در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علت دعوا با والدین چیست؟ به همراه راه حل هایی برای کاهش آن

علت دعوا با والدین چیست؟ به همراه راه حل هایی برای کاهش آن
چکیده
دعوا بین والدین و فرزندان طبیعی است و بخشی از زندگی خانوادگی است. اما درگیری که برای مدت طولانی ادامه دارد و با گذشت زمان بدتر می شود می تواند باعث استرس شود و به روابط آسیب برساند. مهم است که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بحث را به یک راه حل مسالمت آمیز برسانیم.ما در اینجا برخی از علت های دعوا با پدر و مادر و همچنین راه حل هایی برای کاهش این دعواها را توضیح داده ایم .
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/23 13:44 نویسنده: مبینا محتشم فر

چرا با والدین دعوا می کنیم؟

دعواهای میان بین نوجوانان و والدین بسیار رایج است ، نوجوانان عصبانی می‌شوند زیرا احساس می‌کنند والدین به آنها احترام نمی‌گذارند و به آنها فضایی نمی‌دهند تا کارهایی را که دوست دارند انجام دهند، و والدین عصبانی می‌شوند زیرا عادت ندارند در آن حضور نداشته باشند. کنترل کنند یا با تصمیمات نوجوانان مخالف باشند.

والدین و نوجوانان ذاتاً فرصت های زیادی برای تجربه دعوا با یکدیگر دارند. نوجوانی زمانی است که استقلال و نفوذ والدین با هم برخورد می کنند، زیرا نوجوانان می توانند به تنهایی فکر کنند اما هنوز با والدینی زندگی می کنند که قوانین و انتظاراتی از آنها دارند. نوجوانان لزوماً اعتقادات و ارزش‌های مشابهی با والدین خود ندارند و هدف آنها از تفریح ​​با هدف والدین برای حفظ امنیت آنها در تضاد است.

این امر به ویژه در دوران نوجوانی افزایش می یابد، زیرا برای نوجوانان طبیعی است که به دنبال استقلال و جدایی از والدین خود باشند. علل دیگر دعواهای خانوادگی می تواند تفاوت در عقاید، ارتباطات ضعیف، تغییرات در خانواده (مانند نوزاد جدید یا طلاق)، رقابت خواهر و برادر یا مسائل انضباطی باشد.

آیا دعوا با والدین طبیعی است؟

بله این برای زندگی سالم و رابطه سالم با والدینتان لازم است. و دعوا میان فرزندان و والدین رایج است. شما فرزند والدین خود هستید به این معنی نیست که باید در مورد همه چیز و هر چیزی توافق کنید. این کاملاً خوب است که در روابط خود با والدین خود کمی آشفتگی داشته باشید.

آیا دعوا با والدین طبیعی است؟

علت دعوا با پدر و مادر  

اگر کسی بگوید که هرگز با والدین خود دعوا نداشته است ... احتمالاً دروغ می گوید. حتی آرام ترین، خوش رفتارترین، مهربان ترین یا شادترین افراد نیز با والدین خود دعوا و بحث دارند.لزومی ندارد که شما کار اشتباهی انجام داده باشید، فقط ممکن است شما و والدینتان در مورد موضوع خاصی اختلاف نظر داشته باشید و شما را با آنها وارد بحث کند.

این مهم است که متوجه شوید به چه علتی دعوا می کنید، زیرا در حالی که گاهی اوقات با هر کسی که با آنها زندگی می کنید یا نزدیک هستید، مشاجره های کمی اجتناب ناپذیر است، یک دوره طولانی درگیری با والدینتان می تواند باعث ناراحتی و استرس بسیار شما و والدینتان شود. حتی ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و باعث شود همه شما احساس افسردگی کنید. این به نوبه خود ممکن است بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد و باعث شود کمتر غذا بخورید، کمتر ورزش کنید و غیره که ممکن است باعث شود حتی بدتر شوید - یک دور باطل!

بنابراین، مهم است که سعی کنید هر چه سریعتر به درگیری با والدین پایان دهید.برخی از علل دعوا با پدر و مادر به شرح زیر است :

1. علت دعوا با والدین | رفت و آمد 

مقررات منع رفت و آمد موضوع کلاسیکی است که والدین و نوجوانان در مورد آن بحث می کنند. واقعاً مهم نیست که ساعت رفت و آمد چه ساعتی است. هنگامی که بچه ها ساعتی که قرار است در خانه حاضر نمی شوند، والدینشان نگران می شوند. یک پدر و مادر نگران تبدیل به یک پدر و مادر سرزنش می شود. وقتی نوجوان به خانه می‌آید، گوش‌خراش و تنبیه سختی دریافت می‌کند.

2. علت دعوا با والدین | استفاده از تلفن همراه

از لحاظ تاریخی، تلفن های همراه یک فناوری جدید هستند، بنابراین این یک منبع نسبتاً جدید بحث و دعوا میان والدین و فرزندان است. این به سایر منابع درگیری، مانند نحوه خرج کردن پول و نوع ابراز محبت مناسب است. معمولاً این اختلاف زمانی اتفاق می‌افتد که نوجوان بیش از حد از تلفن همراه خود استفاده می‌کند، یا از طریق جمع‌آوری قبض تلفنی بسیار بالا یا هنگام برقراری ارتباط با شخص مهم دیگری. گاهی اوقات از تلفن به روشی نامناسب مانند ارسال پیامک استفاده می شود.

 علت دعوا با والدین | استفاده از تلفن همراه

3. علت دعوا با والدین | سر و صدا

فرقی نمی‌کند مهمانی باشد، صدای گیتار یا تلویزیون ، به نظر می‌رسد که والدین مانند نوجوانان تحمل سروصدا را ندارند. گاهی اوقات، نوجوانان می خواهند در حالی که والدینشان می خواهند بخوابند سرگرمی پر سر و صدا داشته باشند. این یک بحث رایج است که هر روز رخ می دهد. مشکلات بر سر نوع موسیقی نیز می تواند در این دسته قرار گیرد، زیرا اگر والدین از موسیقی ای که بچه ها به آن گوش می دهند خوششان نیاید، احتمالاً به آنها می گویند که آن را رد کنند.

4. علت دعوا با والدین | دوستی با جنس مخالف 

دلایل زیادی وجود دارد که چرا والدین ممکن است دوست پسر یا دوست دختر داشتن شما را در دوران نوجوانی دوست نداشته باشند. البته در ایران به دلیل داشتن عقاید مذهبی داشتن دوست دختر یا دوست پسر درست نیست و دیدگاه خوبی ندارد.در هر صورت، والدین احتمالاً فرزندان خود را برای تصمیم‌گیری بسیار جوان می‌بینند،اگر حتی به اندازه کافی بزرگ باشند که بتوانند با هم قرار ملاقات بگذارند.همچنین اگر شما با شخصی به قصد ازدواج دوست هستید ،توصیه می کنیم تاثیر دوستی های قبل از ازدواج بر زندگی را مطالعه کنید.

 علت دعوا با والدین | دوستی با جنس مخالف 

5. علت دعوا با والدین | تفاوت در اعتقادات

برای والدین آسان است که فرزندان خردسال خود را برای رفتن به مکان های مذهبی و اطاعت از دین تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، وقتی کودک به بلوغ می رسد، شروع به فکر کردن به روش های پیچیده تر می کند. آنها تحت تأثیر همسالان، معلمان، مربیان و رسانه ها قرار می گیرند. باورهای نوجوانان ممکن است با باورهای والدین در مورد اینکه آیا خدا وجود دارد، خدا کیست، یا اینکه آیا عبادت مهم است، تضاد داشته باشد.

6. علت دعوا با والدین | نمرات درسی 

اگر یک راه آسان و استاندارد برای والدین برای سنجش بلوغ و انضباط وجود داشته باشد، آن نگاه کردن به نمرات درسی یک نوجوان است. اگرچه ممکن است این کاملاً درست نباشد، اما والدین ممکن است همچنان از این داده ها برای قضاوت در مورد یک نوجوان هر بار که نمرات آنها گزارش می شود استفاده کنند. برخی از والدین با نمره پایین تر از 15 مشکل دارند، در حالی که برخی دیگر حتی نمی خواهند نمرات کمتر از 18 را ببینند. صرف نظر از این، تعارض زمانی رخ می دهد که انتظارات والدین برآورده نشود.

 علت دعوا با والدین | نمرات درسی 

7. علت دعوا با والدین | تغییرات در خانواده 

یکی دیگر از علت دعواهای خانوادگی تغییرات در خانواده مانند نوزاد جدید یا طلاق است .برخی از فرزندان به دلیل ترس از دست دادن مهر و توجه خانواده برای آوردن نوزادی جدید با والدین خود دعوا می کنند. همچنین برای طلاق و جدایی والدین، هیچکس دوست ندارد خانواده اش از هم بپاشد ،اما گاهی اوقات طلاق بهترین گزینه و تصمیم است.این مسئله شاید برای نوجوانان قابل هضم نباشد و به همین علت با والدین بحث و مشاجره داشته باشند. طلاق و جدایی یک امر دردناک برای فرزندان به شمار می آید و مشکل است آسیب های زیادی به روان فرزندان وارد کند.اگر قصد طلاق گرفتن از همسر خود را دارید حتما به یک مشاور طلاق مراجعه کنید.توصیه می کنیم پیش از آن مقاله چرا باید قبل از تصمیم به طلاق به مشاور مراجعه کنیم را مطالعه کنید.

8. علت دعوا با والدین | ظاهر شخصی

با مدرنیته شدن عصر امروز ظاهر شخصی نوجوانان نیز متفاوت و آزاد شده است،این در حالی است که خانواده های ایرانی به دلیل داشتن عقاید مذهبی ممکن است آنها را نپسندند.خالکوبی، پیرسینگ، مدل مو، آرایش سنگین، یا لباس های آزاد راه‌های ساده‌ای برای مبارزه با والدینی هستند که به ظاهر سنتی اهمیت می‌دهند. این کمی طعنه آمیز است که بسیاری از نوجوانان می خواهند شخصیت خود را با سوراخ کردن یا خالکوبی نشان دهند، زیرا میلیون ها نوجوان دیگر وجود دارند که فردیت خود را به همین روش بیان می کنند. 

9. علت دعوا با والدین | اعتیاد 

هیچ والدینی نمی‌گویند که می‌خواهند فرزندشان مواد مخدر مصرف کند یا حتی سیگار بکشد. وقتی والدین متوجه می‌شوند که نوجوانشان با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کند، این بر خلاف تصور آنها از آینده روشن برای فرزندشان است. تا زمانی که والدین متوجه می شوند، احتمالاً به نوعی قبلاً به یک مشکل تبدیل شده است. بزرگسالان نیز با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین این بحث ممکن است به شکل مواجهه نوجوانی با والدین باشد.اگر فرزند شما تنها به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا کرده است ،مقاله چگونه سیگار را ترک کنیم به شما کمک می کند تا فرزند خود را از این اعتیاد نجات دهید.

10. علت دعوا با والدین | عدم صداقت

دروغگویی در حال حاضر یک موضوع داغ برای برخی والدین است. وقتی والدین کاملاً در قبال نوجوان خود مسئول باشند و متوجه شوند که نوجوان به چهره آنها دروغ می گوید، احتمالاً احساس عصبانیت می کنند. معمولاً از دروغ برای پوشاندن چیز دیگری مانند دزدی، پنهان کردن یا پنهان کردن خالکوبی استفاده می شود. به عنوان یک نوجوان، وقتی اعتماد والدین خود را از بین می برید، ممکن است کمی طول بکشد تا از چاله ای که برای خود حفر کرده اید خارج شوید.

11. علت دعوا با والدین | مصرف گرایی 

استفاده از برق یا آب یکی دیگر از منابع آسان دعوا است، زمانی که والدین برای چیزی که به نظر می رسد نوجوان به طرز بیهوده ای از آن استفاده می کند، پول پرداخت می کنند. آیا هیچ کدام از اینها آشنا به نظر می رسد: "چراغ ها را خاموش کن. در را ببند! شیر آب را کمتر باز کن "

12. علت دعوا با والدین | انصاف

هیچ کس دوست ندارد رایگان کار کند، اما گاهی اوقات نوجوانان انجام کارهای خانه را به عنوان کار رایگان می دانند. والدین آنها احتمالاً چیزی به عنوان پرداختی ارائه می دهند که ممکن است نوجوان آن را تصدیق نکند. به عنوان مثال، والدین ممکن است غذا، پوشاک، سرپناه، استفاده از وسیله نقلیه و غیره تهیه کنند. اما وقتی جوان و خود محور هستید، این مبلغ برای بیرون آوردن زباله ها و تمیز کردن اتاق شما کافی نیست. کمک هزینه ممکن است انتظارات نوجوان را برآورده نکند، درست مانند نمرات که ممکن است انتظارات والدین را برآورده نکند.

وقتی با والدین دعوا می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

درگیری با والدین با افزایش پرخاشگری، بزهکاری و مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط است. علاوه بر این، کودکان را بیشتر در معرض مشکلات اجتماعی و افزایش مشکل در سازگاری با مدرسه هستند.درگیری با والدین ممکن است باعث آُسیب و مشکل در سلامت روان فرزندان شود.

چگونه محترمانه با والدین خود بحث کنیم؟

آیا بحث کردن با والدین اشتباه است،اگر میخواهید که در بحث ها پیروز شوید و به آنچه می خواهید بیشتر برسید، این نکات ساده را دنبال کنید.
شواهد خود را نشان دهید اگر واقعاً می‌خواهید والدین خود را متقاعد کنید، باید با آنها محترمانه و با استدلال صحبت کنید.

  • اعتماد به نفس داشته باشید 
  • موضوع را تغییر ندهید
  • آرام باشید
  • خوب گوش کنید
  • با استدلال صحبت کنید

چگونه محترمانه با والدین خود بحث کنیم؟

راه حل هایی برای کاهش دعوا با والدین 

به دقت فکر کنید که چرا شما و والدینتان با هم مشاجره می کنند،.خودتان را در موقعیت آنها قرار دهید و سعی کنید به طور منصفانه به این فکر کنید که اگر پدر و مادر بودید چه احساسی داشتیداگر متوجه شدید که کار اشتباهی انجام داده اید، آنقدر مغرور نباشید که آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید
ممکن است تحقیر آمیز به نظر برسد، اما عذرخواهی یکی از شجاعانه ترین کارهایی است که یک انسان می تواند انجام دهد و بزرگتر بودن می تواند واقعاً احساس خوبی داشته باشد!با والدین خود صحبت کنید، سکوت سرسختانه را حفظ نکنید. به والدین خود احترام بگذارید

در صورت لزوم از آنها بخواهید که با مخالفت موافقت کنند تا همه بتوانید جلو برویدبحث کردن با آنها فقط برای ایجاد کمی درام در خانه فایده ای ندارد. به این فکر کنید که بحث واقعا چقدر مهم است و با خودتان صادق باشید، اگر آنقدرها مهم نیست، آن را رها کنید
زمانی که با والدین خود سر و سامان گرفتید، همیشه سعی کنید از آن نقطه به بعد آرامش را حفظ کنید. با آنها مهربان و آرام رفتار کنید و به احساس آنها و خودتان فکر کنید. سعی کنید گاهی اوقات خود را در موقعیت آنها قرار دهید، برخی از چیزهایی که آنها می گویند و انجام می دهند که شما را آزار می دهد، می تواند به این دلیل باشد که آنها به شما اهمیت می دهند.همچنین میتوانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

راه حل هایی برای کاهش دعوا با والدین 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 6 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.