در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

افسردگی پس از زایمان به همراه تشخیص و درمان

افسردگی پس از زایمان به همراه تشخیص و درمان
چکیده
افسردگی پس از زایمان باعث احساس شدید غم، اضطراب یا ناامیدی می شود.افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است و شما تنها کسی نیستید که چنین احساسی دارید و این به این معنی نیست که شما آدم بدی هستید.این یک مشکل شایع در مادران تازه فارغ شده است که با دارو و درمان قابل رفع است.اما افسردگی پس از زایمان درمان نشده باعث آسیب قابل توجهی برای زن می شود و همچنین ممکن است منجر به اختلال در نتایج رفتاری، عاطفی و شناختی برای نوزاد شود.ما در این مقاله همه چیز در مورد افسردگی پس از زایمان را توضیح داده ایم.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/29 22:54 نویسنده: مبینا محتشم فر

افسردگی پس از زایمان 

بچه دار شدن تجربه ای است که زندگی را تغییر می دهد. پدر و مادر بودن هیجان انگیز است اما همچنین می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد. طبیعی است که احساس نگرانی یا شک داشته باشید، به خصوص اگر برای اولین بار پدر و مادر شوید.تولد نوزاد می تواند احساسات قدرتمند مختلفی را آغاز کند، از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب. اما همچنین می تواند منجر به چیزی شود که انتظارش را ندارید،افسردگی!اگر احساسات شما شامل غم و اندوه یا تنهایی شدید، نوسانات خلقی شدید و گریه های مکرر باشد، ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشید.برای کسب اطلاع از علائم و نشانه های افسردگی کلیک کنید.

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که پس از زایمان اتفاق می افتد. افسردگی پس از زایمان فقط بر فرد متولد کننده تأثیر نمی گذارد. این می تواند بر دیگر والدین نیز تأثیر بگذارد. افراد پس از بچه دار شدن دچار تغییرات هورمونی، فیزیکی، عاطفی، مالی و اجتماعی می شوند. این تغییرات می تواند علائم افسردگی پس از زایمان را ایجاد کند.

اگر افسردگی پس از زایمان دارید، بدانید که تنها نیستید، این تقصیر شما نیست و افسردگی پس از زایمان یک نقص یا ضعف شخصیتی نیست.گاهی اوقات این فقط یک عارضه زایمان است و افرادی هستند که به شما کمک کنند. مشاورین و متخصصان میتوانند علائم شما را مدیریت کند و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.برای درمان افسردگی پس از زایمان می توانید از سامانه روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید. 

افسردگی پس از زایمان به همراه تشخیص و درمان

تشخیص افسردگی پس از زایمان

ممکن است در ابتدا افسردگی پس از زایمان با افسردگی نوزاد اشتباه گرفته شود، اما علائم افسردگی پس از زایمان شدیدتر هستند و بیشتر طول می کشند. اینها در نهایت ممکن است در توانایی شما برای مراقبت از کودک و انجام سایر کارهای روزانه اختلال ایجاد کند. علائم معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود. اما ممکن است در دوران بارداری و یا دیرتر تا یک سال پس از تولد شروع شوند.

علائم افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خلق افسرده یا نوسانات خلقی شدید
  • عدم علاقه به کودک یا احساس اضطراب در اطراف نوزادتان
  • علاقه و لذت کمتر نسبت به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردید
  • گریه بی دلیل یا بیش از حد
  • مشکل در برقراری ارتباط با کودک
  • از دست دادن انرژی و انگیزه
  • کناره گیری از خانواده و دوستان
  • اختلالات خوردن 
  • تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  • ترس از اینکه مادر خوبی نیستید
  • احساس بی ارزشی، ناامیدی
  • شرم، گناه یا بی کفایتی
  • مشکل در تمرکز یا تفکر
  • اختلال در خوابیدن
  • حملات پانیک
  • بی قراری
  • استرس و اضطراب شدید
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

افسردگی پس از زایمان درمان نشده ممکن است برای چندین ماه یا بیشتر ادامه یابد.

تشخیص افسردگی پس از زایمان

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین کاهش سریع هورمون ها پس از زایمان و افسردگی مورد نیاز است. سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری ده برابر افزایش می یابد اما پس از زایمان به شدت کاهش می یابد. تا سه روز پس از زایمان، سطح این هورمون ها به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد.

علاوه بر این تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روانی مرتبط با بچه دار شدن خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد. نمونه هایی از این تغییرات عبارتند از تغییرات فیزیکی در بدن شما، کمبود خواب، نگرانی در مورد والدین یا تغییر در روابط شما.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

علل افسردگی پس از زایمان

علت افسردگی پس از زایمان ناشناخته است. تغییرات هورمونی و فیزیکی، سابقه شخصی و خانوادگی افسردگی، و استرس ناشی از مراقبت از نوزاد جدید، همگی ممکن است در ایجاد افسردگی پس از زایمان نقش داشته باشند.

شواهد نشان می دهد که تغییرات هورمونی ممکن است در افسردگی پس از زایمان نقش داشته باشند.با توجه به تغییرات نامنظم مغز و سیستم‌های بیولوژیکی در دوران بارداری و پس از زایمان، درک ویژگی‌های عصبی غدد درون‌ریز افسردگی پس از زایمان چالش‌برانگیز است.هورمون هایی که برای افسردگی پس از زایمان مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از استروژن، پروژسترون، هورمون تیروئید، تستوسترون، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین، اندورفین و کورتیزول.

سطح استروژن و پروژسترون در عرض 24 ساعت پس از زایمان به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد و این تغییر ناگهانی ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان شود.پدرانی که تحت تغییرات هورمونی عمیق قرار نمی گیرند، ممکن است افسردگی پس از زایمان نیز داشته باشند.علت این نوع افسردگی ممکن است در مردان مشخص باشد.

تغییرات عمیقی در شیوه زندگی که با مراقبت از نوزاد ایجاد می شود اغلب باعث افسردگی پس از زایمان می شود. با این حال، شواهد کمی از این فرضیه پشتیبانی می کند. با این وجود، مادرانی که چندین فرزند قبلی بدون تجربه افسردگی پس از زایمان داشته اند، می توانند آن را با آخرین فرزند خود تجربه کنند.علیرغم تغییرات بیولوژیکی و روانی-اجتماعی که ممکن است همراه با بارداری و دوره پس از زایمان باشد، اکثر زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان تشخیص داده نمی شوند. بسیاری از مادران نمی توانند استراحت مورد نیاز خود را برای بهبودی کامل پس از زایمان دریافت کنند. کم خوابی می تواند منجر به ناراحتی جسمی و خستگی شود که می تواند به علائم افسردگی پس از زایمان کمک کند.

علل افسردگی پس از زایمان

جلوگیری افسردگی پس از زایمان 

مطالعاتی در سال 2013 نشان داد که مداخلات روانی یا روانشناختی پس از زایمان به کاهش خطر افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند.این مداخلات شامل بازدید از منزل، حمایت از همتایان مبتنی بر تلفن و روان درمانی بین فردی است.حمایت یکی از جنبه های مهم پیشگیری است، زیرا مادران افسرده معمولاً بیان می کنند که احساس افسردگی آنها به دلیل عدم حمایت و احساس انزوا ایجاد شده است.

در زوج ها، صمیمیت عاطفی و حمایت از طرف شریک، هم در برابر افسردگی و هم اضطراب پس از زایمان محافظت می کند. در سال 2014، متخصصان دریافتند که در مقایسه با 42.9 درصد از زنانی که از حمایت همسر برخوردار نبودند، تنها 14.7 درصد از زنانی که کمک همسر دریافت کردند، افسردگی پس از زایمان داشتند. عوامل دیگری مانند ارتباط بین زوجین و رضایت از رابطه به تنهایی در برابر اضطراب وافسردگی پس از زایمان اثر محافظتی دارند.

چه کسانی دچار افسردگی پس از زایمان می شوند؟

افسردگی پس از زایمان شایع است.مطالعات نشان داده است 30 تا 35 درصد از افرادی که سابقه بیماری روانی مانند افسردگی یا اختلالات خلقی دارند،احتمالا به افسردگی پس از زایمان دچار خواهند شد. همچنین از هر 1000 نفر یک نفر دچار روان پریشی پس از زایمان می شود.

چه کسانی دچار افسردگی پس از زایمان می شوند؟

افسردگی پس از زایمان در مردان

مطالعات نشان می دهد که پدران نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. آنها ممکن است احساس غمگینی، خستگی، گیجی، مضطرب و یا تغییراتی در عادت های معمول مانند غذا خوردن و خواب خود داشته باشند. اینها همان علائمی است که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان تجربه می کنند.

پدرانی که جوان هستند، سابقه افسردگی دارند، مشکلات روابط را تجربه می کنند و یا از نظر مالی دچار مشکل هستند، بیشترین خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را دارند. افسردگی پس از زایمان در پدران ،می تواند همان تأثیر منفی بر روابط همسر و رشد کودک داشته باشد که افسردگی پس از زایمان در مادران دارد.

اگر همسرتان تازه فارغ شده و شما علائم افسردگی یا اضطراب را در دوران بارداری همسرتان یا بعد از تولد فرزندتان دارید،بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. درمان‌ها و حمایت‌های مشابهی که برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان ارائه می‌شود، می‌تواند به درمان افسردگی پس از زایمان در والدین دیگر کمک کند.

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

افسردگی پس از زایمان می تواند تا یک سال پس از تولد فرزند شما ادامه یابد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید در یک سال احساس "درمان" کنید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم و درمان خود صحبت کنید. در مورد احساس خود صادق باشید. به دقت فکر کنید که آیا احساس بهتری نسبت به ابتدای تشخیص دارید یا خیر. سپس، آنها می توانند درمان مداوم را برای علائم شما توصیه کنند.

درمان افسردگی پس از زایمان

شناخت و درمان افسردگی پس از زایمان بسیار موثر و حیاتی است. افسردگی پس از زایمان درمان نشده باعث آسیب قابل توجهی برای زن می شود و همچنین ممکن است منجر به اختلال در نتایج رفتاری، عاطفی و شناختی برای نوزاد شود.دوره های افسردگی پس از زایمان به طور متوسط ​​3 تا 6 ماه طول می کشد، اما ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

مداخلات اجتماعی و روانشناختی فردی به یک اندازه در درمان افسردگی پس از زایمان موثر به نظر می رسند.مداخلات اجتماعی شامل مشاوره فردی و حمایت افرادی که شبیه ما هستند می باشد، در حالی که مداخلات روانشناختی شامل درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی است.درمان بین فردی نشان داده است که در تمرکز ویژه بر پیوند مادر و نوزاد مؤثر است.مطالعات نشان داده شده است که گروه‌های حمایتی و گزینه‌های گروه درمانی متمرکز بر آموزش روانی پیرامون افسردگی پس از زایمان، درک علائم پس از زایمان را افزایش می‌دهند و اغلب به یافتن گزینه‌های درمانی بیشتر کمک می‌کنند.سایر اشکال درمان، مانند گروه درمانی، بازدید از منزل، مشاوره، و اطمینان از خواب بیشتر برای مادر می باشد. در حالی که متخصصان آموزش دیده در ارائه مداخلات مشاوره اغلب به این جمعیت نیازمند خدمت می کنند، نتایج حاصل از بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اخیر نشان داد که ارائه دهندگان غیرمتخصص، از جمله مشاوران غیرمتخصص، پرستاران، ماماها و معلمان بدون آموزش رسمی در مداخلات مشاوره، اغلب خدمات موثری ارائه می دهند.

درمان افسردگی پس از زایمان

دارو درمانی برای افسردگی پس از زایمان

در یک بررسی برخی شواهد نشان می دهد که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان به افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی پاسخ مشابهی خواهند داد.شواهدی با قطعیت پایین وجود دارد که نشان می‌دهد مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین درمان مؤثری برای افسردگی پس از زایمان هستند. درجه اول داروی ضد افسردگی انتخابی سرترالین است، زیرا مقدار بسیار کمی از آن به شیر مادر و در نتیجه به کودک منتقل می‌شود.با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داده است که افزودن سرترالین به روان درمانی به نظر نمی رسد که هیچ مزیت دیگری به همراه داشته باشد. بنابراین، کاملاً مشخص نیست که کدام داروهای ضد افسردگی، در صورت وجود، برای درمان افسردگی پس از زایمان مؤثرتر هستند و داروهای ضد افسردگی برای چه کسانی گزینه بهتری نسبت به درمان غیردارویی خواهند بود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هورمون درمانی ممکن است در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مؤثر باشد، با این ایده که کاهش سطح استروژن و پروژسترون پس از زایمان به علائم افسردگی کمک می‌کند. با این حال، در مورد این شکل از درمان اختلاف نظر وجود دارد، زیرا استروژن نباید به افرادی که در معرض خطر بالاتر لخته شدن خون هستند، که شامل زنان تا 12 هفته پس از زایمان است، داده شود.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.