در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

دلایل سفیدی مو چیست و چه گونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

دلایل سفیدی مو چیست و چه گونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟
چکیده
سفیدی مو در اثر بیماری های مختلفی از جمله بیماری های کم کاری تیروئید، بیماری پیسی و بیماری هایی که تولید b6و b12 را تحت تاثیر قرار می دهند اتفاق می افتد. در گذشته سفیدی مو یکی از ویژگی های ارثی محسوب میشد.اگرچه موی سفید یکی از ویژگی های پیری است اما تار موی سفید را میتوان در هر سنی در سر مشاهده کرد. در این مقاله به علت سفید شدن مو و جلوگیری از سفیدی آن میپردازیم.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/23 13:00 نویسنده: مبینا محتشم فر

علت سفید شدن مو 

فولیکول های مو دارای سلول های رنگدانه ای به نام ملانین هستند.سلول های ملانین به موهای شما رنگ می دهد.با بالا رفتن سن این فولکول های رنگدانه های خود را از دست میدهند و موها کم کم سفید میشوند.سفیدی موها در بالارفتن سن کاملا طبیعی است و دیر یا زود در همه افراد مسن پدیدار میشود.بعضی افراد ممکن است سفیدی مو برایشان خوشایند بوده و آن را فرایند زندگی خود بدانند .ولی بعضی افراد دوست دارند سفید شدن موی خود را به تاخیر بیاندازند و تا حد امکان رنگ طبیعی موی خود را حفظ کنند.

جلوگیری از سفید شدن مو 

برخی از روش ها برای جلوگیری از سفید شدن مو هستند که بسیار راحت وتاثیر گذارند و به راحتی با رعایت آنها میتوان از سفید شدن مو جلوگیری کرد ویا آنها را به تاخیر انداخت.برخی از روش های جلوگیری از سفید شدن مو عبارتند از:

هیدراته بودن 

سلامت فولیکول مو باعث سالم ماندن رنگدانه های مو میشود.مصرف آب فراوان با حفظ رطوبت مو و آب رسانی به آنها سلامت فولیکول موی خود را حفظ میکنید و جلوی از دست رفتن رنگ دانه های طبیعی را میگیرد.علاوه بر این آب رسانی به موها باعث رسیدن مواد مغذی به آنها میشود و آن ها را سالم و خوش رنگ نگه میدارد.

خواب کافی 

خواب کافی و با کیفیت نشان دهنده این است که فرد به خوبی استرس خود را کنترل میکند.بنابرین بر یکی از اصلی ترین دلایل سفیدی مو غلبه کرده است.به علاوه خواب کافی به بدن شما استراحت میدهد و باعث میشود سلول های آن به خوبی از پس انتقال خون بربیایند.اگر شما دچار بی خوابی هستید و یا خواب با کیفیتی ندارید میتوانید با مطالعه مقاله علت اصلی بی خوابی و راه های درمان آن بی خوابی خود را درمان کنید تا از سفید شدن موی خود نیز جلوگیری کنید.

ویتامین های گروه B و پروتئین ها

برخی از ویتامین ها به تولید ملانین در فولیکول مو کمک زیادی میکنند.در نتیجه میتوانند جلوی سفیدی زودرس مو را بگیرند.مرغ ،بوقلمون،سویا وسفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند که بروز نشانه های پیری ملپثل سفید شدن مو را در افراد به تاخیر می اندازند.همچنین خوردن انواع غلات ،مرغ،میوه و سبزیجات حاوی ،گوشت و موز که حاوی ویتامین های مختلف b12 ,b6 ,b2 هستند میتواند به روند تولید ملانین سرعت ببخشد و رنگ طبیعی موی فرد را برای مدت بیشتری حفظ کند.

ورزش منظم 

ورزش یکی از مهم ترین عوامل حفظ رنگ موی طبیعی است.ورزش باعث تنظیم فرایند خون رسانی به بخش های مختلف بدن میشود و این موضوع باعث تقویت ریشه موها و پوست کف سر میشود.علاوه بر این ماساژ دادن سر با روغن های تقویت کننده به بهبود جریان خون و حفظ رنگ دانه های  آن کمک زیادی میکند.

درمان یا کنترل بیماری ها

اگر سفیدی موی شما بر اثر بیماری انجام شده است ،با درمان و کنترل آن بیماری میتوانید سفیدی مو خود را از بین ببرید.اغلب درمان مشکلات هیپوفیز و تیروئید باعث برطرف شدن سفیدی مو میشوند.علاوه بر آن درمان بیماری های هورمونی و جبران ویتامین هایی که کمبود دارید باعث تقویت فولیکول مو میشود و از داشتن موی سفید جلوگیری میکند.البته برخی از بیماری ها مثل خود ایمنی آلوپسی به فولیکول مو آسیب میزنند و در حال حاضر درمانی ندارند و نمیتوان سفیدی متشکل از آن را بر طرف کرد.

علت سفید شدن مو و جلوگیری از سفید شدن مو 

شایعاتی در مورد موی سفید

همیشه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی میبینیم شایعات عجیب و غریب در مورد هر چیزی میسازند.به همین دلیل برای ایجاد آگاهی شما ما شایعاتی که در مورد مو بوده را بررسی کرده ایم و به آنها میپردازیم.

۱- موهای سفید میریزند.

تحقیقات ثابت کرده موهای سفید نسبت به موهای با رنگ طبیعی محکم تر و مقاوم تر هستند.البته این به این معنا نیست که موهای سفید نمیریزند ،اگر اینگونه بود شما هیچ پیرمردی کچلی را نمیتوانستید پیدا کنید.معمولا موهای سفید استقامت بیشتری از خود نشان میدهند.اما به همین دلیل هایی که موهای سیاه میریزند  موی سفید نیز میریزد.

۲- اشعه فرابنفش منجر به سفیدی مو میشود.

قرار گرفتن در معرض خورشید در طولانی مدت باعث روشن تر شدن موها میشود .اما منجر به سفیدی مو نمیشود.تاکنون هیچ تحقیقاتی این موضوع را ثابت نکرده است .بنابر این نمیتوان گفت که نور خورشید باعث سفیدی مو خواهد شد.

۳- رنگ مو برای کودکان مشکلی ندارد.

اگر موی کودک شما سفید شده است،هرگز از رنگ مو برای از بین بردن موی سفید او استفاده نکنید.رنگ شیمیایی باعث چند برابر شدن مشکلات شما میشود.به این دلیل که مواد موجود در رنگ ها برای پوست کودکان مضر است و ممکن است باعث ایجادحساسیت و آسیب پوستی و تنفسی در آنها شود.

سفید شدن مو در نوجوانی 

علت های مختلفی برای سفید شدن مو در نوجوانی وجود دارد .این علت ها به شرح زیر هستند:

سفید شدن مو در نوجوانی 

1- ژنتیک و ارث 

اگر فردی در خانواده شما در سنین پایین دچار موی سفید شده است بدانید که این اتفاق برای شما نیز میافتد.البته این موضوع صد در صد نیست ،اما در صد بالایی برای اتفاق افتادن وجود دارد.اگر موهای شما به این علت سفید شوند ،درمانی برای آن وجود‌م نخواهد داشت .زیرا تا به امروز درمانی برای تغییر ژنتیک پیدا نشده است .

۲- استرس 

دومین علت سفیدی مو ،استرس است.استرس عامل بسیاری از بیماری ها و مشکلات بدن است .در واقع اگر فردی به مدت طولانی دچار استرس و فشار عصبی باشد سفید شدن موی او به ناگهان بسیار طبیعی است.زیرا استرس به فولیکول مو نیز آسیب میرساند.همچنین استرس باعث تاثیر منفی روی خون رسانی به ریشه های مو میگذارد،که این نیز باعث سفیدی مو میشود.

۳- سبک زندگی 

شیوه مراقبت شما از موها در جلوگیری از سفید شدن مو بسیار مهم است.اگر از دسته افرادی هستید که موهای خود را با با آب داغ یا شامپونامناسب میشویید ،منتظر رسیدن آسیب ها به موهای خود باشید.همچنین مصرف غذاهایی چون فست فود و غذاهای چرب نیز باعث میشود موی شما از مواد مغذی محروم شوند و دیگر رنگدانه تولیدنکنند.این امر موجب میشود موها به مرور رنگ خود را از دست بدهند و سفید شوند.

۴- مبتلا به بیماری 

میزان موس سفید در کسانی که کم کاری تیروئید دارند بیشتر از سایر افراد است و این بیماری  در زنان رایج تر تا مردان.کمبود آهن موجب کم خونی میشود.داشتن کم خونی و کمبود ویتامین b باعث سفید شدن هرچه سریع تر مو میشود.

۵- مصرف دارو 

ممکن است سفیدی مو از عوارض برخی داروها باشد.زمانی که شما این داروهارو مصرف میکنید ممکن است دچار موی سفید در جوانی شوید.احتمال بالایی دارد که پس از قطع دارو موهای سفید از بین بروند.برخی داروهایی که موجب سفید مو میشوند شامل کلروکین،اترتینات،تریپارانول‌ و ..است .

علت سفید شدن مو در جوانی 

مو به عنوان یکی از اجزای زیبایی ،از اهمییت زیاد برخوردار است.مراقبت از مو یکی از مسائلی است  که شما باید همیشه آن را در نظر بگیرید.دانستن علت های سفیدی مو باعث کمک به شما درجلوگیری از مو‌ میشود.برخی ازین علت ها عبارتند از:

  • داشتن بیماری خود ایمنی 
  • کم کاری یا اختلال تیروئید
  • کمبودویتامین
  • سیگارکشیدن 
  • استرس 

اگر شما به بیماری استرس مبتلا هستید مطالعه  مقاله استرس چیست و راه های درمان آن به شما کمک میکند تا استرس خود را درمان کنید.

چه زمانی از سفیدی موی خود نگران شویم؟

سفیدی مو در سنین بیست سالگی و کمتر از آن نگران کننده است .زیرا ممکن است این موضوع نشانه ای از کم کاری تیروئد در بدن شما باشد.البته در صورتی که فرد قبلا تجربه این چنینی در خانواده خود داشته است جای نگرانی نیست.اما برای اطمینان بیشتر اگرموی شما در سنین کم سفید شده است حتما یک چکاپ کامل بدهید.

چه زمانی از سفیدی موی خود نگران شویم؟

آیا کمبود ویتامین در سفید شدن مو نقش دارد؟

کمبود ویتامین و مواد معدنی نه تنها باعث سفیدی مو میشوند،بلکه بر تمام بدن تاثیر منفی میگذارند وآسیب وارد میکنند.کمبود ویتامین های زیر موجب سفیدی مو میشوند:

  • کلسیم 
  • مس 
  • آهن 
  • پروتئین 
  • ویتامین ب ۵
  • ویتامین ب ۶
  • ویتامین ب ۱۲ 
آیا استفاده مداوم از رنگ مو باعث سفیدی مو میشود؟

بله استفاده دائم و زیاد از رنگ مو به دلیل اینکه دارای مواد شیمایی می باشد موجب سفیدی مو میگردد.به خصوص رنگ های روشن و دکلره باعث سفیدی مو میشود.

آیا استفاده مداوم از رنگ مو باعث سفیدی مو میشود؟

آیا میتوان مانع سفید شدن مو شد؟

جلوگیری یا مانع شدن برای سفیدی مو بستگی به علت آن دارد.اگر سفید شدن موی شما به علت ژنتیک باشد نمیتوان آن را درمان یا مانع آن شد.زیرا برای تغییر ژنتیک هنوز درمانی یافت نشده است.اما اگر سفیدی شدن موی شما براثر بیماری های روحی روانی مثل استرس باشد،میتوانید با درمان استرس خود مانع سفید شدن موی خود شوید.

برای جلوگیری از سفیدی مو چه خوراکی هایی بخوریم؟

استفاده کردن از رنگ های شیمیاییی کمکی در درمان موی سفید نمیکند .خوردن خوراکی های بهترین راهکار برای جلوگیری و درمان سفیدی مو است.این خوراکی ها به شرح زیر هستند:

  1. برگ کاری
  2. انگور فرنگی
  3. چای سیاه
  4. روغن نارگیل
  5. کدحلوایی  
آیا استرس در سفیدی مو نقش دارد؟

استرس در سرعت ریزش مو نقش دارد و آن را سه برابر از حد طبیعی زیاد میکند.تا چند وقت پیش شواهد علمی برای سفیدی مو بر اثر استرس وجود نداشت،اما یک پژوهش مهم پزشکی نشان داد استرس با چه مکانیزمی میتواند باعث سفید شدن مو شود.وقتی دچار استرس میشویم دستگاه عصبی غیر ارادی ما به نام سمپاتیک تحریک میشود.کار اصلی این دستگاه این است که بدن فرد را برای جنگ و گریز آماده میکند.یعنی آمادگی هایی که برای واکنش در برابر حالت خطرناک لازم میشود.استرس مزمن با تحریک این دستگاه به سلول های سازنده رنگدانه مو آسیب دائم میزند و سفید شدن مورا زودتر انجام میدهد.

آیا استرس در سفیدی مو نقش دارد؟

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.