در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟
چکیده
علائم افسردگی شامل احساسات مختلفی است.در صورتی که فرد بیماری افسردگی خفیف داشته باشد دارای احساتی چون غم،استرس،اضطراب و...است.اما اگر فرد به افسردگی شدید مبتلا شده باشد در فرد علائم واضحی مانند کاهش شدید وزن و اشتهاوفکر به مرگ و خودکشی دیده میشود ما دراین مقاله به صورت مختصر علائم و نشانه های افسردگی را توضیح داده ایم و شما میتوانید با مطالعه آنها متوجه شوید که شما به این بیماری دچار هستید یا خیر.در صورت ابتلا به این بیماری میتوانید از سایت روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/10 11:47 نویسنده: مبینا محتشم فر

علائم افسردگی چیست

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعضی اوقات حال خوبی نداشته باشیدو احساساتی مثل غم و نا امیدی در شما پدیدار شود و تامدتی از بین نرود و هیچ چیزی باعث خوشحال شدن شما نشود و از چیزی لذت نبرید.در آنصورت ممکن است به افسردگی دچار شده باشید که میتوان گفت اینها یکی از علائم افسردگی است.بیماری افسردگی باعث میشود شما دیگر مثل قدیم از چیزی لذت نبرید و کار کردن و زندگی کردن را برای شما دشوار کند.شما باید تلاش خودرا کرده تا این دوره را پشت سر بگذارید.شما میتوانید با اطلاع از علت افسردگی و نشانه های آن با اراده با این بیماری مقابله کنید.

علائم های افسردگی در اشخاص مختلف متفاوت است ولی برخی نشانه ها هستند که بین تمام افراد مشترک اند. همچنین به این نکته توجه کنید که برخی علائم ممکن است بخشی از مشکلات عادی زندگی شما باشد ولی اگر این نشانه ها و علائمی که دارید شدیدتر شد و مدت طولانی در وجودتان باقی ماند میتوان گفت که شما به افسردگی مبتلا شده اید.

علائم افسردگی چیست

 نشانه های مشترک افسردگی در افراد 

1- احساس یاس و ناامیدی :شما در دیدگاهی قرار میگیرید که به آینده هیچ امیدی نداشته و هیچ چیزی نمیتواند باعث بهبود وضعییت شماشود.

2- نداشتن انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه: دیگر فعالیت های روزانه مانند کار کردن و تفریح برایتان سرگرم کننده نیست و نمیتوانید مانند قدیم احساس لذت و خوشی داشته باشید.

3- مشکلات خواب :علاقه زیادی به خوابیدن در وجود شما پیدا میشود دیر از خواب بیدار میشوید یا همچنان تمایلی به بلند شدن از رخت خواب ندارید.

4- احساس تنفر از خود:احساس شدید ضعیف بودن و داشتن حس گناه و شرمساری که خودتان را دائما بابت خطاهای گذشته سرزنش میکنید.

5- فراموشکاری و عدم تمرکز :افسردگی اختلالی است که حافظه شما رو کند و همچنین از دست دادن تمرکز شما میشود.

6- خشم و عصبانیت:احساس بی قراری یا عصبانیت بی مورد آستانه و تحمل شمارا پایین میاورد.هرچیز و هرکسی شما را عصبانی میکند و با خشم ونفرت با افراد برخورد میکنید.

7- درد های بی دلیل:دردهایی مانند سردرد کمر درد درد عضلات و ازین قبیل از نشانه های این بیماری هستند.

8- بی مسئولیت بودن:ممکن است نسبت به بسیاری از کاراهای خود بی تفاوت باشید و رفتاری گریزانه داشته باشید.

9- نداشتن انرژی :احساس خستگی ،تنبلی ،تمام بدن شما احساس سنگینی میکند و حتی ممکن است وظایف شما برایتان طاقت فرسابوده.

10- اضطراب و بی قراری :دائم نسبت به همه ی اتفاقات و رویداد ها نگران وبی قرارید.

افسردگی شدید 

  • فکر به مرگ
  • احساس پوجی 
  • عصبانیت و پرخاشگری
  • رفتار های خشونت آمیز
  • اقدامت بی پروا و خطرناک

تشخیص اینکه شما به افسردگی شدید یا خفیف مبتلا هستید را باید به رواشناس سپرد.پس اگر تصور میکنید که خودتان یا نزدیکانتان دچار این بیماری شده اند در کوتاه ترین زمان ممکن به روانشناس مراجعه نمایید.همچنین میتوانید از سایت روحیه و مشاورین مجرب آن برای درمان این بیماری کمک و مشورت بخواهید.

افسردگی شدید

نشانه های افسردگی در نوجوانان 

طبق مطالعات انجام شده گروه سنی نوجوانان بیشترین آسیب را در برابر این بیماری دارند.نوجوانی دوره ای است که افراد به دنبال هویت اصلی خود هستند.به همین دلیل ممکن است شخصیت آنها دائما در حال تغییر باشد و مدام در تضادباشندهمین مسائله باعث فشار روحی در نوجوانان شده و هرچه این فشار بالاتر باشد نسبت به افسردگی آسیب پذیر تر میشوند.در نتیجه رفتارهایی همچون پرخاش ،لجبازی،قهرهای طولانی و مکرر از خود نشان میدهند .

نشانه های افسردگی در نوجوانان

نشانه های افسردگی در مردان 

عوامل بسیاری از جمله مسائل روانی ،اجتماعی ،ارثی در انتخاب شیوه زندگی روابط و مهارت های ارتباطی مردان تاثیرگذار است.

وجود اختلال در این مسائل میتواند باعث افسردگی در مردان شود همچنین تجربه های دردناک و استرس زا میتواند منجر به بروز احساس درماندگی تنهایی و غم شدید در آنها شود.

نشانه های افسردگی در مردان

برخی از علائم افسردگی در مران عبارتند از:

  • کاهش میل جنسی 
  • رفتار های بی پروا
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • اختلات خواب 
  • عدم اعتماد به نفس 
  • دردهای جسمی
  • اهمییت به جزئیات
  • دوری از مردم
  • تغییر عادات غذایی
  • بی قراری 
  • احساس نارضایتی

برای شناخت بیشتر این علائم میتوانید به روانشناس مراجعه نمایید.البته برای دریافت این راهنمایی ها لازم نیست حتما مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید میتوانید از سامانه روحیه برای مشاوره کمک بگیرید .

نشانه های افسردگی در زنان 

لذت نبردن از علایق 

یکی از مهم ترین علائم افسردگی در زنان لذت نبردن از زندگی است.آنها تصور دارند هیچ چیز زندگی برایشان جذاب نبوده و توقع داشتن بهترین خانه ،بهترین ماشین ،بهترین زندگی و ... را دارند.

عدم تمرکز 

تحقیقات نشان داده زنانی که دچار افسردگی هستند نمیتوانند روی مسائل تمرکز کنند.مثلا بی دقتی در آشپزی .شاید ده سال است که آشپزی میکنند و همه فنون را میدانند اما تمرکز ندارند.

گریه های بی دلیل

اشک ریختن و گریه های بی مورد از دیگر نشانه های افسردگی در زنان است هرچیز ساده ای باعث گریه کردن آنها میشود

خستگی شدید

زیاد دیده شده زنانی که به بیماری افسردگی دچار هستند کوچک ترین کارها برایشان سخت و طاقت فرسا بنظر میرسد.

احساس بی ارزشی

بانوانی که همیشه جلوی آینه هستند و از ظاهر خود ایراد می گیرند و یا تحصیل و سواد و هنر خود را بی ارزش تلقی می کنند ممکن است درگیر افسردگی باشند.احساس بی ارزشی مهمترین بخش از علائم افسردگی در زنان محسوب می شود و باعث می شود که افراد از حضور در جمع فراری باشند و احساس نامطلوبی داشته باشند

نشانه های افسردگی در زنان

تفاوت نشانه های افسردگی و ناراحتی چیست

به واکنش طبیعی افراد نسبت به یک حادثه دردناک و غمگین برای چیز از دست رفته ناراحتی میگوییم.

اگرچه ناراحتی زیاد مثل افسردگی در خواب و اشتها فرد اختلال ایجاد میکندو احساس گناه را به دنبال دارد اما فرقش با افسردگی در این است که مثل موج طغیان و بعد فروکش میکند.

آیا احساس پوچی از نشانه های افسردگی است؟

در بسیاری از موارد میتوان پاسخ مثبت به این سوال داد یکی از علائم افسردگی افزایش افکار منفی است تا جایی که توانایی درک شمارو مختل میکند وروحیه شما را کاهش میدهد.

نه تنها از چیزی لذت نمیبرید بلکه مدام فکر میکنید که نمیتوانید کاری را درست انجام بدهید.وهیچ وقت درست نمیشوید.کم کم به این باور و تلقین میرسید که همیشه قرار است همینطور باقی بماند.اما افکار مساوی با حقیقت نیستند به آ«ها اجازه پیشروی ندهید.

افسردگی چقدر طول خواهد کشید؟

بیماری افسردگی بسته به اشخاص و محیط پریامون آنها عود میکند و دوره های آن چندهفته یا ماه ها طول میکشد.مطالعات نشان داده متوسط زمان اولین دوره افسردگی 3 تا4ماه است .احتمال بهبودی در هفته های بسیار بالاست زیرا شدت بیماری در هفته های اولین کم است.

افراد بیشتر در چه سنی دچار نشانه های افسردگی میشوند؟

در دوره میانسالی در سن 45تا65 بوده.با این حال تحقیقات نشان داده در جامعه امروز افراد زودتر افسردگی را تجربه میکنند مخصوصا افرادی که دوره در حال به دنیا آمده اند بیشتر مستعد به ابتلا بیماری افسردگی هستند.زیرا خانواده ها بیشتر هوای فرزندان امروزی را داشته و فرصت کسب مهارت های اجتماعی را به آنها نخواهند داد.

آیا کودکان هم دچار بیماری افسردگی میشوند؟

کودکان هم افسرده می­‌شوند و مدارکی برای وجود علائم افسردگی بالینی کودکان سه ساله وجود دارد . نشانه های افسردگی در کودکان معمولا با نشانه های افسردگی نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است.شایع­‌ترین علامت آن پرخاشگری و کج­‌خلقی شدید است. از دیگر نشانه ­های افسردگی در کودکان نیز می­‌توان به انزوای اجتماعی، ناراحتی یا کاهش میزان لذت و احساس گناه کودک اشاره کرد. شاید افسردگی در کودکان نوعی واکنش به مشکلات خانوادگی باشد اما در عملکرد خانواده نیز اختلال ایجاد می­‌کند. برخی معتقدند علت بروز افسردگی در کودکان به منع کودک از شیطنت است.

سخن پایانی 

افسردگی تاثیر جدی در رفتار و افکار افراد دارد و میتواند زندگی فرد و اطرافیان را تحت تاثیر قرار داده و به خطر بیاندازد .به همین دلیل شما میتوانید با مطالعه در مورد علائم و نشانه های آن اطلاعاتی کسب کنید  اگر نشانه هایی از آن را در خودیا اطرافیان  مشاهده میکنید به دنبال درمان آن باشید. چناچه نشانه هایی از این بیماری در خود مشاهده کردید میتوانید با مراجعه به سامانه روحیه از مشاورین ومتخصصین مجرب این سامانه کمک بگیرید.

 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.