در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

بهترین دانشگاه های روانشناسی ایران و جهان

بهترین دانشگاه های روانشناسی ایران و جهان
چکیده
بهترین دانشگاه های روانشناسی ایران و جهان و آشنایی با آن برای علاقمندان به رشته روانشناسی موضوع بسیار مهمی است.به دلیل حساس بودن این رشته ،پیدا کردن دانشگاه مناسب برای تحصیل در این رشته نیازمند توجه و زمان است علی الخصوص برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند! هر دانشگاه در هر جای جهان رویکرد و روش منحصر به خود را در شیوه تدریس و مطالعه ذهن دارد.رشته روانشناسی توجه زیادی به فرهنگ و جوامع گوناگون بشری نشان می دهد.در ادامه این مقاله لیست برترین دانشگاه های روانشناسی را تهیه کرده ایم.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/12 15:03 نویسنده: مبینا محتشم فر

بهترین دانشگاه های روانشناسی ایران و جهان 

روانشناسی یک رشته حیاتی و مهم در شاخه علوم تجربی است.تحصیل در بهترین دانشگاه ها و دانشگاه های سطح بالا بر کیفیت روانشناس تاثیر زیادی می گذارد.اطلاع از لیست بهترین دانشگاه های ایران در رشته روانشناسی می‌تواند برای داوطلبین و متقاضیان این رشته در مراحل انتخاب رشته بسیار موثر باشد.رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس گزارش وزارت علوم در رشته‌ی روانشناسی و مشاوره به این صورت می باشد.

دانشگاه های روانشناسی سطح یک ایران 
  • دانشگاه تهران 

دانشگاه دولتی تهران،از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در ایران است. می‌توان گفت این دانشگاه نماد آموزش عالی در ایران است و با لقب دانشگاه مادر از آن یاد می‌شود.پیشنهاد اولیه آن را اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ داد و پس از بررسی و تحقیق در سال 1313 به دستور رضا شاه تاسیس شد.دانشگاه تهران دارای 25 دانشکده و 9 پردیس و 16 مرکز پژوهشی است.این دانشگاه در خیابان انقلاب تهران است.این دانشگاه دارای 976 رشته و بیش از 50000 دانشجو می‌باشد.رئیس این دانشگاه “سید  محمد مقیمی” می باشد. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه به بیش از دوهزار نفر می‌رسد.

گروه های آموزشی دانشگاه تهران به شرح زیر است :

  1. گروه روان شناسی
  2. گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره
  3. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
  4. گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی
  5. گروه مبانی فلسفی- اجتماعی آموزش و پرورش
  6. گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
  7. گروه سنجش و تحقیقات آموزشی

دانشکده روانشناسی تهران 

ریاست دانشکده تهران بر اساس سرکار خانم دکتر الهه حجازی می باشد.دانشکده علوم تربیتی در سال 1344 شروع به فعالیت کرد.این دانشکده هم‌اکنون دارای هفت گروه آموزشی می باشد که هر یک اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می نمایند. موقعیت دانشکده ی روانشناسی دانشگاه تهران در بزرگراه شهید دکتر چمران- خیابان جلال آل احمد- رو به روی کوی نصر – خیابان دکتر کاردان تهران، قرار دارد.

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران

  • دانشگاه شهید بهشتی تهران 

با اینکه از تاسیس رسمی دانشگاه شهید بهشتی 60 سال می ­گذرد ، اما پیگیری اسناد و مدارک موجود نشان می­ دهد انگیزه ی ایجاد دانشگاه ملی ایران از سال 1290 وجود داشته است. اسناد موجود بیانگر آن است که درخواست تاسیس دانشکده­ی پزشکی این دانشگاه در سال 1331 توسط سید مهدی فیروز آبادی و عبدالباقی فربود به وزارت دربار داده می ­شود. همچنین مدارک دیگری مبنی بر سند تاسیس مدرسه دانشگاه ملی وجود دارد که وزارت معارف، امتیاز افتتاح مدرسه ­این دانشگاه را در سال 1334 طی حکمی به «ابوالحسن خان شریف» می ­دهد. پس از دو سال به دلیل برخی تغییرات، امتیاز دانشگاه لغو گردید.برخی از اسناد دیگر به سخنرانی دکتر علی شیخ الاسلام به نمایندگی از دانشجویان ایرانی در برابر محمدرضاپهلوی در سفر سال 1333 وی به آمریکا اشاره دارند و آن سخنرانی را منشاء پیشنهاد تاسیس این دانشگاه می‏دانند. همچنین در تیرماه سال 1338، چندتن از اساتید دانشگاهی خواستار ملاقات با محمدرضا پهلوی برای تاسیس این دانشگاه شدند.دانشگاه شهید بهشتی، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع شده‌است.علی شیخ‌الاسلام این دانشگاه را در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران و به‌دستور محمدرضا پهلوی تأسیس کرد و تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده می‌شد. علی‌رغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند پذیرش دانشجو را در مهر ۱۳۳۹ انجام دادند. در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد.

دانشکده روانشناسی شهید بهشتی 

دانشکده روانشناسی شهید بهشتی در سال 1351 در طبقه دوم ساختمان کنونی دانشکده اقتصاد به عنوان سازمان زبانهای خارجی آغاز نمود. در سال 1355 نام این سازمان به دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تغییر یافت.این دانشکده دارای چهار گروه علمی می باشد که عبارتند از:

  • گروه علوم تربیتی 
  • گروه روانشناسی 
  • گروه مشاوره 
  • گروه علم و اطلاعات و دانش شناسی 

دانشکده روانشناسی شهید بهشتی تهران

  • دانشگاه علامه طباطبایی 

دانشگاه علّامه طباطبائی یک دانشگاه دولتی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه مستقر در تهران و بزرگترین دانشگاه تخصصی ایران در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم شناختی ، اقتصاد و مدیریت و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایران است که با دارا بودن نزدیک به ۱۸ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت و ۱۲ دانشکده در حال فعالیت می‌باشد. از سال 1392 تا سال 1400 ریاست این دانشگاه برعهده‌ی دکتر حسین سیلمی بود و اکنون ریاست دانشگاه علامه به دکتر عبدالله معتمدی واگذار شده است.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روانشناسی علامه طباطبایی 

دانشکده روانشناسـی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در دی ماه 1360 از ادغام رشته های علوم تربیتی و روان شناسی چند دانشگاه دیگر تاسیس شد.در مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و سپس در سال 1363 پس از ادغام این مجتمـع با مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس یافته و سپس بـا انتقال رشتـه معارف اسلامی بـه دانشگاه شهیـد بهشتـی بـه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تغییر نام داد.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در راستای تجمیع و طرح جامع دانشگاه در تیرماه سال 1385 به پردیس دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک انتقال یافت.گروه های علمی دانشکده علامه به شرح زیر است :

  1. گروه آموزشی برنامه ریزی درسی 
  2. گروه آموزشی سنجش و برنامه ریزی
  3. گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی
  4. گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
  5. گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  6. گروه آموزشی روانشناسی بالینی و عمومی
  7. گروه آموزشی مشاوره
  8. گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی
  9. گروه آموزشی  آموزش و پرورش
  10. گروه آموزشی روان شناسی تربیتی

 

  • دانشگاه فردوسی مشهد 

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت در سال 1328 در شهر مقدس مشهد تاسیس گردید.
در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول که بعد ها به الهیات تغییر یافت . دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه‌های بزرگ مادر و دولتی سطح یک و زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که بر اساس نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای بزرگ ایران نام‌گذاری شده است.دانشگاه فردوسی مشهد در زمان پهلوی از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن،دی.سی. قرار داشت. دانشگاه فردوسی مشهد با دارا بودن ۱۳ دانشکده، ۸ پژوهشکده، بیش از ۲۵۰۰۰ دانشجوی داخلی و بین‌المللی و ۸۱۴ عضو هیئت علمی، به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ایران و قطب علمی شرق کشور محسوب می‌گردد.

دانشگاه روانشناسی فردوسی مشهد

دانشکده روانشناسی فردوسی مشهد

دانشكده علوم تربيتي و روان‌شناسي دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان مهمترين و با سابقه‌ترين نهاد آموزش عالي در شرق كشور، به منظور تأمين نيروي انساني كارشناسی خدمات ارزنده ای در مورد نیاز کشور ارائه کرده است.اين دانشكده هفتمين دانشكده دانشگاه فردوسي مشهد می‌باشد كه در تاسال 1352 فعالیت خود را آغاز کرد.این دانشکده با 38 عضو هیئت علمی،1578 دانشجو، شامل 887 دانشجوی کارشناسی، 497 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 194نفر دانشجوی دکتری مشغول است.گروه های علمی و آموزشی دانشکده فردوسی به شرح زیر می باشد:

  1. گروه روانشناسی 
  2. گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی
  3. گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
  4. گروه مبانی تعلیم و تربیت
  5. گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی
  6. گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش
  • دانشگاه اصفهان 

دانشگاه اصفهان، به عنوان اولین دانشگاه مرکزی و جنوب ایران،یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی شهر اصفهان و بزرگترین دانشگاه جامع منطقه مرکزی کشور،یکی از ۵ دانشگاه برتر جامع کشور و یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور است. این دانشگاه در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته و با وسعتی نزدیک به ۳۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است. دانشگاه اصفهان با ۱۳ دانشکده ، محدوده هزار جریب تا نزدیکی کوه صفه را دربردارد.

دانشگاه روانشناسی اصفهان

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی اصفهان 

این دانشکده در سال ۱۳۴۸ تاسیس گردید و یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه اصفهان است. این دانشکده در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد و با ۵ گروه آموزشی دارای عضو هیات علمی تمام وقت فعالیت دارد. از این مجموعه، گروه علوم تربیتی باسابقه تر و بزرگتر از بقیه است، چهار گروه دیگر شامل روانشناسی، مشاوره، کودکان با نیازهای خاص و علم اطلاعات و دانش شناسی می باشد.

  • دانشگاه شیراز 

دانشگاه شیراز با تأسیس دانشکده فنی،و با هدف آموزش متخصصان علوم پزشکی با یک برنامه چهار ساله در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. در ابتدا مؤسسه عالی بهداشت نامیده شد، در سال ۱۳۲۹ به یک دانشکده پزشکی تبدیل شد.نام پیشین این دانشگاه ،دانشگاه پهلوی بود.در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس بازده علمی، دانشگاه شیراز جزء سه دانشگاه برتر پژوهش‌محور کشور است و یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌آید. در اولین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه شیراز به عنوان سطح یک رتبه‌بندی شده‌است.

دانشگاه روانشناسی شیراز

دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز 

با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی دانشکدۀ علوم تربیتی که تا پیش از آن به صورت رشته‌ای فعالیت می­کرد، تغییر ساختار داد و به چهاربخش (گروه) شامل آموزش کودکان استثنایی، مدیریت وبرنامه‌ریزی آموزشی، مبانی تعلیم و تربیت وروان‌شناسی تربیتی تقسیم شد.در سال 1374 بخش روان شناسی بالینی از دانشکده علوم انسانی جدا و به این دانشکده اضافه شد و در نهایت در سال ۱۳۸۴، به دنبال تفکیک دانشکدۀ علوم انسانی به دانشکده‌های ادبیات وعلوم انسانی، اقتصاد، مدیریت وعلوم اجتماعی، بخش کتابداری سابق (علم اطلاعات ودانش‌شناسی کنونی) به دانشکدۀ علوم تربیتی ملحق شد.در حال حاضر، دانشکده با ۷ بخش روان شناسی تربیتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، روان شناسی بالینی، مبانی تعلیم و تربیت و آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درگرایش‌های گوناگون دردوره‌های تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت است.گروه های آموزشی دانشکده روانشناسی شیراز به شرح زیر است:

  1. روانشناسی بالینی
  2. روانشناسی تربیتی
  3. تربیت بدنی و علوم ورزشی
  4. آموزش کودکان استثنایی
  5. مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی
  6. مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی
  7. علم اطلاعات و دانش شناسی

بهترین دانشگاه های روانشناسی جهان 

بیش از یک چهارم دانشگاه های روانشناسی برتر دنیا یعنی 153 موسسه آموزش عالی از کشور آمریکا است.از این رو می توان گفت که بهترین مقصد آموزش در خارج در کشور آمریکا می باشد.همچنین بهترین دانشگاه روانشناسی دنیا استنفورد نام دارد.البته دانشگاه های آمریکا تنها گزینه با کیفیت و مشهور در رشته روانشناسی نیست و دانشگاه های انگلیس نیز با داشتن 74 دانشگاه معتبر در این زمینه ،در رتبه دوم در مقاصد تحصیلی روانشناسی قرار دارد.در واقع دو مقصد آمریکا و انگلیس در رشته روانشناسی بسیار معتبر و با کیفیت هستند اما موضوع هزینه های بالا در تحصیل در دانشگاه های روانشناسی از دغدغه های بسیاری از دانشجویان به حساب می آید.اگر مایل به تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا هستید ،باید جیب پر پول داشته باشید.بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه روانشناسی استنفورد 

دپارتمان تحصیلی روانشناسی استنفورد ،یکی از اولین دپارتمان های تاسیس شده در این دانشگاه مشهور و مطرح آمریکایی بوده است.این دپارتمان آموزشی شامل رشته های متنوع مقطع کارشناسی و تکمیلی در حوزه روانشناسی است و تمرکز ویژه ای بر مقوله تحقیق و آموزش موثر و با کیفیت دارد.

دانشگاه روانشناسی استنفورد

  • دانشگاه روانشناسی هاروارد 

بدون شک می‌توان روانشناسی را یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هاروارد دانست. این دانشگاه به‌عنوان بهترین دانشگاه در بین برترین دانشگاه ‌های روانشناسی جهان شناخته می‌شود که دوره‌های آموزشی مختلفی را از سطح مقدماتی تا پیشرفته در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.

دانشگاه روانشناسی هاروارد

  • دانشگاه روانشناسی اکسفورد

حتما نام دانشگاه اکسفورد به گوش تان خورده است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های حال حاضر جهان بوده و توانسته نام خودش را به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ های روانشناسی جهان در رتبه سوم، قرار دهد.دپارتمان رشته روانشناسی دانشگاه آکسفورد به‌عنوان یکی از مشهورترین دپارتمان‌های پیشرو در رشته روانشناسی در انگلستان بوده و کاملاً به تدریس و تحقیق به معنی برگزاری سمینارهای مختلف تحقیقاتی، سخنرانی‌ها و کلاس‌های فشرده، متعهد است.

دانشگاه روانشناسی اکسفورد

  • دانشگاه روانشناسی کمبریج 

یکی از برترین دانشگاه های روانشناسی در انگلیس دانشگاه روانشناسی کمبریج است.این دانشگاه برنامه های تحصیلی دارد که مهم ترین این برنامه های تحصیلی شامل روانشناسی روانشناختی ،روانشناسی اجتماعی ،روانشناسی رشد ،روانشناسی زیستی است.

دانشگاه روانشناسی کمبریج

  • دانشگاه روانشناسی ییل 

هنگامی که صحبت از برترین دانشگاه های روانشناسی در آمریکا می شود بی شک باید نامی از دانشگاه ییل آورده شود.این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی بوده و ه‌عنوان سومین مؤسسه آموزش عالی قدیمی در این کشور شناخته می‌شود.این دانشگاه همچنین دارای یک دپارتمان بسیار حرفه‌ای در رشته روانشناسی بوده که هرساله دانشجویان بسیار زیادی را در این دپارتمان آموزش می‌دهد.

دانشگاه روانشناسی ییل

 

ما در این مقاله لیستی از بهترین دانشگاه ها و دانشکده های روانشناسی در ایران و جهان را برایتان ارائه کردیم.اگر شما قصد تحصیل در رشته روانشناسی را دارید مقاله معرفی رشته روانشناسی و زیر شاخه های آن می تواند در کسب اطلاعات بیشتر از رشته روانشناسی به شما کمک کند. 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.2 ( نفر 6 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.