در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

تاثیر طبیعت بر سلامت روان و مخصوصا افسردگی

تاثیر طبیعت بر سلامت روان و مخصوصا افسردگی
چکیده
طبیعت بر روی سلامت جسم و روان افراد و حتی پیشگیری از افسردگی تاثیرات زیادی دارد.گردش در طبیعت و دیدن اجسام طبیعی و نعمات الهی باعث آرامش درونی در انسان میشود.طبیعت گردی باعث درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات روحی روانی میشود.ما در این مقاله تاثیرات طبیعت بر سلامت روان و بیماری های روانی به خصوص افسردگی را بررسی کرده ایم.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/2 16:02 نویسنده: مبینا محتشم فر

تاثیر طبیعت بر سلامت روان 

متخصصان بهداشت روان بر این باورند که طبیعت گردی مزایای ذهنی عاطفی و شناختی دارد البته این مزایا هزینه زیادی برای ما نداردفقط کافی است برای گردش در طبیعت برنامه ریزی کنیم ، طبیعت گردی باعث کاهش ابتلا به بیماری ها و اختلالات روحی روانی می شود همچنین طبیعت گردی میتواند استقامت و مقاومت فرد را در دزندگی افزایش دهد. مطالعات نشان میدهد شهرنشینان ک کمتر به طبیعت دسترسی دارند بیشتر در مرض ابتلا به مریضی های روحی روانی هستند.مراقبت از روح و روان یکی از مسائل مهم در زندگی هر فردی است که باید به آن توجه بسیاری شود به این سبب اگر به آن توجه کرده و از بروز هرگونه ناراحتی جلوگیری به عمل آورید، به راحتی می‌توانید روح و روان خود را آرام کرده و به آرامش دست یابید. طبیعت یکی از روش‌‌های تأثیرگذاری است که نقش بسزایی روی روح و روان انسان‌ها دارد.

تاثیر طبیعت بر سلامت روان

تاثیر طبیعت گردی در درمان افسردگی 

امروزه بیشتر مردم با توجه به بودن در محیط های بسته ای چون خانه های آپارتمانی ،محیط کار ،مدرسه و ..   و استفاده مداوم از کامپیوتر نیاز به نور طبیعی خورشید وویتامین های مفید ان دارند همچنین هوای ازاد وتنفس در آن باعث شادابی سلول های مغزی میشوند که از ابتلا به افسردگی جلوگیری میکند.همچنین طبیعت گردی که بصورت جمعی است باعث ایجاد نشاط درانسان میشود که این موردهم میتواند راهکاری برای بهبود سریع تر افسردگی در افراد باشد.پیاده روی درطبیعت نیز برای افراد که به افسردگی مبتلا هستند مفید است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افسردگی مقاله علائم و نشانه های افسردگی چیست را مطالعه کنید.

آیا طبیعت میتواند سلامت روان ما را تضمین کند ؟

بیشتر افراد از  استرس و اضطراب، بی خوابی، تنش های روحی، افسردگی و مشکلات مشابه رنج می برند و حتی در شرایط سخت ممکن است واکنش هایی نشان دهند که باعث آسیب رسیدن به خود یا دیگران شوند.علت تمام این بیماری ها و مشکلات را می توان در سبک زندگی مدرنیته امروز پیدا کرد. تغذیه نادرست، نداشتن تحرک، وجود تکنولوژی های زیادی در زندگی امروزه باعث شدند تا بیماری های روانی زیادی در افراد ایجاد شود.راه حل تمام این مشکلات در طبیعت و آرامش گرفتن نعمات الهی است. افرادی که زمان بیشتری صرف طبیعت گردی می‌کنند بسیار آرام تر از دیگر افراد هستند و از سلامت روان بیشتری برخوردارند.درنتیجه اگر میل دارید، تنش ها و بیماری های درونی خود را مدیریت کنید، کم تر دچار استرس شوید و حال روحی روانی  بهتری داشته باشید حتما در برنامه خود زمانی برای طبیعت و گشتن در آن در نظر بگیریدتاطبیعت سلامت روان شما  تضمین کند.

طبیعت گردی چگونه به سلامت روان ما کمک میکند؟

طبیعت گردی یک گزینه مناسب برای مواقعی است که احساس فشار در ذهن و روانتان می کنید. سلامت روان از طریق راه حل های مختلفی تقویت می شود.طبیعت درمانی یک گزینه مناسب برای مواقعی است که احساس فشار ذهنی می کنید. برای مثال دیدن پرندگان در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند. طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.پروژه سلامت آبی سازمانی است که مطالعاتی را در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در ۱۸ کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی ۱۸۰۰۰ نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند.

طبیعت گردی چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می گذارد

چرا ارتباط با طبیعت برای سلامت روان ما مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که، نقش طبیعت در سلامتی ما غیر قابل انکار می باشد. طبیعت همراه با جذابیت های ویژه خود اثر بسیار زیادی بر زندگی افراد خواهد داشت. روحِ طبیعت می تواند جسم و ذهن انسان را جلا بخشد و در سلامتی روحی و جسمی اثرگذار باشد. تصور کنید کنار دریا ایستاده اید و به صدای موج ها گوش می دهید با پرواز مرغ های دریایی را مشاهده می کنید. یقینا تمام این مناظر می تواند شما را به اوج آرامش روحی ببرد. حتی تصور لحظه های حضور در طبیعت هم دیدنی و جذاب است. احساسِ آفتاب گرم تابستان یا آب سرد روخانه، خش خش پاییزی برگ های زیر پا، طعم باران زمستانی یا بوی بهاری سیر وحشی. این ها برخی از احساسات طبیعی است که ممکن است در طول چهار فصل منتظر آن ها باشیم.

طبیعت با روحِ زندگی و نشاط آور خود اثر بسیار زیادی بر روحیه افراد خواهد داشت. خود را در حالی تصور کنید که در میان جنگل سرسبز قدم می زنید و از هوای مطبوع نهایت استفاده را می برید. سکوت جنکل همراه با صدای پرندگان خود نوعی مراقبه عمیق است که روان شما را برای داشتن ذهنی مثبت آماده می کند. به این نکته توجه کنید که استفاده از فواید طبیعت تنها به حضور در جنگل یا کنار دریا ختم نمی شود.‌ شما می توانید با قدم ‌زدن در محیط پاک نزدیک خانه خود از طبیعت بهره ببرید. حتی می توانید در آپارتمان خود از گل ها مراقبت کنید. گاهی می توانید بذر های جدید هم در حیاط خانه خود بکارید و لذت رشد گیاهان را تجربه کنید. تمامی این موارد می توانند شما را به مسیر اصلی خود هدایت کنند‌ و ذهن را ارامش بخشند.

طبیعت درمانی چیست ؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، به معنی استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روحی روانی است.ممکن است طبیعت درمانی رابه نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز»  بشنوید. چرا که مزیت قدرتمند آن در گذراندن زمان در محیط و فضاهای سبز است.در طبیعت درمانی تمام وجود انسان اصلاح می‌شود که شامل ناهنجاری در خوردن و آشامیدن، تنفس و دفع، به‌کارگیری از بدن به شکل‌های نامناسب، انقباضات عضلات، بدشکلی‌های ستون فقرات، مفاصل سفت شده، افسردگی‌ها، اضطراب‌ها، اسکیزوفرنی و  وسواس است.در واقع در این روش کل زندگی و وجود شخص مورد ترمیم قرار می‌گیرد.

طبیعت درمانی و جلوگیری از افسردگی

طبیعت چه تاثیراتی روی سلامت جسم انسان دارد؟

همه‌ی ما می‌دانیم از لازمه های داشتن جسم سالم ذهن فعال و روان آرام است. طبیعت با اثرات مفیدی و شگفت انگیزی که بر جسم و بدن ما دارد، ما را به ذهنی سالم، فعال و روحیه‌ای با آرامش و با نشاط می‌رساند.طبیعت نور آفتاب و فواید بی‌نظیرش را به بدن شما هدیه می‌کند. نور آفتاب از منابع مهم برای تامین ویتامین D بدن است.ویتامین D از ویتامین های است که باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های روحی روانی میشود. با تابش نور خورشید، بدن قادر به ساخت ویتامین D شده و می‌تواند کلسیم مورد نیاز را جذب کند.تحرک باعث خواب زودتر و بیدار شدن با حس شادابی بیشتر می‌شود. طبیعت گردی نیاز به انرژی زیادی دارد که باعث آماده شدن بدن برای خواب در شب می‌شود. خواب خوب در شب باعث شادابی بیشتر در طول روز می‌شود. بهبود خواب از طریق فعالیت ورزشی نیازمند حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت در طول هفته است.

فواید طبیعت بر سلامت روان

امروزه با زیاد شدن سبک زندگی آپارتمان نشینی اغلب مردم شهر نشین و به خصوص ساکنان شهر‌‌‌های بزرگ و کلان شهرها در چهار دیواری های ساخته شده از بتن و سیمان خلاصه شده و این سبک زندگی بدون لطافت و خشک رفته رفته بر روح و روان انسان نیز تاثیر می گذارد.رفتن به طبیعت و طبیعت گردی فواید زیادی بر سلامت روان افراد دارد.برخی از فواید طبیعت بر سلامت روان به شرح زیر است:

  • ایجاد نشاط وشادابی
  • تنظیم هیجانات
  • ساکن بودن درطبیعت هورمون استرس را کاهش میدهد
  • پیاده روی درطبیعت دقت وتمرکز را بالا میبرد
  • بهتر شدن روابط فردی و اجتماعی 
  • طبیعت گردی باعث تشویق ذهن برای آگاهی از محیط اطراف میشود
  • طبعیت گردی باعث تقویت احساسات عاطفی ودوری از ناراحتی میشود.

تنفس درطبیعت حس سالم بودن به انسان میدهد.تحقیقات نشان داده است افرادی که در مکان‌های جنگلی و طبیعی زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در مناطق شهری به سر می‌برند زندگی عمیق ‌تر و دلچسب‌ تری دارند.

فواید طبیعت بر سلامت جسم و روح

تاثیر طبیعت بر سلامت روان در دوران کودکی

امروزه کودکان وقت زیادی  را در فضاهای بسته سپری می‌کنند و به همین علت ، دائم با اینترنت، بازی و برنامه های دیجیتالی در ارتباط‌اند. حال اینکه در تحقیقات اخیر ثابت شده است طبیعت موجب سلامت مغز و بدن انسان می‌شود.بازی در طبیعت از لحاظ عقلی، اجتماعی، احساسی و جسمی ‌به کودک شما سود می‌رساند؛ همچنین کودک در طبیعت فعالیت‌هایی را انجام می دهد که به رشد او کمک می‌کنند.طبیعت همچون آزمایشگاهی بی پایان است و کودکان دانشمندان ذاتی و خودانگیخته‌ی این آزمایشگاه‌اند.

تاثیر طبیعت بر یادگیری در نوجوانان

نوجوانی دوره ی به خصوصی از زندگی است که رفتار های افراد در این دوره بسیار مهم ترو حساس تر از سایر دوره ها است چراکه بیشتر از هر سنی افراد حساس و در حال یادگیری و دریافت از محیط هستند و در این دوره باید بیش از هر گروه سنی بیاموزند.دوره نوجوانی مرحله ای از زندگی است که در آن نوعی سازگاری به مرور با محیط رشد ایجاد می شود ونوجوان دنیای امروز قابلیت تاثیرگذاری برشکل گیری محیطش با بیان تمایلات و نیازهای خود دارد.یکی از مهم ترین مسائل در جهت پیشرفت کشور و جامعه ،توجه به آموزش و فضاهای آموزشی و یادگیری نوجوانان است.اولین نهادی که انسان در آن رشد کرده و شخصیتش شکل می گیرد محیط خانه است و از طرف دیگر با رشد روزافزون جمعیت شهرها،روی آوردن به آپارتمان نشینی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است،بنابراین وجود عنصر های در باب تخلیه ی انرژی نوجوانان و وجود فضایی آمیخته با طبیعت مسبب آرامش برای نوجوانان و در نتیجه یادگیری هر چه بهتر می تواند باشد

تاثیر طبیعت بر نوجوانان و جوانان

تاثیر طبیعت بر بیماری استرس

محققان معتقدند كه محیط اطراف تاثیر زیادی بر سلامت روحی ما می گذارد و حضور در طبیعت نقش بسزایی در كاهش اضطراب و استرس دارد. در اینجا توصیه هایی برای ارتباط بیشتر مردم با طبیعت بیان می شود كه شما می توانید با بهره گیری از این نکات زندگی آرام و بدون استرسی را تجربه كنید.

  • در باغچه منزلتان گیاه بکارید.
  • در هوای آزاد محوطه بیشتری برای خود ایجاد کنید.
  • طبیعت رابه منزل خود بیاورید.
  • به حیات وحش توجه کنید.
  • به سفر های کوتاه مدتی بروید
  • به تغییر مکان و اسباب کشی به محیط هایی با فضای طبیعی بیشتر فکر کنید.

تاثیر طبیعت بر بیماری های استرس و افسردگی

همچنین اگر شما فردی هستید که استرس زیادی را تجربه می کنید و دنبال راهی برای درمان آن هستید مقاله درمان استرس و اضطراب را مطالعه کنید.همچنین میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین آن برای درمان بیماری روانی استرس کمک بگیرید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.8 ( نفر 4 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.