در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علت حجاب گذاشتن به همراه تاریخ حجاب از زمان ظهور اسلام

علت حجاب گذاشتن به همراه تاریخ حجاب از زمان ظهور اسلام
چکیده
حجاب گذاشتن از احکامی است که خداوند دستور داده و برای افراد فواید و آثار مثبت زیادی دارد.دین اسلام کامل ترین دین در بین ادیان است و پیروی از آن باعث رسیدن انسان به سعادت، رشد و تکامل می باشد. به همین دلیل تاکید اسلام بر روی حجاب بی دلیل نیست و منجر به رسیدن به خوشبختی و سعادت خواهد شد.ما در این مقاله علت حجاب گذاشتن و همچنین تاریخ حجاب از زمان ظهور اسلام تا انقلاب اسلامی را توضیح داده ایم.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/2 3:24 نویسنده: مبینا محتشم فر

علت حجاب گذاشتن

حتما بارها از خود پرسیده اید که چرا زنان و یا مردان مسلمان باید حجاب بگیرند و برخی از نقاط بدن خود را از نامحرم بپوشانند.حجاب داشتن مسلمانان در دین اسلام بی دلیل نیست و آثار و فواید زیادی در زندگی افراد دارد و از ایجاد آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.

علت حجاب گذاشتن چیست

علت حجاب گذاشتن| استحکام خانواده 

حجاب گذاشتن منجر به استحکام خانواده می شود.زیرا هنگام انتخاب تنها به زیبایی ظاهری توجه نمی کنیدو در انتخاب همسر بهتر عمل می کنید.این امر منجر می شود تا مردان در انتخاب همسر معیار های دیگری را جستجو کنند و آن معیار ها را مبنای تشکیل زندگی قرار دهند.هرچقدر زیبایی زنان برای مردان جذاب باشد با گذشت زمان برای آنها تکراری خواهد شد و اگر زنی زیبا تر از همسر خود پیدا کند جذب او خواهد شد.به همین دلیل داشتن حجاب و توجه به معیارهای دیگر باعث استحکام خانواده می شود.پیشنهاد می کنیم در رابطه با این موضوع مقاله زیبایی همسر در ازدواج چقدر اهمیت دارد را مطالعه کنید.

علت حجاب گذاشتن|اطاعت از خداوند 

خداوند همیشه به مصالح ما بیشتر از خود ما آگاه است.به همین علت، هرچند ما نتوانیم علت داشتن حجاب را در اسلام پیدا کنیم ،چون حکم خداوند است باید از آن اطاعت کنیم.زمانی که حجاب را رعایت کنیم از امر الهي اطاعت كرده ایم وعبوديت خويش را با آن به نمايش گذاشته ایم.

علت حجاب گذاشتن|حفظ شخصیت زن 

زن یکی از باارزش ترین و زیباترین مخلوقات خداوند است که ویژگی ها و خصوصیاتی متفاوت تری از مردان دارد.یکی از ویژگی های زنان جذابیت جنسی آنهاست.اگر زن حجاب نداشته باشد مردان تنها به جذابیت جنسی و ظاهری آنها می نگرند اما زنان تنها زیبایی و جذابیت جنسی نیستند. حجاب سبب می شود که مردان جذابیت های جنسی را نبینند بلکه به شخصیت زنان توجه کنند.

علت حجاب گذاشتن و تاریخ حجاب

علت حجاب گذاشتن|حفظ انگیزه ازدواج 

نداشتن حجاب باعث تحریک مردان می شود و ممکن است زمانی که زنی را بدون حجاب ببینند از لحاظ روانی بهم بریزند.مردانی که نیاز جنسی آنها به اوج رسیده است تحت فشار قرار می گیرند و ممکن است به کارهای غیر اخلاقی روی بیاورند.یکی از این کارهای غیراخلاقی داشتن دوست دختر و برقراری رابطه جنسی است.همچنین ممکن است دخترانی که اعتقادی به حجاب ندارند حد و مرزی برای خود نداشته باشند و با دوست پسر خود رابطه جنسی برقرار کنند که گاهی منجر به بارداری قبل از ازدواج میشود.پیشنهاد می کنیم در رابطه با این زمینه مقاله حاملگی از دوست پسر و مدیریت بارداری در رابطه دوستی را مطالعه کنید.به همین دلیل داشتن حجاب منجر به کاهش این فشار ها شده و باعث حفظ انگیزه ازدواج می شود.

علت حجاب گذاشتن|داشتن امنیت

حجاب منجر به مصونیت و حفظ زن می شود. زنانی  که حجاب دارند کمتر در معرض برخوردهای مردان هوسران می باشند و مردان هوسباز دیگر حتی تصور اذیت و آزار زنان را به خودشان راه نمی دهند.اما هستند مردانی که حتی زنانی که از پوشش کامل برخوردارند را مورد آزار و اذیت قرار می دهند ولی این موارد در زنان با حجاب خیلی کمتر اتفاق می افتد.همچنین نداشتن حجاب ممکن است باعث تجربه آزار جنسی شود.برای اطلاع از آزار جنسی و پیامد های آن کلیک کنید.

روانشناسی حجاب

از نظر روانشناسی حجاب منجر به پاکی روح و روان شده و باعث بهبود عزت نفس می شود.به عبارتی میتوان گفت حجاب یکی از راه های افزایش عزت نفس است که زنان با رعایت آن میتوانند عزت نفس خود را افزایش داده و کمتر درگیر بیماری های روانی مختلف شوند.هنگامی که زنان در اجتماع بدون حجاب قرار می گیرند وحدت روانی آنها از بین می رود و با از بین رفتن آن دچار استرس و اضطراب و یا بیماری های روانی نظیر افسردگی و اختلال دوقطبی شوند.

حجاب از نظر روانشناسی و فلسفه

تاریخ حجاب از زمان ظهور اسلام

حجاب زنان پس از ظهور اسلام در تاریخ ایران فراز و نشیب های زیادی داشته است.این فراز و نشیب ها به این صورت بوده که حجاب در برخی دوره ها مورد حمله قرار گرفته و در برخی دوره ها مورد حمایت دولت آن دوره بوده است. اما در هر یک از این دوره ها عفاف ریشه خود را حفظ کرده و به نسلی دیگر انتقال یافته است.

حجاب پس از اسلام تا دوره مغول

حجاب زنان ایرانی در ارتباط با اسلام و فرهنگ اسلامی از دوره سامانیان آغاز شده است.به این دلیل که سامانیان خود را از نسل ساسانیان می دانستند باید گفت که پوشش زنان ایرانی پس از اسلام تا دوره مغول همان پوشش دوره ساسانی است.زنان در آن دوره از پوشش های سنتی چادر و روبندهای ابریشمی برای حجاب و پوشش خود استفاده می کردند، آن هم در رنگ های مختلف زرد، آبی و سیاه. 

حجاب در دوران مغول و ایلخانان

در جامعه ایلی ایران قرون پنجم و ششم و هفتم هجری قمری، بنابر نحوه زندگی ساده ، همگام با اقتصاد شبانی، لباس و طرز آرایش زنان بسیار ساده و نزد همه طبقات یک شکل بوده است. این لباس عبارت بود از نیم تنه بلندی که بر روی سینه آستر داشت. همه زنان شلوار می پوشیدند و دارای پوستین های یک شکل بودند.اندکی پس از این دوره ،در اثر تماس با ممالک متمدن همسایه، به خصوص چین و افزوده شدن بر قدرت اقتصادی مغول ها، لباس ها تغییر شکل یافت و زنانه تر شد.

اما در دوره ایلخانی در ایران ملکه ها و همسران طبقه اشراف به همین ترتیب لباس می پوشیدند و طرز آرایش گیسوانشان نیز همان گونه بود که وصف شد. زنان ایرانی هنگام بیرون رفتن از منزل با حجاب کامل بودند به طوری که هیچ گوشه ای از بدن آن ها نمایان نمی شد؛ در حالی که در همین زمان زنان ترک و مغول، پوششی نداشتند.

حجاب در دوران قاجاریه

پوشش زنان در عهد قاجار سه دور متفاوت داشته است.دوره اول، تا پیش از ناصرالدین شاه است که پوشش زنان عبارت بود از چادرهای بلند مشکی که بالای آن پارچه ای سفید بود که زنان آن را به سر خود می انداختند و به وسیله چند شبکه ای که آن پارچه سفید در مقابل چشمان زن داشت، جلوی خود را می دیدند.

دوره دوم، دوره ناصرالدین شاه بود که پوشش زنان، چادرهایی بود که از سر تا پایشان را می پوشاند و فقط چشم هایشان از پشت روبند توری یا قلاب دوزی شده که در زیر چادر به صورت می انداختند، به بیرون دید داشت.البته پس از مسافرت ناصرالدین شاه به فرنگ و دیدن پوشش آنها شاه به زنان حرمسرا دستور داد که شلورهای بلند چین دار خود را کنار گذاشته و شلیته های کوتاه سر کنند و سر و موی خود را با روسری های سفید ساده بپوشانند.

و اما دوره سوم از زمان سلطنت مظفرالدین شاه تا پایان قاجاریان بود.در دوره مظفرالدین شاه، کت و دامن و لباس به شیوه فرنگی، به ویژه در میان زنان طبقه مرفه، بسیار دیده میشد. خانواده های وابسته به دربار از این نوع پوشش استفاده می کردند و زنان روشن فکری چون «قرة العین» بهایی نیز بدون حجاب در جمع ظاهر می شدند.

حجاب در دوران قاجاریه

حجاب در دوران پهلوی اول

پس از به قدرت رسیدن طرفداران فرهنگ غربی روند نوگرایی زندگی به شیوه اروپایی شکل جدیدی به خود گرفت. شعرایی چون عارف قزوینی و ایرج میرزا، اشعاری در رابطه با مخالفت با دین اسلام و حجاب سرودند و برخی نویسندگان و علمای دین را سخره و توهین گرفتند. سال های پایانی سلطنت قاجار در حقیقت سال های انزوای روحانیت شیعه و دوران میدان داری غرب زدگان و وابستگان بود.در آن دوره مدرسه تربیت به وسیله بهایی ها تاسیس شد و آزادی به شیوه اروپایی در آن وجود داشت و دختران مانند پسران حق داشتند آواز بخوانند و برقصند.وقایع نگاران از سفر رضاشاه به ترکیه به عنوان نقطه عطفی در حکومت پهلوی اول و عامل اساسی جلب توجه وی به موضوع کشف حجاب یاد می کنند. در بهار سال 1313، هنگامی که رضاشاه سفر خود را به ترکیه آغاز می کرد، همسر و دختران شاه برای اولین بار بی حجاب ظاهر شدند.رضاخان پس از بازگشت از سفر دستور کشف حجاب داد.در تاریخ 17 دی ماه 1314 قانون اجباری کشف حجاب به سرتاسر کشور ابلاغ شد و زنان از حضور در مکان های عمومی با حفظ حجاب منع گشتند.ماموران حکومتی زنان محجبه را تحت فشار یا مورد ضرب و شتم قرار می دادند.کار به جایی رسید که برخی از زنان برای حفظ حجاب مجبور شدند چندین سال در خانه بمانند و به جز مواقع خاص خارج نمی شدند. 

حجاب در دوران پهلوی دوم

پس از به قدرت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی گروهی از زنان که از فشار حکومت سخت به ستوه آمده بودند، در مخالفت با کشف حجاب، در معابر عمومی با چادر ظاهر شدند. در مهرماه 1320ش، آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی طی نامه شدیداللحنی به نخست وزیر وقت، خواهان کم کردن فشار بر زنان محجبه شد و پاسخ مساعد دریافت داشت. بالأخره در سال 1323ش، آیت الله سید حسین طباطبایی قمی، از مراجع وقت، طی نامه ای از شاه تقاضا کرد کشف حجاب اجباری را لغو کند.

پس از لغو کشف حجاب، زنان مسلمان به طور علنی باحجاب ظاهر شدند؛ اما در این دوره بیشتر زنان در خارج از خانه از چادر رنگی استفاده می کردند. البته برخی از زنان خانواده های بی تقیّد که طی چند سال طعم آزادی به سبک غربی را چشیده بودند، دیگر حاضر به بازگشت به فرهنگ حجاب نبودند. مهم ترین تفاوت کشف حجاب در عصر پهلوی اول و دوم این بود که کشف حجاب در عصر رضاشاه به زور سرنیزه و در عصر محمدرضا به پشتیبانی تبلیغات حکومتی، گسترش یافت.

حجاب پس از انقلاب اسلامی

به دلیل اهمیت حجاب در دوران قبل از انقلاب و پس از انقلاب انقلابیون به دنبال ترویج و گسترش حجاب بودند. به همین دلیل حجاب به عنوان امری ضروری شد و رعایت آن الزامی گردید. این مسئله اعتراضات اندکی را در پی داشت و برخی از اقلیت ها و گرایش های ضددین، به اعتراض و راهپیمایی بر ضد آن دست زدند که با عکس العمل مردم و خصوصاً زنان انقلابی و محجبه مواجه شد و نهایتاً با حضور مردم در انتخابات و رأی دادن به جمهوری اسلامی، به تدریج حجاب در همه جامعه فراگیر شد.

حجاب پس از انقلاب اسلامی

حجاب از نظر اسلام

حجاب از نظر اسلام یعنی لباسی که تمام اعضای بدن، از فرق سر تا ناخن پا را بپوشاند و در آن حجم بدن و برجستگی های بدن زن مشخص نباشد و توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک آمیز هم نباشد.این یک حجاب کامل و پوشیده از نظر اسلام است.به همین جهت چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است.اما حجاب تنها در چادر خلاصه نشده و دختران می توانند لباس هایی بپوشند که باعث جلب توجه و تحریک مردان نشود.

علت حجاب گذاشتن و حجاب از نظر اسلام

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.