در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.
هزینه مشاوره 30,000 تومان
راه های ترک جویدن ناخن و کندن و خوردن پوست لب
مشاور:
مشاوره آنلاین آرین یحیی پور آرین یحیی پور پروفایل آرین یحیی پور
دسته بندی:
تاریخ انتشار: 1401/10/23 20:58
جنسیت کاربر: ...منتظر انتشار
--
... در حال بارگذاری صدای کاربر
زمان
صدای کاربر:
--:--
توضیحات کاربر:
سلام من خیلی ناخنامو میخورم احساس میکنم به این موضوع معتاد شدم و خیلی ناراحتم میکنه این داستان
پرسش دقیق و صریح کاربر:
خیلی ناخن میخورم و میخوام این کارو تمومش کنم چیکار باید بکنم؟
جواب مشاور
تاریخ ارسال جواب: 1401/10/23 20:51 مشاور: آرین یحیی پور
صدای مشاور:
--
... انتظار برای بارگذاری صدای کاربر
زمان
--:--
توضیحات مشاور:
درود امیدوارم سلامت و شاد باشید. در مورد جویدن ناخن و همچنین کندن پوست لب توضیحاتی ارائه می کنم. در مورد کندن پوست لب: انواع وسواس نشانه‌های مشترکی دارند که بروز افکار وسواسی و ناتوانی فرد در کنترل و سرکوب آن‌ها یکی از این علائم مشترک است. کندن پوست لب زمانی اختلال تشخیص داده می‌شود که علت پزشکی مانند بیماری‌های پوستی و یا بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی وجود نداشته‌باشد. بیماران مبتلا به این اختلال تنش زیادی برای کندن پوست لب خود احساس می‌کنند و وسوسه‌ی انجام این عمل به سراغشان می‌آید و بلافاصله پس از کندن پوست لب احساس لذت، آرامش و رهایی از تنش می‌کنند. ولی پیش از پرداختن به درمان لازم علت اصلی ابتلا تشخیص داده شود. در صورتی که اختلالات همایند مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی علت بروز آن باشند، نیاز به مداخلات تخصصی و بالینی روانشناس وجود دارد تا ابتدا این اختلالات رفع شوند و سپس وسواس نیز از بین برود. یکی از روش‌های مؤثری که جهت درمان وسواس کندن پوست لب از جانب متخصصان ارائه می‌شود، روش وارونه‌سازی عادت است که در آن تلاش می‌شود عادت کندن پوست لب را با عادت دیگری جایگزین کنند کندن پوست لب یکی از جمله اختلالات وسواسی است که هرکس ممکن است آن را تجربه کرده باشد  شخصی که عادت به این کار دارد ؛ معمولا در مواقع استرس و اضطراب اقدام به این کار میکند  به همین دلیل این عادت ریشه در رفتار های هر شخص دارد  ولی قبل از درمان علت هایی برای کندن پوست لب و یا ناخن هست مانند: 1. اختلالات همایند که همان وسواس های فکری و عملی و اضطراب و استرس را شامل می شود 2. خشم و تنفر 3. عدم کنترل استرس 4. افزایش دوپامین که با مواد مخدر و همچنین شیشه افزایش زیادی در بدن به وجود می آید برای جلوگیری از این عادت بد روش های مختلفی هست در صورتی که این عادت ناشی از مشکلات فکری و روانی سنگین نباشد راه حل هایی اسان زیر پیشنهاد می شود: 1. برای درمان ناخن جویدن ناخن های خود را کوتاه کنید. 2. برای درمان ناخن جویدن . روی هر انگشت تمرکز کنید.  3. برای درمان ناخن جویدن به ناخن های خود طعم دهید. 4. برای درمان ناخن جویدن ،جواهرات بپوشید . 5. برای درمان ناخن جویدن مانیکور منظم داشته باشید. 6. برای درمان ناخن جویدن ،محرک های خود را شناسایی کنید. ولی برای درمان کندن پوست لب: 1. مرطوب نگه داشتن لب 2. کرم زدن یا رژ لب 3. چسب زخم 4. دستکش 5. مشغول کردن دست در صورتی که موارد بالا باعث حل مشکل نشد و از دست مشاور هم کاری بر نیاید می توان در مرحله آخر از داروهایی برای این مشکل استفاده کرد که فعلا پیشنهاد نمی شود.
جواب کوتاه و صریح مشاور:
سعی کنید منبع و منشا استرس و اضطراب های زندگیتون شناسایی کنید سپس در مورد کم کردن استرس و اضطراب و افزایش آرامش تحقیقی بفرمایید و در آخر مواردی که در بالا ذکر شد را اجرا کنید . امیدوارم هر چه سریع تر این عادت بد را ترک کنید.
مقاله اختصاصی

دلایل ابتلا به اختلال کندن پوست لب

ابتلا به اختلال کندن پوست لب دلایل متعددی دارد که با شناسایی و رفع آن‌ها می‌توان به درمان نزدیک‌تر شد. برخی از علل ابتلا به شرح زیر هستند:

1. اختلالات همایند

یکی از دلایل ابتلا به این اختلال، اختلالات همایندی است که فرد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اختلالاتی همچون وسواس فکری عملی، اضطراب و افسردگی می‌توانند علت زیربنایی و زمینه‌ساز بروز وسواس پوست کنی باشند.

2. خشم و تنفر

در نظریه روانکاوی، علت بروز پدیده پوست کنی خشم و تنفر فرد نسبت به وقایع و اطرافیان ذکر شده‌است؛ به این معنا که فرد خشم خود را با کندن پوست لبش نشان می‌دهد و پس از آن احساس آسودگی می‌کند.

3. عدم کنترل استرس

ناتوانی در مدیریت استرس و تنش‌ها عامل دیگری در بروز وسواس کندن پوست لب است؛ اغلب کسانی که به این اختلال مبتلا هستند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را به شیوه‌ای سالم کنترل کنند به همین خاطر به رفتارهایی مثل کندن پوست لب روی می‌آورند.

4. افزایش دوپامین

یکی دیگر از علل ابتلا به این نوع وسواس افزایش دوپامین در بدن است که به دنبال مصرف افراطی موادی همچون شیشه و کوکائین پدید می‌آید. مصرف این گونه مواد باعث می‌شود فرد احساس کند چیزی زیر پوستش راه می‌رود و با کندن پوست تلاش می‌کند تا این حس را از بین ببرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راه های درمان ناخن جویدن مراجعه کنید

نمایش بیشتر
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.