در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

سه طلاقه کردن یعنی چه و سه طلاقه کردن زن در قوانین ایران چگونه است؟

سه طلاقه کردن یعنی چه و سه طلاقه کردن زن در قوانین ایران چگونه است؟
چکیده
سه طلاقه کردن یک اصطلاح است و به معنی این است که مردی سه بار همسر خود را طلاق داده و باز به او برمی گردد.سه طلاقه کردن در صورتی انجام می شود که اختلافات بین زن و شوهر زیاد بوده و قصد برگشت به یکدیگر را نداشته باشند.در قوانین ایران پس از سه طلاقه کردن زن و مرد به یکدیگر حرام می شوند و تنها در صورتی میتوانند به یکدیگر برگردند که زن عقد مرد دیگری شده و با او نزدیکی داشته باشد هرچند که امروزه سه طلاق کردن زیاد رایج نمی باشد راجع به آن اطلاعاتی بدانید
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/23 0:33 نویسنده: مبینا محتشم فر

سه طلاقه کردن چیست 

طلاق یکی از روش های جدایی است که مخصوص ازدواج دائم بوده و در ازدواج موقت ممکن نیست.اختیار طلاق در قوانین ایران به دست مرد بوده و تنها زمانی از سمت زن ممکن است که مرد به او حق طلاق را داده باشد.یکی از مسائل مورد توجه در طلاق سه طلاقه کردن زن توسط مرد است .سه طلاقه کردن به این معنی است که زن و شوهری که باهم ازدواج کرده اند،برای بار اول از یکدیگر طلاق گرفته و پس از تمام شدن دوره عده زن مجددا با یکدیگر ازدواج میکنند و این عمل سه بار تکرار میشود و برای بار سوم صیغه طلاق جاری میشود.البته فقهای سنی می‌گویند سه طلاقه کردن زن از طرف شوهرش در یک مرتبه امکان‌پذیر است. یعنی نیازی نیست لزوما سه بار نکاح بین آنان اتفاق بیوفتد تا طلاق سوم در حکم سه طلاقه باشد بلکه مرد می‌تواند در همان نشست اول بگوید این زن را سه طلاقه می‌کنم.این عمل در صورتی انجام می شود که اختلاف بین زن و شوهر زیاد باشد و قصد برگشت به یکدیگر را نداشته باشند.این مسئله در گذشته بیشتر انجام می شد،امروزه موارد کمتری مشاهده می شود که یک زوج سه بار با یکدیگر ازدواج کنند

حکم سه طلاقه کردن چیست 

سه طلاقه کردن با طلاق عادی متفاوت است چنانچه یک زوج برای بار سوم از یکدیگر جدا شوند، بعد از گذشت ایام عده ازدواج آن مرد با همان زن امکان‌پذیر نبوده و تنها در صورتی زن و شوهر پس از سه طلاقه کردن میتوانند به یکدیگر برگردند که زن با مردی دیگر ازدواج کرده و از او طلاق بگیرد یا مرد فوت کند.دلیلی که زن پس از سه بار طلاق گرفتن بر شوهرش حرام می شود این است که این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق را سبک نشمارند و زن ها را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.حکم سه طلاقه کردن چیست 

مهریه در سه طلاقه کردن 

مهریه در سه طلاقه کردن تفاوت چندانی با یک ازدواج عادی و طلاق عادی ندارد. یعنی هر بار ازدواج مهریه خود را دارد و پرداخت آن مربوط به همان ازدواج است. پس اگر مردی سه بار با یک زن ازدواج کند، سه بار باید مهریه بدهد.در مورد باقی شرط ها و مورد های ازدواج هم وضع همین است. هر ازدواج نفقه و تمکین خود را دارد و هر ازدواج حقوق مخصوص خود را به مرد می‌دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق و همه چیز در مورد حق و حقوق آن و پیامد های آن کلیک کنید.

سه طلاقه کردن زن در قوانین ایران چگونه است ؟

هرچند که در حال حاضر سه طلقه کردن زن در ایران زیاد مرسوم نمی‌باشد، ولی با توجه به اینکه در فقه شیعه مورد قبول واقع گردیده است و قانون ما نیز برگرفته از فقه است، در ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی پیش بینی شده است.

به موجب ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی: «زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می شود، مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.»

سه طلاقه کردن در قوانین ایران چگونه است ؟

شش طلاقه کردن چیست ؟

حتما با خود فکر می کنید که چه کسی حاضر است سه دفعه با همسر خود ازدواج کند و او را طلاق دهد و همچنین حاضر است برای بار چهارم با او ازدواج کرده و همان مشکلات را پشت سر بگذارد.اما در قوانین طلاق در ایران شش طلاقه کردن نیز وجود دارد.احکام شش طلاقه همانند سه طلاقه بوده و باید پس از سومین طلاق به محلل در آید تا پس از فوت یا طلاق از مرد دیگر بتواند به عقد شوهر سابق خود در بیاید.برای اطلاع بیشتر از آمار طلاق در ایران 1401 کلیک کنید.

شش طلاقه کردن چیست ؟

نه طلاقه کردن چیست ؟

در قوانین طلاق در ایران برای زن و شوهری که به‌طور دائم از یکدیگر جدا می شوند و ازدواج مجدد می کند، حدی قائل شده‌است که”نه طلاقه” نام‌دارد. در نه طلاقه، هیچ راه رجوعی مانند سه طلاقه یا شش طلاقه وجود ندارد.
در صورتی‌که مرد، زن خود را به نه طلاق که شش تای آن عدی باشد، مطلقه کند، دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند با آن زن ازدواج کند و آن زن و مرد بر یکدیگر حرام ابدی می‌شوند.
به عبارت دیگر، طلاق اول تا هشتم (به جز سوم و ششم) رجعی است و پس از آن، زن و مرد می‌توانند به عقد هم در بیایند؛ اما پس از طلاق نهم، حق رجوع برای همیشه از مرد سلب می‌شود و امکان ازدواج مجدد زن و مرد وجود ندارد.

محلل در سه طلاقه کردن چیست ؟

محلل یا حلال کننده ،اصطلاحی است که برای مردی که پس از طلاق سوم با آن زن ازدواج می کند،تا زوجه بتواند بعد از جدایی از آن مرد به شوهر سابق خود بازگردد. تنها در صورتی میتوان پس از سه طلاقه کردن زن ،به آن زن برگشت که به عقد محلل در آمده و با او نزدیکی داشته باشد.

محلل در سه طلاقه کردن چیست ؟

عده زن پس از طلاق چقدر است ؟

مدت زمان عده فوت همسر چهار ماه و ۱۰ روز است. و تفاوتی ندارد که زوجه با همسر فوت شده خودش نزدیکی داشته یا نه، در هرصورت زوجه باید مدت عده خود را برای ازدواج مجدد نگه دارد.

سه طلاقه کردن در قرآن

سه طلاقه کردن در قرآن ذکر نشده است. همچنین تا حد زیادی مورد تایید علمای حقوق مسلمان است. بسیاری از کشورهای اسلامی، از جمله پاکستان و بنگلادش، این عمل را ممنوع کرده‌اند، اگرچه در فقه اسلامی سنی از نظر قانونی درست است.

سه طلاقه کردن در فقه اهل سنت 

در فقه اهل تسنن،این عمل در یک جلسه نیز می تواند محقق شود و صحیح است. سنی ها معتقدند یک مرد مسلمان طبق رسومشان اجازه دارد با سه بار تکرار لفظ طلاق، به خواندن سه باره‌ی صیغه طلاق در یک مجلس زنی را به خود حرام کند. به عبارتی تنها با یکبار ازدواج می‌توانند این عمل را انجام دهند که همانطور که در پیشتر گفته شده؛ چنین امری وفق قانون مدنی ایران صحیح نیست و اعتباری ندارد. چرا که میتواند فشارهای روانی زیادی را به فرد فرود آورد.

تفاوت سه طلاقه کردن در دیدگاه شیعه و سنت 

فقه های شیعه و اهل سنت در رابطه با سه طلاقه کردن زن، با هم اختلاف‌نظر دارند. شیعیان بر این باورند که سه طلاق باید به صورت جداگانه صورت گیرد؛ یعنی مرد دوبار همسرش را طلاق دهد و هربار پس از طلاق به او رجوع کند یا دوباره با او ازدواج کند. سپس برای بار سوم او را طلاق دهد؛اما اهل سنت معتقدند که به لحاظ شرعی، مرد می‌تواند یک‌باره همسر خود را سه‌طلاقه کند؛ یعنی به او بگوید: «اَنتِ طالِقٌ ثَلاثاً» (تو سه‌طلاقه‌ شدی). طبق فتوای مشهور فقیهان شیعه، با گفتن این جمله، تنها یک طلاق واقع می‌شود. برخی از آنان نیز معتقدند که طلاقی واقع نمی‌شود.

سخن پایانی

طلاق و جدایی یکی از دشوار ترین وضعیت ها برای هر انسانی است.اما در زمانی که سازش ممکن است ،بهترین تصمیم جدایی و طلاق است. اما گاهی اوقات زوجین به دلیل نداشتن ثبات روانی در زندگی و کشمکش های فراوان بارها از یکدیگر جدا شده و به یکدیگر بر میگردند.قوانین ایران در چنین شرایطی قانونی دارد آن هم ازدواج با محلل و برقراری رابطه است.قانون و شرایط سه طلاقه کردن در ایران شاکی های زیادی دارد .به این دلیل که ممکن است زن در ازدواج با محلل سست شده و به او دلبسته شود و دیگر نخواهد به شوهر سابق خود برگردد. قبل از طلاق گرفتن بهتر است به یک مشاور طلاق مراجعه کنید. اگر میخواهید بدانید چرا باید قبل از تصمیم به طلاق باید به مشاور مراجعه کرد ، کلیک کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.