در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

طلاق در کدام شهرها و استان ها بیشتر است؟

طلاق در کدام شهرها و استان ها بیشتر است؟
چکیده
طلاق یکی از اتفاق های ناخوشایند در زندگی هر فرد است.امروزه به دلیل افزایش تورم، شرایط سخت اقتصادی، مشکلات فردی و اجتماعی آمار طلاق در کشور افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی خانواده ها شده است.ازدواج اغلب زوج های جوان ایرانی بعد از دوسال به طلاق ختم می شود.طبق آخرین آمار بیشترین طلاق در استان های تهران،خراسان رضوی و اصفهان ثبت شده است.ما در این مقاله بیشترین و کمترین آمار طلاق را بررسی کرده ایم.
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/1 15:33 نویسنده: مبینا محتشم فر

آمار طلاق 

آمار ها در سال 1400 و 1401 نشان می دهد از هر سه ازدواج یکی از آنها به طلاق ختم می شود.در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، حدود ۸۰درصد طلاق‌ها توافقی انجام شده‌اند. از آنجایی که از هر 3زوج یک زوج جدا می‌شوند، باید گفت بیش از ۴۵درصد از ازدواج‌ها ناموفق بوده‌اند. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ طلاق ۲۸درصد رشد داشته است. در میان این آمارها یکی از موضوعات این است که بسیاری از طلاق‌ها در 5سال اول زندگی رخ می‌دهد. همین شد که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، تدوین طرح ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر کاهش نرخ طلاق را در دستور کار قرار داده است. به این معنا که با ورود مشاوران به زندگی زوج‌ها می‌توان بسیار مؤثر و کارساز بود و از طلاق زوج‌ها در سال‌های اول زندگی‌شان جلوگیری کرد.

طلاق در کدام استان ها و شهر ها بیشتر است؟

طلاق در کدام استان ها بیشتر است؟

طلاق یکی از بالاترین تعداد دعاوی را در دادگاه ها به خود اختصاص می دهد. این امر علت های بسیاری دارد که لازم است به طور جدی در رابطه با این مهم بررسی صورت گرفته تا بتوان با ریشه یابی آن، مشکلاتی که در خانواده ها منجر به طلاق می شود را تا حدودی حل نمود.بنیان خانواده یکی از پایه های مهم یک جامعه سالم است و زمانی که این بنیان سست شود زندگی اجتماعی مرد نیز در خطر قرار می گیرد.

طبق آخرین اخبار سامانه ثبت احوال اعلام کرده است که طلاق در استان های تهران،خراسان رضوی و اصفهان از سایر شهر های کشور بیشتر است.همچنین گفته شده بیشتر جدایی ها در دوسال اول اتفاق به دلیل نداشتن شناخت کافی اتفاق می افتد.برای اینکه بدانید طلاق در کدام شهر ها بیشتر است باید به این نکته اشاره کنیم که زندگی در جامعه امروز به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی کمی سخت و چالش بر انگیز است.همچنین مشکلات دیگری از جمله مشکلات اجتماعی،فرهنگی و بیکاری در روابط خانوادگی و زناشویی بی تاثیر نیست.هر ساله آمار های طلاق بعد از پایان یافتن شش ماه اول سال یا در اوایل سال بعد ارائه می شود.از همین رو ما قصد داریم بررسی کنیم که طلاق در کدام شهر ها بیشتر است.

طلاق در کدام استان ها بیشتر است؟

بیشترین آمار طلاق در شهر تهران 

به نظر می رسد به دلیل شرایط سخت اقتصادی و زندگی در تهران ،بیشترین آمار طلاق مربوط به این شهر است.به طور کلی از هر دو ازدواج یکی به طلاق ختم می شود.این یعنی تاهل در تهران رو به انقراض است.همانطور که می دانید تهران پایتخت کشور بوده و از مرفه ترین شهر های ایران است و آمار ازدواج و طلاق در استان های مرفه بیشتر از سایر استان ها است.

در تابستان سال ۱۴۰۰ در کل کشور ۱۳۴ هزار و ۲۰۸ ازدواج و ۴۸ هزار و ۳۲۵ طلاق به ثبت رسیده است.

مطابق با آمار ثبت احوال کشور کل طلاق‌های ثبت شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۸ هزار و ۳۲۵ مورد طلاق در کشور بوده است در حالی که در بهار سال ۱۴۰۰ بر پایه این آمار ۴۲ هزارو ۳۳۱ طلاق به ثبت رسیده است.

بر طبق آمار های ثبت احوال  هشت هزار و هفتصد و هفتاد مورد طلاق در شهر تهران ثبت شده است.

آمار طلاق در استان خراسان رضوی

طبق آخرین آمار و گزارش های به دست رسیده پس از پایخت کشور،استان خراسان رضوی بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است.این استان ظرف دو ماه نخست امسال با ثبت دو هزار و ۲۴۶ مورد واقعه طلاق، رتبه دوم طلاق را در بین استان های کشور دارد.در مجموع  5.312 (پنج هزار و سیصد و دوازده)  مورد طلاق در این استان به ثبت رسیده است.

آمار طلاق در شهر اصفهان

استان اصفهان با امار 2.655 دو هزار و ششصد و پنجاه و پنج مورد طلاق رتبه سوم طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است.همانطور که پیش تر گفتیم در شهر های مرفه آمار ازدواج و طلاق بیشتر است.اصفهان نیز به دلیل مرفه بودن آمار طلاق زیادی را ثبت کرده است.

کمترین آمار طلاق 

کمترین طلاق مربوط به استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان است. بر پایه آمار ثبت احوال کشور از مجموع ۴۴ هزارو ۱۵۹ طلاق ثبت شده در بهار سال ۱۴۰۱ در کشور کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵ مورد، ایلام با ۲۴۹ مورد و سمنان با ۳۳۷ مورد است.

علل افزایش آمار طلاق در ایران 

همانطور که می دانید خانواده نقش مهم و تاثیر گذاری در جامعه دارد.اهمیت و بررسی مشکلات خانواده ها در تقویت پایه های یک جامعه تاثیر زیادی دارد.با توجه به افزایش چشم گیر آمار طلاق در ایران این سوال به وجود می آید که افزایش این آمار چه علتی دارد؟

افزایش این آمار به دلایل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی بستگی داشته و هر یک از آنها باید مورد بحث قرار بگیرند.برای اطلاع از آمار ازدواج و طلاق 1401 کلیک کنید.

علل افزایش آمار طلاق در ایران

علت افزایش آمار طلاق |مشکلات فردی 

یکی از علت های شایع طلاق مشکلات فردی است.این مشکلات شامل مشکلات جسمی ، روانی و جنسی در افراد است.مشکلاتی از جمله اختلال دوقطبی،خودشیفتگی،اسکیزوفرنی،بدبینی،اختلال پارانوئید و همچنین بی میلی جنسی در زنان یا ناتوانی جنسی در مردان .علاوه بر این مشکلات اعتیاد نیز یکی دیگر از مشکلات فردی بوده که منجر به طلاق می شود.این مشکلات قبل از ازدواج ممکن است قابل شناسایی نباشد به همین دلیل بهتر است افراد قبل از ازدواج به مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

علت افزایش آمار طلاق |مشکلات فردی 

علت افزایش آمار طلاق | مشکلات اقتصادی

به نظر می رسد در صدر دلایل طلاق، مشکلات اقتصادی است.امروزه به دلیل افزایش تجملات و چشم و هم چشمی مشکلات اقتصادی در زندگی بیشتر شده و از این رو جوانان پس از ازدواج به مرور به دلیل وجود این مسئله با شکست مواجه ی شوند و به دلیل افزایش اختلافات برخی از این زندگی ها محکوم به طلاق می شوند.همچنین  در برخی از افراد به جهت مشکلات درونی از کار کردن سر باز می زنند و از نظر شخصیتی قدرت استقلال مالی یا اشتغال را ندارند.این امر به تربیت و بستری که انسان در آن رشد می کند بستگی دارد.اما در ایران تحریم ها و تورم ها نقش بسیار پر رنگ تری برای طلاق دارد. تحریم در ایران به مرور مشاغل را بسیار تضعیف نموده و تورم نیز سطح در آمد مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

علت افزایش آمار طلاق | مشکلات اجتماعی

یکی موارد تاثیرگذار در یک ازدواج موفق آموزش صحیح و دریافت اطلاعات از مشاوران و متخصصین قبل از ازدواج است که در جامعه ما هیچگونه آموزشی درباره ازدواج نه در دوران مدرسه و دانشگاه، بلکه از جانب خانواده ها هم ارائه نمی شود.هر انسانی قبل از تشکیل خانواده نیازمند شناخت خود و طرف مقابل است که این مسئله نیاز به آموزش های صحیح دارد.در این خصوص همیشه توصیه می شود قبل ازدواج بسیار مناسب است که از مشاورین راهنمایی خواسته تا به شناخت بهتری نسبت به خود و طرف مقابل برسید.برای اطلاع از نحوه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

علت افزایش آمار طلاق | تفاوت فردی و فرهنگی

یکی از عوامل دیگری که می تواند در بین عوامل فردی و فرهنگی قرار گیرد، اختلاف فرهنگی و طبقاتی زوجین است.اگر از ابتدا و پیش از ازدواج به این مطلب مهم و بنیادی توجه نشود و با وجود اختلافی این چنینی، ازدواج صورت گیرد، امکان ادامه این رابطه زوجیت وجود نخواهد داشت.

با توجه به مواردی که مورد بررسی قرار دادیم و ذکر کردیم میتوان نتیجه گرفت که در صورت تمایل به جلوگیری از افزایش آمار طلاق برخی امور باید از سوی افراد و خانواده ها رعایت شود، البته برخی از موارد نیز از سوی دولت باید مورد بررسی و اجرا قرار گیرد که بعضا نقش کلیدی تر و مهم تری نیز دارد.

بیشترین آمار طلاق در کشور و علت افزایش آمار طلاق

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
2.3 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.