در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

چگونه بفهمم افسردگی دارم به همراه تست آنلاین افسردگی

چگونه بفهمم افسردگی دارم به همراه تست آنلاین افسردگی
چکیده
تست آنلاین بیماری افسردگی یکی از معتبرترین آزمون ها برای تشخیص افسردگی شما و سطح آن است که به همراه تفسیر آن در این مقاله قرار داده ایم .تست افسردگی به صورت رایگان بوده و همچنین به اختصار بیماری افسردگی و علائم آن را توضیح داده ایم.شما میتوانید پس از انجام آزمون و مطالعه تفسیر آن درصورت اطلاع از ابتلا به این بیماری از سامانه روحیه و مشاوران و متخصصین مجرب آن کمک بگیرید.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/10 13:33 نویسنده: مبینا محتشم فر

چگونه بفهمم افسردگی دارم ؟

برای مقابله با افسردگی اولین گام شناخت بیماری افسردگی است.افسردگی بیماری روحی روانی است که ممکن است همگان به آن دجار شوند. اگرچه علائم و نشانه های این بیماری در هر فرد متفاوت است اما به طور کلی نشانه های مشترک این بیماری عبارتند از:

  • احساس بی ارزشی و پوچی 
  • غم و ناامیدی
  • بی قراری و اضطراب
  • نداشتن انگیزه
  • اختلالات خواب
  • از دست دادن اشتها 
  • انجام کارهای خطرناک 
  • بی مسئولیتی 

اما این بیماری تا زمانی طبیعی تلقی میشود که هم کوتاه بوده و هم افکار مسموم و خطرناکی چون خودکشی نداشته باشید.

چگونه بفهمیم افسردگی داریم

آزمون افسردگی آنلاین 

تست افسردگی یکی از معتبرترین راه های فهمیدن ابتلا به بیماری افسردگی است. ابتدا هر چهار گزینه را مطالعه کرده سپس هرکدام بهتر حال شما را بیان میکند انتخاب کنید.این تست به شما کمک میکند تا در صورت ابتلا به این بیماری سطح آن را نیز تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید همچنین میتوانید از وبسایت روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.

  1. ناراحتی:آیا احساس ناراحتی یا دلتنگی(بی حوصله گی دارید)؟  اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  2. ناامیدی:آیا احساس ناامیدی و مایوس کننده نسبت به آینده دارید؟    اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  3. عزت نفس پایین:آیا احساس بی ارزش بودن میکنید ؟      اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  4. حقارت:آیا احساس میکنید نسبت به دیگران حقیر تر هستید؟     اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  5. گناه:آِیا بابت گذشته احساس گناه و شرمساری دارید؟    اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  6. تردید:آِیا در تصمیم گیری هایتان به مشکل میخورید؟    اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  7. خشم:آیا دائما احساس عصبانیت یا خشم دارید؟      اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  8. نداشتن انگیزه:آیا به سختی خود را وادار به انجام کاری میکنید؟   اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  9. مشکلات خواب:آِیا خواب شب برایتان مشکل است یاخسته هستید وزیاد میخوابید؟    اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  10. از دست دادن میل جنسی:آیا میل جنسی خود را از دست داده اید؟  اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  11. تغییر در اشتها:آیا اشتهای خود را از دست داده اید یا پرخوری میکنید؟  اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  12. احساس بیماری:آیا مکررا نگران سلامتی خود هستید و یا احساس بیماری میکنید؟  اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  13. خودکشی:آیا احساس میکنید زندگی ارزش ندارد و میخواهید بمیرید؟   اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  14. از دست دادن علاقه:آیا علاقه خود را نسبت به فعالیت های گذشته از دست داده اید؟  اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)
  15. تصور منفی راجب خود:آیا احساس میکنید پیرشده اید یا جذاب نیستید؟   اصلا(0)        تاحدی(1)         نسبتا(2)             زیاد(3)    

تفسیر آزمون افسردگی

  • 0-4 :بسیار جزئی یا بدون افسردگی
  • 5-11:طبیعی اما ناراحت
  • 11-20: مرزی افسردگی نسبی یا خفیف 
  • 21-30:افسردگی متوسط
  • 31-45:جنون یا افسردگی شدید

انواع تست افسردگی 

1- تست افسردگی بک

این تست با 21 سوال میتواند آشکار کننده بیماری افسردگی شما باشد.پاسخ به هر سوال آن 0-3 درجه بندی شده که شدت بیماری را نیز مشخص میکنئ و زمان مورد نیاز برای انجام این تست 10 دقیقه میباشد.

2- تست افسردگی هامیلتون

این روش که بانام  HDRS نیز شناخته می‌شود حاوی یک پرسش‌نامه با ۲۱ سؤال است و به روانشناس این امکان را می‌دهد تا شدت افسردگی را حدس بزند. هر کدام از این سؤالات با یکی از علائم افسردگی در ارتباط است. سؤالات این پرسش‌نامه دارای چندین گزینه و هر گزینه نیز از ۰ تا ۴ درجه‌بندی شده است. هر چه درجه بالاتر باشد نشان‌دهنده وخیم‌تر بودن افسردگی است.

3- تست افسردگی زونگ

پرسشنامه زونگ با 20 سوال ایجاده شده و برای ارزیابی افسردگی در افراد است .در انتهای این پرسشنامه عددی از 20تا80 به دست می اید .کسانی که دارای افسردگی باشند نمره ای بین 50 تا 70 کسب کرده نمره ای بالاتر از این عدد نشان دهنده افسردگی شدید است در این پرسشنامه برای افراد مسن نمره بالاتری در نظر گرفته شده .پاسخ دادن به سوالات این آزمون 5 تا 10 زمان برده ممکن است پاسخ دادن به این سوالات شما را معذب کند.زیرا در این تست سوالاتی درمورد رفتار ،اختلالات خواب و مسائل جنسی وجود دارد .تلاش کنید تا صادقانه به آنها جواب دهید .زیرا نتیجه آزمون به صداقت شما بستگی دارد.

عوامل افسردگی چیست ؟

1- ژنتیک:سابقه‌ی خانوادگی در افسردگی، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. معمولا وقتی تعدادی از اعضای یک خانواده‌ به این مشکل دچار می‌شوند این مشکل شبیه یک بیماری ژنتیکی در خانواده تکرار می‌شود. کشف عوامل افسردگی بسیار پیچیده است و تنها یک ژن مشخص موجب شکل‌گیری آن نمی‌شود. افسردگی مانند سایر اختلالات روانی بسیار پیچیده است و کشف و بررسی عوامل آن اصلا ساده نیست؛

2- از دست دادن عزیزان : غم و اندوه از دست دادن عزیزان، برای افراد مستعد افسردگی و کسانی که حساسیت روحی بالایی دارند، تأثیرات بسیار عمیقی دارد.

3- مصرف داروهای درمانی :برخی از داروها که برای انواع درمان بیماری ها استفاده میشوند میتوانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

4- رخدادهای خاص:حتی اتفاق های خوشایند میتوانند آمار ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.شروع یک شغل جدید، فارغ‌التحصیلی یا ازدواج. هر رویدادی که این افراد را از فضای امن خودشان خارج کند و با وضعیت عادی فاصله داشته باشد، می‌تواند آرامش روحی و روانی این افراد را بر هم بزند و از عوامل افسردگی محسوب شود.

5- مشکلات شخصی :مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی که خود علت بسیاری از بیماری‌های روحی است، از عوامل افسردگی به شمار می‌رود. مثلا جدایی از خانواده یا جمع دوستانه که درآن وابستگی عاطفی وجود دارد، نیز از عوامل افسردگی محسوب می‌شوند.

عوامل افسردگی

افسردگی چه عوارضی دارد ؟

1- افزایش و کاهش وزن از عوارض افسردگی 

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تغییرات در اشتهایشان ایجاد شود که می‌تواند باعث کاهش وزن و یا افزایش وزن شود. وزن کم می‌تواند به قلب آسیب برساند، باروری را تحت تأثیر قرار دهد و باعث خستگی شود.

2- دردهای بی دلیل و مزمن

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است درد یا درد غیر قابل توضیح و بی دلیلی ، از جمله درد مفاصل، تحریک سینه و سردرد را تجربه کنند. علائم افسردگی به دلیل درد مزمن می‌توانند بیشتر شوند.

3- احتمال ایجاد حساسیت و التهاب در اشخاص

مطالعات نشان داده که استرس مزمن و افسردگی به التهاب و حساسیت مربوط میشوند و ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف کنند. افراد مبتلا به افسردگی بیشتر احتمال دارد که شرایط التهابی یا اختلالات خود ایمنی و حساسیت نظیر سندرم روده تحریک پذیر ، دیابت نوع ۲ و ورم مفاصل را تجربه کنند.

4- بیماری های قلبی ،عوارض افسردگی

افسردگی میتواند انگیزه را در فرد کاهش داده وباعث شود تا فرد دیگر دیدی مثبت به زندگی نداشته باشد.ریسکی ابتلا به این بیماری زمانی زیاد میشود که فرد تغذیه غذایی مناسبی نداشته باشدو سبک زندگی کم تحرکی داشته باشد.

5- احتمال ایجاد مشکل در سلامت جنسی 

ممکن است افراد پس از مبتلا به افسردگی کاهش در میل جنسی داشته باشند، و در برقراری ارتباط دچار مشکل شوند، دیگر به اوج لذت نرسند و لذت جنسی کمتری داشته باشند. برخی افراد همچنین مشکلات ارتباط حاکی از افسردگی را تجربه می‌کنند که می‌تواند تاثیر به سزایی بر فعالیت جنسی داشته باشد.

عوارض افسردگی

از کجا بفهمم افسردگی پس از زایمان گرفته ام؟

افسردگی پس از زایمان یکی از انواع  بیماری افسردگی  به شمار می رود که  از بین 100 خانم که صاحب فرزند شده اند بر روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. که شامل بی حوصله بودن ، ناراحتی و اشک های بی دلیل  و سایر علایم  دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به سطح آن، ممکن است شما برای مراقبت و نگه داری  از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید . ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و طاقت فرسا به نظر برسند.

اگر شما به تازگی فارق شده اید و احساس افسردگی دارید ممکن است بعضی ازین علائم و یا همه آنها را داشته باشید:

  • زودرنج شدن
  • گریه های بی دلیل
  • خستگی
  • بیخوابی
  • لذت نبردن از هیچ چیز
  • افکار منفی و گناه

افسردگی باعث تغییر در افکار شما میشود..ممکن است احساس گناه و افکار منفی داشته باشید.ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید و یا فرزندتان شمارا دوست ندارد.ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست داده و دائما خجالت زده و شرمسار شوید .اگر احساس میکنید به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده اید میتوانید از سایت روحیه ومشاورین آن کمک بگیرید.

افسردگی پس از زایمان

چگونه از گرفتن افسردگی پیشگیری کنیم؟

برای مقابله با افسردگی راه های زیادی وجود دارد که فرد میتواند با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود کمک بسیاری به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کند.

برخی از این راهکار ها عبارتند از :

  • انجام فعالیت بدنی و ورزش 30 دقیقه در روز
  • تغذیه مناسب 
  • اهمییت به مصرف ویتامین ها
  • فاصله گرفتن از فضای مجازی
  • خوابیدن کافی 
  • استفاده از میوه و سبزیجات
  • دوری کردن از افراد سمی
چه افرادی بیشتر در معرض گرفتن افسردگی هستند؟

بیشتر افراد در جامعه حال حاضر مستعد به گرفتن این بیماری هستند.اما کسانی که با مشکلات اجتماعی و زیست محیطی مشکل زیادی دارند بیشتر در معرض گرفتن این بیماری بوده.

برای اطلاعات بیشتر از بیماری افسردگی میتوانید به مقاله افسردگی چیست مراجعه کنید.

افراد مستعد به ابتلا بیماری افسردگی

 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.