در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

تاثیر دخالت خانواده ها بر زندگی زوجین و طلاق چیست؟ به همراه راه های جلوگیری از دخالت خانواده ها

تاثیر دخالت خانواده ها بر زندگی زوجین و طلاق چیست؟ به همراه راه های جلوگیری از دخالت خانواده ها
چکیده
دخالت خانواده ها در مسائل زندگی زوجین یکی از مهم ترین عواملی است که باعث فروپاشی زندگی زناشویی و طلاق زوجین می شود. نحوه برخورد و مواجهه با این دخالت ها همواره یکی از دغدغه های زوجین است. ممکن است خانواده ها نیت خیر داشته باشند اما اغلب باعث تاثیرات منفی بر زندگی زوجین شده و همین امر امکان دارد منجر به جدایی و طلاق شود .ما در این مقاله تاثیر دخالت خانواده ها بر زندگی زوجین و راه های مقابله با آن را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/6 14:03 نویسنده: مبینا محتشم فر

دخالت خانواده ها در زندگی زوجین به چه معناست ؟

دخالت خانواده ها در زندگی زوجین به این معناست  که آنها سعی می کنند به شما حکم کنند که در زندگی خود چطور عمل کنید. یعنی اینکه سر همه مسئله ای دوست دارند برای شما و زندگی تان تصمیم بگیرند.این عمل موجب اختلاف بین شما و همسرتان میشود. بنابراین باید تلاش کنید در مقابل دخالت های آنان در زندگی تان بایستید تا مشکلاتی غیر قابل جبران در زندگیتان ایجاد نشده و رابطه عاطفی تان منجر به طلاق شود.میزان دخالت والدین و خانواده ها در زندگی زوجین بستگی به رفتار زوجین در حضور آنها دارد.دخالت خانواده ها در تازه عروس و داماد ها بیشتر است .زیرا زوجین در سال های اول ازدواج با سیاست های زندگی مشترک آشنایی ندارند همین امر موجب میشود تا مشکلات خود را با والدین در میان بگذارند و با آنها اعتماد کنند.

دخالت خانواده ها در زندگی زوجین

آیا والدین حق دخالت در زندگی زوجین را دارند؟

بیشتر مواقع والدین به علت صلاح فرزندانشان در زندگی مشترک آنها دخالت می‌کنند. در حقیقت بیشتر والدین تلاش می کنند تا در انتخاب همسر خوب و داشتن ازدواج موفق به فرزندان خود کمک کنند تا آنها کامل‌ترین انتخاب را داشته‌ باشند. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع هم آن است که برخی از والدین، احساس وظیفه‌ای شدیدی نسبت به فرزندان و آینده‌ی آن‌ها دارند. اما فرزندان باید با تعیین معیارهای انتخاب همسر مناسب برای خود مسئولیت انتخابشان را بر عهده بگیرند.

تاثیر دخالت خانواده ها در طلاق 

طلاق یک معضل و آسیب اجتماعی جدی است که متأسفانه به دلایل مشکلاتی چون شرایط سخت اقتصادی،کم شدن تمایل به فرزندآوری،مدرن شدن عصر امروز ،سردی جنسی ، دخالت خانواده ها در کشور ما طی دهه‌ی اخیر افزایش پیدا کرده .یکی مهم ترین عواملی که در جدایی همسران نقش تأثیرگذاری دارد و منجر به طلاق می‌شود، دخالت خانواده ها است. امروزه طلاق به علت دخالت خانواده ها 60 درصد افزایش یافته است.روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که خانواده‌های همسران در مشکلات و مسائل آن‌ها دخالت نکنند و به زوجین اجازه دهند تا خودشان مشکلاتشان را حل کنند. اما گاهی اوقات خانواده‌ها به این موضوع بی‌توجه می کنند و با دخالت‌های بی‌معنی، باعث طلاق و جدایی فرزندانشان می شوند. این دخالت‌ها نه‌تنها مسائل و درگیری میان آنها را حل نمی‌کند بلکه ممکن است اوضاع را بدتر کند. اگر چه پدر و مادرها به دلیل خیر خواهی برای فرزندشان این عمل را انجام می دهند،اما دخالت آنها معمولا نتیجه مثبتی نداشته و باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگتری میشود.

عامل دخالت خانواده در طلاق

کاهش تاثیر دخالت خانواده ها در زندگی زوجین 

فهمیدن راه هایی برای کاهش تاثیر دخالت خانواده ها کمک می کند تا زوجین اداره زندگی خود را به دست بگیرند و با پستی و بلندی های زندگی آشنا شوند.برخی از راه های کاهش تاثیر خانواده ها به شرح زیر می باشند:

  • با دید مثبت به موضوعات نگاه کردن و گذاشتن خودتان جای والدین 

برای مثال میتوان در زندگی از این دید نگاه کنید که اگر مادر همسر شما دائم برای دخل و خرج زندگیتان به همسرتان گیر می دهد ،دلش به حال شما و فرزندش میسوزد و دوست دارد که شما پولتان را پس انداز کنید و در زندگی پیشرفت کنید.گاهی اوقات دخالت خانواه ها موجب کشمکش بین زوج ها می شود. این موقعیت زمانی ایجاد میشود که افراد همسر خودرا مقصر می بینند.در نتیجه هر دلخوری و ناراحتی هست از چشم همسر دیده و نسبت به او واکنش نشان می دهند.

  • بعضی اوقات خود را به ندیدن و نشنیدن بزنید

افرادی که خود را به ندیدن و نشنیدن میزنند زرنگ تر از افرادی هستند که نسبت به هر حرف و سخنی واکنش نشان می دهند.البته قرار نیست به صورت افراطی و همیشه از این روش استفاده کنید.استفاده مناسب از این روش هم باعث آرامش شما میشود و هم احترام تان در خانواده حفظ می شود.

  • چشم بگویید و کار خود را بکنید

بعضی اوقات خانواده ها صحبت خود را جوری بیان می کنند که به هیچ صورتی امکان نادیده گرفتن آنها وجود ندارد.در چنین شرایطی میتوان حرف آنها را جلویشان عملی کنید و بعدا کار خود را انجام دهید.شاید فکر کنید که این کار درست نیست ،اما شما در چنین شرایطی دارید بین بد و بدتر انتخاب می کنید.میتوانید به صورت دروغین عمل آنها را انجام داده و در صورتی که پسند نکردید کار خود را انجام دهید.

  • همسرتان را مسئول رفتار خانواده اش نبینید

گاهی اوقات دخالت خانواده ها منجر به جر و بحث بین زوجین می شود.این شرایط زمانی ایجاد می شود که زوجین یک دیگر را مسئول دخالت خانواده می دانند و در نتیجه دلخوری و ناراحتی از همسر خود پیدا می کنند.برای جلوگیری از ایجاد اختلاف میان شما و همسرتان رفتار خانواده اش را پای  وی ننویسید.

پیامد های دخالت خانواده های در زندگی زوجین

با گذشت زمان و تشدید و اوج گرفتن دخالت خانواده ها در زندگی زناشویی زوجین، مشکلات آنان هم روز به روز  افزایش می یابد؛ حتی ممکن است این روند تا زمانی ادامه یابد که اختلاف میان زن و شوهر غیر قابل حل شده و تصمیم به طلاق بگیرند. زمانی که زوج ها نمی‌توانند مدیریت زندگی خود را به دست بگیرند و برای خودشان تصمیم بگیرند، خانواده ها شروع به دخالت در زندگی آنها خواهند کرد. عمل ازدواج و شروع زندگی مشترک بر اساس نظرات و تصمیمات خانواده ها منجر به نداشتن ثبات در زندگی زوجین می‌شود.

پیامد دخالت خانواده ها در زندگی زوجین

آیا سن کم زوجین موجب دخالت والدین در زندگی میشود؟

والدین به دلیل تجربه بیشتر و سن کم فرزندانشان، فکر می‌کنند آن‌ها توانایی تصمیم گیری درست را ندارند. این مسئله تا حدودی درست می باشد. اما نباید فراموش کرد که تفاوت نسل ها و اختلافات فرهنگی دوره زندگی والدین و فرزند، بسیار متفاوت است. گاهی دخالت‌های والدین در زندگی فرزندان کم سن و سالشان به زندگی زناشویی و روابط لطمه زده و منجر به گرفتن تصمیماتی چون طلاق می شود.

شیوه های دخالت خانواده ها در زندگی زوجین 

شیوه های زیادی وجود دارد که دخالت خانواده ی همسر در زندگی مشترک را نشان می دهد. برخی از پدر و مادرها با دیدن رابطه فرزندشان با همسرش، راه حسادت را انتخاب می‌کنند. همین امر سبب می‌شود برای این احساس دست به کارهایی بزنند و مشکلاتی برای فرزند خود ایجاد نمایند. مثلاً مادر به دختر یا پسرش توجه می‌کند و یکی از آن ها ناراحت می‌شود که چرا مادرت به تو محبت می‌کند؛ بنابراین همین امر باعث ایجاد دعوا و درگیری می‌شود.

  • از دیگر شیوه های دخالت خانواده ها در زندگی فرزندان مدیریت آن ها است . زمانی که والدین قصد دارند شما و هسرتان را مدیریت کنند نشان دهنده این است که سعی در دخالت در زندگی شما دارند. برخی از والدین هنوز بر این باورند که باید به تمام رفتار فرزندشان تسلط داشته باشند. این طرز فکر باعث می‌شود والدین بخواهند به جای فرزند خود تصمیم بگیرند.
  • از دخالت خانواده ها در زندگی مشترک می‌توان به این اشاره کرد که والدین فکر می کنند که همه چیز را می‌دانند. آن ها تصور می‌کنند هر چیزی را می‌توانند به فرزند خود تحمیل کنند و در زندگی مشترک آن ها دخالت کنند.
  • یکی از روش‌های دخالت خانواده ی همسر در زندگی مشترک حمایت بیش از اندازه می‌باشد. مثلاً اگر فرزندان بخواهند به مکان دیگری نقل مکان کنند ، والدین نقش بسیار پررنگی در این شرایط دارند. این رفتار باعث می‌شود والدین حتی در تفریحات فرزندانشان هم حضور بسیار زیادی داشته باشند. علاوه بر این موجب می‌شوند اجازه ندهند آن ها لحظاتی برای تنهایی خود داشته باشند.

نشانه دخالت خانواده ها در زندگی زوجین

نشانه های زیادی از دخالت خانواده ها در زندگی زوجین وجود دارد که فهمیدن آنها میتوانند به شما کمک کند تا جلوی دخالت آنها را بگیرید.برخی از این نشانه ها شامل داشتن ارتباطات بی حدو مرز با زوجین ، تحمیل راه و رسم های خانواده به زوجین ،نصحیت های مداوم به زوجین ،داشتن توقع بیش از اندازه از عروس و داماد ،ازدواج با فرهنگ های متفاوت، مکالمات طولانی مدت، بی مهری،عدم توجه و نادیده گرفتن شما بی دلیل،توهین های کلامی و غیر کلامی و انتقاد بی موقع از آنها است.

دخالت خانواده در زندگی شخصی زن و شوهر

دلایل دخالت خانواده ها در زندگی زوجین 

دخالت خانواده ها در زندگی زوجین دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد.فهمیدن این دلایل به زوجین کمک میکند تا دخالت والدین در زندگی را کاهش دهند و زندگی موفق تری داشته باشند.این دلایل به شرح زیر می باشند:

  • دعوای زوجین در حضور خانواده ها

اگر همسر شما در مقابل دیگران کاری انجام دهد که خوشایند نیست، ناراحتی خود را بروز ندهید. خانواده ها هیچگاه دعواهای شما را فراموش نمی کنند حتی اگر اتفاقات و مسائل میان شما تمام شود و واقعا خوشبخت باشید تصوری که دعواهایتان در ذهن آن ها ساخته است مانع از این می شود که خوشبختی شما را باور کنند و دائم سعی در دخالت میان روابط شما خواهند کرد.

  • عدم اطمینان خانواده به آمادگی فرزندان خود برای شروع زندگی زناشویی 

خانواده در ازدواج و سرنوشت فرزندان نقش پررنگی دارند .مخصوصا زمانی که فرزند از نظر اقتصادی و مالی به خانواده خود وابسته باشد. والدین می‌خواهند نتیجه یک عمر تلاش و تجربه خود را در مورد شیوه زندگی، نحوه معاشرت و ارتباط درست با همسر،صرفه جویی در هزینه ها و پس انداز و... به فرزند خود انتقال دهند. از سمت دیگر اینکه در زندگی فرزند خود دخالت کنند را حق خود می دانند.

  • صحبت کردن راجب مشکلات در زندگی زناشویی با خانواده ها 

برخی از زوجین به دلیل شرایط خاصی که خودشان ایجاد می کنند، فرصت بیشتری برای دخالت خانواده ها در زندگیشان فراهم می‌کنند. زوج‌هایی که بسیاری از مشکلات زندگی را باخانواده های  خود در میان میگذارند یا  راز های میانشان را به آنها بیان میکنند با دخالت‌های بیشتری مواجه می‌شوند. در صورتی که بهترین فرصت برای بازگو کردن مشکلات روابط زناشویی، صحبت کردن با یک مشاور و روانشناس است. با بهره گیری از مشاوره ازدواج می توانید مشکلات و مسائلی که در زندگی زناشویی با آن درگیر هستید را بدون ترس از قضاوت بیان کنید.پیشنهاد میکنیم برای اطلاع بیشتر از مشاوره ازدواج مقاله مشاوره ازدواج چگونه صورت میگیرد را مطالعه کنید.

  • مشکلات شخصیتی در زوجین و ناتوانی در تصمیم گیری

یکی از دلایل دخالت خانواده ها در زندگی زناشویی می‌تواند ریشه در رفتار و شخصیت زوجین داشته باشد. به گونه‌ای که والدین به توانایی و مهارت های زندگی زوجین برای مدیریت زندگی زناشویی اعتماد نداشته باشند و دخالت در زندگی آنهارا امری واجب بدانند. زوج‌هایی که توانایی حل مشکلات و قدرت در تصمیم گیری ندارند هنگام برخورد با مشکلات اعتماد به نفس شان به شدت پایین می آید در نتیجه خانواده ها در مشکلاتشان اجازه دخالت می دهند.

  • عدم آمادگی زوجین 

زوج های جوان که در کسب مهارت ها لازم  و توانایی تشخیص شرایط مطلوب در زندگی خود را ندارند، زمینه را برای دخالت دیگران فراهم می‌کنند.باید گفت شروع دخالت‌های والدین در زندگی زوجین، ریشه در وابستگی عاطفی و مالی آنان به خانواده‌هایشان دارد. با کم کردن وابستگی مالی و عاطفی والدین اعتماد بیشتری به زوجین می کنند و از دخالت های آنان در زندگی والدین کم خواهد شد.

  • وجود اختلاف بین خانواده ها 

در گذشته ازدواج‌ بین زوجین به صورت سنتی انجام می شد و خانواده‌ها شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر داشتند؛ امروزه دوستی‌ های قبل از ازدواج رواج زیادی یافته و افراد خود شریک زندگی شان را انتخاب می‌کنند،  نداشتن آشنایی و شناخت خانواده‌ها نسبت به هم کمتر شده است و در مواردی که اختلاف بین خانواده ها در ازدواج زیاد باشد احتمال دخالت والدین در زندگی فرزندشان نیز بیشتر می‌شود.

دعوا بر سر دخالت خانواده در زندگی زناشویی زن و شوهر

راهکارهای مقابله با دخالت خانواده ها در زندگی مشترک 

مسلما هیچ کدام از زوج ها از دخالت والدین شان در زندگی مشترک راضی و خرسند نیستند و به دنبال راه هایی برای مقابله و کاهش آن ها هستند. در این قسمت قصد داریم چند راهکار موثر برای مقابله  با دخالت  خانواده ها مطرح کنیم.برخی از این راهکار ها به شرح زیر هستند:

  • روی صبر و تصحیح رفتار خود تمرین کنید.
  • کمک گرفتن از روانشناس 
  • آمادگی خود رابرای زندگی مشترک افزایش دهید.
  • مهارت های زندگی مشترک را بیاموزید.
  • راه هایی برای مدیریت همسرداری یاد بگیرید.

پیشگیری از دخالت خانواده ها در زندگی زوجین 

متاسفانه هنوز برخی از والدین فرق بین دخالت با حمایت زندگی مشترک فرزندان خود را نمی دانند و به خود این اجازه را می دهند، که هر زمانی دوست داشتند هر گونه محبت و دلسوزی خود را از فرزند یا خواهر و برادر خود دریغ نکنند و از طرفی این انتظار را نیز دارند که مورد قدردانی واقع شوند. با انتخاب برخورد صحیح می توان به طور قابل قبولی از دخالت خانواده ها در روابط جلوگیری کرد، در عین حال نیز روابط بینمان را می توانیم حفظ کنیم. برخی از روش های پیشگیری از دخالت خانواده ها که بسیار مهم هستند عبارتند از:

  • برقراری ارتباط صحیح با همسر
  • حد و مرز های بین خانوادتان را تعیین کنید
  • مستقیم ارتباط برقرار کنید
  • برای دیگران زندگی نکنید
  • آرامش خود را حفظ کنید
  • انتظارات صحیحی داشته باشید
  • با همسر خود مهربان باشید
  • با دید مثبت به موضوعات نگاه کنید
  • اختلافات زندگی خود را به کسی بازگو نکنید
  • احساسات و هیجانات خود را مدیریت کنید
 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
2.6 ( نفر 5 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.