در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

ترک سیگار چه قدر طول می کشد و چه قدر احتمال دارد بتوان سیگار را ترک کرد؟

ترک سیگار چه قدر طول می کشد و چه قدر احتمال دارد بتوان سیگار را ترک کرد؟
چکیده
ترک سیگار بستگی به میزان مصرف سیگار در روز و مدت زمانی که سیگار کشیده اید ،دارد .بیشتر مشکلات ترک سیگار در دوهفته اول اتفاق می افتاد و همین امر سبب میشود تا بعضی از افراد تحمل خود را از دست داده و دوباره سیگار کشیدن را شروع کنند.اگر بتوانید بر مشکلات ترک سیگار غلبه کنید ،علائم فیزیکی از بین خواهد رفت و احتمال بالایی دارد که بتوانید سیگار را ترک کنید.ما در این مقاله مدت زمان لازم برای ترک سیگار و اینکه چقدر احتمال دارد تا بتوان سیگار را ترک کرد بررسی میکنیم .
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/27 14:12 نویسنده: مبینا محتشم فر

ترک سیگار چه قدر طول میکشد؟

یکی از بزرگترین ترس های افراد برای ترک سیگار ، ترک نیکوتین است . فرآیند ترک ناخوشایند است و اغلب افراد ، علائمی مانند تحریک پذیری ، ولع مصرف نیکوتین و افزایش وزن را تجربه می کنند .ترک سیگار در اولین قدم به خود فرد و اراده آن بستگی دارد.طبق تحقیقاتی که انجام شده ترک سیگار بین 3 الی 21 روز طول می کشد،دلیل آن هم بسته به شیوه عملکرد افراد و اراده آنها بستگی دارد.اگر به صورت جدی تصمیم بر ترک سیگار دارید،باید این موضوع که ترک سیگار چقدر طول می کشد را کنار بگذارید و تنها بر روی ترک خود سیگار تمرکز داشته باشید.در این صورت شما هم میتوانید همچون باقی افراد سیگار را برای همیشه ترک کنید.

اعتیاد به سیگار و ترک سیگار

آیا ترک سیگار امکان پذیر است؟

سیگار جزو مواد اعتیادآوری است که زندگی خیلی از افراد را به نابودی کشیده است. همان طور که معتاد‌ها می‌توانند اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنند، افراد سیگاری نیز میتوانند سیگار را ترک کنند. ترک سیگار شاید در ظاهر کار بسیار سخت و غیرممکنی به نظر بیاید اما در واقعیت اینگونه نیست و اگر فرد تصمیم جدی در ترک آن بگیرد به راحتی میتواند آن را ترک کند. افراد زیادی وجود دارند که توانسته اند برای همیشه سیگار را کنار بگذارند و زندگی خود را که با اعتیاد به سیگار عجین شده بود تغییر دهند و اعتیاد به سیگار را ترک کنند.

ترک اعتیاد به سیگار و حالات بعد از ترک سیگار

پس از ترک سیگار چه حالاتی را تجربه میکنیم؟

همانطور که همیشه شنیده ایم"ترک عادت موجب مرض است " هنگامی که شما یک عادت بد را ترک میکنید در ابتدا با مشکلاتی روبرو خواهید شدکه کاملا طبیعی است .زمانی که شما سیگار میکشید بدن شما به این موضوع عادت میکند ،بنابرین با یک سری تغییرات همراه خواهد بود.این علائم طبیعی و جای نگرانی ندارد چرا که هم یک عادت بد را تغییر داده اید ،هم سمومی که باسیگار کشیدن به بدنتان وارد کرده اید در حال خارج شدن هستند.برخی ازین علائم به شرح زیر هستند:

  • هوس سیگار خواهید کرد.

پس از اینکه شما سیگار را ترک کردید با علائم عجیبی در بدن روبرو خواهید شد .یکی از این علائم سستی و لرزش بدن است .این امر بخاطر اعتیاد شما به سیگار و نیکوتین است.بدن شما عادت کرده تا به صورت مداوم نیکوتین دریافت کند و وقتی شما نیکوتین را قطع میکنید درک آن برای بدن سخت خواهد بود.

  • احساس بی قراری دارید.

بدن شما هنوز نتوانسته است به حالت عادی خود برگردد و شوکه است . نیکوتین یاعث ایجاد این توهم در شما شده است که برای رسیدن به آرامش و رفع بی قراری باید حتماً سیگار بکشید و مغز شما به ناچار این مورد را قبول کرده است. به همین دلیل شما با مشکل بی قراری و کاهش تمرکز روبه‌رو میشوید.

  • تغذیه غذایتان بهم ریخته است.

افراد سیگاری به دلیل اینکه تمام تمرکز خود را روی سیگار گذاشته اند و به خورد و خوراک توجه درست و حسابی ندارند پس از ترک سیگار بدنشان به حالت عادی برمیگردد و ممکن است اشتهای آنها افزایش یا کاهش داشته باشد.این مورد نیز طبیعی است.پس شما باید خودتان را کنترل کنید و به اندازه غذا بخورید.

برخی از نشانه ها و عوارضی که هنگام ترک سیگار تجربه خواهید کرد شامل حالت تهوع و سردرد،تحریک پذیری،مشکل در تمرکز کردن،خشکی دهان،میل شدید به نیکوتین و سرفه گلو درد است.

ترک سیگار چگونه انجام می شود؟

ترک سیگار فرایندی سه مرحله ای دارد که که باید آنها را پشت سر بگذارید در غیر این صورت احتمال اینکه دوباره به سمت سیگار برگردید وجود دارد.اگر این سه مرحله را با دقت و اراده انجام دهید میتوانید به زندگی عادی برگردید و زندگی جدیدی را شروع کنید.مراحل ترک سیگار به صورت زیر می باشد:

  • خودآگاهی و شناخت عوارض سیگار برای ترک سیگار

برای اینکه بتوانید مرحله ترک سیگار را پشت سر بگذارید باید به طور کامل با سیگار و عوارض آن آشنا شوید.این به شما کمک میکند تا به خودتان بیاید و به این درک برسید که سیگار هیچ فایده ای برای شما و بدن تان ندارد.در عوض باید به این فکر کنید که سیگار مانند سمی است که زندگی شما را به نابودی می کشاند و آرامش شمارا از بین میبرد.در این هنگام به صورت جدی تصمیم به ترک سیگار خواهید گرفت.

  • تصمیم قطعی برای ترک سیگار

اگر ضمیر ناخوداگاه شما قبول کند که سیگار برای بدنتان مضرر است این باعث میشود تا بتوانید راحت تر سیگار را ترک کنید.تغییر طرز فکر و آگاهی در مورد سیگار شما را برای ترک کامل آن آماده میکند.

این  مرحله باعث میشود از سیگار بدتان بیاید و تصمیمی قطعی برای ترک سیگار بگیرید.

راه های ترک اعتیاد به سیگار

  • ترک سیگار برای همیشه 

وقتی مغز و بدن شما باهم هماهنگی پیدا میکنند کار شما برای ترک سیگار آسان تر میشود.در این حالت با تلاش های بی وقفه خود میتوانید برای همیشه سیگار را ترک کنید و زندگی تازه ای برای خود بسازید.

چرا به یکباره باید سیگار را ترک کرد؟

سیگار ماده ای خطرناک است که حتی یک پک آن به ریه و بدن شما آسیب وارد می کند.بنابرین این هنگامی که تصمیم به ترک آن میگیرید بهتر است به یکباره و به طور کامل ترک شود.برخی از افراد پیشنهاد می دهند به ترجیح سیگار را ترک کنید.این روش اصلا کارایی ندارن و هیچ پیشرفتی نخواهید کرد و پس از مدتی دوباره میل به افزایش آن زیاد خواهد شد.برای همین یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید این ماده سمی را کنار بگذاریدو زندگی خود را نجات دهید.

آیا سیگار تسکین دهنده است؟

سیگار بیماری ها و مشکلاتی که خودش به وجود آورده است را تسکین می دهد و پس از مدتی دیگر حتی نمیتواند به صورت کامل بیماری هایی که خودش به وجود آورده است را تسکین دهد و از آرام کردن آن عاجز میشود.این مواد خود عامل بیماری است و اتفاقابه عنوان قاتلی درجه یک شناخته میشود.در جقیقت سیگار عامل اصلی اضطراب و ناراحتی های شما می باشد. زمانی که شما سیگار مصرف می کنید استرس موجود در بدن تان را به استرسی دیگر جایگزین میکنید. درنتیجه این توهم در شما به وجود می آید که سیگار کشیدن باعث کاهش استرس و به آرامش رسیدن شما می شود. با توجه به این اتفاقات می توان نتیجه گرفت که سیگار کشیدن عامل استرس و نگرانی های شماست و تنها باعث توهم آرامش را در شما میشود.درک تاثیر این مسئله زمانی راحت تر میشود که سیگار را به کسانی که ترک کرده اند تعارف کنید.

راه های جلوگیری از سیگار کشیدن و ترک سیگار

راه های مقابله با عوارض ترک سیگار

خوشبختانه کارهای زیادی میتوانید انجام دهید تا ولع مصرف و عوارض ترک نیکوتین را کاهش دهید.برخی از راه های مقابله با عوارض ترک سیگار به شرح زیر است :

  • ورزش و یوگا
  • کنار آمدن و رها شدن
  • مدیریت ولع مصرف
  • دوری از محرک ها
  • از بین بردن استرس و اضطراب
  • تغذیه سالم
  • عواملی برای حواس پرتی پیدا کنید.
  • رفتار درمانی 

کنارآمدن با ترک سیگار و نیکوتین از سخت ترین بخش های ترک اعتیاد است.شما میتوانید با انجام روش های بالا عوارض ترک سیگار را کاهش دهید و با ان مقابله کنید.

دو هفته اول بعد از ترک سیگار و شرایط روحی بعد از ترک سیگار

چطور دو هفته اول ترک سیگار را بگذرانیم؟

ترک نیکوتین بسیار سخت است زیرا بر تمام نواحی بدن شما تاثیر میگذارد و بدن شما را درگیر خود میکند.به همین دلیل افراد سیگاری قبل ازینکه برای همیشه ان را ترک کنند بارها تلاش میکنند.ترک سیگار ممکن است یک تلاش همراه با دلهره باشد .هر فرد سیگاری که تا به حال ترک سیگار را امتحان کرده است میتواند این را تایید کند.

برای گذراندن دو هفته اول ترک سیگار هرروز ورزش کنید،دست و پاهای خود را به مدت چند دقیقه بکشید،آب فراوان بنوشید،پیاده روی کنید و از محرک ها اجنتاب کنید. به عوارض سیگار کشیدن بر بدنتان فکر کنید و سعی کنید تا جایی که میتوانید از آن دوری کنید.

نتایج مثبت ترک سیگار 

فواید ترک سیگار به این صورت است که شما پس از 20 دقیقه ترم سیگار ضربان قلبتان کاهش می یابد در طی دو هفته الی 10 هفته گردش خونتان به حالت نرمال برمیگردد و طی 1 تا9 ماه نفس تنگیتان برطرف میشود.طی 10 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به نصف می ­رسد.

نتایج مثبت ترک سیگار و جلوگیری از اعتیاد سیگار

چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم؟

ترک مصرف سیگار در هرسنی و بسته به اعتیاد افراد متفاوت است.کشیدن سیگار امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است و بیشتر افراد در سنین پایین شروع به کشیدن سیگار میکنند این در صورتی است که با آثار و عوارض سیگار بر بدن آشنایی دارند با این حال بعضی از افراد به دستور پزشک مجبور به ترک آن می شوندو بعضی دیگر به دلایل شخصی تصمیم به ترک آن میگیرند.همچنین افراد تصور میکنند با ترک سیگار نمیتوانند خسارت وارد شده بر بدن خود را جبران کنند یا از بین ببرند اما این طرز فکر اشتباه است.پس ازمدتی که سیگار را ترک کنید بدن پاکسازی میشود و مضرات سیگار کشیدن از بین میرود

پیشنهاد میکنیم برای آگاهی بیشتر در مورد ترک سیگار مقاله چگونه سیگار را ترک کنیم را مطالعه کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.