در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.
هزینه مشاوره 29,000 تومان
چه گونه شغلی انتخاب کنم که در آن استعداد و علاقه و درآمد خوبی داشته باشم؟
مشاور:
مشاوره آنلاین آرین یحیی پور آرین یحیی پور پروفایل آرین یحیی پور
دسته بندی:
تاریخ انتشار: 1401/6/31 17:22
جنسیت کاربر: ...منتظر انتشار
--
... در حال بارگذاری صدای کاربر
زمان
صدای کاربر:
--:--
توضیحات کاربر:
من به شغل های هنری و کارهای دست ساز هم خیلی علاقه دارم که یکم از رشته درسی ام دور هست. برای همین نمیدونم چطوری شغلم رو انتخاب کنم و از کجا شروع کنم
پرسش دقیق و صریح کاربر:
چطور میتونم شغل مناسب خودم رو انتخاب کنم؟
جواب مشاور
تاریخ ارسال جواب: 1401/6/31 17:19 مشاور: آرین یحیی پور
صدای مشاور:
--
... انتظار برای بارگذاری صدای کاربر
زمان
--:--
توضیحات مشاور:
امیدوارم احوالتون خوب باشه. یکی از مهم ترین انتخاب های افراد در زندگی، انتخاب شغل و مهارت هست. بسیار ارزشمند هست که این انتخاب جز یکی از اصلی ترین مواردی هست که ذهن شما را مشغول کرده و روش های انتخاب صحیح یک شغل مناسب را اینجا بازگو می کنید. به نظر من با توجه به شرایط زندگیتون و همچنین سن و شرایط خانوادگیتون بهتره در انتخاب شغل و یادگیری مهارت دقیق عمل کنین، هر چند به دست آوردن تجربه کاری بسیاری ارزشمند هست ولی امیدوارم کسب تجربه باعث اشتباه در انتخاب نشه. حکایت شخصیست که قصد سفر به تهران داشت ولی سر از قم در آورد. امیدوارم با در نظر گرفتن نیازهای اصلیتون و همچنین توقع شخصیتون از استقلال شغلی مناسب انتخاب کنید، همچنین این مسئله را مد نظر داشته باشید در هر راهی که وارد می شوید آینده را هم ببینید و از مشاغل بیهوده که باعث اتلاف وقت و عمرتون میشه دوری کنید. با آرزوی بهترین ها. موفق و پیروز باشین
جواب کوتاه و صریح مشاور:
ابتدا نیازهای اصلیتون رو بررسی کنید و سپس نیازهاتون از انتخاب شغل را اولویت بندی کنید. بعد تصور کنید در صورت انتخاب شغل مناسب، تمایل دارید این شغل چه استقلالی را به همراه داشته باشد. سپس بعد از بررسی دقیق به دنبال یادگیری مهارت مد نظر بپردازید. و اگر شخصیت شما خشک، محکم، قوی ،و مردگونه نیست از انتخاب شغل های سخت و مردانه مانند شغل های ساختمانی و عمرانی و کارگاهی دوری کنید هر چند رشته تحصیلی شما باشد.
مقاله اختصاصی

تئوری انتخاب برای انتخاب شغل مناسب من

تئوری انتخاب بر این دیدگاه استوار است که رفتارهای هر انسان، انتخاب‌های او برای ارضای نیازهایش است. این رفتارهای هدفمند بیش‌تر از انگیزه‌های درونی ریشه می‌گیرند تا عوامل و محرک‌های بیرونی. این دیدگاه در بردارنده این مضمون است که رفتار ما در هر زمان بهترین تلاش ما برای کنترل دنیای پیرامونمان و نیز خودمان به‌عنوان بخشی از این دنیاست؛ بنابراین ما باید همواره به‌گونه‌ای رفتار و انتخاب کنیم که به بهترین نحو نیازهایمان را برآورده کنیم.

تئوری انتخاب برای انتخاب شغل مناسب

 

چند نمونه از استقلالها بعد از انتخاب شغل مناسب و فواید آن ها

 

استقلال فردی: اعتماد به نفس شما را چند برابر می کند. اشخاص مستقل تبحر و اعتماد به نفس بیشتری در رویارویی با سختی های زندگی شان دارند. علت آن می تواند این باشد که آن ها برای انجام کار امادگی بیشتری دارند تا اینکه در انتظار حمایت یا اجازه افراد دیگر بمانند. مستقل بودن به مفهوم آن است که شما علاقه بیشتری به آزمودن چیز های تازه دارید به جای این که توقع و توقعات سایرین را پاسخ دهید.

استقلال عاطفی:اضطراب را کاهش و خوشبختی را افزایش می دهد. استقلال عاطفی به مفهوم آن است که شما بیشتر تصمیمات فردی و چالش های زندگی تان را بدون شرکت دادن افراد دیگر در آن، حل می کنید و پیش می روید.

استقلال مالی: به مفهوم داشتن آزادی و حس دستاورد است. هنگامی که صحبت از مستقل بودن می شود، هیچ حسی بهتر از پرداخت هزینه های شخصی به وسیله خود شخص نمی تواند وی را ارضا کند. توانایی پرداخت هزینه های شخصی وابستگی شما را به خانواده، دوستان و … کاهش می دهد. استقلال مالی یعنی شما کنترل کاملی روی دخل و خرجتان دارید و به هیچ شخصی جوابگو نیستید.

 

مقاله مختصر زیر می تواند از منظری دیگر دریچه ای را برای انتخاب شغل مناسب برای شما باز کند.

چطور کار یا شغل مورد علاقه مان را پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ، باید به درون خودتان نگاه عمیقی بیندازید . مغز ما در طول عمر تغییرات زیادی میکند. برخی از این تغییرات ناشی از محیط اطراف و برخی دیگر حاصل ژنتیک. عادی است که دراین سال ها ذائقه ها، ویژگی های رفتاری، ارزش ها، باور ها و مخصوصا علایق ما تغییرات زیادی کرده است.

با نگاه به دروان کودکی چه شغلی را می توان یافت

من در بچگی عاشق اسباب بازی آن هم از نوع ماشین فلزی بودم. فوق العاده بود!  پدر و مادرم را مجبور میکردم که هر ماه یک ماشین برایم بخرند. خوب الان که فکر میکنم ، میتوانستم با آن پول ها  یک کارخانه احداث کنم!!!

به هر حال بعد از گذشت سال ها ، کم کم آن ذوق و شوق آتشینی که برای اسباب بازی داشتم از بین رفت. این اصلا اتفاق نادری نیست ؛ همه ما این را تجربه کرده ایم و خواهیم کرد.

اما من چرا باید از عشق و علاقه هایم در دوران کودکی بگویم؟ چه لزومی داشت؟ شاید بپرسید که من در حالا حاظر شغلم فروش ماشین اسباب بازی است؟ نه اما ارتباط جالبی دارد ! من عاشق خودرو هستم . همیشه اخبار آن را دنبال میکنم و در حال حاظر پیرامون آن چندین مقاله نوشته ام. حالا ارتباط آن را فهمیدید؟ عشق و علاقه کودکی من نه به صورت دقیق اما تقریبا مشابه آن، هنوز هم با من است.


تحقیقات ثابت کرده است کارهایی که در دوران کودکی و در زمانی که مغز زیاد تحت تاثیر محیط فعالیت نمیکند ، همان کارهایی هستند که در دوران بزرگسالی میتوان به نحوی آن را به عنوان شغل مناسب خود دانست.

اگر شما در کودکی همیشه مدادرنگی بدست در حال نقاشی کردن طرح های مختلف بودید ، فارغ از این که چه قدر نقاشی هایتان زشت بود میتوان گفت احتمال دارد یکی از علایق شما نقاشی باشد .

پس با نگاهی دقیق به دوران کودکی تان میتوانید به شناخت دقیق تری نسب به خود برسید. اما همانطور که میدانید ما در این مقاله دوراه برای پیدا کردن عشق واقعی تان ارائه میدهیم. اگر هنوز جواب سوال تان پیدا نکرده اید ، پیشنهاد میکنم راه دوم را امتحان کنید.

پیدا کردن خواسته ها از طریق ناخواسته ها در انتخاب شغل!

یک روش جالب برای کشف چیزی هایی که میخواهیم ، نوشتن لیستی از کارهایست که نمیخواهیم! به این صورت که در یک کاغذ شروع به نوشتن خصوصیات شغلی کنید که از آن متنفر هستید!. تا میتوانید بنویسید .

مثلا برای من شغلی که دارای تنش و دوندگی زیاد باشد غیرقابل تحمل است. شغلی که در آن مجبور به انجام فقط یک کار باشم هم همینطور و صدها خصوصیات دیگر یک شغل که باعث میشود که از آن استعفا دهم!.

توصیه میکنم نوشتن را تا زمانی ادامه دهید که دستانتان خسته شود . حالا به اول لیست برمیگردیم .

درجلوی هر مورد فلشی به سمت چپ زده و بنویسید که چه چیزی را دوست دارید! مثلا در مورد بالا من در عوض کاری را دوست دارم که دارای محیطی آرام باشد و ترجیح میدهم که پشت میز باشم.

بعد از انجام این کار به ردیف دوم نوشته تان (ردیفی که در آن خصوصیتی که دوست داشتید را نوشتید) نگاهی بیندازید . خوب فکر کنید که چه شغلی این خصوصیات را دارد. اگر به نتیجه نرسیدید هیچ اشکالی ندارد ندارد. این لیست را پیش خود نگه داری کنید . هرروز چند بار آن را مرور کنید و آن را حفظ و درک کنید. به زودی میفهمید که چه شغلی این خصوصیات را داراست.

نمایش بیشتر
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.