در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

اعتیاد به الکل و مشروب به همراه علائم تشخیص و درمان

اعتیاد به الکل و مشروب به همراه علائم تشخیص و درمان
چکیده
اعتیاد به الکل یا اختلال مصرف الکل شامل نوشیدن زیاد یا مکرر مشروبات الکلی است حتی اگر باعث ناراحتی یا آسیب جسمی و روانی شود.اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد الکل ومی تواند منجر به افزایش خطر مشکلات سلامتی مانند جراحات، خشونت، بیماری های کبدی و سرطان شود.همچنین اعتیاد به الکل تأثیر بسیار منفی بر سلامت روان دارد. سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل می تواند مشکلات سلامت روان مانند افسردگی را تشدید کند.ما در این مقاله همه چیز در مورد اعتیاد به الکل و راه های تشخیص ودرمان آن را توضیح داده ایم.
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/29 15:57 نویسنده: مبینا محتشم فر

اعتیاد به الکل 

اختلال مصرف الکل الگویی از مصرف الکل است که شامل مشکلاتی در کنترل نوشیدن، مشغول بودن به الکل یا ادامه مصرف الکل حتی زمانی که باعث ایجاد مشکل می گردد، می شود.امروزه اصطلاح الکلیسم به عنوان اعتیاد به الکل، سوء مصرف الکل یا وابستگی به الکل نیز شناخته می شود. این اختلال همچنین شامل مصرف بیشتر نوشیدنی برای دریافت همان اثر یا داشتن علائم ترک در زمانی است که به سرعت نوشیدن را کاهش می دهید یا متوقف می کنید.اعتیاد به الکل شامل هر گونه مصرف الکل است که سلامت یا ایمنی شما را به خطر می اندازد یا باعث سایر مشکلات مرتبط با الکل می شود. اگر الگوی نوشیدن الکل شما منجر به ناراحتی و مشکلات قابل توجه مکرر در زندگی روزمره شما شود، احتمالاً به اختلال مصرف الکل مبتلا هستید که این اختلال می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. با این حال، حتی یک اختلال خفیف نیز می تواند تشدید شود و منجر به مشکلات جدی شود، بنابراین درمان زودهنگام مهم است.

علل اعتیاد به الکل 

عوامل ژنتیکی، روانی، اجتماعی و محیطی می‌توانند بر نحوه تأثیر نوشیدن الکل بر بدن و رفتار شما تأثیر بگذارند. تئوری ها حاکی از آن است که برای افراد خاصی نوشیدن الکل تاثیر متفاوت و قوی تری دارد که می تواند منجر به اختلال مصرف الکل شود.با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است عملکرد طبیعی نواحی از مغز را که با تجربه لذت، قضاوت و توانایی اعمال کنترل بر رفتار شما مرتبط است، تغییر دهد. این ممکن است منجر به ولع مصرف الکل برای بازگرداندن احساسات خوب یا کاهش احساسات منفی شود و میل به نوشیدن الکل را افزایش دهد.

همچنین ترومای شدید دوران کودکی با خطر اعتیاد به الکل همراه است.علاوه بر آن فقدان حمایت خانواده و همسالان باعث افزایش خطر ابتلا به اعتیاد می شود.ژنتیک و نوجوانی با افزایش حساسیت به اثرات عصبی ناشی از سوء مصرف مزمن الکل همراه است. 

علل اعتیاد به الکل

عوامل خطر اعتیاد به الکل 

مصرف الکل ممکن است در نوجوانان شروع شود، اما اختلال مصرف الکل بیشتر در دهه 20 و 30 سالگی رخ می دهد، اگرچه ممکن است اختلال اعتیاد به الکل در هر سنی شروع شود.

عوامل خطر اختلال مصرف الکل عبارتند از:

  • نوشیدن مداوم در طول زمان

 نوشیدن بیش از حد به طور منظم برای مدت طولانی یا نوشیدن زیاد الکل به طور منظم می تواند منجر به مشکلات مرتبط با الکل یا اختلال مصرف الکل شود.

  • شروع از سنین پایین

افرادی که از سنین پایین شروع به نوشیدن الکل می کنند ، به ویژه نوشیدن زیاد الکل ،در معرض خطر بیشتری برای اختلال مصرف الکل هستند.

  • سابقه خانوادگی

خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل برای افرادی که والدین یا سایر بستگان نزدیکشان مشکل الکل دارند بیشتر است. این ممکن است تحت تأثیر عوامل ژنتیکی باشد.

  • افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان

برای افراد مبتلا به اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی، مشکلاتی با الکل یا مواد دیگر معمول است.

  • تروما 

افرادی که سابقه ترومای عاطفی یا آسیب های دیگر دارند در معرض خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل هستند.

  • انجام عمل زیبایی

برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که انجام جراحی چاقی ممکن است خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل یا عود پس از بهبودی از اختلال مصرف الکل را افزایش دهد.

  • عوامل اجتماعی و فرهنگی

داشتن دوستان یا شریک صمیمی که به طور منظم الکل مصرف می کند، می تواند خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل را افزایش دهد. برای جوانان، تأثیر والدین، همسالان و سایر الگوهای نقش می تواند بر خطر افزایش اعتیاد به الکل تاثیر بگذارد.

عوامل خطر اعتیاد به الکل 

علائم اعتیاد به الکل 

اختلال مصرف الکل بر اساس تعداد علائمی که تجربه می کنید می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در کنترل کردن نوشیدن الکل
  • تلاش های ناموفق برای کاهش میزان نوشیدن الکل 
  • گذراندن زمان زیادی برای مصرف الکل یا بهبودی پس از مصرف الکل
  • میل شدید به نوشیدن الکل
  • ناتوانی در انجام تعهدات در محل کار، مدرسه یا خانه به دلیل مصرف مکرر الکل
  • ادامه دادن به نوشیدن الکل حتی زمانی که باعث مشکلات جسمی، اجتماعی، کاری یا روابط می شود
  • کنار گذاشتن یا کاهش فعالیت ها و سرگرمی های اجتماعی و کاری برای مصرف الکل
  • استفاده از الکل در شرایطی که ایمن نیست، مانند هنگام رانندگی یا شنا
  • تجربه علائم ترک مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش ،زمانی که الکل نمی‌نوشید یا برای اجتناب از این علائم الکل می‌نوشید

اختلال مصرف الکل و یا اعتیاد به الکل  می تواند شامل دوره های مستی مسمومیت الکل و علائم ترک باشد.

علائم اعتیاد به الکل 

عوارض اعتیاد به الکل 

مصرف بیش از حد الکل می تواند به تمام سیستم های اندام بدن آسیب برساند. تاثیر منفی اعتیاد به الکل بر مغز، قلب، کبد، پانکراس و سیستم ایمنی بدن بیشتر است.
نوشیدن بیش از حد الکل می تواند مهارت های قضاوت و بازداری شما را کاهش دهد و منجر به انتخاب های ضعیف و موقعیت ها یا رفتارهای خطرناک شود.برخی دیگر از عوارض اعتیاد به الکل به شرح زیر می باشد:

  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری و انواع دیگر صدمات تصادفی، مانند غرق شدن
  • خطر ابتلا به سرطان 
  • سیروز کبدی
  • اختلالات خوردن
  • ضربان قلب نامنظم
  • مشکلات در رابطه
  • عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه
  • افزایش احتمال ارتکاب جرایم خشونت آمیز یا قربانی شدن در یک جنایت
  • مشکلات قانونی یا مشکلات شغلی یا مالی
  • مشکلات مصرف مواد مخدر
  • درگیر شدن در رابطه جنسی خطرناک یا اعتیاد به سکس 
  • تجربه سوء استفاده جنسی یا آزار جنسی
  • افزایش خطر اقدام به خودکشی 

عوارض اعتیاد به الکل 

همچنین درصورت اعتیاد به الکل می‌توانید دوره‌هایی به نام «سیاه‌ها» داشته باشید، که در آن رویدادها را به خاطر نمی‌آورید. اعتیاد به الکل می تواند منجر به کما، آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود.اعتیاد به الکل در دوران بارداری می تواند منجر به اختلالات طیف در جنینی شود.زنان عموماً نسبت به مردان نسبت به اثرات الکل حساس‌تر هستند.علت حساس بودن آنها در درجه اول به دلیل وزن کمتر بدن، ظرفیت کمتر برای متابولیسم الکل و نسبت بیشتر چربی بدن است.علاوه بر این در تعداد کمی از افراد، اعتیاد به الکل منجر به اختلال شناختی و زوال عقل می شود.

مشکلات ناشی از اعتیاد به الکل

مشکلات مختلف سلامتی مرتبط با مصرف طولانی مدت الکل به طور کلی برای جامعه مضر تلقی می شود. به عنوان مثال هزینه های پزشکی به دلیل جراحات ناشی از مستی و آسیب اعضای بدن در اثر استفاده طولانی مدت، و هزینه های درمان ثانویه، مانند هزینه های امکانات توانبخشی و مراکز سم زدایی. استفاده از الکل عامل اصلی آسیب‌های سر، آسیب‌های ناشی از وسایل نقلیه،خشونت بین فردی، خودکشی و صرع است.گذشته از هزینه های مالی که اعتیاد به الکل تحمیل می کند،هزینه های اجتماعی قابل توجهی هم برای افراد الکلی و هم برای خانواده و دوستان آنها وجود دارد.به عنوان مثال، مصرف الکل توسط یک زن باردار می تواند منجر به یک بیماری غیرقابل درمان و آسیب رسان به نام سندرم الکل جنینی شود که اغلب منجر به مشکلات سلامت روان،ناتوانی در زندگی و افزایش خطر رفتار مجرمانه می شود.اعتیاد به الکل می تواند باعث استرس عاطفی برای والدین و سرپرستان شود.

تاثیر اعتیاد به الکل بر مغز 

اعتیاد به الکل در مسیرهای ارتباطی مغز اختلال ایجاد می کند و می تواند بر ظاهر و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. الکل کار را برای نواحی مغزی که تعادل، حافظه، گفتار و قضاوت را کنترل می‌کنند سخت‌تر می‌کند و در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی و سایر پیامدهای منفی را افزایش می‌دهد.

تشخیص اعتیاد به الکل در نوجوانان 

اعتیاد به الکل ممکن است در هر سنی رخ دهد.اما اعتیاد به الکل اغلب در نوجوانان به وجود می آید.مداخله زودهنگام می تواند از مشکلات مربوط به الکل در نوجوانان جلوگیری کند.برای مداخله و جلوگیری از اعتیاد آنها اول باید آن را تشخیص دهید.اگر احساس می کنید فرزندتان به این اختلال مبتلا است، نسبت به علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده مشکل با الکل باشد، هوشیار باشید:

  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها و سرگرمی ها و ظاهر شخصی
  • قرمزی چشم، تکلم نامفهوم، مشکلات هماهنگی و ضعف حافظه
  • مشکلات یا تغییرات در روابط با دوستان، مانند پیوستن به یک جمعیت جدید
  • کاهش نمرات و مشکلات در مدرسه
  • تغییرات خلقی مکرر و رفتار دفاعی

شما می توانید به جلوگیری از مصرف الکل در فرزندتان کمک کنید.

جلوگیری از اعتیاد به الکل در نوجوانان

هنگامی که متوجه اعتیاد به الکل در فرزندتان شدید بهتر است با او صریح صحبت کنید، زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید و فعالانه در زندگی فرزندتان مشارکت کنید.به فرزندتان اجازه دهید بداند که انتظار چه رفتاری را دارید و عواقب پیروی نکردن از این قوانین چه خواهد بود.همچنین اگر فرزند شما به مواد مخدر اعتیاد دارد مقاله فرزند معتاد را چگونه ترک و درمان دهیم را مطالعه کنید.

چه زمانی باید برای مصرف الکل به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس می کنید که گاهی اوقات زیاد الکل می نوشید، یا نوشیدن الکل شما باعث ایجاد مشکل می شود، یا اگر خانواده شما نگران نوشیدن شما هستند، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. راه های دیگر برای دریافت کمک عبارتند از صحبت با یک متخصص بهداشت روان یا کمک گرفتن از یک گروه حمایتی یا یک نوع مشابه از گروه های خودیاری.

از آنجا که انکار امری رایج است، ممکن است احساس کنید مشکلی با نوشیدن الکل ندارید. ممکن است متوجه نشوید که چقدر الکل می نوشید یا مشکلات زیادی در زندگی شما به مصرف الکل مربوط می شود. هنگامی که اقوام، دوستان یا همکاران از شما می خواهند عادات نوشیدنی خود را بررسی کنید یا به دنبال کمک باشید، به صحبت های خود گوش دهید. صحبت با کسی را در نظر بگیرید که با نوشیدن مشروب مشکل داشته است اما قطع کرده است.

چه زمانی باید برای مصرف الکل به پزشک مراجعه کرد؟

درمان اعتیاد به الکل 

درمان اختلال مصرف الکل بسته به نیاز شما می تواند متفاوت باشد. درمان ممکن است شامل یک مداخله کوتاه، مشاوره فردی یا گروهی، یک برنامه سرپایی، یا اقامت در بیمارستان باشد. تلاش برای توقف مصرف الکل برای بهبود کیفیت زندگی، هدف اصلی درمان است.

درمان اختلال مصرف الکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سم زدایی و ترک

درمان ممکن است با یک برنامه سم زدایی شروع شود ،ترکی که از نظر پزشکی مدیریت می شود گاهی اوقات سم زدایی نامیده می شود که معمولاً 2 تا 7 روز طول می کشد. برای جلوگیری از علائم ترک ممکن است نیاز به مصرف داروهای آرام بخش داشته باشید. سم زدایی معمولا در یک مرکز درمانی بستری یا یک بیمارستان انجام می شود.

  • یادگیری مهارت های جدید و ایجاد یک برنامه درمانی

 این فرآیند معمولا شامل متخصصان درمان الکل می شود. ممکن است شامل تعیین هدف، تکنیک های تغییر رفتار، استفاده از کتابچه راهنمای خودیاری، مشاوره و مراقبت های بعدی در یک مرکز درمانی باشد.

  • یوگا

مجموعه ای از وضعیت ها و تمرینات تنفسی کنترل شده یوگا ممکن است به شما در آرامش و مدیریت استرس کمک کند.مدیریت استرس به شما در درمان اعتیاد به الکل کمک شایانی می کند.برای آموزش برخی حرکات یوگا کلیک کنید.

  • مشاوره روانشناسی

 مشاوره و درمان برای گروه ها و افراد به شما کمک می کند تا مشکل خود را با الکل بهتر درک کنید و از بهبودی از جنبه های روانی مصرف الکل برخوردار شوید. شما ممکن است از زوج درمانی یا خانواده درمانی بهره مند شوید. حمایت خانواده می تواند بخش مهمی از روند بهبودی باشد.

  • داروهای خوراکی

دارویی به نام دی سولفیرام ممکن است به جلوگیری از نوشیدن الکل کمک کند، اگرچه اختلال مصرف الکل را درمان نمی کند یا میل به نوشیدن را از بین نمی برد. اگر در حین مصرف دی سولفیرام الکل بنوشید، دارو واکنش فیزیکی ایجاد می کند که ممکن است شامل گرگرفتگی، تهوع، استفراغ و سردرد باشد.نالترکسون، دارویی که احساسات خوب ناشی از الکل را مسدود می کند، ممکن است از نوشیدن زیاد الکل جلوگیری کرده و میل به نوشیدن را کاهش دهد. آکامپروسات ممکن است به شما در مبارزه با هوس های الکلی پس از توقف نوشیدن کمک کند. بر خلاف دی سولفیرام، نالترکسون و آکامپروسات پس از مصرف نوشیدنی احساس بیماری نمی کنند.

  • داروهای تزریقی

نسخه ای از داروی نالترکسون، یک بار در ماه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تزریق می شود. اگرچه داروهای مشابه را می توان به شکل قرص مصرف کرد، اما استفاده مداوم از نسخه تزریقی این دارو برای افرادی که از اختلال مصرف الکل بهبود می یابند آسان تر است.

علائم ترک اعتیاد الکل 

ترک الکل می تواند زمانی رخ دهد که مصرف الکل سنگین و طولانی مدت بوده و سپس متوقف شود یا به شدت کاهش یابد. ممکن است در عرض چند ساعت تا 4 تا 5 روز بعد رخ دهد. علائم و نشانه‌ها عبارتند از تعریق، ضربان قلب سریع، لرزش دست، مشکلات خواب، تهوع و استفراغ، توهم، بی‌قراری و آشفتگی، اضطراب و گاهاً تشنج. علائم می تواند به اندازه ای شدید باشد که توانایی شما برای عملکرد در محل کار یا موقعیت های اجتماعی را مختل کند.

علائم ترک اعتیاد الکل 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
2.7 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.