در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

انواع مواد مخدر و قرص های صنعتی مورد استفاده معتادان در ایران

انواع مواد مخدر و قرص های صنعتی مورد استفاده معتادان در ایران
چکیده
مواد مخدر از انواع مواد مختلف شیمیایی و غیرقانونی تشکیل شده است و باعث تغییر در مغز ، رفتار و همچنین سیستم عصبی ما میگردد.امروزه افراد زیادی را میبینیم که به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند .به این اعتیاد اختلال مصرف مواد نیز میگویند که وابستگی به قرص و مواد مجاز یا غیر مجاز است.ما در این مقاله انواع مواد مخدر و قرص های معتادان و میزان آسیب آنها را شما توضیح داده ایم.
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/20 17:32 نویسنده: مبینا محتشم فر

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر موادی است که روی سیستم عصبی و مغز اختلال ایجاد میکند و باعث سستی و بی حالی بدن میشود و پس از تمام شدن اثر آن روی مغز فرد حال بسیار بدی پیدا میکند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود به عبارتی فرد به آن وابستگی پیدا میکند و حاضر است برای بدست آوردن آن ماده هر کاری بکند.

مواد مخدر چیست ؟اعتیاد به مواد مخدر و خطرناک ترین مواد مخدر ها

اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر ترکیبات شیمیایی هستند که مصرف آن‌ها تغییراتی شیمیایی بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد لذت، تغییر هوشیاری در افراد می‌شود. بنابراین توانایی ایجاد اعتیاد و سوءمصرف در آن‌ها وجود دارد ولی شدت آن بسته به اثر ماده متفاوت است .اعتیاد نوعی بیماری مزمن پیشرفت کننده و عود کننده است که موجب میشود فرد بیمار و معتاد با وجود پیامد های ناگوار مخدر روی بدن  برای به دست آوردن به مواد دست به هرکاری بزند.

انواع مواد مخدر

مواد مخدر انواع مختلفی دارند که هر ساله به زیر شاخه های تعداد بیشتری اضافه میشود.انواع مواد مخدر به شرح زیر می باشند:

  • محرک ها

کراک ،کوکائین،شیشه جز دسته محرک ها قرار دارند که آثاری چون افزایش ضربان قلب و تنفس، اختلال در دید، خشکی دهان، سرگیجه و خشونت، مرگ ناگهانی و سکته قلبی و در دراز مدت توهم، وحشت‌زدگی، کاهش وزن، آسیب به مغز و حافظه، تشنج و مرگ را دارند.

  • سرکوب کننده ها

مسکن ها ،تریاک،مورفین،هروئین ،کراک هروئین ،متادون و درومرفین در دسته سرکوب کننده ها قرار دارند.مخدر درومرفین که با نام کروکودیل نیز شناخته می‌شود یک ماده مسکن قوی با اعتیاد و عوارض جانبی بالا می‌باشد.

  • توهم زا ها

معمولا توهم زا ها باعث ایجاد وابستگی در فرد نمیشوند و در دسته مخدر ها قرار نمیگیرند ولی به دلیل اینکه ممکن است برای بعضی افراد بسیار خوش ایند باشند و موجب اعتیاد شوند  همچنین مصرف زیاد اغلب توهم‌زاها خطراتی را نیز می‌تواند داشته باشد که گاهی ممکن است سلامتی فرد را تهدید کنند.ال سی دی،دی ام تی ،اکستازی از دسته توهم زا ها هستند.تغییر و اختلال در خلق و خو، ادراک و حواس بینایی، شنوایی و احساسات، اختلال در درک زمان و مکان، در بعضی موارد همراه با ترس و وحشت، القاء حالت رؤیا از عوارض و آثار توهم زا ها می باشد.

  • انواع گیاه های روانگردان 

خشخاش،داروهای استخراجی،شاهدانه از انواع گیاه های روان گردان هستند .داروهای استخراجی مانند:هروئین،کدئین،تریاک .

  •  مواد استنشاقی

مواد استنشاقی مانند حلال ها و استروئید ها که خطراتی چون تهوع کوتاه مدت،سرفه شدید،خون ریزی بینی کاهش بویایی و ... میشوند.

قرص های روان گردان

قرص های روان گردان ،داروهای های روانی یا توهم زا نیز نامیده میشوند.هر کدام از داروهایی که به اصطلاح ذهنی نامیده می شوند و توانایی ایجاد حالات ادراک و تفکر تغییر یافته را دارند.یکی از عمده ترین قرص های روانگردان lsd است و توسط دانشمندان ثابت شده است که تاثیرات بسیار مخرب تری از  مواد دیگر مانند مسکالین و سیلوکین و سیلوکیبین دارد.این قرص میتواند با اثرسیمپاتومیک حس افزایش ضربان قلب را به فرد القا کند اما به طور مستقیم نشان داده نشده است .برخی از داروهای روان گردان دیگر به شرح زیر هستند :

  1. قارچ سسیلوسایبین
  2. DMT/ آیاهوساکا
  3. مسکالین/ پیوت
  4. MDMA
  5. 25 I - NBOME / N - بمب
  6. سالویا
  7. pcp
  8. کتامین
  9. DXM
  10. GHB

قرص های روانگردان و تاثیرات آن بر بدن

تاثیر قرص های روانگردان بر بدن

روانگردان ها هم مانند سایر مواد مخدرها تاثیرات مخرب زیادی بر بدن جای میگذارند و گاهی با یک بار مصرف شما این تاثیرات را مشاهده خواهید کرد.تاثیرات این روانگردان ها  به شرح زیر است:

  • گرما زدگی
  • گرفتن افسردگی
  • صدمات مغزی 
  • مشکلات قلبی 
  • سردرد های شدید و میگرن
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات دندان
  • مشکل در کبد و کلیه 

لازم است بدانید استفاده استفاده از روانگردان ها می توانند عوارض زیان بار و جبران نشدنی برای فرد به وجود آورند. در برخی موارد نیز استفاده شدید از روانگردان ها موجب ایست قلبی میشود.

آثار مواد مخدر بر بدن

مصرف مواد مخدر در کوتاه مدت یا بلند مدت تاثیرات مخربی روی بدن بگذاردو آثار قابل توجهی در پی داشته باشد.اگر شخص دوز های بیشتری مصرف کند به همان اندازه خطرات بیشتری را در پیش دارد.چند نمونه از آثار و عوارض مواد مخدر بر بدن:

  • شیشه ، مواد افیونی و کوکائین بسیار اعتیادآور هستند. این مواد پیامدهای متعدد کوتاه‌مدت و بلندمدت ایجاد می‌کنند. از جمله روان‌پریشی، تشنج یا مرگ بر اثر مصرف زیاد
  • قرص اکستازی میتواند موجب کم آبی بدن ،نداشتن تعادل وعوارضی مانند تشنج شود.
  • مواد استنشاقی باتوجه‌به ترکیب سمی خود می‌توانند سطح های مختلفی از آسیب را وارد کنند.
  • داروهایی که در باشگاه‌‌ها به‌صورت مایع، قرص یا پودر مصرف می‌شوند، اغلب دارای مواد ناشناخته‌ای بوده که برای بدن مضر هستند

آثار مواد مخدر بر بدن

خطرناک ترین مواد مخدر 

معمولا خطرناک ترین موادهای مخدر بر اساس میزان اثرگذاری و دوام آنها در طولانی مدت دسته بندی میشود.علاوه بر این ترک مواد مخدر قوی و خطرناک به مراتب سخت تر و یا حتی غیر ممکن خواهد بود .ده عامل که نشان میدهد آن مواد مخدر خطرناک است یا خیر به شرح زیر است:

  1. شدت وابستگی
  2. اختلال عملکرد روانی
  3. آسیب آن مواد مخدر
  4. مرگ و میر توسط آن
  5. مصدومیت
  6. هزینه اقتصادی
  7. جامعه 
  8. از بین رفتن روابط
  9. آسیب به محیط
  10. خسارت بین المللی

الکل از خطرناک ترین ماده مخدر های جهان است و پس از آن هروئین و کراک تقریبا با فاصله کم در رده خطرناک ترین مواد ها قرار میگیرند.

مواد مخدرهای محبوب جوانان 

امروزه مواد مخدر های زیادی در بازار قاچاق ایران وجود دارد که محبوب ترین آنها در بین جوانان به ترتیب ماری جوانا ،حشیش ،گل ،علف وکوکائین است.دلیل علاقه زیاد جوانان و محبوب شدن این مواد مخدر ها آن است که جوانان فکر میکنند این مخدر ها ضرر زیادی ندارند و موجب اعتیاد نمیشوند.ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی ماری جوانا، THC است که اثرات مخدر این گیاه از وجود این ماده نشات می گیرد. تحقیقات ثابت کرده است که این ماده ی مخدر بی ضرر نبوده و خطرات زیادی برای سلامت افراد ایجاد می کند.برخی از قرص ها نیز مانند قرص های مسکن ، قرص اکستازی ،ترامادول و متادون از قرص های محبوب جوانان این دوره است .

جدیدترین مواد مخدر ها در ایران 

با اینکه روزانه تعداد معتاد های بیشتری به جوانان کشورمان اضافه میشود اما هنوز هم مصرف مواد مخدر در صدر جدول قرار دارد.البته بعد از چند سال تورم امسال هزینه خرید مواد مخدر بسیار گران شده است.به دلیل گرانی مواد مخدر ها امسال از تریاک استفاده بیشتری میشود و حشیش هم همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.شیشه نیز مخدری است که چند سالی است در ایران رواج یافته و به سومین مخدر پرمصرف کشور تبدیل‌شده است.چند سالی است که کیمیال به یکی از مخدرهای جدید ایران تبدیل‌ شده است. این ماده مخدر که از ترکیب مریم‌گلی و مراسوئیت تولید و درست می‌شود از خانواده‌ ماری‌جوانا است.یکی از مخدر های دیگر که از جدید ترین مخدر ها است و بسیار پر طرفدار ماشروم نام دارد که مواد مخدری قاتل شناخته میشود اگر فردی به‌صورت مداوم ماشروم مصرف کند در طولانی‌مدت دچار روان‌پریشی خواهد شد.

اعتیادآور ترین مواد مخدر 

از نظر محققان مختلف، پتانسیل اعتیادآور بودن یک مواد مخدر می‌تواند از جوانب مختلف مانند میزان آسیبی که وارد می‌کند، ارزش خیابانی ماده مخدر، مقداری از ماده مخدر که سیستم دوپامین مغز را فعال می‌کند و… مورد بررسی قرار بگیرد.برخی از اعتیادآور ترین مواد مخدر به شرح زیر می باشند:

  • هروئین
  • الکل
  • کوکائین
  • باربیتورات‌ها
  • نیکوتین 

برخی از پژوهشگران هروئین را اعتیادآورترین مواد مخدر جهان می‌دانند و جدا از این ویژگی آن را به عنوان ماده‌ای خطرناک نیز طبقه‌بندی می‌کنند.

اعتیاد آورترین مواد مخدر

سخن پایانی

هر روزه مواد مخدر های عجیب و غریبی در جهان تولید میشوند و طرفدار های بسیاری پیدا میکنند.مصرف آنها پس از چند روز وابستگی در بدن ایجاد میکند پس بهتر است برای جلوگیری از اعتیاد و اثرات مخرب آن به هیچ وجه سمت آنها نروید و به مصرف ان فکر نکنید.همچنین اگر احساس میکنید که نمیتوانید جلوی خود را بگیرید و هر یک از انها را مصرف کرده اید سریعا با یک مشاور خوب صحبت کنید  و از او مشورت بخواهید.ما به شما سامانه روحیه و مشاورین آن را پیشنهاد میکنیم .

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.