در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

شوهر خسیس را چگونه درمان کنیم و راه های برخورد با همسر خسیس چیست؟

شوهر خسیس را چگونه درمان کنیم و راه های برخورد با همسر خسیس چیست؟
چکیده
خسیس بودن نوعی بیماری روانی و یک خصلت بد در افراد محسوب می شود.فرد خسیس کسی است که پول احتکار می کند، اما طوری رفتار می کند که انگار چیزی ندارد و می گوید توان خرید اشیاء را ندارد. افراد خسیس با صرفه جویی زندگی می کنند و نیاز خود به خرید وسایل اولیه رفاهی را نادیده می گیرند.این افراد حتی در خرج کردن احساسات نیز خساست به خرج می دهند.ما در این مقاله راه های برای مقابله و درمان این بیماری در افراد را بررسی کرده ایم.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/17 3:31 نویسنده: مبینا محتشم فر

تعریف خساست و خسیس بودن 

افراد ثروتمندی که مدام تلاش می کنند تا پول بیشتری به دست آورند، اغلب به خساست متهم می شوند. آدم پرخور طمع غذا دارد. اگر به چیزی وسواس دارید و نمی توانید از آن سیر شوید، به این معنی است که حریص هستید. این کلمه ای است برای رفتار افراطی،استفاده می شود.افراط در نگه داری از پول ها و خرج نکردن پول برای خود و یا اطرافیان به معنی خساست و خسیس بودن افراد است .

خساست در شیوه خرج و پس‌انداز کردن، رفتارهای فردی و اجتماعی، ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران، گوشه‌گیری، امتناع از حضور در جمع، توجه بیش از حد به رفتارهای دیگران و بررسی رفتارهای آنها به قصد انتقاد و … مشاهده می‌شود.

یک فرد «خسیس» کسی است که پول دارد، اما بسیار تمایلی به جدایی از آن ندارد. او بخیل است; او دوست ندارد برای خودش یا دیگران پول خرج کند. او تمایلی به صرف پول برای چیزهای ضروری نیز ندارد.

آنها حتی گاهی در ابراز احساسات هم خساست می‌کنند! 

تعریف خساست و خسیس بودن

آیا خسیس بودن یک بیماری روانی است ؟

بله خسیس بودن از اختلال شخصیت وسواسی اجباری سر چشمه میگیرد.روانکاوی خسیس بودن را به عنوان یک «خصلت» توضیح می دهد که در درون انسان برای کاهش اضطراب او ایجاد می شود. این بدان معناست که رفتار خسیس نتیجه بیماری روانی است که از دوران کودکی سرچشمه می گیرد، به ویژه در مرحله مقعدی که یکی از مراحل رشد روانی کودک است.

روانشناسی افراد خسیس 

محققان و انجمن های روانپزشکی به این نتیجه رسیده اند که صرفه جویی یکی از علائم اختلال شخصیت وسواسی اجباری است که در آن فرد "سبک خرج کردن خسیسی را نسبت به خود و دیگران در پیش می گیرد." پول به عنوان چیزی برای احتکار برای فجایع آینده در نظر گرفته می شود.با این وجود به دلیل اینکه اختلال وسواس فکری عملی گاهی اوقات برای افرادی به کار می رود که توجه زیادی به جزئیات دارند اغلب این دو اختلال مجزا، با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اختلال وسواس فکری عملی یک بیماری است که فرد دارای افکار مزاحم بوده اما به دلیل عدم توانایی در دور کردن آن ها دچار اضطراب قابل توجهی می شود. این افکار منطقی نبوده و برای خود فرد نیز احمقانه به نظر می رسند.

چرا برخی از مردان خسیس هستند؟

از لحاظ روانشناسی و مکتب روانکاوی خساست میتواند به طور مستقیم ریشه در کودکی فرد داشته باشد. به عقیده فروید پدر علم روانشناسی جدید و بنیانگذار روانکاوی هر فردی در جریان رشد خود مراحلی را به لحاظ جسمانی و روانی میگذراند و پشت سر می‌گذارد. یکی از این مفاهیم که فرد با آنها در روند رشد خود درگیر میشود رشد روانی جنسی نام دارد که بسیار در نظریه فروید جایگاه ویژه ای دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر از پدر علم روانشناسی و لیست کتاب ها و مقالات زیگموند فروید کلیک کنید.

چرا برخی از مردان خسیس هستند

فرد خسیس چه ویژگی هایی دارد؟

فرد خسیس فردی است که برای احتکار پول یا سایر دارایی‌ها از خرج کردن خودداری می‌کند و گاهی اوقات حتی از وسایل اولیه رفاهی و برخی نیازها چشم‌پوشی می‌کند.شخصی که از خرج کردن متنفر است، شخص خسیس. آنها نقطه مقابل یک انسان دوست هستند، که در ارتقای رفاه دیگران مشارکت دارند. خساست می تواند به پول، احساسات، عشق، زمان، ایده ها و عذرخواهی مربوط باشد.

درمان خسیس بودن

برخی افراد ذاتاً خسیس هستند و هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید تا آنها را تغییر ذهید. اما آنها یک اقلیت کوچک هستند. شما باید سعی کنید بفهمید چرا آنها اینطور هستند. معمولاً یک دلیل کاملاً خوب برای آن وجود دارد ؛شغل آنها درآمد خوبی ندارد، بازار کار باثبات نیست، و آنها می خواهند در صورت اخراج در پول خود پس انداز کنند .همه این ها دلایل بسیار خوبی برای صرفه جویی هستند. سعی کنید و علت عادات سکه ای شریکتان را درک کنید. به جای نق زدن، شکایت یا صرفاً دور شدن ،با او صحبت کنید تا دلیل رفتار خسیسی او را بفهمید.

  • برای درمان خسیس بودن در هزینه کردن صلح کنید.

به عنوان یک زن و شوهر، مهم است که شما و همسرتان زندگی مالی خود را به اشتراک بگذارید. شما باید به سازشی برسید که مناسب هر دوی شما باشد. هنگام بحث در مورد اهداف مالی خود، برنامه ریزی کنید که چقدر برای اهداف پس انداز خاص، مانند بازنشستگی یا خانه، هزینه می کنید. برنامه ریزی کنید که چگونه نیاز او به پس انداز اضافی را برآورده می کنید و همچنان جایی برای مخارج شخصی و تعطیلات دارید. هنگامی که به اهداف و نگرانی های متقابل خود پرداختید، دیگر مجبور نخواهید بود که شریک زندگی خود را فردی خسیس ببینید.

طبق گفته ها، شما ممکن است نتوانید شریک زندگی خود را تغییر دهید، اما قطعاً می توانید وابستگی خود را به او کاهش دهید. برای چیزهایی که دوست دارید خرج کنید و خودتان را ناز کنید. به آنها نشان دهید که ولخرجی کردن گاهی به کسی آسیب نمی رساند. بیایید امیدوار باشیم که روش ها و سبک زندگی شما بر شریک زندگی شما تأثیر بگذارد و او ممکن است یک یا دو نکته را در مورد هزینه کردن کمی بیشتر از برنامه ریزی انتخاب کند.

برای درمان خسیس بودن در هزینه ها صلح کنید

  • برای درمان خسیس بودن،آمادگی بدترین هارا داشته باشید.

 ما در اینجا از جدایی و طلاق صحبت نمی کنیم. توصیه می شود زمانی که با یک شریک خسیس زندگی می کنید، کیف پول و کارت های اعتباری خود را همیشه همراه داشته باشید. او ممکن است پول نقد اضافی همراه نداشته باشد، بنابراین باید یک نسخه پشتیبان آماده داشته باشید. پول کافی برای جلوگیری از خجالت در یک رستوران یا سالن سینما داشته باشید. اگر رفتار خسیسی شما را بیش از حد آزار می دهد، سیگنال بدهید و کسی که شما را دوست دارد، ناگفته های شما را بدون نقص درک می کند.

  • برای درمان خساست به تهدید متوسل نشوید.

به عنوان یک زن یا مرد، بدانید که چگونه درخواست های خود را به همسرتان ارائه دهید. هرگز از تهدید به عنوان راهی برای بدست آوردن آنچه از او می خواهید استفاده نکنید. این ممکن است او را بیشتر سخت کند. از احساس گناه به عنوان یک سلاح استفاده کنید. جملاتی از این قبیل بگویید: «عزیزم، آخرین بار کی چنین درخواستی داشتم؟ شما می دانید که اگر بتوانم کمکی بکنم، درخواست کمک نخواهم کرد. لطفاً ببینید چه کاری می توانید انجام دهید، من روی شما حساب می کنم.» فقط ممکن است کار کند.

با شوهر خسیس چگونه رفتار کنم؟

در اینجا پنج نکته برای برخورد با همسری که برای شما خساست به خرج می دهد، آورده شده است:

  • نشانه های عادات پولی مقرون به صرفه را به جای خسیس بودن بشناسید
  • با سؤالات رهبری کنید، نه با مطالبات
  • جدول بودجه را بشکنید
  • از مهارت های مذاکره و سازش خود استفاده کنید
  • برای حفظ آرامش، حساب های بانکی جداگانه را در نظر بگیرید.

چگونه شوهر خسیس را درمان کنیم ؟

راه های برخورد با شوهر خسیس  

  • طبیعت افراد خسیس را باور کنیم و بپذیریم که به بیماری روانی و خساست بیمارگونه دچار هستند. این باور باعث می‌شود تا رفتارهای او برایمان قابل تحمل باشد.
  • مقابله به مثل نکنیم؛ این مقابله هیچ اثری جز تکرار رفتارهای نامطلوب او ندارد. حتی این رفتارها می‌تواند با شدت بیشتری تکرار شود.
  • پیش از خرید هر وسیله‌ای برای منزل با همسرمان مشورت کنیم. با وجود اختلاف‌نظر، مشورت‌کردن ضروری است تا پس از خرید با لجبازی او روبه‌رو نشویم. به این ترتیب، مانع از جنجال شده و زمینه‌سازی کرده‌ایم.
  • برای خرید‌های شخصی تنها برویم ولی قبل از بیرون‌رفتن از منزل، حتما به همسرمان اطلاع بدهیم تا احساس کنارگذاشته‌شدن به او دست ندهد. توافق کنیم که این تصمیم برای سلامت روحی- روانی هر دوی ما لازم است.
  • بعضی افراد مبتلا به خساست، تلاش می‌کنند تا این صفت نامناسب را اصلاح کنند. در این صورت با درک مشکلشان و تلاشی که برای ترک این صفت می‌کنند، به آنها کمک کنیم.
  • فراموش نکنیم نباید این افراد را مسخره کنیم یا دائم از آنها ایراد بگیریم. کنارشان باشیم تا با کمک هم به تدریج بر مشکل غلبه کنیم.
  • زمانی که از رفتار همسرمان غمگین و عصبی می‌شویم، ناراحتی‌مان را ابراز کنیم؛ البته نه با دعوا و جنجال بلکه به او توضیح بدهیم که از رفتارهای او ناراحت می‌شویم و خجالت می‌‌کشیم. این توضیح و ابراز ناراحتی ما به شکل منطقی، تلنگری برای تجدیدنظر در رفتارهای نامناسب اوست.
  • اگر خسیس‌ها به جای پول نقد، ‌از كارت اعتباری استفاده كنند،‌ خرید برایشان راحت‌تر می‌شود و درد كم‌تری در پول خرج كردن احساس می‌كنند. اگر خسیس‌ها به جای پول نقد، ‌از كارت اعتباری استفاده كنند،‌ خرید برایشان راحت‌تر می‌شود و درد كم‌تری در پول خرج كردن احساس می‌كنند.
  • از  روان‌شناس یا مشاوره خانواده کمک بگیریم.میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین آن برای حل این مشکل کمک بگیرید.

راه های برخورد با شوهر خسیس

درمان اختلال شخصیت وسواس اجباری برای از بین بردن خساست 

خبر خوب این است که اختلال شخصیت وسواسی قابل درمان است. با این حال، بسته به شدت علائم، کنترل آن ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

گزینه های درمانی عبارتند از:

  • مصاحبه انگیزشی این یک فرآیند بحث است که به شناسایی دلایل قانع کننده، مانند یک رابطه کلیدی، برای ایجاد تغییر کمک می کند.
  • درمان شناختی رفتاری. این نوع درمان بر شناسایی افکار و رفتارهای منفی و جایگزینی آنها با گزینه های دیگر متمرکز است.
  • سلسله مراتب اضطراب برای کسی که بیش از حد مقتصد است، یک سلسله مراتب اضطراب ممکن است مراحلی را به سمت تغییر مشخص کند. برای مثال، ممکن است خرید یک منگنه مورد نیاز نسبت به وسیله‌ای گران‌ترکمتر اضطراب‌آور باشد، و بنابراین از همان جا کار می‌کند.
  • داروهای تجویزی ممکن است به افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری کمک کنند، اگر آنها نیز افسردگی داشته باشند.

یکی از اهداف درمان می تواند کمک به یک فرد صرفه جو در درک تأثیر او بر سایر افراد باشد. اما از آنجا که افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواس اجباری ممکن است باور نکنند که به درمان نیاز دارند، یک روانشناس خانواده همچنین به اعضای خانواده توصیه می‌کند که خودشان به دنبال درمان باشند تا یاد بگیرند که چگونه با روش‌های صرفه‌جویانه بستگان کنار بیایند.

تفاوت صرفه جو بودن با خسیس بودن 

صرفه‌جویی یعنی اینکه بر اساس نیازهای خودمان بخریم، تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیریم یا اینکه از آن بدتر رفتار مالی ما برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران نباشد. اما خسیس خود آزار است انقدر به خودش سخت می گیرد که بعضا دچار بیماری می شود اما حاضر نیست برای درمانش کاری بکند و منتظر است دیگران برایش دست در جیب کنند.

تفاوت صرفه جویی و خساست  و خسیس بودن مرد

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.2 ( نفر 5 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.