در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

عدم تصمیم گیری و یا فوبیای تصمیم گیری چیست؟ مشکل در تصمیم گیری ناشی از چیست؟

عدم تصمیم گیری و یا فوبیای تصمیم گیری چیست؟ مشکل در تصمیم گیری ناشی از چیست؟
چکیده
عدم تصمیم گیری یا فوبیا تصمیم گیری به عنوان ترس غیر منطقی از تصمیم گیری شناخته می شود. شدیدترین شکل آن، در کسانی که این ترس را دارند تجربه کردن حملات پانیک است، حتی زمانی که به تصمیم گیری فکر می کنند.افراد مبتلا به فوبیای تصمیم گیری، برای اجتناب از این احساسات ممکن است از قرار گرفتن در موقعیت هایی که مجبور به تصمیم گیری هستند، اجتناب کنند.این موضوع می تواند بسیار دردسرساز شود،زیرا ما در طول روز نیاز زیادی به تصمیم گیری داریم.ما در این مقاله همه چیز در مورد عدم تصمیم گیری را توضیح دادیم.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/10 22:36 نویسنده: مبینا محتشم فر

فوبیای تصمیم گیری چیست؟

آیا با هر تصمیم کوچکی، از جمله تصمیم گیری در مورد اینکه برای سر کار چه بپوشید یا برای صبحانه چه چیزی بخورید، مشکل دارید؟ آیا تصمیم گیری های بزرگ غیرممکن به نظر می رسد و به شما اضطراب فلج کننده می دهد؟ آیا از تصمیم گیری و به تعویق انداختن آنها تا زمانی که ممکن است می ترسید؟ آیا از گرفتن تصمیم اشتباه وحشت دارید؟

فوبیای تصمیم گیری، ترسی فلج کننده از گرفتن یک تصمیم اشتباه است. ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب «درک اختلال دوقطبی»، می‌گوید: «بیشتر ما نسبت به تصمیم‌گیری‌ها کمی اضطراب داریم، اما فردی که دچار فوبیای تصمیم گیری یا (Decidophobia) است، ترس شدیدی نسبت به تصمیم‌های روزمره او را به اصطلاح فلج می‌کند.»

اصطلاح "Decidophobia" یا همان فوبیای تصمیم گیری توسط والتر کافمن، فیلسوف دانشگاه های پرینستون و هاروارد ابداع شد. او این اصطلاح را در کتاب خود "بدون گناه و عدالت: از decidophobia تا خودمختاری" که در سال 1973 منتشر شد، معرفی کرد. این کتاب بر مفاهیم فلسفی تمرکز داشت. به گفته کافمن،فوبیای تصمیم گیری می تواند منجر به همنوایی مذهبی و سیاسی شود.

با این حال، از دیدگاه سلامت روان، فوبیای تصمیم گیری به عنوان یک فوبیای خاص، زیر چتر اختلالات اضطرابی طبقه بندی می شود. فوبیای خاص به معنی ترس شدید و غیرمنطقی از یک شی یا موقعیت خاص تعریف می شود که در واقع هیچ خطری ندارد.

این مقاله علائم، علل، و تشخیص دسیدوفوبیا، و همچنین برخی از راهبردهای درمان و مقابله را که ممکن است مفید باشد، توضیح داده است.

فوبیای تصمیم گیری چیست؟

علائم فوبیای تصمیم گیری 

بر اساس تحقیقات و به گفته متخصصان و روانشناسان موارد زیر برخی از علائم فوبیای تصمیم گیری هستند:

  • ترس و اضطراب: زمانی که نیاز به تصمیم گیری دارید اضطراب شدید را تجربه می کنید یا دچار حمله پانیک می شوید.همچنین ممکن است علائم دیگری مانند تپش قلب، مشکل در تنفس، حالت تهوع، تعریق، لرزش، و درد قفسه سینه یا معده را تجربه کنید.برای مدیریت و کنترل استرس و اضطراب اینجا کلیک کنید.
  • به تعویق انداختن: ترس شما از انتخاب اشتباه باعث می شود تا زمانی که ممکن است تصمیم گیری را به تعویق بیندازید. به تعویق انداختن شما، ممکن است فرصت های زیادی را از دست بدهید.
  • غرایز کم ارزش: به جای توجه به نیازها و غرایز خود، روی جمع آوری اطلاعات زیاد یا درخواست نظرات دیگران برای کمک به تصمیم گیری خود تمرکز می کنید. با این حال، به جای مفید بودن، می تواند باعث شود که به نقطه ای برسید که در عوض کاملاً غرق شوید.
  • روابط تیره: شما به روابط خود با عزیزان فشار می آورید زیرا آنها را به حال خود رها می کنید تا انتخاب های بزرگ انجام دهند و این باعث می شود که بدون اینکه واقعاً بدانند شما چه می خواهید تلاش کنند و شما را راضی کنند.
  • وابستگی بیرونی: موقعیت هایی را ایجاد می کنید که به جای تصمیم گیری برای خود، به دیگران اجازه می دهید برای شما تصمیم بگیرند. ممکن است بسیاری از شخصیت‌های دستکاری یا مستبد را به زندگی خود جذب کنید زیرا تمایل آنها به مسئولیت در ابتدا برای شما حس خوبی دارد.
  • عواقب اغراق آمیز: شما در مورد عواقب تصمیمات کوچک اغراق می کنید. این می تواند باعث شود که برای انتخاب درست فشار زیادی به خودتان وارد کنید.

علائم فوبیای تصمیم گیری 

مشکل در تصمیم گیری ناشی از چیست؟

به گفته متخصصان و روانشناسان، موارد زیر برخی از علل بالقوه فوبیای تصمیم گیری هستند:

  • رفتار آموخته شده: فوبیا اغلب آموخته می شوند. ممکن است زمانی در زندگی شما وجود داشته باشد که مفید یا ضروری بوده است که اجازه دهید دیگران مسئولیت تصمیم گیری برای شما را بر عهده بگیرند. در نتیجه، ممکن است یاد گرفته باشید که از تصمیم گیری اجتناب کنید. از طرف دیگر، ممکن است شما اضطراب خود را در کودکی از اعضای خانواده که رفتارهای مضطرب یا استرس زا از خود نشان می دادند، آموخته باشید.
  • تجربه گذشته: احتمال دیگر این است که شما در گذشته تصمیماتی گرفتید که نتیجه بدی داشت و آن را از "من آن یکی را به هم ریختم" به "من همیشه تصمیمات اشتباه می‌گیرم" تعمیم دادید. فوبیا اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک رویداد بد به ترس از همه رویدادهای مشابه تعمیم می یابد.
  • عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی نیز می توانند در ایجاد فوبیا نقش داشته باشند. اختلالات اضطرابی ممکن است در برخی خانواده ها وجود داشته باشد و به صورت ژنتیکی منتقل شود.

روانشناسان می گویند، فوبیا می تواند برای افرادی که در سایر زمینه های زندگی خیلی مضطرب نیستند و همچنین افرادی که انواع دیگر اضطراب دارند اتفاق بیفتد.

مشکل در تصمیم گیری ناشی از چیست؟

تشخیص فوبیای تصمیم گیری

فوبیای تصمیم گیری را می توان توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روانی واجد شرایط مانند یک درمانگر یا روانپزشک تشخیص داد. آنها ممکن است با شما مصاحبه ای انجام دهند که در آن از شما سؤالاتی در مورد موارد زیر بپرسند:

  • علائم
  • سابقه خانوادگی
  • سابقه پزشکی شخصی
  • افکار، احساسات و رفتارها

بر اساس این مصاحبه،درمانگر شما تعیین خواهد کرد که آیا علائم شما با معیارهای فهرست شده برای فوبیا های خاص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی مطابقت دارد یا خیر. این سند که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، به درمانگر کمک می کند تا شرایط سلامت روان را شناسایی و درمان کنند.

موارد زیر معیار های برای تشخیص فوبیاهای خاص هستند:

  • ترس بیش از حد و غیرمنطقی از چشم انداز شی یا موقعیت محرک
  • پاسخ اضطراب فوری هنگام مواجهه با شی یا موقعیت ترسناک، که می تواند به شکل علائم فیزیکی یا احساسی باشد (یعنی حمله پانیک)
  • اجتناب از شیء یا موقعیت ترسناک
  • اختلالات قابل توجه در زندگی روزمره و روال معمول در نتیجه ترس
  • ترس مداوم که بیش از شش ماه طول می کشد

برای مثال، فردی که دچار فوبیای تصمیم گیری است، حتی نمی‌تواند بدون ایجاد واکنش ترس در مورد تصمیم خود فکر کند. آنها از فکر کردن به تصمیم گیری یا تصمیم گیری به هر قیمتی اجتناب می کنند. آنها متوجه می شوند که روابط، شغل و زندگی روزمره آنها به دلیل ترس آنها مختل شده است.

تشخیص فوبیای تصمیم گیری

پیامد های فوبیای تصمیم گیری

ترس از تصمیم گیری بر زندگی و روابط شما تأثیر می گذارد.برخی از پیامدهای منفی مرتبط با این فوبیا عبارتند از:

  • از دست دادن روابط
  • از دست دادن فرصت ارتقاء در محل کار
  • عدم تجربه سفر
  • مشکلات پولی به این دلیل که نمی توانید تصمیم بگیرید در چه چیزی سرمایه گذاری کنید یا چقدر پس انداز کنید

این پیامدها تأثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی فرد دارند. به این ترتیب، برداشتن گام‌هایی برای غلبه بر فوبیای تصمیم گیری مهم است.

پیامد های فوبیای تصمیم گیری

درمان فوبیای تصمیم گیری

فوبیا تصمیم گیری را می توان با برخی از اشکال درمان، درمان کرد. در زیر، دکتر داراموس برخی از اشکال درمانی را که می تواند به درمان این بیماری کمک کند، تشریح می کند.

درمان شناختی رفتاری فوبیای تصمیم گیری

درمان شناختی رفتاری می تواند به شما کمک کند تا افکار غیرمنطقی و رفتارهای مضری را که در نتیجه فوبیا انجام می دهید، بررسی کنید. می تواند به شما کمک کند تا عادات و الگوهای فکری سالم تری ایجاد کنید تا با فوبیا مقابله کنید.

درمان شناختی رفتاری فوبیای تصمیم گیری

درمان فوبیای تصمیم گیری از طریق مواجهه

مواجهه درمانی رایج ترین شکل درمان فوبیا است. این یک نوع درمان شناختی رفتاری است که به طور خاص برای درمان فوبیا ایجاد شده است.در مواجهه درمانی، یک سری چالش‌های مرتبط با فوبیا به شما داده می‌شود که با چالش‌های بسیار آسان شروع می‌شود و تا چالش‌های بسیار دشوارتر ادامه می‌یابد. به هر چالش، بر اساس میزان ترسی که از آن دارید، عددی از 1 تا 10 می دهید و به آرامی از سطوح 1 تا 2 به سطح چالش های سطح 9 یا 10 می رسید.

درمانگر شما ممکن است تکنیک‌های آرام‌بخشی را به شما آموزش دهد تا به شما در مدیریت اضطراب در مواجهه با این چالش‌ها کمک کند. آنها همچنین ممکن است برای ایجاد انگیزه در شما پاداش هایی به نام تقویت کننده ها را در سطوح خاصی قرار دهند.

بر اساس یک بررسی، درمان شناختی رفتاری و مواجهه درمانی ثابت کرده اند که در درمان فوبیا موثر هستند و می توانند به بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

مقابله با فوبیای تصمیم گیری

دکتر داراموس راهبردهایی را پیشنهاد می کند که می تواند به شما در مقابله با فوبیای تصمیم گیری کمک کند.

مقابله با فوبیای تصمیم گیری|باور تصمیمات خوب

این می تواند مفید باشد که به دنبال شواهدی باشید که نشان دهد می توانید تصمیمات خوبی بگیرید. می‌توانید فهرستی از تصمیم‌هایی که گرفته‌اید و نتیجه خوبی گرفته‌اید تهیه کنید. از دوستان یا خانواده بخواهید که در مورد لیست کمک کنند.

دانستن اینکه توانایی تصمیم گیری خوب را دارید می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کند و ترس شما از انتخاب اشتباه را کاهش دهد.

مقابله با فوبیای تصمیم گیری|بررسی تصمیمات گذشته

تصمیمات بد خود را در گذشته مرور کنید و ببینید آیا واقعاً به همان اندازه که فکر می کنید بد بوده اند یا خیر.برای مثال، ممکن است شغلی را پذیرفته باشید که واقعاً افتضاح بوده است. با این حال، این بدان معنا نیست که این اشتباه شما بوده است. ممکن است کار واقعاً خوب به نظر می رسید، و هر کسی آن را می پذیرفت.

ما معمولاً نیاز به تصمیم گیری های متعدد در روز، در خانه، مدرسه یا محل کار داریم. در حالی که اکثر مردم گهگاه با برخی تصمیم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، داشتن فوبیای تصمیم گیری به این معنی است که هنگام مواجهه با کوچک‌ترین تصمیم‌ها، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید.

اگر شرایط شما ادامه روز را برای شما دشوار می کند، مهم است که برای آن کمک بخواهید. مانند سایر فوبیاها، فوبیا تصمیم گیری را می توان با درمان درمان کرد.

مقابله با فوبیای تصمیم گیری|بررسی تصمیمات گذشته

مقابله با فوبیای تصمیم گیری|کاهش تصمیمات

اگر تصمیم‌گیری یک ضعف است، مهم است که آن را تصدیق کرده و تصمیم‌گیری را در حوزه‌های مختلف کاهش دهید. وعده های غذایی مشخص بخورید لباس های استاندارد بپوشید یک برنامه روتین صبح، کار و عصر بسازید. هر کاری که می توانید برای کاهش تصمیمات انجام دهید. سپس، تصمیم گیری را با کسی که قاطع تر است برای مشاهده نحوه عملکرد آنها و کمک به شما در انجام اقدامات، تمرین کنید.

فوبیای تصمیم گیری چقدر شایع است؟

مطالعه انجام شده توسط متخصصان نشان می دهد که بیش از نیمی از ملت (55٪) تحت تأثیر فوبیای تصمیم گیری یا ترس از تصمیم گیری قرار گرفته اند.

فوبیای تصمیم گیری چقدر شایع است؟

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.3 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.