در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

فرزند معتاد را چگونه درمان و ترک دهیم؟

فرزند معتاد را چگونه درمان و ترک دهیم؟
چکیده
اعتیاد فرزندان یکی از معذل ها و مشکلات خانواده ها در جامعه امروز است که آسیب های روانی و جسمی زیادی به فرد و خانواده وی وارد می کند.اعتیاد فرزند به حدی برای والدین بار هیجانی منفی دارد که بسیاری از آن‌ها در این شرایط احساس ناتوانی می‌کنند و نمی دانند چه واکنشی از خود نشان دهند.رفتار و واکنش صحیح والدین در فرایند ترک فرزندان بسیار اهمیت دارد.ما در این مقاله نحوه برخورد با فرزند معتاد و همچنین راه هایی برای ترک اعتیاد فرزند را توضیح داده ایم.
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/24 0:48 نویسنده: مبینا محتشم فر

نحوه برخورد با فرزند معتاد 

یکی از سخت ترین و بحرانی ترین شرایطی که والدین با آن روبرو می شوند ،معتاد شدن فرزند و داشتن فرزندی معتاد است.در حقیقت یک فرزند معتاد می تواند آرامش را از خانواده سلب کرده و آسیب های زیادی به سلامت روانی خود و افراد خانواده وارد کند.اغلب والدین هنگام مواجه شدن با این شرایط نمی دانند که چگونه برخورد کنند.اما نحوه برخورد والدین با این شرایط یکی از اصلی ترین عوامل در فرایند ترک اعتیاد فرزند به حساب می آید. کسب اطلاعات در مورد اعتیاد فرزند برای پدر و مادرهایی که دارای جوان یا فرزند معتاد هستند بسیار اهمیت دارد. به همین جهت ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری را در زمینه اعتیاد فرزند و ترک اعتیاد فرزند برای شما فراهم کنیم. 

نحوه برخورد با فرزند معتاد 

 نکاتی در مورد برخورد با فرزند معتاد 

اعتیاد فرزندان انقدر برای والدین بار منفی دارد که بسیاری ازوالدین توانایی کنترل احساسات خود را در این شرایط ندارند و احساس ناتوانی می کنند.همین امر باعث می شود تا رفتار های پرخاشگرانه ای به فرزندان نشان داده یا حتی آنها را طرد کنند.این در حالی است که یکی از عوامل موثر در ترک اعتیاد فرزندان شیوه برخورد والدین است.نقش والدین و خانواده ها در ترک اعتیاد بسیار مهم و با اهمیت است و می تواند منجر به تحول بزرگی در فرزندان شود.برخی از کار هایی که میتواند به روند ترک فرزندان معتاد کمک کند به شرح زیر است:

  • تقویت ارتباط والد با فرزند
  • تمرکز بر استعداد ها و توانمندی های فرزند معتاد
  • جلوگیری از هرگونه رفتار پرخاشگرانه 
  • مراقبت از خود و خانواده 
  • جلوگیری از سرزنش فرزند

علل گرایش به اعتیاد در فرزندان 

علت های متعددی در گرایش به اعتیاد در فرزندان وجود دارند. اما برخی از این علل ها بیشتر باعث گرایش آنها به اعتیاد و مواد مخدر می شود.از مهمترین این علت ها می توان به طلاق والدین، نداشتن اوقات فراغت مناسب، ویژگی ها و اختلالات شخصیتی نظیر بیش فعالی ،اختلال شخصیت دوقطبی ، افسردگی ،استرس و اضطراب ، کمبود اعتماد بنفس و … اشاره کرد.

علل گرایش به اعتیاد در فرزندان 

چه زمانی باید به فرزند معتاد کمک کنیم ؟

پس از فهمیدن اعتیاد فرزند خود می‌توانید برای شروع فرزند خود را نزد پزشک ببرید تا او را از نظر علائم مصرف مواد مخدر و دیگر عارضه‌های سلامتی جسمانی و روانی را معاینه کند. می‌توانید قبل از انجام این کار از فرزند خود بپرسید که آیا با مراجعه به پزشک و دادن تست‌های عادی اعتیاد و روش‌های درمانی مناسب راحت است یا خیر. در صورتی که فرزند شما با این قضیه مشکل داشت می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

شما می‌توانید با یک متخصص اعتیاد تماس بگیرید و در مورد ارجاع فرزند خود برای درمان تصمیم گیری کنید. کمک گرفتن برای فرزند معتاد به مواد مخدر نیازمند شجاعت زیادی است چراکه کار سختی پیش روی شما و فرزندتان خواهد بود که احتمالاً در رسیدن به اهداف تحصیلی، شخصی و ورزشی که در سنین نوجوانی انتظار آن‌ها را دارید اختلال ایجاد خواهد کرد. با این حال، درمان انجام شده و نوجوان شما از اعتیاد رها خواهد شد که البته این روند نیز نیازمند زمان و بردباری خواهد بود.

روش‌های درمانی موجود شخص را قادر می‌سازند تا با اثرات مخرب اعتیاد بر روی مغز و رفتار آن‌ها مقابله کرده و بتواند کنترل زندگی خود را در دست بگیرد. شما حتماً می‌خواهید که از سلامت فرزند خود قبل از شروع زندگی مستقل در دنیای بیرون (جایی که مواد مخدر با آسانی بیشتری در دسترس خواهند بود) مطمئن شوید.

چه زمانی باید به فرزند معتاد کمک کنیم ؟

راه های ترک فرزند معتاد 

برخی از کار هایی که در ترک اعتیاد فرزندان کمک کننده است به شرح زیر می باشد:

1. ترک فرزند معتاد | تقویت ارتباط خانوادگی 

فرزندانی که در یک خانواده درگیر اعتیاد می شوند، بیشتر از هر زمان دیگری از لحاظ روانی و روحی ضعیف و آسیب پذیر می شوند، در نتیجه نیاز بیشتری به حمایت اطرافیان دارند. از طرفی به دلیل ترس و نگرانی شدید والدین از اعتیاد فرزندانشان ممکن است کنترل هیجانات در خانواده کاهش یابد و باعث مشکل و شکاف در میان خانواده شود.

در چنین وضعیتی لازم است تا والدین رابطه میان خود و فرزند معتاد را کنترل کرده و از بروز رفتارهای پرخاشگرانه و یا ترک کردن او که باعث افزایش فشار روانی بر فرد معتاد می شود، جلوگیری کنند. در چنین شرایطی لازم است تا خانواده موقعیتی را ایجاد کند تا خانه به یک محیط امن برای افراد خانواده به خصوص فرزندان معتاد تبدیل شود، تا بتواند ارتباطات خود را برای دریافت کمک های بیشتر از خانواده بهبود بخشند.

1. ترک فرزند معتاد | تقویت ارتباط خانوادگی 

2. ترک فرزند معتاد | آموزش مهارت های ارتباطی 

در رابطه با ترک فرزند معتاد آموزش صحیح مهارت های ارتباطی به والدین کمک می کند تا بتوانند بدون اعمال خشونت و ابراز رفتار های پرخاشگرانه و به شکلی منطقی با خواسته های غیرمنطقی فرزند معتاد خود مخالفت کرده و نوعی عدالت را میان حمایت و مقاومت ایجاد کنند. در همین رابطه لازم است تا والدین فاکتورهایی را مد نظر قرار داده و به آنها عمل کنند که مهمترین آنها عبارتند از :

  • حفظ احترام و جلوگیری از برخورد خشن
  • تمرکز کردن روی نقاط فرد 
  • نشان دادن پذیرش و درک 
  • کمک کردن به کاهش پرخاشگری فرزند معتاد

هنگامی که یک فرزند در یک خانواده درگیر اعتیاد می شود، خانواده باید به او کمک کند تا ارتباطات خود را تغییر داده و با دوستان مصرف کننده که باعث تشدید اعتیاد در فرزند می شود دوری کند.به این دلیل که معتادین به مواد مخدر تجربه های اول مصرف مواد مخدر خود را با اصرار دوستان تجربه می‌کنند، بنابراین ایجاد یک رابطه صمیمانه با والدین و کنترل آنها بر فرزندشان می تواند از مصرف مجدد و ادامه اعتیاد جلوگیری به عمل آورد.

3. ترک فرزند معتاد | تمرکز بر توانمندی های فرزند 

بسیاری از والدین از شیوه درست برخورد با فرزند معتاد آگاه نیستند و روش صحیح متقاعد کردن او برای دریافت کمک و انکار اعتیاد نمی دانند. از طرف دیگر امروزه با پیشرفت علم، روش های جدیدی برای ترک اعتیاد ایجاد شده که فرد می‌تواند با کمترین درد روند ترک اعتیاد و درمان خود را آغاز کرده و ادامه دهد و از دردهای جسمانی دوری کند.در همین رابطه استفاده از روش های روانشناختی نظیر درمان شناختی رفتاری می تواند کمک کننده باشد و آسیب های روانی ناشی از اعتیاد را جبران نماید. این روش ها می‌توانند باعث کاهش میزان گرایش مصرف و وسوسه در فرد شود.اگر خانواده‌ها اگاهی و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهند و با تمرکز بر توانایی های فرزند به او کمک کنند و او را تشویق کرده تا از این روشها استفاده کند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

راه های ترک فرزند معتاد

4. ترک فرزند معتاد | جلوگیری از زور و اجبار 

در بسیاری از وقت ها بدون استفاده از زور و اجبار می‌توان فرد معتاد را تشویق کرد که به ترک اعتیاد اقدام کند. البته انجام این عمل در صورتی است که اعتیاد فرزند شدید و طولانی مدت نبوده و به تازگی به اعتیاد گرایش پیدا کرده باشد. در چنین شرایطی بهتر است بدون استفاده از زور و اجبار فرد را تشویق کرد تا از روشهای درست و استاندارد برای ترک اعتیاد استفاده کند. استفاده از مشاوره خانواده که در آن افراد متخصص به خانواده ها کمک می کنند تا فرد در مسیر درمان و بهبودی قرار گیرد، برای شرایط خاص و اعتیاد های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد.

5. ترک فرزند معتاد | مراقبت از خود و خانواده 

در خانواده هایی که والدین درگیر اعتیاد فرزندان خود هستند، لازم است تا از درگیر شدن زیاد با اعتیاد فرزند جلوگیری کنند. در بسیاری از شرایط والدین آنقدر درگیر اعتیاد فرزندان می شوند،که از خود و دیگر اعضای خانواده مراقبت نمی کنند و این موضوع به نوعی سلامتی آنها را به خطر می اندازد. اما نکته مهم این است که سلامت جسمی و روانی والدین در روند درمان فرزندان معتاد می تواند بسیار موثر باشد. در نتیجه والدین باید بدانند که اعتیاد فرزندان می تواند آنها را در معرض ابتلا به انواع مشکلات روانی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی دیگر قرار دهد و کانون خانواده را با بحران های پیچیده روبرو کند.

6. ترک فرزند معتاد | جلوگیری از سرزنش و انتقاد 

همانطور که قبلا توضیح داده ایم اعتیاد فرزندان می تواند هیجانات منفی بسیاری را برای والدین ایجاد کند و ممکن است آنها را در مدیریت احساسات ناتوان کند، اما نکته مهم و قابل توجه این است که والدین باید از رفتارهای پرخاشگرانه و منفی بپرهیزند. سرزنش دائمی فرزند که به اعتیاد مبتلا شده هیچ تاثیری در روند بهبودی او نخواهد گذاشت، بلکه باعث تخریب بیشتر اعتماد به نفس و غرق شدن او در اعتیاد می گردد. در نتیجه لازم است والدین از پیامد سرزنش های خود آگاه باشند و از آن بپرهیزند.

7. ترک فرزند معتاد | کمپ های ترک اعتیاد 

کمپ های ترک اعتیاد با داشتن امکانات پیشرفته و به کار گیری روش های نوین می توانند در ترک اعتیاد فرزند بسیار موثر باشند.اگر فرزند شما خیلی وقت است که دچار اعتیاد شده است بهتر ست او را به کمپ اعتیاد برده و تا زمان درمان همان جا نگهداری شود.اگر به دنبال کمپ اعتیاد در تهران هستید مقاله لیست مراکز ترک اعتیاد تهران در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

کمپ ترک اعتیاد برای فرزندان معتاد

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.3 ( نفر 6 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.