در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

لیست کتاب ها و مقالات زیگموند فروید

لیست کتاب ها و مقالات زیگموند فروید
چکیده
زیگموند فروید پزشک و عصب شناسی اتریشی بوده که امروزه به عنوان پدر علم روانشناسی نوین و پدر علم روانکاری شناخته می شود.زیگموند فروید از دانشمندان مشهور و نوابغ قرن است که نظریات زیادی در حوزه روانشناسی و روانکاوی از او وجود دارد.دلیل اصلی شهرت زیگموند فروید به کشف روان ناخداگاه باز می گردد.فروید در کنار انجام فعالیت های مختلف در نویسندگی هم فعالیت داشت .از آثار مهم او میتوان به توتم و تابو،ایگو و اید،موسی و یکتا پرستی اشاره کرد.با مطالعه این مقاله بیشتر از زندگی ،آثار ومقالات فروید بدانید.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/4 11:12 نویسنده: مبینا محتشم فر

معرفی زیگموند فروید 

زیگموند فروید متولد 6 می سال 1856 پدر علم روانشناسی نوین و عصب شناس اتریشی که به عنوان پدر علم روانکاوی نیز شناخته میشود.او نظریه های علمی زیادی در جهان مطرح کرد که پایه های علم روانشناسی قرار گرفتند.زیگموند فروید در سال ۱۸۸۱ از دانشگاه وین پذیرش گرفت و سپس در زمینه‌ های اختلالات مغزی و گفتار درمانی و کالبد شناسی اعصاب میکروسکوپی در بیمارستان عمومی وین به مطالعه و آزمایش پرداخت. زیگموند فروید علاقه زیادی به ادبیات داشت .آثار شکسپیر را به زبان انگلیسی میخواند .بسیاری معتقد بودند که درک بالای او از روانشناسی به مطالعه آثار ویلیام شکسیپیر باز میگردد.او به‌عنوان استاد دانشگاه در رشته نوروپاتولوژی مشغول شد و چندین سال بعد به‌عنوان پروفسور، شناخته شد.فروید علا رغم تمام تلاش ها و موفقیت هایش همیشه ناراضی بود و مهم ترین بیمارش را "زیگموند فروید" میدانست.از بزرگترین دست آوردهای وی نارضایتی ها و اضطراب های شخصی و کشفیات او درباره ذهن ناراضی انسان و بخش آگاه و عقلانی ذهن انسان بود.

معرفی نظریه ها و کتاب های زیگوند فروید

نظریه ها و تکنیک های فروید

فروید در ایجاد روانکاوی و روش های بالینی برای روبرویی با دانش آسیب شناسی از راه گفتگو بیمار و روانکاو تکنیک هایی مثل تداعی آزاد را به کار می گرفت.تداعی آزاد به روشی گفته میشود که بیمار هر آنچه به ذهنش خطور می کند را میگوید. 

همچنین از تکنیک کشف انتقال که به این معنا بود که مراجع با درمان گر خود مانند یکی از افراد مهم دوران کودکی اش  برخورد می کند به عبارت دیگر احساسات و هیجان هایی را که نسبت به افراد مهمی مانند پدر و مادر داشته به درمان گر خود منتقل می کند.

باز تعریف فروید از تمایلات جنسی شامل اشکال نوزادی هم میشد که به او این اجازه را داد تا عقده ادیت را به عنوان اصلی مرکزی روانکاوی در بیاورد.عقده ادیپ به معنای احساسات جنسی بچه نسبت به والدین جنس مخالف خود است.فروید وجود لیبیدو را نیز قطعی می دانست.سوتفاهم های بسیاری راجب نظریه ها و مفاهیم فروید وجود دارد که گفته میشود فروید همه چیز را بر اساس سکس می دانسته است.این در حالی است که فروید به جای کلمه عرفانی عشق کلمه فنی تر چون سکسوالیته را انتخاب کرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین نظریه های فروید، اهمیت به وجه ناهشیار زندگی بود . او معتقد بود که افکار و انگیزه‌ها و خاطرات ناهشیار، در زندگی روزانه‌ ما نقشی بسیار مهمی ایفا می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که این عوامل ناهشیار، کنترل رفتارهای ما را در زندگی برعهده گرفته‌اند.راه تشخیص آن هم، توجه به رویاها، لغزش‌های کلامی و نشانه‌های روان‌رنجوری است.

نظریه ها و تکنیک های فروید در کتاب های زگموند فروید

سبک و تفکرات فروید

بر اساس مطالعه و تحقیقات فروید ضمیر ناخودآگاه ۹۰٪ و ضمیر خودآگاه ۱۰٪ از ذهن انسان را دربرمی‌گیرند؛ ویمعتقد بود که بیشتر بیماری های روانی و دین ریشه در ناخداگاه انسان دارند و همچنین بیشتر آنها بر پایه سرکوب نیاز جنسی شکل می‌گیرند. او هنر، شعر و باورهای دینی را ناشی از سرکوب احساسات و عقده‌های سرکوب میل جنسی می‌دانست، در حالی که هیچکدام وجود خارجی ندارند. هنر در سرکوب رشد می‌کند و عمدتا ناشی نداشتن آزادی بیان در جامعه می‌باشد.باورهای دینی نیز ناشی از سرکوب احساسات در کودکی‌ست. احساساتی مثل گناه، امنیت و خشنودی در سایه اطاعت از خداوند مسائلی هستند که از کودکی در ذهن پایه گذاری می‌شوند وبیشتر افراد معمولا تا آخر عمر باورهای دینی خود را تغییر نمی دهند. به‌طور کلی جوامعی زیادی در مورد ابراز احساس جنسی مشکل دارند و آن را زشت می‌داند.این مسئله به ایجاد بیماری‌های روانی در آن جامعه کمک می‌کند. در این جوامع دین رشد بیشتری دارد.کسانی که پیرو دین بودند برای دفاع از دین با فروید مخالفت کرده و او را به اعتقاد به آزادی کامل جنسی متهم کردند، اما فروید تنها یک دانشمند بود و تهمت های آن ها را رد کرد.همچنین فروید معتقد بود دین یک بیماری عصبی جمعی است.استدلال وی در این زمینه به شرح زیر بود:

کودک بر پدر تکیه می کند و بزرگسال به خدا.فروید این موضوع را دفاع ذهنی در برابر پدیده های طبیعی می دانست.همچنین فروید اعتقاد داشت دین خطرناک است زیرا:

  • دین به درست جلوه دادن مطالب غلط و ایجاد احساسات منفی و نادرست کمک میکند.
  • دین یک باور پایه گذاری شده در ذهن افراد است و مانع رشد فکری و تفکر انتقادی شده و بر دیگر حوزه های فکری اثر میگذارد.به این دلیل که دین اصولا در مورد همه چیز اظهار نظر کرده است و ممنوعیت تفکر انتقادی موجب فقر دانش و خرد در انسان میشود.تفکر باید آزاد باشد.فروید به طور مستقیم دین را عامل عقب ماندگی و بی خردی انسان ها در طی قرن ها می داند.به طور کلی دین موجب تحقیر دانش میشود.
  • دین اخلاق را بر پایه هایی سست قرار می دهد.اگر معیار هنجار های اخلاقی اطاعت یا عدم اطاعت از خدا باشد ،با اطاعت تقویت و با عدم اطاعت نیز سست میشود.به همین دلیل دین باعث کم رنگ شدن هنجار های اخلاقی نخواهد شد.امروزه بسیاری از فلسفه ها مانند ریچارد داوکینز این مطلب فروید را قبول دارند.

هیپنوتیزم درمانی توسط فروید

در یکی از جلسات خصوصی فروید شروع به استفاده از هیپنوتیزم درمانی در کلینک خود کرد.او با همکاری روانکاو دیگری به نام بروئر مشغول به هیپنوتیزم درمانی شد.فروید در این زمانی اطلاعاتی نداشت و هیپنوتیز کننده قابلی نیز نبود.دلیل آن هم این بود که فروید از خود ناراضی بود و اعتماد به نفس کافی نداشت و کسی که میخواهد عمل هیپنوتیزم را انجام دهد باید اعتماد کاملی به خود داشته باشد.به دلیل ماهر نبودن فروید در این زمینه ،پیشرفت هیپنوتیزم نیم قرن به عقب افتاد.پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هیپنوتیزم درمانی مقاله هیپنوتیزم چیست و چگونه صورت میگیرد را مطالعه کنید.

آثار و کتاب های فروید 

زیگموند فروید در کنار انجام فعالیت‌های مختلف مانند کار در بیمارستان،،تاسیس کلینک برای خود ، درمان بیماران و...  در نویسندگی هم فعالیت داشت و آثار زیادی را به ثمر رساند.البته از کسی که به عنوان پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود، انتظار دیگری هم نمی‌توان داشت.جالب است بدانید که فروید در سال ۱۹۳۰ موفق به دریافت جایزه ادبی گوته شد. این جایزه، مهم‌ترین جایزه ادبی آلمان است و نام این جایزه از یوهان ولگانگ گوته گرفته شده، و در سالروز تولد گوته ، به برندگان اهدا می‌شود. البته این جایزه به عنوان یک جایزه ادبی شناخته می‌شود، اما ممکن است به افراد دیگری هم تعلق بگیرد که در زمینه‌های خلاقانه و علمی فعالیت و تلاش هایی داشته اند.فروید هم در زمینه نویسندگی و هم فعالیت های علمی فعالیت داشت.آثار و کتاب های زیگموند فروید به شرح زیر می باشند:

  • کتاب تعبیر خواب،زیگموند فروید

این کتاب که با نام تفسیر خواب و رویا نیز ترجمه شده است یکی از مهم ترین آثار و کتاب های فروید است.این کتاب در سال 1900 انتشار یافت.فروید در این کتاب ، به معرفی نظریه خود از تعبیر خواب با توجه به ذهن ناهشیار و عقده ادیپ می پردازد.همچنین این کتاب مردم را درباره خواب و سازوکار رویاها آگاه می سازد. زیرا فروید معتقد است، که درک بیشتر مردم از خواب و رویاها به اعتقادات و باورهای خرافی‌شان باز می‌گردد.

کتاب تعبیر خواب زیگموند فروید

  • کتاب آسیب شناسی روانی زندگی روزمره ، زیگموند فروید

برای کسانی که اولین بار است میخواهند یکی از آثار فروید را مطالعه کنند این کتاب پیشنهاد می شود.این کتاب در سال 1901  منتشر شد و در طی سال های بعد با افزودن نظریات تکمیلی ،غنی تر شد.موضوع اصلی این کتاب راجب خطاهایی است که به صورت خواسته یا ناخواسته مرتکب میشویم و هرچه بیشتر تلاش میکنیم به شدت این خطاها اضافه میشود.اما در نظریات فروید اگر ناخداگاه را در نظر بگیریم خطایی رخ نداده است .طبق نظریه فروید هیچکدام از این خطاها اتفاقی نبوده  و در پی آنها انگیزه های روانی وجود دارد.

کتاب آسیب شناسی روانی زندگی روزمره ، زیگموند فروید

  • کتاب توتم و تابو ،زیگموند فروید

این کتاب در سال 1913 به چاپ رسیده است واز مجموعه چهار مقاله که پیش تر در مجله به چاپ رسیده ،نگارش شده است.این کتاب درمورد انسان های ابتدایی است نظر فروید این بود که آنها اعتقاد داشتندبا آدم خواری نیرو و قدرت وی را تصاحب خواهند کرد.پس از مدتی از عمل خود پشیمان شده و جهت کفاره دو ممنوعیت را ابداع کردند.یکی از آنها نمادی است که به صورت یک نوع حیوان به جای پدر گذاشتند.این نماد همان توتم است و نماد دیگر آنها حرام کردن ازدواج درون گروهی یا همان تابو بوده است.این اثر به عنوان بزرگترین دستاورد ادیبانه فروید از آن کرانه های بی پروای حدس و گمان است.

کتاب توتم و تابو ،زیگموند فروید

  • کتاب فراسوی لذت ،زیگموند فروید

کتاب فراسوی لذت در سال 1920 منتشر شد که نقطه عطفی در رویکرد نظری فروید به شمار می آید.قبل از چاپ این کتاب ،فروید بیشتر رفتار های انسان را به غریزه جنسی نسبت می داد.فروید با نوشتن این نظریه از لذت ساده فراتر رفت و نظریه های خودرا گسترش داد.این کتاب به بيان واضح و روشن عقايد و افكار نوساخته ی زيگموند فرويد نسبت به تئوري غريزه، پس از نظريه پردازی درباره روانكاوی مي پردازد.

کتاب فراسوی لذت ،زیگموند فروید

  • کتاب ایگو و اید ،زیگموند فروید

من و نهاد نام دیگر این کتاب است که یکی از آثار مهم فروید به شمار می آید .وی این اثر را در سال 1923 منتشر کرده است.طبق نظریه فروید شخصیت پیچیده انسان ها ،از سه بخش نهاد،خود،فراخود تشکیل شده است.این سه عنصر در تعامل با یکدیگر رفتارهای انسان را تشکیل می دهند.البته فروید قبل این نظریه را در کتاب فراسوی لذت عنوان کرده بود.اما در این کتاب تخصصی تر به آن پرداخته است.

کتاب ایگو و اید ،زیگموند فروید

  • کتاب تمدن و ملالت های آن،زیگموند فروید

تمدن و ملالت‌های آن یکی دیگر از مهم ترین کتاب های فروید بود که در سال ۱۹۳۰ منتشر شد. این کتاب که با نام‌ تمدن و ناکامی‌هایش هم شناخته می‌شود.فروید در این کتاب با تکیه بر رویکردی روانکاوانه، تکوین و تکامل فرهنگ و تمدن را مورد بررسی قرار می‌دهد.مسائل و موضوعات بسیاری وجود دارد که به نظر می‌رسد امروزه در دست تمدن و زیر کنترل فرهنگ قرار گرفته‌اند. موضوعاتی مانند جاودانگی و فناپذیر بودن، رسیدن به سعادت، روابط پیچیده انسانی، ابراز عشق و پرخاشگری، از جمله مسائلی هستند که بشر همیشه با آن‌ها مشکل داشته است و برای بسیاری از آن‌ها هنوز راه‌حلی ندارد. فروید در این کتاب، این مسائل را با نگاهی روانشناسانه بررسی کرده است.این کتاب، همچنین یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های حوزه فلسفه است و به اختلاف میان نیازهای فردی و انتظارات اجتماعی پرداخته است و درباره‌ی تمدن، زندگی اجتماعی بشر صحبت می‌کند.

کتاب تمدن و ملالت های آن،زیگموند فروید

  • کتاب موسی و یکتا پرستی ،زیگموند فروید 

کتاب موسی و یکتاپرستی در سال ۱۹۳۷ انتشار یافت.این کتاب در مورد دیدگاهی جدید به دین است و آن را از منظر دیگری نگاه می‌کند؛ منظر روانشناختی. فروید در کتاب موسی و یکتاپرستی به بررسی بررسی دو موضوع پرداخته است. اولین موضوع تبار موسی است. دلایلی که برای اثبات ادعایش بیان می‌کند،موجب می‌شود تا موسی را طور دیگری ببینیم و بشناسیم،متفاوت با آنچه که در کتاب‌های تورات و قرآن آمده است. موضوع دیگری که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، بررسی کنش‌های قوم بنی اسرائیل و دین‌داری آن‌ها است. او این بررسی را در قالب علائم روان‌نژندی انجام داده است. فروید در این کتاب از تئوری روانکاوی استفاده کرده.این تئوری در کتاب توتم وتابو نیز به کار گرفته شده است.

کتاب موسی و یکتا پرستی ،زیگموند فروید 

  • کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک ،زیگموند فروید

این کتاب شامل برخی از مقالات برگزیده تکنیکی درباره شیوه روانکاوی کلاسیک است که دومین مرحله از پیش درآمد جدید و اساسی روان درمانی های عملی محسوب می شود.برخی‌ از این‌ روان‌درمانی‌ها عبارتند از: روانکاوی‌ کلاسیک‌، روان‌درمانی‌ روانکاوانه‌ ،انواع‌ روان‌درمانی‌ کوتاه‌ مدت‌، برخی‌ روان‌درمانی‌های‌ گروهی‌، روش‌های‌ مبتنی‌ بر تلفیق‌ روان‌درمانی‌های‌ فردی‌ با گروهی.‌

کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک ،زیگموند فروید

  • کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی،زیگموند فروید

این کتاب در مورد تحلیل زندگی لئوناردو داوینچی از زبان فروید است.داوینچی و فروید هر دو شخصیت‌هایی هستند که در دوره‌ی خود تاثیر بسیاری بر دانش و علم گذاشته‌اند. داوینچی نابغه‌ای بود که تنها ذکر توانایی‌ها و مهارت‌هایش نزدیک به یک پاراگراف به طول می‌انجامد. از سوی دیگر فروید پدرعلم روانشناسی و بنیان‌گذارنگاه مدرن و امروزی به ساختار اعصاب و روان انسان است.فروید دراین کتاب به رویای کودکی داوینچی میپردازد.

کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی،زیگموند فروید

  • کتاب اصول روانکاوی بالینی ،زیگموند فروید

این کتاب منتخب مقالات فروید در مورد روانکاوی کلاسیک است که دومین مرحله از پیش درآمد جدید و اساسی روانکاوی به حساب می آید.این مقالات از محبوب ترین نظریه های فروید بوده وبه همین دلیل به طور گسترده ای ترجمه وچاپ شده است.هرچند برخی از نظریات بیان شده در این کتاب، طی سال‌های بعد مورد بازنگری او قرار گرفته و تجدید نظر شدند.

کتاب اصول روانکاوی بالینی ،زیگموند فروید

کتاب هایی درباره فروید

کتاب های مقدمات روانشناسی فروید،مقدمه ای بر روانشناسی فروید،بیداری در رویا و فروید،فروید و سندروم حافظه ی کاذب از سری کتاب های هستند درباره این دانشمند مشهور نوشته شده اند.این کتاب ها در مورد سوتفاهم هایی راجب زیگموند فروید نوشته است .اینکه آیا او پدر بدی بود و ایده های غلطی به جامعه القا میکرد یا خیر.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.