در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

تاثیر رقص بر استرس و سلامت روان

تاثیر رقص بر استرس و سلامت روان
چکیده
تاثیر رقص بر استرس و سلامت روان بسیار زیاد است و دلایل زیادی وجود دارد که چرا رقص می تواند برای سلامت روان شما عالی باشد. رقصیدن نوعی ورزش شناخته شده است که فواید زیادی برای ذهن و بدن دارد، مانند کاهش سطح استرس و اضطراب. رقص همچنین می تواند راهی سرگرم کننده برای ابراز وجود باشد. رقصیدن می تواند به شما کمک کند در خود احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.برای اطلاع بیشتر از تاثیر رقص بر سلامت جسم و روان با ما همراه باشید.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/23 3:03 نویسنده: مبینا محتشم فر

تاثیر رقص بر استرس 

وقتی می رقصید، اندورفین و سایر هورمون های مثبت را در سیستم خود ترشح می کنید. این می تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک کند.یک مطالعه نشان داده است که رقصیدن سطح استرس را درست مانند زمانی که در انواع ورزش های هوازی شرکت می کنید، کاهش می دهد. این یک فعالیت سرگرم کننده و اجتماعی است که می تواند احساس شادی و مثبت تری در شما ایجاد کند.رقص در فرهنگ های مختلف از آیین های سنتی گرفته تا جشن ها، چیزی است که به طور گسترده ای برای مردم از هر طبقه ای جذابیت دارد. همچنین رقصیدن به شدت با سلامت جسمانی مرتبط است، اما بیشتر مردم نمی دانند که رقص می تواند بر سلامت روان آنها نیز تأثیر بگذارد.برای تشخیص علت های استرس و اضطراب و نحوه درمان آن کلیک کنید.

تاثیر رقص بر سلامت روان 

81٪ وضعیت سلامت مرتبط با استرس مانند درد مزمن، افسردگی، اضطراب، سابقه سوء مصرف مواد و اعتیاد، یا سابقه تروما است. گزارش ها و مطالعات نشان داده است که رقص باعث بهبود خلق و خو و توانایی مقابله با استرس می شود. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس و شفقت این افراد نسبت به دیگران می شود.

تاثیر رقص بر سلامت روان 

رقصیدن چگونه می تواند به سلامت روان در فرد کمک کند؟

در مطالعات نشان داده شده است که حرکات فیزیکی رقص باعث کاهش سطح استرس، اضطراب و افسردگی می شود. رقص مانند ورزش های هوازی باعث تسکین استرس و تنش می شود. رقصیدن همانند ورزش باعث تولید دوپامین و اندورفین، دو انتقال دهنده عصبی که مسئول احساس لذت و شادی هستند را افزایش می دهد.افزایش دوپامین و احساس خوشحالی زیاد باعث جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری های روانی می شود.

آیا رقصیدن افسردگی را درمان می کند؟

بله رقصیدن به دلیل ترشح هورمون سروتونین باعث درمان افسردگی می شود.به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که رقص یک درمان موثر برای کاهش علائم افسردگی است و در رتبه سوم از بین هفت فعالیت بدنی پس از تای چی و یوگا قرار دارد.اگر میخواهید بدانید که آیا به بیماری روانی افسردگی مبتلا شده اید یا نه مقاله چگونه بفهمم افسردگی دارم به همراه تست آن را مطالعه کنید.

تاثیر رقص بر خلق و خو

رقص و سایر حرکات به فرد اجازه می دهد تا خود را ابراز کند و رها کند. وقتی فرد احساس آزادی می کند، بدن هورمون های شادی مانند دوپامین ترشح می کند. این هورمون به بهبود خلق و خوی فرد و کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می کند.متخصصان دریافتند افرادی که در رقص‌هایی شرکت می‌کنند که شامل حس لامسه است، کاهش قابل توجهی در سطح استرس و اضطراب نشان می‌دهند و در نتیجه بهزیستی روانی کلی را بهبود می‌بخشند. 

تاثیر رقص بر خلق و خو

تاثیر رقص بر اضطراب اجتماعی 

رقصیدن باعث می‌شود افراد در هنگام تعامل با دیگران، خود را شل کنند و کمتر احساس خودآگاهی کنند. این مزایا می تواند به ویژه به افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند کمک کند.به همین دلیل است که درمانگران طی سال‌ها رقص را برای افرادی که از اضطراب اجتماعی و ترس از سخنرانی در جمع رنج می‌برند تجویز کرده‌اند.

هیپ هاپ، سبک آزاد و سالن رفتن برای رقص از جمله کار هایی هستند که اعتماد به نفس اجتماعی را به شدت افزایش می دهند.

تاثیر رقص بر اختلالات روانی 

رقص شبکه‌بندی مغز و انتقال مواد شیمیایی را تقویت می‌کند که به تثبیت سلامت روان کمک می‌کند. انتقال بهتر مواد شیمیایی احتمال اختلالات سلامت روان را کاهش می دهد.رقص درمانی شامل استفاده از حرکت برای افزایش رفاه عاطفی، اجتماعی، شناختی و جسمی فرد است.رقص بر اختلالات روانی تاثیر های زیادی دارد.ازجمله بهبود عزت نفس و تصویر بدن او، توسعه مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود.

تاثیر رقص بر اختلالات روانی 

فواید رقص برای سلامت روانی 

رقصیدن به دلیل انجام ترکیب حرکات جسمی و ذهنی فواید زیادی برای افراد دارد.

رقص می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سلامت بهتر مغز 
  • انعطاف پذیری بهبود یافته
  • استرس را به حداقل رساند
  • کاهش افسردگی
  • کاهش وزن
  • افزایش انرژی.
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • قدرت و تعادل هماهنگی بهتر
  • آستانه درد را بالا می برد
  • درک درد را کاهش می دهد
فواید رقص برای سلامت جسمانی

همانطور که گفتیم رقصیدن فواید زیادی برای جسم و روان افراد دارد.برخی از فواید رقصیدن برای سلامت جسمانی به شرح زیر می باشد:

  • ماهیچه های عضلانی را بهبود می بخشد
  • قدرت عضلانی را افزایش می دهد
  • ضربان قلب را بالا می برد
  • ریه ها را بهبود می بخشد
  • گردش خون را افزایش می دهد
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد
  • تناسب اندام هوازی را افزایش می دهد
  • وضعیت بدن را بهبود می بخشد
  • استخوان های قوی تری می سازد
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد
  • به مدیریت وزن کمک می کند
  • انعطاف پذیری را بهبود می بخشد
  • هماهنگی و چابکی بهتر
  • باعث افزایش استقامت می شود

تاثیر رقص بر حافظه

رقصیدن باعث تقویت حافظه می شود زیرا در رقص، فرد باید روی تغییر مداوم حرکت تمرکز کند و تمام حرکات و الگوها را به خاطر بسپارد. به خاطر سپردن رقص، رقص را به شکلی عالی برای بهبود حافظه، خلاقیت و توانایی یادگیری تبدیل می کند.حتی رقص های ساده و معمولی به دلیل حفظ تعادل بدن با ذهن باعث تقویت حافظه می شود.

چگونه رقصیدن را شروع کنیم؟

بهتر است در برنامه روزانه خود حتما رقص را قرار دهید.زیرا رقصیدن فواید زیادی دارد و باعث می شود شما همیشه شاداب بمانید.برخی از کارهایی که می توان برای رقصیدن روزانه انجام داد.

  • شرکت در کلاس رقص 

رفتن به یک باشگاه ورزشی یا هر مرکز تناسب اندام محلی بهترین گزینه برای جای دادن رقص در برنامه روزانه شما خواهد بود. از آنجایی که افراد معمولا در انجام کار های روزانه ی خود تنبلی می کنند ، بهتر است در یک کلاس رقص شرکت کنید. این کارهمچنین باعث بالا بردن اعتماد به نفس شما می شود.

چگونه رقصیدن را شروع کنیم ؟

  • تمرین زومبا در خانه

 رقصیدن به تنهایی ساده ترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب است. تعداد زیادی زومبا یا سایر جلسات رقص از پیش ضبط شده آنلاین وجود دارد که هر کسی می تواند در خانه دنبال کند. با این کار، فرد باید یک یادآوری مداوم را به گونه ای تنظیم کند که بخشی از روال او شود.

  • برگزاری مهمانی 

یک مهمانی بگیرید موسیقی بلند و کوبنده معمولاً هنگام ورود به یک باشگاه از مردم استقبال می کند که معمولاً باشگاه ها را وادار می کند تا برقصند و رها کنند . یک فرد می تواند این محیط را در خانه با ماندن در یک اتاق با مقداری موسیقی متوسط ​​تا بلند تکرار کند. این را می توان حتی با یک دوست، به صورت مجازی انجام داد. این به افراد اجازه می دهد تا آزادانه و در هر زمان خود را بیان کنند.

آیا رقصیدن معایبی هم دارد ؟

بله مستند شده است که رقص حرفه ای خطر ابتلا به مسائل مربوط به سلامت روان مانند اختلالات خوردن، اضطراب و اختلالات وسواس فکری اجباری را افزایش می دهد یا به شدت با آنها مرتبط است. به همان اندازه که جامعه ورزش بین المللی به چالش ها در ورزش اذعان کرده است، همین امر در مورد رقص صدق نمی کند. مطالعات قبلی دانش و تمرین کم در مورد تغذیه عملکرد و استراتژی های تنظیم وزن را در بین رقصندگان و معلمان آنها شناسایی کرده است. یافته‌ها حاکی از خطر بالای در دسترس بودن انرژی کم است که ناشی از خطر بالای بسیاری از اثرات منفی مرتبط بر سلامت جسمی و روانی و ظرفیت عملکرد است. 

آیا رقصیدن معایبی هم دارد ؟

سخن پایانی 

رقصیدن تنها یکی از چیزهایی است که می تواند به شما کمک کند سبک زندگی سالم و شادی داشته باشید. با وجود اینکه فواید زیادی برای سلامت روانی و جسمی دارد، مشاوره با یک متخصص سلامت روان هنوز بهترین راه برای درک و مدیریت احساسات اضطراب یا افسردگی است.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.