در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

انواع تست بارداری و روش های تشخیص حاملگی

انواع تست بارداری و روش های تشخیص حاملگی
چکیده
تشخیص حاملگی روش های بسیاری دارد. علائم بارداری اولیه می تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد. ممکن است قبل از اینکه بفهمید باردار هستید تغییراتی را در بدن خود احساس کنید یا اصلاً متوجه علائمی نشوید. برای همین بهتر است با انواع تست بارداری و روش های تشخیص حاملگی آشنا شوید. تشخیص حاملگی میتواند در خانه یا با معاینه پزشک انجام شود. روش های تشخیص حاملگی عبارتند از: آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی. همچنین با توجه به برخی از علائم میتوانید حاملگی را تشخیص دهید.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/2 20:39 نویسنده: مبینا محتشم فر

تست بارداری چیست؟

تست بارداری راهی برای تعیین باردار بودن شماست. اگر تست بارداری شما مثبت باشد به این معنی است که باردار هستید. اگر آزمایش منفی باشد، به این معنی است که شما باردار نیستید. تست‌ های بارداری با شناسایی گنادوتروپین جفتی انسانی، هورمونی که بدن شما هنگام بارداری تولید می‌کند، کار می‌کند.

از همان ابتدای بارداری، بدن شما شروع به تغییراتی برای حمایت از سلول هایی می کند که به کودک شما تبدیل می شوند. یکی از مواردی که خیلی سریع اتفاق می افتد، تولید گنادوتروپین جفتی انسانی است. اگر باردار هستید، بدن شما شروع به تولید گنادوتروپین جفتی انسانی بیشتری می کند. پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم،حدود شش تا 10 روز پس از لقاح،سطح گنادوتروپین جفتی انسانی شما شروع به افزایش می کند.

تست بارداری چیست و روش های تشخیص حاملگی

انواع تست بارداری و تشخیص حاملگی 

دو نوع اصلی تست بارداری وجود دارد،آزمایش ادرار و آزمایش خون اغلب، آزمایش ادرار در خانه با وسیله ای به نام بیبی چک انجام می شود. این نوع آزمایش بدون نسخه در دسترس است (شما به نسخه ای از پزشک برای انجام این آزمایش نیاز ندارید و میتوانید از داروخانه آن را تهیه کنید) وانجام این آزمایش هزینه زیادی ندارد. آزمایش خون برای بررسی بارداری در مطب دکتر انجام می شود و شامل گرفتن نمونه خون شما می شود.

راه دیگر برای تایید بارداری استفاده از سونوگرافی است.سونوگرافی با تجویز نسخه توسط پزشک انجام می شود.

انواع تست بارداری و روش های تشخیص بارداری

دلایل انجام تست بارداری

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است آزمایش بارداری انجام دهید. ممکن است برای باردار شدن تلاش کنید و امیدوار باشید که نتیجه مثبتی به دست آورید. ممکن است مشکلی را در مورد کنترل بارداری خود تجربه کرده باشید. حتی ممکن است در شرف انجام یک روش پزشکی یا شروع یک داروی جدید باشید که ممکن است با بارداری پیچیده شود.اگر شرایط باردار شدن را ندارید و میخواهید از آن جلوگیری کنید مقاله انواع قرص ضدبارداری و عوارض آن را مطالعه نماید. مهم نیست دلیل آن چیست، اگر در مورد نتایج آزمایش خود سؤالی دارید، بهترین کار این است که به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

تست های بارداری خانگی

تست‌های بارداری به دنبال یک هورمون خاص ،گنادوتروپین جفتی انسانی هستند که فقط در طول بارداری در بدن فرد ایجاد می‌شود. این آزمایش‌ها می‌توانند از ادرار یا خون برای جستجوی گنادوتروپین جفتی انسانی استفاده کنند. تست های بارداری خانگی که از ادرار شما استفاده می کنند رایج ترین نوع هستند. اکثر تست های بارداری خانوادگی در صورت استفاده صحیح، تست های بارداری خانگی 99 درصد دقیق هستند. این میزان دقت تقریباً برابر با تست های بارداری است که در مطب پزشک شما انجام می شود. این آزمایشات در اکثر داروخانه ها موجود است. آنها برای استفاده آسان و ارزان هستند. مهم است که دستورالعمل های مربوط به این آزمایش ها را قبل از انجام آنها بخوانید.در یک فنجان تمیز ادرار کنید. سپس یک تا چند قطره از ادرار خود را روی یک نوار شیمیایی بریزید.هنگام ادرار کردن، نوار تست بارداری را در جریان ادرار خود قرار دهید.

برای بسیاری از این آزمایشات،گنادوتروپین را می توان حدود 10 روز پس از لقاح در ادرار شما تشخیص داد. با این حال، مصرف آن پس از عدم قاعدگی احتمال دریافت نتیجه منفی کاذب را کاهش می دهد. پریود از دست رفته معمولاً حدود 14 روز پس از لقاح اتفاق می افتد.

نکاتی برای انجام تست بارداری

در صورت امکان از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید. این زمانی از روز است که سطوح گنادوتروپین شما به راحتی قابل تشخیص است. اگر این کار را در زمان دیگری از روز انجام می دهید، سعی کنید مطمئن شوید که ادرار شما حداقل به مدت سه ساعت در مثانه شما بوده است.
قبل از انجام تست بارداری مقدار زیادی مایعات ننوشید. این می تواند سطح گنادوتروپین شما را رقیق کند .تاریخ انقضا روی بسته را بررسی کنید.قبل از شروع آزمون، دستورالعمل های ارائه شده به همراه آزمون را به طور کامل بخوانید و هر مرحله را دقیقاً دنبال کنید.

چه زمانی باید تست بارداری بدهم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است یک آزمایش انجام دهید و مطمئن شوید. تست‌های بارداری خانگی می‌توانند در تشخیص زودهنگام بارداری متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، ممکن است ۱۰ روز پس از لقاح، از یک آزمایش خانگی نتیجه مثبت بگیرید. برای نتیجه دقیق‌تر، منتظر بمانید تا بعد از اتمام قاعدگی خود آزمایش بدهید. به یاد داشته باشید، اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر باردار هستید، ممکن است منفی باشد. اگر آزمایش منفی دادید و بعد پریود نشدید، آزمایش دیگری بدهید.

چه زمانی باید آزمایش بارداری بدهم؟

چگونه بدون تست بفهمم باردار هستم؟

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عقب افتادن قائدگی

اگر در سنین باروری هستید و یک هفته یا بیشتر بدون شروع چرخه قاعدگی مورد انتظار گذشته است، ممکن است باردار باشید.هنگامی که لقاح اتفاق می افتد، بدن شما هورمون هایی تولید می کند که تخمک گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم را متوقف می کند. این به این معنی است که چرخه قاعدگی شما متوقف شده است و تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید دیگر پریود نخواهید شد. اما پریود نشدن همیشه نشانه بارداری نیست. همچنین ممکن است به دلیل استرس، ورزش زیاد، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی و سایر عواملی که ممکن است باعث پریودهای نامنظم شوند، و پریودیتان عقب بیافتد.

  • سینه های حساس و متورم

در اوایل هفته های اول بارداری زنان بسیاری شاهد تغییرات در سینه هایشان هستند. این تغییرات میتواند شامل احساس سفتی، سیاهی، سنگینی، حساس بودن یا متورم باشد و این ناراحتی پس از گذشت چند هفته کاهش پیدا میکند.

  • حالت تهوع 

این علامت بارداری می تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد. حالت تهوع می تواند در اوایل دو هفته پس از بارداری رخ دهد. همه افراد حالت تهوع را تجربه نمی کنند و درجات مختلفی از حالت تهوع وجود دارد. شما می توانید حالت تهوع را احساس کنید اما هرگز استفراغ نکنید. حدود نیمی از افراد باردار به دلیل حالت تهوع استفراغ می کنند. اگرچه حالت تهوع در دوران بارداری نسبتاً طبیعی است، اما در صورت کم آبی بدن می تواند مشکل ساز شود. افرادی که به دلیل حالت تهوع شدید نمی توانند غذا و مایعات مصرف کنند، ممکن است به وضعیتی به نام هایپرامسیس گراویداروم مبتلا شوند. اگر دچار حالت تهوع و کم آبی شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم حاملگی و تشخیص آن

  • افزایش ادرار

حتی قبل از اینکه قائدگی شما عقب بیافتد ممکن است متوجه شوید که مجبور هستید بیشتر ادرار کنید. این به این دلیل است که شما خون بیشتری نسبت به قبل دارید. در دوران بارداری، خون رسانی بدن شما افزایش می یابد. کلیه های شما خون شما را فیلتر می کنند و مواد زائد اضافی را از بین می برند. این مواد زائد بدن شما را به صورت ادرار ترک می کند. هر چه خون بیشتر در بدن شما باشد، بیشتر باید ادرار کنید.

  • خستگی

بسیاری از افراد در اوایل بارداری احساس خستگی شدید می کنند. این علامت بارداری به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون رخ می دهد. مانند سایر علائم اولیه بارداری، خستگی در سه ماهه دوم (پس از هفته 13 بارداری) بهتر می شود. با این حال، برای بسیاری از افراد در سه ماهه سوم بازمی گردد.

چگونه بدون تست بفهمم باردار هستم؟

چه ساعتی باید تست بارداری بدهیم؟

به طور کلی، بهترین زمان زمانی است که اولین ادرار صبحگاهی خود را دارید. با این حال، برخی از تست‌های بارداری به اندازه کافی حساس هستند تا گنادوتروپین را بدون توجه به زمان انجام آزمایش تشخیص دهند. در صورت امکان، سعی کنید قبل از انجام آزمایش صبر کنید تا سه ساعت از آخرین ادرار شما بگذرد. همچنین می توانید دو آزمایش بارداری انجام دهید تا تأیید شود که نتیجه یکسانی دریافت می کنید.

علائم بارداری چه زمانی شروع می شود؟

زمان شروع شدن علائم بارداری برای افراد متفاوت است. برخی از افراد در عرض چند روز پس از لقاح احساس بارداری می کنند، در حالی که افراد دیگر تا هفته ها پس از مثبت شدن تست بارداری احساس بارداری نمی کنند. علائم بارداری بین افراد و حتی در بین بارداری ها متفاوت است.

بعد از مثبت شدن تست بارداری چه باید کرد؟

اگر تست بارداری را در خانه انجام داده اید و نتیجه آن مثبت شده است، باید چندین کار انجام دهید، از جمله:

ویتامین های دوران بارداری خود را مصرف کنید. در صورت امکان، زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، مصرف آنها را شروع کنید. این به این دلیل است که اسید فولیک می تواند به جلوگیری از عوارض در طول رشد جنین کمک کند.همچنین به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.مطمئن شوید که عادات سالمی مانند عدم مصرف الکل یا سیگار کشیدن در دوران بارداری را دنبال کنید. همچنین ممکن است لازم باشد میزان کافئین مصرفی روزانه خود در دوران بارداری را محدود کنید.

آیا حاملگی خارج از رحم در تست بارداری نشان داده می شود؟

بله، اگر حاملگی خارج از رحم داشته باشید، همچنان در تست بارداری نتیجه مثبت خواهید داشت.تست های بارداری روشی است که فرد متوجه بارداری خود می شود. اکثر افراد با استفاده از ادرار خود تست بارداری را در خانه انجام می دهند. با این حال، می‌توانید با استفاده از نمونه خون یا ادرار کردن، آزمایش بارداری را در مطب پزشک خود انجام دهید. برای گرفتن نتایج دقیق، منتظر بمانید تا از پریودیتان دوماه بگذرد تا یک تست بارداری خانگی انجام دهید. اگر از تست های بارداری به درستی استفاده کنید، نتایج 99 درصد دقیق هستند. اگر در مورد نتایج تست بارداری سوالی دارید به یک پزشک زنان مراجعه کنید.

آیا حاملگی خارج از رحم در تست بارداری نشان داده می شود؟

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.