در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

احکام دوستی با جنس مخالف از نظر اسلام به همراه فتوای مراجع تقلید

احکام دوستی با جنس مخالف از نظر اسلام به همراه فتوای مراجع تقلید
چکیده
احکام زیادی در مورد دوستی با جنس مخالف از نظر اسلام و مراجع تقلید وجود دارد.برخی از مراجع معتقدند دوستی بین دختر و پسر نامحرم چون دارای مفسده است حرام است. اما برخی مراجع فتوا داده اند که اگر با قصد ازدواج و بدون لذت باشد و همچنین خانواده ها مطلع از ارتباط آنها باشند جایز است.ما در این مقاله فتوای برخی مراجع تقلید از جمله آیت الله خامنه ای ، مکارم ، سیستانی ودیگر مراجع را جمع آوری کرده ایم.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/22 16:39 نویسنده: مبینا محتشم فر

حد دوستی با جنس مخالف از نظر اسلام 

از نظر اسلام صحبتهاى ضروری و معمولى مرد و زن نامحرم اگر بی منظور باشد و حجاب اسلامى رعايت گردد، اشكالى ندارد؛ اما ارتباط پسران و دختران جوان و مجرد و مكالمات تلفنى آنها و ارتباط طرفين جهت دوستى، یا ارتباط نوشتارى و نامه نگارى دختر و پسر بالغ نامحرم از طريق تلفن و شبكه اينترنت با توجه به اين كه اين گونه ارتباط ها اکثرا ناشی از فساد مى شود، جايز نيست. فقط در مورد مرد و زنى كه مى خواهند با يكديگر ازدواج كنند، مى توانند به صورت کنترل شده و به میزان لازم در جلسه اى بنشينند و يكديگر را ببينند و با يكديگر صحبت كنند. و اگر در يك جلسه مقصود حاصل نشد، مى توانند در چند جلسه با هم بنشينند و صحبت كنند، و سپس تصميم بگيرند.از نظر دو جنس مخالف و نامحرم مثل آتش و پنبه هستند و همانطور که بعضی از دوستی های دختران و پسران در حدّ صحبتهای متعارف و مراوده های اجتماعی ممکن است منجر به مفسده نشود، بسیاری از این دوستی ها هم منجر به مفسده می شود و اگر مراقب سطح روابط خود نباشند و به ضروریات اکتفا نکنند حتما اتفاقی خواهد افتاد. لذا گرچه صرف صحبت کردن آنها حرام نیست اما دعوت به سوى اين رابطه ظاهراً مشروع، مفاسد زيادى در بر دارد. در بسياري از این ارتباط ها، دختر و پسر هر چند به بهانه هاي گوناگون با هم آشنا می شوند امّا کم کم بر اساس تسلّط طبيعي غرايز نگاه و سخن و رفتارشان رنگ و بويي ديگر گرفته و چه بسا بعد از مدتي به يكباره متوجه مي شوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازيچة هوس قرار گرفته است.

حد دوستی با جنس مخالف از نظر اسلام

احکام دوستی با جنس مخالف 

اسلام نمی گوید که دختر و پسر نباید به یکدیگر علاقه داشته باشند ،بلکه می گوید که روابط جنس مخالف باید در چارچوب و هدفمند باشد.قصد اسلام سرکوب غریزه جنسی نیست اما اجازه بی بندوباری هم به کسی نمی دهد.در اسلام نه آزادی مطلق قابل قبول است ،نه محدودیت افراطی پذیرفته می شود.از نظر اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، از جمله ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت جنسی باشد، یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه‌ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. 

از نظر اسلام چت کردن با جنس مخالف و ردوبدل کردن صحبت‌های معمولی در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد جایز نیست.

همچنین از نظر اسلام سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشکالی ندارد. شوخی کردن با نامحرم اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد جایز نیست.
از نظر اسلام ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است.

چند ایه از قران در مورد دوستی با جنس مخالف

آیه 5 سوره مبارکه مائده :

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ ﴿5﴾

امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاکدامن از مسلمان و زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما کتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنکه مهرهایشان را به ایشان بدهید در حالى که خود پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانى دوست ‏خود بگیرید و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زیانکاران است.

آیه 25 سوره مبارکه نساء:

[فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان] یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید.

چند ایه از قران در مورد دوستی های پنهانی 

سوالاتی در مورد دوستی با جنس مخالف از مراجع تقلید

یکی از قوانین الهی که متاسفانه در جامعه  خیلی کم رنگ شده است و به آن بی توجه هستند، دوست نبودن با جنس مخالف است.باتوجه به موضوع هایی که پیش تر گفتیم پرسش و پاسخ هایی از مراجع تقلید جمع آوری کرده ایم.این پرسش ها عبارتند از :

  • اگر کسی به نامحرم بگوید دوستت دارم چه حکمی دارد؟

پاسخ:جایز نیست، چون ترس افتادن به گناه وجود دارد . (جامع الاحکام صافی، ج 2، س 1661؛ استفتائات مکارم، ج 2، س 1049 و 1075٫)

  • آیا دوستی با نامحرم به قصد آزمایش طرف مقابل جایز است ؟

پاسخ:جایز نیست. (استفتائات سبحانی، ج 2، س 1229٫)

  • اگر دختری با پسری تلفنی صحبت کند حرام است ؟

پاسخ :اصلاً و اساساً ارتباط با نامحرم خصوصاً اگر مهیج باشد و موجب تحریک غریزه گردد جایز نیست و حرام هست. (مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله))

  • ارتباط پیامکی وگاهی اوقات تلفنی بدون شهوت وصحبت کردن در مورد کارهای روزمره بدون قصدی حکمش چیست؟

پاسخ : دوستی با نامحرم جایز نیست. (حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

  • مرز بین حیا و خجالت در هنگام برقراری ارتباط با نامحرم چیست؟

پاسخ :حیا آن است که انسان در مقابل گناهان خود را جمع و جور کند ومراقب باشد به گناه آلوده نشود.(آیت الله العظمی مکارم شیرازییت الله العظمی مکارم شیرازی)

فتوای مراجع تقلید در مورد دوستی با جنس مخالف 

هرکدام از مراجع در مورد دوستی با نامحرم و جنس مخالف فتواهایی داده اند.به طور کلی نظر اسلام و همه مراجع ها این است که دوستی با جنس مخالف صحیح نمی باشد و جایز نیست.فتوا و احکام هرکدام از مراجع تقلید در رابطه با دوستی با نامحرم به شرح زیر می باشد:

فتوای مراجع تقلید در مورد دوستی با جنس مخالف 

فتوای آیت الله مکارم در مورد دوستی با جنس مخالف

از نظر آیت الله مکارم رابطه با نامحرم از طریق چت جایز نیست. 
ارتباط تلفنی با پسر نامحرم در صورتی که به خاطر علاقه شدید باشد و دختر بخواهد آن پسر را هدایت کند جایز نیست.رابطه‌های دختران و پسران از تله های شیطان بوده و منجر به خلاف شرع و به گناه افتادن می‌شود. بنابراین تنها در صورتی که قصد ازدواج داشته باشند آن‌هم به مداری که برای شناخت یکدیگر لازم است می‌توانند با یکدیگر تماس بگیرند.
رابطه با جنس مخالف در مجالس عمومی یا در کلاس درس یا مانند آن و صحبت‌های عادی و معمولی ایرادی ندارد ولی اضافه بر آن جایز نیست مگر این که واقعاً قصد هر دوی آنها  ازدواج با با یکدیگر باشند.
دوست داشتن یا عاشق شدن بعد از ازدواج نسبت به فرد متأهل یا مجرد دامی از دام‌های شیطان است و فرد باید توجه خودش را از این امور منصرف کند.
رابطه داشتن پسر و دختر اگر بدون لمس‌های حرام و یا نزدیکی باشد و فقط برای مشورت در کارهای یکدیگر و… باشد فقط در مورد مقدمات ازدواج جایز است و در غیر آن حرام است و اشکال دارد.

فتوای آیت الله سیستانی در مورد دوستی با جنس مخالف

از نظر آیت الله سیستانی دوستی با جنس مخالف حتی اگر بدون لمس و ارتباط فیزیکی باشد منجر به ارتکاب گناه می‌شود و جایز نیست.دوستی با جنس مخالف بدون هدف و اطمینان از خود جایز نیست و باید سعی در فراهم ساختن وسایل ازدواج داشته باشد.
رابطه دختر و پسر با یکدیگر از نظر شرعی اگر ترس آن باشد که انسان به گناه بیفتد جایز نیست.

فتوای آیت الله سیستانی در مورد دوستی با جنس مخالف

فتوای آیت الله خامنه ای درمورد دوستی با جنس مخالف 

آیت الله خامنه ای به هیچ عنوان روابط دختر و پسر را جایز نمی داند و ایشان می فرمایند : دوستی با نامحرم حتی اگر محرک و از روی شهوت نباشد جایز نیست.از نظر آیت الله خامنه ای بر هر زن و مرد مكلفى شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حريم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى را دقيقاً مراعات کنند و از هرگونه عمل و رفتارى كه آميخته به هوس و يا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً خودداری نمايند.

فتوای آیت الله خامنه ای درمورد دوستی با جنس مخالف 

فتوای آیت الله هادوی تهرانی در مورد دوستی با جنس مخالف 

از نظر آیت الله هادوی تهرانی هرگونه ارتباط بین دو جنس مخالف که لازم به امور محرّم مانند نگاه کردن غیرمجاز یا تماس بدنی باشد، حرام است مگر این که دو طرف با هم محرم باشند.
بردن هرگونه لذت از جنس مخالف جز از طریق ازدواج موقت یا دائم حرام است.
دوستی دو جنس مخالف که مستلزم امر گناه نباشد و احتمال گرفتار شدن به حرام در آن نباشد، بلامانع است.

فتوای آیت الله هادوی تهرانی در مورد دوستی با جنس مخالف 

فتوای آیت الله وحید خراسانی در مورد دوستی با جنس مخالف 

از نظر آیت الله وحید خراسانی صحبت کردن دختر و پسر نامحرمی که نامزد شده ولی هنوز عقد نخوانده‌اند به جهت آشنائی با روحیات و اخلاق یکدیگر در صورت مطلع بودن خانواده بدون قصد جایز است .همچنین نگاه کردن به دختری که قصد ازدواج با او را دارد جایز است.

فتوای آیت الله العظمی مظاهری در مورد دوستی با جنس مخالف 

از نظر آیت الله العظمی مظاهری ارتباط با جنس مخالف اگر به‌ عنوان‌ دوست‌ يابي‌ باشد حرام‌ است‌ و اگر احتمال‌ فساد وجود داشته‌ باشد حرام‌ و اگر بدآموزي‌ داشته‌ باشد حرام‌ و الاّ اشكال‌ ندارد. همچنین اگر دختر و پسر به قصد دوستی و مطلع بودن خانواده با یکدیگر نشست و برخاست کنند جایز نیست.ارتباط‌هاي‌ دانشجويان‌ دختر و پسر در محيط‌هاي‌ دانشگاه‌ تحت‌ عنوان‌ ارتباط‌ درسي‌ نیز جایز نیست .

فتوای آیت الله بهجت در مورد دوستی با جنس مخالف 

از نظر آیت الله بهجت از اختلاط بین زن و مرد باید اجتناب شود و صحبت كردن تلفنى يا حضورى دختران و پسران جوان با يكديگر، كه باعث ايجاد نوعى احساس در دو طرف مى گردد،جایز نیست . همچنین گفتگو در مورد مسائل علمی بین زن و مرد در صورتی که باعث فساد نشود مشکلی ندارد.

اگر هدف شما از دوستی با جنس مخالف ازدواج است مقاله تاثیر دوستی های قبل از ازدواج بر زندگی و تاثیر مثبت و منفی آن می تواند باعث آگاهی بیشتر شما شود.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.3 ( نفر 15 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.