از ازدواج جهت دهی کنید و عمر و زمان خودتون رو تلف نکنید. جدای از این موارد فرق بسیاری هست بین دوستی قبل از ازدواج و دوستی های قبل از ازدواج دوست شدن قبل از ازدواج مسیرش مشخص است ولی دوستی های قبل از ازدواج گنگ و مبهم و شلوغ بی راه هستند. من نکته اخر بگم که دوستی ها میتونن سازنده باشن میتونن باعث تخریب فرد بشن .. ولی دوستیهای پنهانی و گذرا توصیه نمیشه...دوستی های بی هدف اصلا توصیه نمیشه..
جواب کوتاه و صریح مشاور:
دوستی قبل از ازدواج نه خوبه و نه بد، اگر در چهارچوب درست با انتخاب صحیح از روی فکر و منطق و همچنین احساس دوستی شکل بگیره و در مسیری مشخص قرار بگیره میتونه خوب باشه. ولی در حالت کلی دوستی های پنهانی وجه خوبی ندارند و متاسفانه آینده ساز نیستند. گاهی این دوستی ها معایبشون بیشتر از مزایاست گرچه تجربه های سنگین و شاید ارزشمندی رو با خودشون حمل می کنند.
مقاله اختصاصی

مزایا دوستی قبل از ازدواج

دوستی های دختر و پسری ریسک زیادی دارد .برخی از آنها ممکن است به جدایی ختم شوند و شکست عشقی به همراه بیاورند.اما این روابط علاوه بر معایب و مشکلات مزایایی نیز دارند.برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • آشنایی و شناخت بهتر یکدیگر قبل از ازدواج
  • افزایش مهارت های لازم برای ازدواج
  • افزایش مهارت ارتباطی
  • رفع تنهایی
  • تجربه عشق و لذت آن
  • احساس شادی
  • کنترل استرس و اضطراب

معایب دوستی قبل از ازدواج

همانطور که گفتیم این روابط مزایا و معایبی دارند که ممکن است به فرد آسیب رسانده یا باعث کمک به فرد در زندگی شود.برخی از معایب ارتباط و دوستی ناسالم قبل از ازدواج به شرح زیر است:

  • وابستگی ناسالم
  • اضطراب و نگرانی
  • شکست عشقی
  • خیانت
  • ابتلا به بیماری سلامت روان مانند افسردگی
  • دور کردن فرد از اهداف خود
  • از دست دادن دخترانگی
  • تجربه عصبانیت

دوستی قبل از ازدواج از نظر اسلام

از نظر اسلام دختر و پسر نباید چشم بسته و کورکورانه شریک زندگی خود را انتخاب کنند . با توجه به حکایت‌هایی که از پیامبر و امامان نقل شده است و همچنین گفته‌ی فقها، دوستی قبل از ازدواج اگر به نیت ازدواج و شناخت طرف مقابل باشد ایرادی ندارد.با توجه به گفته فقیه ها افراد می توانند به قصد تحقیق کردن بدن طرف مقابل را دیده و نگاه به قصد لذت نباشد.البته اکثر فقها این نگاه را به صورت و دست‌ها محدود کرده‌اند، بنابراین با توجه به این گفته‌ها دختر و پسر با رعایت حدود اسلامی و نظارت پدر و مادر به نیت شناخت یکدیگر برای ازدواج می‌توانند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

 

دلایل تمایل به دوستی قبل از ازدواج


امروزه دوستی های قبل از ازدواج بسیار رواج یافته و افراد زیادی به این دوستی ها تمایل پیدا کرده اند.اما علت تمایل به دوستی قبل از ازدواج چیست؟ با ما همراه باشید.

  • میل جنسی

این روزها یکی از دلایل گرایش جوانان به دوستی های قبل از ازدواج بالا رفتن سن ازدواج است . در سال هایی نه چندان دور جوانان در سنین پایین خانواده تشکیل می دادند و نیازهای عاطفی و جنسی آنها در بستر خانواده تامین می شد. ولی با افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل جوانان به تشکیل زندگی مشترک یکی از راه های ارضاء نیازهای جنسی و عاطفی برقراری رابطه خارج از عرف میان دختران و پسران جوان است.

  • کم رنگ شدن ارزش ها

کمرنگ شد ارزشها و اعتقادات در میان جوانان و والدین آنها یکی دیگر از دلایل هنجارشکنی بعضی از جوانان است. عدم توجه به آموزش های دینی در میان خانواده ها باعث سوق پیدا کردن بیشتر جوانان به برقراری روابط خارج از چهارچوب خانواده است.

  • کمبود عاطفی 

به دلیل افزایش بار مشغله های والدین و حضور کمتر آنها در کنار فرزندان ، دیده می شود که نیاز عاطفی فرزندان در خانواده به خوبی تامین نمی شود، و این تامین نشدن نیاز و گرایش جوانان را به سمت جنس مخالف و دوستی افزایش می دهد.

  • کمرنگ شدن نقش والدین در زندگی فرزندان 

در جامعه امروز والدین نقش کمرنگی در زندگی فرزندان خود پیدا کرده اند. بسیاری از جوانان برای انجام امور مختلف از والدین خود مشورت نمیگیرند و به تنهایی برای انجام آن عمل تصمیم میگیرند. این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای جوانان می شود.

  • شناخت پیدا کردن قبل از ازدواج

در جامعه امروز تقریبا ازدواج سنتی قدیمی شده و بیشتر جوانان قبل از ازدواج با یک شخص دوست شده و آشنایی پیدا می کنند به خصوص دختران. این نوع ارتباطات در دختران صرفاً جهت شناخت بیشتر که منجر به ازدواج و یک رابطه باشد شکل می گیرد. اما اغلب این مورد کمتر اتفاق می افتد و آسیب های جبران ناپذیری را مخصوصا برای دختران بار میاورد.

  • فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 

چندین سال است که استفاده از فضای مجازی در جامعه افزایش شدیدی داشته است.همچنین بیشتر دوستی ها در جامعه امروز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ می دهد.

  • فشار دوستان

در سنین جوانی و نوجوانی برای هر دو جنس دوستان و همسالان دارای اهمیت فوق العاده ای هستند، و دیده شده است که فشار های زیادی از جانب دوستان برای برقراری رابطه نزدیک با یک جنس مخالف وجود دارد، به طوری که دختران داشتن دوست پسر را نشانه  جذابیت و پسران آن را نشانه قدرت و احساس مردانگی می دانند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله تاثیر دوستی های قبل از ازدواج بر زندگی سایت روحیه مراجعه کنید

 

نمایش بیشتر
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.