در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

آموزش تربیت کودک زیر یک سال

آموزش تربیت کودک زیر یک سال
چکیده
تربیت کودک زیر یک سال امکان پذیر است یا خیر؟ بسیاری از والدین گمان می کنند کودک آن ها باید به سنی برسد که درست و غلط را تشخیص دهد و سپس برنامه تربیتی کودک خود را آغاز کنند اما مشاوران و متخصصان معتقدند که کودک از ابتدای تولد و حتی هنگام جنینی بسیار باهوش است و قدرت درک دنیای اطراف و اتفاقات آن را دارد. روانشناسان معتقدند تربیت کودک زیر یک سال اتفاقا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پدر و مادر باید اصول تربیتی را به خوبی بیاموزند و از ابتدای تولد کودک خود شیوه درست را به کار ببرند.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/13 23:27 نویسنده: مبینا محتشم فر

تربیت کودک زیر یک سال 

تربیت کودک زیر یکسال از جنبه های مختلفی برخوردار است که باید به آنها توجه داشته باشید. اگر به تازگی مادر و یا پدر شده اید بهتر است از تربیت کودکان زیر یکسال آگاهی پیدا کنید. همه والدین می خواهند تا فرزندی با ادب و سالم تربیت کنند اما فکر می کنند کودک باید به سنی برسد تا درست و غلط را تشخیص دهد این در صورتی است که نوزادان با آمادگی یادگیری مسائل وارد دنیا می شوند.اولین مسئله در مورد روش تربیت زیر یک سال این است که والدین اولین مربیان کودک هستند و باید از رفتارهایی که اقتضای سن کودکان است آگاه باشند و بدانند که او در این بازه چه احساساتی دارد.بعد از اطلاع از این موضوع باید با دانشی صحیحی تربیت کودک را شروع کنند.لازم است به این نکته توجه کنید که کودک تنها از لحاظ رفتار نیاز به تربیت ندارد بلکه باید به گونه ای تربیت شود تا بتواند استعداد و توانایی های خود را شکوفا کند.

تربیت کودک زیر یک سال 

تربیت روانی کودک زیر یکسال

هنگامی کودک نوپا و تازه متولد شده اید دارید باید به محیط نامنظم و بهم ریخته عادت کنید.زیرا خرابکاری در محیط یکی از ویژگی های اصلی کودکان زیر یکسال شمرده می شود.زیرا آنها سعی در کشف محیط دارند و میخواهند تا با بهم ریختن محیط چیز های جدیدی را درک و کشف کنند.برای آنها فضایی مشخص کنید تا در آن شلوغی کنند و بتوانند چیزهای جدید کشف کنند.

کودک در این دوران باید اشیای اطراف را لمس کند، بچشد، نگاه کند و با گوش دادن به صدای بهم خوردن اشیاء ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.

عصبی شدن کودکان زیر یکسال به دلیل ناتوانی در بیان خواسته ها و نداشتن درک از محیط اطراف بسیار عادی است و والدین باید از این موضوع آگاه باشد که کودک ممکن است زود عصبی شده و واکنش های پرخاشگرانه از خود نشان دهد. پس سعی در سرکوب کردن کودک نداشته باشید و تنها تلاش کنید تا متوجه خواسته های او شوید.

زمانی که کودکان رو به رشد هستند، احساس استقلال دارند و دنیا را تنها از دید خود نگاه می کنند.همین موضوع منجر می شود تا با خواسته های والدین شان مخالفت کنند و کارهایی انجام دهند که خودشان علاقه دارند.سعی کنید به جای مخالفت با آنها حواس آنها را به موضوعی دیگر پرت کنید زیرا کودکان توانایی استدلال و درک موضوعات را ندارند.

کودکان  زیر یک سال دوست دارند تا وسایل بازی خود را از بین اشیای واقعی انتخاب کنند. به همین دلیل ممکن است به سراغ وسایل شما بروند و با آنها مشغول شوند.

تربیت روانی کودک زیر یکسال

تربیت ذهنی کودک زیر یکسال

یکی از نکاتی که در تربیت کودک زیر یکسال باید به آن توجه داشته باشید فعال و خلاق بودن مغز کودک است.این اتفاق زمانی رخ می دهد که سرپرستان و والدین کودک از همان بدو تولد به محرک های محیط اطراف کودک توجه کنند و مغز او را با انجام دادن بازی های ساده به چالش بکشند.بهتر است اگر شاغل هستید تا زمانی که فرزندتان یک ساله نشده است از محیط کار دوری کنید و زمان های مناسبی را برای تربیت ذهنی و رفتاری کودک داشته باشید.همچنین فراموش نکنید که در زمینه به چالش کشیدن فرزندتان افراطی عمل نکنید و از او انتظارات غیر معقول نداشته باشید.

تربیت ذهنی کودک زیر یکسال

تربیت رفتاری و لفظی کودک زیر یکسال 

همانطور که گفتیم کودکان با آمادگی یادگیری به دنیا می آیند و از همان بدو تولد شروع به تقلید رفتار والدین و سرپرستان می کنند.به همین خاطر بسیار مهم است که بدانید چه کسانی با کودک شما تعامل دارند مخصوصا زمانی که یکی از والدین یا هردوی شما شاغل هستید و وظیفه نگهداری کودک بر عهده شخص دیگری است.باید به رفتار و طرز صحبت کودک دقت بسیاری داشته باشید.همچنین نحوه صحبت و رفتار با فرزند شما در نبودتان در تربیت کودک تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

تربیت اجتماعی کودک زیر یکسال 

کودکان زیر یکسال به دلیل ناتوانی در بیان خواسته ها و رفتار ها به والدین خود وابسته هستند.شما باید این وابستگی را به طوری مدیریت کنید که کودک در زمان نبود شما دچار تشویش و نگرانی نشود.فضایی برای استقلال به منظور برقراری روابط اجتماعی و تعامل با دیگران برای او فراهم کنید تا فرزندتان را وابسته و ضعیف بار نیاورید.همچنین قرار دادن کودک زیر یکسال در کنار بچه هایی که مشغول به بازی هستند میتواند باعث تقویت ارتباط و مهارت اجتماعی کودک شود.

تربیت اجتماعی کودک زیر یکسال 

نکاتی برای تربیت کودک زیر یک سال

همانطور که گفتیم در تربیت کودک زیر یکسال نباید افراط نمود زیرا آنها درکی از محیط ندارند و در حال یادگیری هستند.در تربیت کودک زیر یکسال بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

تربیت کودک زیر یکسال، یاد دادن انجام کار 

درست است که کودکان زیر یکسال در بیان خواسته ها و انجام کار هایشان ناتوان هستند اما این به این معنی نیست که نباید هیچ فعالیتی را آموزش ببینند.شما میتوانید به جای اینکه همیشه  خواسته های ساده کودک را انجام دهید روش انجام آن کار را به کودک خود بیاموزید تا او یاد بگیرید خودش بدون کمک شما آن کار را انجام دهد.

تربیت کودک زیر یکسال، نداشتن انتظارات غیر معمول 

درست است که کودکان آمادگی یادگیری دارند اما هر چقدر هم که باهوش باشند و یا جثه آنها بزرگ باشد باز هم کودک هستند و محدودیت‌های متناسب با سن خود را دارند. پس نباید توقع داشته باشید بزرگتر از سن خود رفتار کنند. این تصور که تنها گذاشتن کودکان باعث می شود تا خود از پس خواسته هایشان برآیند و آنچه را که می‌خواهند به دست بیاورند، ممکن است منجر به ایجاد ضعف و اضطراب و اعتماد به نفس پایین در کودک شود.

تربیت کودک زیر یکسال، تسلیم نشدن در برابر گریه کودک

اگر کودک شما مایل است تا رفتار های اشتباهی انجام دهد و با شما مخالفت داشته باشد مثلا قبل از خوردن غذا شروع به خوردن خوراکی های مضر کند با او جدی برخورد کنید و در برار او تسلیم نشوید. سعی کنید او را قانع کنید که این موضوع به سلامتی او آسیب می رساند. حتی اگر پس از صحبت های شما شروع به گریه کردن کرد تسلیم خواسته ی او نشوید.زیرا این عمل منجر می شود تا او این کار را یادگرفته و هر دفعه با گریه کردن، به خواستش برسد.

تسلیم نشدن در برابر گریه کودک

تربیت کودک زیر یکسال، نه گفتن

بهتر است در تربیت کودک زیر یکسال زیاد از پاسخ نه دادن به آنها استفاده نکنید و با آنها صحبت کنید.زیرا در طول روز کودکان خواسته های زیادی از والدین خود دارد و تکرار پاسخ نه باعث بی اعتنایی آنها به پاسخ شما می شود و در نتیجه کار خود را انجام می دهند.

پاسخ نه به کودک زیر یکسال

تربیت کودک زیر یکسال| تقلید رفتار والدین

کودکان تازه متولد شده تا یک سالگی زمان زیادی را با والدین خود میگذارنند و از رفتار ها و برخورد های آنها الگو برداری می کنند.این امر در روش تربیت آنها نقش و اهمیت زیادی دارد.والدین در چشم کودکان قهرمان به شمار می آیند و طرز صحبت و رفتار آنها به سرعت توسط کودک ضبط شده و تقلید می شود.به همین دلیل در تربیت کودکان بسیار مهم است که والدین مراقب رفتار خود باشند و به گونه ای رفتار کنند که دوست دارند کودکشان آن گونه تربیت شود.

تقلید رفتار والدین در کودکان زیر یکسال

اهمیت تربیت کودک زیر یکسال 

رشد کودکان از اهمیت و انعطاف بالایی برخورد است و والدین می توانند برخی از مسائل عقب افتاده در تربیت کودکان را در پس از یک سالگی نیز جبران کنند.اما برخی از مسائل از جمله دلبستگی و نداشتن استقلال کودکان یکی از دوره های حساس کودکان زیر یکسال است و به این معنی است که بی توجهی به این نیاز ها باعث می شود تا مشکلات مربوط به آن برای همیشه در شخصیت و سلامت روان کودک باقی بماند.همین امر منجر به اهمیت روش تربیت کودک زیر یکسال می شود.القا احساس امنیت به کودک از مسائلی است که باید به آن توجه کنید و در صورتی که فکر می کنید در این زمینه مشکلی پیش آمده است بهتر است از روانشناسی کودکان کمک بگیرید.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی کودک و کاربرد آن کلیک کنید.

اهمیت تربیت کودک زیر یکسال 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.9 ( نفر 7 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.