در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

راه های درمان ناخن جویدن

راه های درمان ناخن جویدن
چکیده
ناخن جویدن معمولا از دوران کودکی شروع می شود و می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد و عوارض جانبی آن می تواند بیشتر از زیبایی باشد. جویدن مکرر ناخن می تواند باعث ایجاد احساس درد در پوست اطراف ناخن شود و به بافتی که باعث رشد ناخن ها می شود آسیب برساند و در نتیجه ناخن ها ظاهری غیر طبیعی پیدا کنند. ما در این مقاله برای کمک به جلوگیری از جویدن ناخن ، راهکارهایی را ارائه کردیم.باما همراه باشید.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/15 3:17 نویسنده: مبینا محتشم فر

چرا ناخن هایمان را می جویم ؟

شکستن عادت ها سخت است. ممکن است زمانی که عصبی هستید ناخن های خود را بجوید. وقتی حوصله دارید ممکن است آنها را گاز بگیرید. یا شاید متوجه نشوید که آنها را گاز گرفته اید تا زمانی که برای مانیکور بروید و آنها خیلی کوتاه شده اند. هر چه که باشد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید که می‌تواند به شما کمک کند ناخن جویدن را متوقف کنید.

نام دیگر جویدن ناخن، اونیکوفاژی مزمن است. این رایج ترین عادت کاهش استرس در نظر گرفته می شود. ناخن جویدن معمولاً قبل از 4 سالگی شروع نمی شود، اما به نظر می رسد بسیاری از موارد در سنین 4 تا 6 سالگی شروع می شود. پسرها بیشتر از دخترها ناخن های خود را می جوند.به عبارت دیگر، عادت ناخن جویدن شما ممکن است از همان اوایل کودکی شروع شده باشد. برای بسیاری از افراد، این عادتی است که تا بزرگسالی ادامه می یابد. ممکن است زیاد به جویدن ناخن فکر نکنید، اما متخصصان پوست توضیح می‌دهند که ناخن جویدن مزمن ممکن است باعث بروز برخی مشکلات جدی شود.

خطرات ناخن جویدن

همانطور که گفتیم ناخن جویدن یک عادت برای کاهش استرس است که نشانه مشکلات روحی روانی در افراد است و اگر درمان نشود ممکن است ،خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند.برخی از خطرات جویدن ناخن عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری های روحی روانی جدی 
  • درد یا عفونت در داخل و روی پوست اطراف ناخن شما
  • آسیب به بافتی که باعث رشد ناخن های شما می شود
  • تغییر در ظاهر ناخن های شما
  • رشد غیر طبیعی
  • سرماخوردگی های مکرر و سایر بیماری های ناشی از قرار دادن انگشتان کثیف در دهان
  • آسیب به دندان های شما در اثر جویدن ناخن های سفت

خطرات ناخن جویدن

چه چیزی باعث جویدن بیش از حد ناخن می شود؟

اینکه چرا برخی از افراد ناخن های خود را می جوند و برخی دیگر نه به طور کامل درک نشده است. مانند سایر موارد، به نظر می رسد ناخن جویدن در خانواده ها تا حدودی دیده می شود و ممکن است ریشه های عصبی، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان داشته باشد. برخی از محققان همچنین حدس می زنند که ناخن جویدن ممکن است تا حدی ناشی از تمایل کلی به کمال گرایی در شخصیت فرد،اختلال خودشیفتگی یا از تمایل به جستجوی تحریک در هنگام بی حوصلگی یا ناامیدی باشد. ناخن جویدن که به طور ناگهانی در بزرگسالی شروع می شود ممکن است از عوارض جانبی یک دارو باشد.برای اطلاع از اختلال خودشیفتگی کلیک کنید.

آیا ناخن جویدن تنها یک عادت بد است؟

به گفته برخی روانشناسان بالینی در دنیا جویدن ناخن در گروه رفتارهای وسواسی-اجباری قرار می گیرد. ناخن جویدن به علت اختلال وسواس فکری اجباری است. این فقط به این معنی است که آنها در هنگام استرس مستعد انجام برخی از این رفتارها هستند. بنابراین ناخن جونده احتمالاً روال های کوچک دیگری نیز دارد که به آنها آرامش می دهد. آنها ممکن است همیشه کلیدهای خود را در یک مکان روی پیشخوان قرار دهند تا بتوانند بدون نگرانی آنها را پیدا کنند و اگر آنها را جابجا کنید بسیار ناراحت می شوند. آنها ممکن است نظم بسیار خاصی برای وظایف داده شده داشته باشند و در صورت تغییر آن بسیار مضطرب شوند. به عبارت دیگر، احتمالاً بخش‌های کوچکی از سفتی یا روتین وجود دارد که آنها را در زندگی روزمره آرام می‌کند. 

معمولا تصور می شود که ناخن جویدن یک مکانیسم ابتدایی است - که از اوایل کودکی سرچشمه می گیرد به عنوان مثال "دوره دهانی" فروید در کودکی . در واقع، اکثر افرادی که ناخن جونده هستند به این امر اعتراف می کنند که این یک اجبار مادام العمر است. داستا می گوید: «مانند سایر رفتارهای اجباری، هدف انجام آن کاهش اضطراب ناشی از یک منبع داخلی یا خارجی است. چیزی که این رفتار را به یک رفتار اجباری تبدیل می‌کند این است که فرد مجبور به انجام آن رفتار می‌شود، حتی اگر ذهن منطقی و متفکر او به او بگوید که این رفتار احمقانه یا بی‌فایده است. در واقع، بیشتر ناخن جونده ها از اثرات جویدن راضی نیستند - آنها از ظاهر یا احساس آن روی انگشتان، ناخن ها یا کوتیکول های خود خوششان نمی آید. داستا می‌افزاید: «متاسفانه، این تشخیص نارضایتی می‌تواند منبع دیگری از اضطراب باشد که چرخه را دوباره شروع می‌کند.

اغلب ناخن جونده ها کمال گرا هستند یا حداقل به خود فشار می آورند. آنها احتمالاً مجموعه ای از عادات نگران کننده دارند.

درمان ناخن جویدن 

نیروی جویدن ناخن می تواند به ریشه دندان منتقل شود و منجر به تحلیل ریشه آپیکال و آسیب لثه شود. علاوه بر این، جویدن ناخن ممکن است به بافت اطراف ناخن آسیب برساند و منجر به عفونت و آسیب ریشه دندان شود.برای کمک به توقف ناخن جویدن، نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای درمان ناخن جویدن ناخن های خود را کوتاه کنید.

یک راه آسان برای جلوگیری از جویدن ناخن ها کوتاه نگه داشتن آنهاست. ایده پشت این روش ساده است. اگر چیزی برای جویدن وجود نداشته باشد یا چیزی برای جویدن وجود نداشته باشد، احساس نمی کنید که مجبور به جویدن ناخن های خود هستید. البته، شما باید از روال کوتاه کردن خود پیروی کنید، زیرا ناخن های شما به طور مداوم در حال رشد هستند.

کوتاه کردن ناخن

  • برای درمان ناخن جویدن . روی هر انگشت تمرکز کنید. 

شاید رویکرد همه یا هیچ برای شما خوب کار نکند. در عوض، متخصصان پوست پیشنهاد می کنند این عادت را با تمرکز بر روی یک ناخن در هر زمان کاهش دهید. می توانید با انگشت شست خود شروع کنید. پس از اینکه به مدت یک هفته یا بیشتر با موفقیت گاز گرفتن ریز عکس های خود را متوقف کردید، به سراغ انگشتان اشاره خود بروید. به هر ترتیبی که برای شما منطقی تر است بروید و به پیشرفت خود ادامه دهید.هدف این است که به نقطه ای برسید که دیگر هیچ یک از ناخن های خود را نجوید.

  • برای درمان ناخن جویدن به ناخن های خود طعم دهید.

اگرچه ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما استفاده از لاکی با طعم تلخ ممکن است به شما کمک کند عادت خود را ترک کنید. شما می توانید این نوع بازدارنده را روی ناخن های لخت یا حتی روی ناخن های مانیکور شده بمالید. به سادگی آن را برس بکشید، بگذارید کاملا خشک شود و در صورت نیاز دوباره استفاده کنید.این فرمول بی خطر اما بدمزه که بدون نسخه موجود است، بسیاری از افراد را از جویدن ناخن های خود منصرف می کند.

برای جلوگیری از جویدن به ناخن های خود طعم بدهید

  • برای درمان ناخن جویدن ،جواهرات بپوشید .

شما می توانید رنگ و نوع جواهر خود را در مقیاسی از نرم تا فوق العاده سخت انتخاب کنید. اگر از جویدن ناخن خود آگاه باشید، این نوع راه ممکن است بهترین کار را داشته باشد.

به جای جویدن ناخن ها برای کمک به تمرکز یا آرامش، می توانید ناخن های خود را با جواهرات جایگزین کنید.

  • برای درمان ناخن جویدن مانیکور منظم داشته باشید.

خرج کردن پول برای حفظ جذابیت ناخن هایتان ممکن است احتمال جویدن آنها را کاهش دهد.سعی کنید تکه‌ای از تغییر را روی یک مانیکور زیبا بیندازید تا ببینید آیا می‌تواند به شما کمک کند متوقف شوید.بعد از مانیکور ناخن های شما عالی به نظر می رسند و ممکن است باعث جلوگیری از ناخن جویدن شما شود.

مانیکور برای درمان جویدن ناخن

  • برای درمان ناخن جویدن ،محرک های خود را شناسایی کنید.

اینها می‌توانند محرک‌های فیزیکی مانند وجود ناخن‌ها یا سایر محرک‌ها مانند بی‌حوصلگی، استرس یا اضطراب باشند. با فهمیدن اینکه چه چیزی باعث می‌شود ناخن‌هایتان را بجوید، می‌توانید بفهمید که چگونه از این موقعیت‌ها اجتناب کنید و برنامه‌ای برای متوقف کردن آن ایجاد کنید. فقط دانستن اینکه چه زمانی تمایل به گاز گرفتن دارید ممکن است به حل مشکل کمک کند. برای تشخیص استرس و اضطراب و پیشگیری از آن کلیک کنید.

جویدن ناخن و درمان ان

برای برخی افراد، جویدن ناخن ممکن است نشانه ای از یک مشکل روانی یا عاطفی جدی تر باشد.اگر ناخن‌هایتان را می‌جوید و دچار عفونت پوست یا ناخن شدید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.برای تشخیص مشکل روانی خود میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.

اثرات طولانی مدت جویدن ناخن

خبر خوب این است که ناخن جویدن معمولاً باعث آسیب طولانی مدت نمی شود. با این حال، غیربهداشتی است و می تواند منجر به بیماری های مکرر و عفونت ناخن یا پوست شود. این ایده خوبی است که برای جلوگیری از این عوارض سعی کنید و ترک کنید.

آیا دارو می تواند به ناخن جویدن بیش از حد کمک کند؟

داروها اغلب برای ناخن جویدن استفاده نمی شوند، اگرچه برخی از بیمارانی که برای اضطراب و افسردگی دارو مصرف می کنند متوجه می شوند که این دارو تا حدودی جویدن ناخن را کاهش می دهد. برخی از مطالعات کوچک نشان می‌دهند که مکملی که برای تریکوتیلومانیا و اختلال اکسکوریشن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، در کاهش رفتارهای ناخن جویدن نسبت به دارونما مؤثرتر است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

داروخوردن باعث درمان ناخن می شود؟

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.