در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

انتخاب رنگ اتاق بر اساس روانشناسی و تاثیر رنگ بندی اتاق ها بر روی فکر و احساس

انتخاب رنگ اتاق بر اساس روانشناسی و تاثیر رنگ بندی اتاق ها بر روی فکر و احساس
چکیده
رنگ اتاق تاثیر و نقش کلیدی در طراحی داخلی دارد. رنگ اتاق باعث تحریک احساسات می شود و می تواند خلق و خوی خاصی ایجاد کند. گنجاندن رنگ در خانه تعادل ظریف هنر و علم است. درک تأثیرات روانی رنگ و نحوه استفاده از آن در تئوری طراحی بسیار مهم است.برخی رنگ‌ها در یک اتاق می‌توانند احساساتی مانند شادی، شگفتی، نمایش، آرامش، غیرت یا اشتیاق را برانگیزند. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ های مناسب می توانند حال و هوای مناسبی را برای هر اتاق در خانه شما ایجاد کنند.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/15 11:29 نویسنده: مبینا محتشم فر

روانشناسی رنگ اتاق چیست؟

رنگ نقش کلیدی در طراحی داخلی دارد. باعث تحریک احساسات می شود و می تواند خلق و خوی خاصی ایجاد کند. گنجاندن رنگ در خانه تعادل ظریف هنر و علم است. درک تأثیرات روانی رنگ و نحوه استفاده از آن در تئوری طراحی بسیار مهم است.برخی رنگ‌ها در یک اتاق می‌توانند احساساتی مانند شادی، شگفتی، نمایش، آرامش، غیرت یا اشتیاق را برانگیزند. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ های مناسب می توانند حال و هوای مناسبی را برای هر اتاق در خانه شما ایجاد کنند.در حالی که بسیاری از ما ممکن است زمان زیادی را صرف فکر کردن به رنگ اتاق نکنیم، رنگ اتاق هر روز روی ما تاثیر می گذارد. رنگ اتاق بسته به سن، جنسیت، پیشینه قومی و آب و هوا می تواند بر روحیه و افکار ما تأثیر بگذارد و به طرق مختلف بر ما تأثیر بگذارد. برخی از رنگ‌ها یا حتی گروه‌هایی از رنگ‌ها معمولاً واکنش مشترک اکثر مردم را دریافت می‌کنند، به همین دلیل است که انتخاب عاقلانه رنگ‌ها در دکوراسیون بسیار مهم است.

تاثیر رنگ اتاق ها بر روحیه انسان

رنگ می تواند تأثیری قوی بر احساس ما در هنگام ورود به اتاق داشته باشد. برخی از رنگ ها می توانند احساس گرما و راحتی را تحریک کنند، روحیه شادی را القا کنند، یا محیطی آرام بخش ایجاد کنند. همه چیز به تئوری رنگ برمی‌گردد، که تلاش می‌کند توضیح دهد که انسان‌ها چگونه رنگ را درک می‌کنند و رنگ‌های مختلف چگونه با یکدیگر ارتباط دارند. مدیران طراحی داخلی شرکت معماری می گویند: علم پایه تئوری رنگ می گوید که هر رنگ دارای فرکانس های خاص خود است که با انرژی های شخصی ما ترکیب می شود. دلیل اینکه افراد مختلف رنگ های مختلف را ترجیح می دهند این است که همه ما به روش های مختلف به محرک های بصری واکنش نشان می دهیم.

در اینجا مجموعه وسیعی از تحقیقات در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر خلق و خوی وجود دارد و رنگ های گرم مانند قرمز و زرد را به احساسات هیجان و لذت مرتبط می کند. برعکس، رنگ‌هایی از سمت سردتر چرخه رنگ، مانند آبی و سبز، با آرامش و آسایش همراه است. میشل بوو مالک شرکت طراحی دیزاین می‌گوید: این پاسخ‌ها اغلب ذاتاً روان‌شناختی هستند، اما می‌توانند تحت تأثیر فرهنگ‌ها و تجربیات زیسته ما نیز قرار گیرند. بنابراین، در حالی که حقایق کلی خاصی در مورد اینکه رنگ چه احساسی به ما می دهد، وجود دارد، اما بسیار ذهنی است. 

تاثیر رنگ اتاق ها بر انسان

رنگ اتاق ها چگونه بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟

رنگ از طریق تداعی های مختلف بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد. مغز انسان رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد را با طیفی از احساسات از جمله اشتیاق، راحتی، خشم و قدرت مرتبط می‌کند.

رنگ‌های سرد – مانند آبی، سبز و بنفش – اثر معکوس دارند و فضایی آرام‌بخش ایجاد می‌کنند که با احساس اضطراب مقابله می‌کند. در حالی که تن های سرد می توانند حالت ناآرام را آرام و تسکین دهند، همچنین می توانند باعث ایجاد احساسات غمگینی و بی تفاوتی شوند.

اتاقم را چه رنگی کنم؟

اغلب ما از تاثیر رنگ های مختلف اتاق بر روی روحیه خود ناآگاهیم و نمی دانم کدام رنگ ها بر روحیه تاثیر مثبت و منفی دارند.اگر میخواهید اتاق خود را رنگ کنید، هنگام تصمیم گیری برای رنگ آمیزی، از خود بپرسید:

  • چه حسی می خواهید در اتاق خود ایجاد کنید؟
  • چه رنگ هایی با آن روحیه مطابقت دارد؟

اگر برای پاسخ به این سؤالات به کمک نیاز دارید، با ما همراه باشید. اجازه دهید فرش، پتوها و بالش‌های شما، طرح رنگ شما را راهنمایی کنند.هنگامی که چیزی را که دوست دارید پیدا کردید، رنگ های خود را در یک اتاق به تعداد کمی محدود کنید. رنگ های زیاد می تواند اتاق را آشفته یا به هم ریخته کند.

رنگ های مورد استفاده برای اتاق 

اتاق خواب شما مکانی برای آرامش و آسایش است، بنابراین رنگ ها و حال و هوای اتاق خواب باید دارای رنگ هایی باشد که آرامش کلی را در فضا به ارمغان می آورد. هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ اتاق برای اتاق خواب خود، روانشناسی رنگ اتاق رنگ هایی مانند سبز، آبی و بنفش را به دلیل ویژگی های آرامش بخش آنها در نظر بگیرید.اعتقاد بر این است که رنگ سبز استرس را از بین می برد و به باروری کمک می کند و آن را به گزینه ای عالی برای اتاق خواب تبدیل می کند.گفته می شود آبی فشار خون را کاهش می دهد در حالی که تنفس و ضربان قلب شما را کند می کند.بنفش در سایه‌های روشن‌تر، مانند اسطوخودوس و یاسی، همچنان کیفیت آرامش‌بخشی به اتاق‌خواب‌ها می‌آورد، بدون اینکه خطر سردی بیش از حد را داشته باشید.

تأثیر رنگ سفید بر اتاق خواب

رنگ سفید یک رنگ بهشتی است که به طور گسترده در طراحی داخلی استفاده می شود. این رنگ نماد ایمان، خوبی، نور و بی گناهی است. از آن در هر جای خانه می توانید استفاده کنید. اگر به روش درست انجام شود به سختی می توان آن را نرم و استریل در نظر گرفت. رنگ های سفید وقتی در یک اتاق کوچک استفاده می شوند، فضای اتاق را بزرگتر جلوه می دهند. اتاق هایی که رنگ سفید دارند احساس تازگی و شادابی را به افراد القا می کنند.برای جلوه گرافیکی آن را با مشکی جفت کنید.این رنگ خنثی انعطاف پذیر است و با انواع پالت های رنگی و سبک های دکور به خوبی بازی می کند.

تأثیر رنگ سفید بر اتاق خواب

تاثیر رنگ بنفش بر اتاق خواب

این رنگ سلطنتی هنگامی که روی دیوارها یا اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شود، حضوری باوقار و چشمگیر را ارائه می دهد. بنفش نشانه فراوانی، اشراف و سلامتی است. این یک تأثیر آرام بخش است که به معنویت و ادراک ذهنی مربوط می شود. رنگ بنفش از بنفش روشن تا اسطوخودوس ملایم متغیر است.

چه تصمیم داشته باشید اتاق را با رنگ بپوشانید یا از آن به عنوان ترکیب استفاده کنید، مطمئناً تأثیر زیادی خواهد گذاشت. اکثر رنگ های دیگر با سایه های مختلف بنفش کار می کنند تا یک پالت رنگی باشکوه ایجاد کنند. بنفش به زیبایی با رنگ های جواهری جفت می شود و با رنگ های روشن تر مانند زرد ملایم، صورتی پاستلی یا سفید به همان اندازه خوب به نظر می رسد.

تاثیر رنگ بنفش بر اتاق خواب

تأثیر رنگ آبی بر اتاق خواب 

اگر نمی‌دانید، آبی یکی از رنگ‌های مهم در بین طراحان داخلی است. این رنگ با عمق و درکی زیاد است. به عنوان شاخصی از امنیت، نظم، ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود. آبی های ملایم برای فضاهای شخصی کاملاً مناسب است. رنگ های آبی میتوانند حال و هوای خنک و کیفیتی شبیه بهم روان درمانی ایجاد کنند. در حالی که آبی ملایم آرامش بخش است، آبی تیره می تواند برای برخی حالت مالیخولیایی ایجاد کند.

رنگ های مختلف آبی طیف وسیعی از احساسات را از آرام گرفته تا دور برمی انگیزد. به عنوان مثال، سایه های تیره آبی می تواند بینندگان را از احساس تنهایی و افسردگی جدا کند. سایه های روشن آبی اثر آرام بخشی دارند و همچنین نشان دهنده قابل اعتماد بودن هستند. رنگ های گرم آبی با رگه هایی از قرمز نیز میتوانند اتاق را جذاب کنند. آبی ملایم می تواند فضای اتاق را بزرگتر جلوه دهد. رنگ‌های آبی آرام مانند آبی، فیروزه‌ای میتواند در اتاق خواب اصلی به خوبی تاثیر بگذارند.

رنگ های مورد استفاده در اتاق خواب

رنگ هایی که نباید در اتاق خواب استفاده شود 

نارنجی رنگ روشن انرژی است که مستقیماً با روحیه آرامش بخش اتاق خواب شما در تضاد است.
آبی پاستلی می تواند به طور ناخوشایندی بر روی دیوارها سرد شود، به خصوص در اتاقی که نور طبیعی کمی دریافت می کند.بنابرین بهتر است از این دورنگ در اتاق خواب استفاده نکنید.

رنگ های مورد استفاده در پذیرایی

روانشناسی رنگ اتاق پذیرایی شما ساده است. رنگ های اتاق نشیمن را پیدا کنید که با روحیه کلی راحتی، گفتگو و رفاقت برای فضای شما مناسب باشد. وقتی از خود می‌پرسید اتاق نشیمن خود را چه رنگی کنم، رنگ‌های شاد و آرام‌بخش مانند سبز و آبی را در نظر بگیرید. برای هیجان بیشتر، رنگ قرمز را در نظر بگیرید. هیچ رنگ دیگری مانند قرمز آدرنالین را ترشح نمی کند. زمانی که می خواهید هیجان را تحریک کنید، به خصوص در شب، انتخاب خوبی است.سبز آرامش بخش ترین رنگ برای چشم در نظر گرفته می شود که ترکیبی از کیفیت طراوت آبی و شادابی زرد است.
آبی می تواند آرامش و آسایش را در مناطق اجتماعی تشویق کند، اما بهتر است در پذیرایی از رنگ های ملایم آن استفاده شود.

رنگ های مورد استفاده در پذیرایی

رنگ مناسب در طراحی حمام 

حمام یکی از مهم ترین قسمت های هر خانه محسوب می شود، چرا که علاوه بر کاربرد باید به نکات زیبایی شناسی آن نیز توجه شود. با مدرنیته شدن زندگی های امروزی، از حمام ها به عنوان محلی برای ایجاد آرامش و ریلکس کردن بعد از یک روز کاری نیز یاد می شود. روانشناسی رنگ حمام شما باید روی رنگ های آرامش بخش تمرکز کند. این می تواند شامل رنگ های زرد، آبی و بنفش برای رنگ دیوار شما باشد.زرد یک رنگ روشن کننده است که انرژی را به حمام شما می آورد.آبی رنگی است که احساس آرامش را به حمام شما می آورد.همچنین رنگ بنفش ملایم در حمام میتواند به شما احساس آرامش را القا کند.

رنگ مناسب در طراحی حمام

رنگ مناسب برای طراحی آشپزخانه

آشپزخانه یک فضای جمعی است که در آن خلاقیت متولد می شود و خانواده جمع می شوند. به همین دلیل است که شما رنگ های آشپزخانه را می خواهید که خلاقیت و شادی را افزایش دهند.فضاهای مشترکی که می خواهید در آنها احساس شادی و انرژی داشته باشید.سایه های زرد، سبز و آبی همگی می توانند محیط آشپزخانه شما را بهبود ببخشند. رنگ زرد حس انرژی بخشی را به آشپزخانه شما می بخشد. رنگ سبز می تواند به آشپزخانه شما احساس راحتی بدهد.آبی ملایم می تواند آرامش را در آشپزخانه شما تقویت کند. رنگ بنفش نیز سطحی از پیچیدگی و لبه غنی را اضافه می کند.

رنگ مناسب آشپزخانه

کدام رنگ ها قوی ترین تاثیر را بر خلق و خوی افراد دارند؟

قرمز یکی از تاثیرگذارترین رنگ ها در مورد خلق و خوی افراد است. رنگ قرمز با احساسات قوی مانند عشق و خشم ارتباط دارد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی فرد داشته باشد. علائم اضطراری و هشدار از رنگ قرمز برای ایجاد هوشیاری در مواقع بحران استفاده می کنند.

آبی نیز یک رنگ قدرتمند است زیرا چشم انسان به راحتی این سایه را در چرخه رنگ تشخیص می دهد. از آنجایی که رنگ آبی به طور طبیعی در بسیاری از انواع غذا وجود ندارد، ظاهر آن می تواند به کاهش اشتهای افراد کمک کند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.8 ( نفر 6 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.