در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

سن اعتیاد در ایران

سن اعتیاد در ایران
چکیده
سن اعتیاد در ایران به 24 سال رسیده است .این در حالی است که میانگین سن اعتیاد در جهان به 19 سال رسیده است.اعتیاد یک بیماری روانی اولیه و مزمن است که در صورت ابتلا افراد تاثیرات منفی زیادی بر زندگی و عملکرد افراد می گذارد.ما در این مقاله ابتدا اعتیاد و منشا آن و سپس دلایل پایین آمدن سن اعتیاد در ایران را مورد بررسی قرار دادیم .باما همراه باشید.
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/18 18:32 نویسنده: مبینا محتشم فر

اعتیاد چیست 

اعتياد به معنی عادت كردن، خو گرفتن، و خود را وقف عادتي نكوهيده كردن معنا كرده اند.به عبارت ديگر تسليم به ماده مخدّر كه از نظر جسمي و يا اجتماعي زيان آور شمرده مي شود، اعتياد نام دارد.اعتياد به مواد مخدّر عبارت است از مسموميت تدريجي يا حادي كه به علت استعمال مداوم يك دارو اعم از طبيعي يا تركيبي ايجاد مي شود و به حال شخص و اجتماع زيان آور است.اعتیاد به مواد مخدر بیماری مزمن و خطرناکی است که در صورت درمان نشدن ، به تمام اعضای بدن و همچین زندگی فرد آسیب می رساند.

اعتیاد چیست ؟دلایل پایین آمدن سن اعتیاد

منشا اعتیاد چیست؟

منشاء اعتیاد، به ویژه انواع متوسط ​​و شدید، اغلب در دوران کودکی، قبل از استفاده از هر گونه ماده اعتیادآور یا تحریک رفتار اعتیادآور آغاز می شود. اعتیاد ظاهراً از قرار گرفتن مسیرهای عصبی طبیعی در معرض سطوح سمی بسترهای عصبی طبیعی است که استرس را تنظیم می کند.

سن اعتیاد در ایران

اعتیاد یک بیماری اولیه و مزمن است که مغز، انگیزه، حافظه و دیگر اعضای بدن را درگیر می کند. اختلال در این مدارها منجر به مشکلات بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و معنوی می شود.ما در عصر اعتیاد زندگی می کنیم، از بازی و خرید اجباری گرفته تا پرخوری و سوء مصرف مواد افیونی. محققان به ما می گویند که بسیاری از چیز ها میتوانند اعتیاد ایجاد کنند، شکر می تواند مانند کوکائین ایجاد عادت کند ،اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی ما را به خود جذب می کنند و میتوانند اعتیاد ایجاد کنند.اما ما در این مقاله قصد داریم سن اعتیاد به مواد مخدر در ایران را بررسی کنیم .طبق اطلاعات به دست آمده سن اعتیاد در ایران در مسیر نزولی قرار گرفته است . سن اعتیاد در ایران به 24 سال رسیده است.این در صورتی است که میانگین سن در کشور های دیگر به 19 سال رسیده است.

سن اعتیاد در ایران

اعتیاد در ایران معمولا از چه سنی شروع می شود؟

در بین تمام گروه های سنی، جوانان 18 تا 25 ساله بیشترین میزان اعتیاد را دارند. امروزه میانگین سن اعتیاد در ایران به24 سال رسیده است.بسیاری از این بزرگسالان ممکن است تا زمانی که به 30 یا 40 سالگی نرسند به اعتیاد خود نپردازند. در نتیجه، آنها ممکن است برای بیش از یک دهه اعتیاد خود را حفظ کنند تا در نهایت برنامه درمان اعتیاد به مواد مخدر را بررسی کنند.

دلایل پایین آمدن سن اعتیاد در ایران 

ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و رشدی بر خطر اعتیاد تأثیر می گذارد و میتواند افراد را به سمت اعتیاد سوق دهد. هر چه یک فرد عوامل خطر بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کند بیشتر است .در جامعه امروز این عوامل بیشتر نقش پیدا کرده اند و همین امر سبب پایین آمدن سن اعتیاد در ایران شده است .

 برخی از دلایل دیگر که باعث پایین آمدن سن اعتیاد در ایران شده است به شرح زیر است:

  • فشار روانی از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد

فشار روانی بین سنین ۱۶ تا ۱۸ به شدت زیاد می‌شود. بیشتر نوجوانان تحت تأثیر کارهایی که دیگر هم سن و سال‌هایشان انجام می‌دهند، قرار می‌گیرند و اغلب الگوبرداری‌های غلط در همین دوران اتفاق می‌افتد زیرا نوجوانان فکر می‌کنند اگر به اصطلاح هم‌رنگ جماعت نشوند، نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

فشار روانی از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد

  • بروز اختلالات روانی مانند افسردگی از دلایل پایین آمدن سن اعتیاد

دلیل اعتیاد بخش عظیمی از نوجوانانی که به مواد مخدر رو آورده‌اند، فرار از بیماری افسردگی است. ممکن است نوجوانان هنگامی که احساس غم یا افسردگی می‌کنند، مواد مخدر را به عنوان راهی برای فراموش کردن مشکلاتشان بدانند. در صورتی که علائم افسردگی را در فرزندتان مشاهده می‌کنید، جای سرپوش گذاشتن روی مشکل و مقصر دانستن خود شخص در روحیاتش، سعی کنید او را راضی کنید تا با شما به یک مشاور مراجعه کند.همچنین اگر به دنبال راهی برای درمان افسردگی هستید مقاله چگونه افسردگی را درمان کنیم به شما کمک می کند تا بتوانید با تلاش و پشتکار مشکل خود را حل کنید.

  • تغییر در سبک زندگی از دلایل پایین آمدن سن اعتیاد

یکی از رایج‌ترین دلایل اعتیاد نوجوانانی که به الکل یا موادمخدر رو می‌آورند، کسالت بار بودن زندگی‌شان است. برای نوجوانان، احساسی که بعد از مصرف مواد تجربه می‌کنند، نوعی وقت گذراندن و رهایی از روزمرگی به حساب می‌آید. هرچه میزان مسئولیت‌هایی که یک فرد در دوران نوجوانی می‌پذیرد بیشتر باشد، احتمال یکنواخت شدن زندگی و روی آوردن به مواد مخدر و روان‌گردان کمتر خواهد بود.

  • استرس از دلایل پایین آمدن سن اعتیاد 

دوران دبیرستان، برای برخی از نوجوانان دوران پراسترسی است. زیرا بسیار از تصمیماتی که اثرات دراز مدت در زندگی افراد خواهند داشت، مثل رشته تحصیلی، در دبیرستان گرفته می‌شود. چنین شرایط سخت و پراسترسی ممکن است بعضی نوجوانان را به سوی مصرف مواد مخدر (در بیشتر موارد ماریجوانا) بکشاند.برای اطلاع از انواع مواد مخدر کلیک کنید.

  • اعتماد به نفس از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد 

سنین ۱۴ تا ۱۶ شایع‌ترین دوران کاهش شدید اعتماد به نفس است. علت اصلی کاهش اعتماد به نفس نوجوانان را می‌توان تغییرات فیزیکی یا ارتباط کم با دیگران و دایره دوستیِ محدود دانست. رسانه‌ها، خانواده و مشکلاتی که نوجونان در مدرسه با آن روبرو هستند، می‌تواند منجر به رفتارهای خطر آفرین از جمله مصرف مواد مخدر شود.

اعتماد به نفس از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد

  • تغییر سبک زندگی از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد 

یکی از موارد موثر بر پایین آمدن سن اعتیاد در جوانان، تغییر سبک زندگی است؛ امروزه در دوران پست مدرن اصل لذت بیشتر از لذت رشد و نوآوری و خلاقیت تاثیر دارد.فقدان فعاليت هاي جايگزين مخصوصا فعاليت هاي فرهنگي و هنري ورزشي يا نبود امكانات و تسهيلات رفاهي فرهنگي باعث مي شود كه اين افراد نتوانند استعدادها و خلاقيت هاي خود را شكوفا كنند و در نتيجه موجب از بين رفتن شور و نشاط جمعي مي شود.

راه حل ترک اعتیاد 

بهترین راه برای حل اعتیاد یک رویکرد چند جانبه است که شامل مدیریت اعتیاد فیزیکی، دادن مهارت‌های زندگی به معتاد برای رویارویی مؤثر با مشکلات زندگی و زندگی، و استفاده از مشاوره انفرادی به عنوان وسیله‌ای برای گرفتن اعتیاد است.همچنین میتوانید به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کرده و با تلاش با اعتیاد خود مبارزه و آن را ترک کنید.اگر ساکن تهرانید و دنبال مرکز ترک اعتیاد میتوانید لیست مراکز ترک اعتیاد در تهران به همراه شماره و آدرس آن را مطالعه کنید.

چه تیپ شخصیت هایی بیشتر احتمال دارد که معتاد شوند؟

ISFP. ISFPهای راحت، خلاق، خودانگیخته و متواضع ممکن است بیشتر از دیگران به خود درمانی با مواد بپردازند. یک مطالعه ویژگی های شخصیتی را در میان افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند مقایسه کرد. محققان دریافتند ISFP یکی از رایج ترین انواع MBTI در میان افرادی است که با اختلال خلقی نیز دست و پنجه نرم می کنند. 

چه تیپ شخصیت هایی ممکن است دچار اعتیاد شوند

علل گرایش افراد به اعتیاد 

علل گرايش به اعتياد در ایران را مي توان در سه قلمرو فردي، خانوادگي و اجتماعي تقسیم کرد.برخی از علل گرایش افراد به اعتیاد به شرح زیر می باشد:

  • مشکلات روانی
  • کنجکاوی
  • ضعف اراده 
  • رهایی از زندگی عادی 
  • شخصیت متزلزل
  • انگیزه درمانی
مراحل چرخه اعتیاد در ایران چیست؟

اعتیاد در ایران چهار سطح دارد: جسمی، عاطفی، ذهنی و معنوی. ما در مورد هر سطح به طور عمیق بحث خواهیم کرد و نکاتی برای غلبه بر اعتیاد ارائه خواهیم داد. اکثر افرادی که مواد مخدر را امتحان می کنند یا رفتارهای پرخطر انجام می دهند، معتاد نمی شوند.

مراحل چرخه اعتیاد در ایران چیست

ترک اعتیاد در سن بالا 

اعتیاد به مواد مخدر، یک مشکل بسیار جدی است که متأسفانه روز به روز شاهد افزایش آن هستیم. بدتر آنکه افراد در سنین بالا نیز در دام آن گرفتار شوند. اگر فردی در سن بالا تصمیم به ترک اعتیاد گرفته باشد، نمی‌تواند به یکباره مصرف مخدر و افیون ها را قطع کند. در این مواقع، احتمالاً پزشک با در نظر گرفتن سن او، داروها و یا حتی موادی را با دوز بسیار پایین تجویز می‌کند. زیرا خطرهای ترک اعتیاد در افراد مسن بسیار بیشتر است.

ممکن است ترک اعتیاد در سن بالا، چالش هایی مشابه به ترک در سنین دیگر داشته باشد. اما افرادی که در سن بالا معتاد شده‌اند باید بدانند که سیستم بدنی‌شان بسیار ضعیف‌تر است. به قدری که ممکن است در هنگام ترک اعتیاد، افزایش احتمال مرگ در آن‌ها چندین برابر دیگر افراد باشد.

پیشگیری از پایین آمدن سن اعتیاد 

در بحث پيشگيري از هرگونه آسيب اجتماعي مخصوصا در بحث اعتياد نياز است كه دو مقوله عوامل خطر يا زمينه ساز و عوامل محافظت كننده در برابر مصرف مواد مخدر مورد بررسي قرار گيرد.عوامل خطر ساز را شامل عوامل خانوادگي، اجتماعي، مل زندگي، مدرسه، همسالان اين عوامل نيز سبب عوامل محافظت كننده اجتماع، محيط خانواده، محل زندگي، مدرسه و همسالان مي شوند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.