در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

مواد مخدر صنعتی و سنتی که اعتیاد بالایی دارند؟

مواد مخدر صنعتی و سنتی که اعتیاد بالایی دارند؟
چکیده
مواد مخدر سنتی هروئین اعتیادآورترین موادمخدر درجهان است. طبق آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات مخدر هروئین دوپامین مغز را تا 200 درصد افزایش داده است .دسته بندی مواد اعتیاد آور به روش های متفاوتی صورت میگیرد.در علم پزشکی ،یک مواد اعتیاد آور می‌تواند بر اساس ساختار شیمیایی که دارد و یا بر اساس تأثیرات، عوارض و شرایطی که در اثر مصرف ایجاد می‌کند طبقه‌بندی گرد.ما در این مقاله در مورد مخدر هایی که اعتیاد بالایی دارند توضیحات بیشتری داده ایم .
مشاوره اعتیاد و پیشگیری
دریافت مشاوره از متخصص اعتیاد و پیشگیری هزینه: 30,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/21 0:51 نویسنده: مبینا محتشم فر

 آشنایی با مواد مخدر صنعتی 

 مواد مخدر صنعتی موادی هستند که با ایجاد تغییرات شیمیایی بر روی آنها تولید می شوند. این مواد را ابتدا از گیاهان به دست می آورند و سپس با اعمال برخی تغییرات شیمیایی بر روی آنها آماده مصرف میشوند. عوارض استعمال این گونه مواد مخدر بیشتر از مواد مخدر طبیعی است در نتیجه قانون‌گذاران مجازات سخت تری را برای این گونه مواد مخدر در نظر گرفته اند. تفاوت های دو نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی در میزان اعتیاد آوری آنها است .

ماد مخدر صنعتی و انواع مواد مخدر صنعتی در ایران

آشنایی با مواد مخدر سنتی 

مواد مخدر سنتی مثل تریاک ،هروئین و سایر فرآورده های طبیعی معمولا دارای آثار و عوارض جسمی زودرس و واضحی هستند.  افرادی که از مواد مخدرهای سنتی استفاده می کنند به سرعت لاغر می شوند، لب های آنها سیاه رنگ می شود و پوست آن ها تیره تر می شود.معمولاً این گونه افراد دچار قامتی خمیده وچهره ای  پژمرده می شوند. از دیگر علائم بارز و ظاهری معتاد به اینگونه مواد مخدر سردرد ها و تغییرات در رفتار آنها است.مواد مخدر سنتی دارای علائم خماری یا محرومیت از مواد مخدر و در صورتی که مواد مخدر سنتی به مصرف کننده آنها نرسد این افراد پس از گذشت ۴ الی ۱۲ ساعت دچار علائم ناخوشایندی مثل آبریزش بینی و چشم و بی قراری، مشکلات گوارشی، دردهای عضلانی و در نتیجه تشنج خواهند شد.

آثار استفاده از مواد مخدر صنعتی  

مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی نشانه های جسمی مشخصی به جزتغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم هایشان زخم های احتمالی در گوشی‌های کناری زبان ندارند .بیشتر نشانه های آنها روحی روانی است.برخی از نشانه های روحی روانی و آثار استفاده مواد مخدر مخدر صنعتی عبارتند از:

  • یاس و افسردگی
  • بروز توهم و اختلالات شناختی
  • انجام رفتار های پر خطر

 مصرف مواد مخدر سنتی نیاز به محل و وسایل خاصی دارد در حالی که مواد صنعتی را می توان در هر محلی و با یک وسیله ساده و قابل حمل مصرف نمود.

برخی از مخدر های صنعتی

مواد مخدر انواع بسیار متنوعی دارد که هر یک از آن ها مخاطبان خاص خود را دارند. برخی از مخدر های صنعتی که میتوانند بسیار اعتیادآور باشند به شرح زیر است :

  • شیشه 

یکی از پرمصرف ترین و معروف ترین مواد مخدر صنعتی که امروزه اکثرا اسم آن را شنیده ایم و میشناسیم کریستال شیشه یا آیس است. در برخی موارد شکل ظاهری این ماده مخدر شبیه خرده شیشه است و یا مانند تکه های کوچک یخ نیز می تواند باشد اما بیشتر به صورت دانه های ریز است.

ماده مخدر شیشه

  • کراک

نام های دیگر کراک، باس، راکس ،راک است. این ماده مخدر از هروئین اشباع شده ساخته می شود به صورتی که یک گرم کراک از۱۰ الی ۱۰۰ گرم هروئین تشکیل شده است.

ماده مخدر کراک

  • LSD

این مواد مخدر بسیار توهم زا است و از نوعی قارچ به وجود می آید.این قرص باعث تغییر در رفتار و اخلاق افراد میگردد.افرادی که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خودکشی و یا آدمکشی قرار دارند.

ماده مخدر LSD

مصرف lsd توهم های بینایی و شنوایی را به دنبال دارد و به دلیل خاصیت شدید توهم زایی ال اس دی این ماده مخدر یکی از خطرناک ترین مواد مخدر که نسل جوان با آن رو به رو هستند به حساب می آید.

LSD و استفاده زیر زبانی

  • GHB

این ماده مخدر به صورت مایع بی رنگ و بی بو در داخل بطری های کوچک و یا کپسول ها جای می گیرد و نحوه استعمال آن خوراکی است. مقادیر کم آن اثراتی مانند اثرات الکل را برای افراد به دنبال دارد و مصرف زیاد آن مانند اکستاسی عمل می کند. این ماده مخدر عوارضی چون خواب آلودگی، تهوع احساس گم شدن ،تشنج و مشکلات تنفسی فراوانی  دارد.

متاسفانه مصرف هر کدام از این مواد باعث اعتیاد می شود  قطع مصرف مخدرها باعث بروز علائم ترک اعتیاد می شود. افرادی که به دنبال ترک عادت خطرناک مصرف مواد غیرقانونی هستند، باید به دنبال راهنمایی های حرفه ای برای کمک به بهبودی خود باشند.سامانه روحیه میتواند در این زمینه به شما کمک کند تا بتوانید مشکل خودرا حل کنید

آسیب های مخدر هروئین بر بدن 

مواد مخدر هروئین  برگرفته از مرفین و شدیداً اعتیادآور است که همواره به شکل پودری سفید رنگ و قهوه‌ای روشن یا تیره وجود دارد.خرید و فروش این ماده در بیشتر کشور ها غیرقانونی است و مجازات دارد.

شیوه های مصرف این مواد به صورت استنشاق کردن ،تزریق و یا دود کردن می باشد.این ماده اعتیادآور ترین ماده جهان شناخته شده است و احتمال اوردوز در مصرف بالای آن وجود دارد.

برخی از اثرات و آسیب های بلند مدت هروئین بر بدن :

  • سرکوب عملکرد زیاد بدن
  • سرکوب غده هیپوفیز
  • سندروم نقص ایمنی(ایدز)
  • یبوست
  • بی نظمی در عادات ماهانه

سوء مصرف هروئین می‌تواند موجب بیخوابی ، اختلال‌های جنسی زودانزالی یا از دست دادن میل جنس در مردان، عفونت در دریچه های قلب ، عفونت شش‌ها و آسیب‌های کبدی و کلیوی شود. مصرف دراز مدت هروئین باعث ابتلا به اختلالات روانی و اختلال شخصیت می‌شود.

چرا مخدر هروئین مورد استفاده قرار میگیرد؟

معمولا دلیل جذب و گرایش افراد به هروئین با نداشتن سلامت روانی انها در ارتباط است .طبق تحقیقات و پژوهش هایی که انجام شده 75 درصد از کسانی که به هروئین روی میاورند دارای بیماری ای روانی چون اختلال دوقطبی،اضطراب،افسردگی و بیش فعالی هستند.اگر شما نیز دچار هریک ازین بیماری های روحی روانی هستید و میترسید که به هروئین و یا دیگ مخدر ها روی بیاورید،برای بیماری های روحی روانیتان به یک روانپزشک  مراجعه کنید.همچنین میتوانید از سامانه روحیه کمک بگیرید.

ترک اعتیاد مخدر هروئین 

ترک مخدر هروئین از سخت ترین نوع ترک در میان موادهای مخدر است.روش‌هایی زیاد و کلی برای ترک آن وجود دارد که از مهم‌ترین و موثرترین این روش‌ها ترک هروئین با استفاده از درمان دارویی چون درمان نگهدارنده با متادون یا بوپرنورفین و نیز رفتاردرمانی است که باید زیر نظر پزشک یا روانشناس انجام گردد.

نشانه های اعتیاد جوانان به مواد مخدر گل 

مواد مخدر اعتیادآور «گل» مخدر تازه‌ایی نبوده و همان ماری‌جوانا است که در اوایل قرن بیستم در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان یک داروی طبی مورد مصرف قرار گرفت و درحال‌حاضر استفاده از آن به جز موارد غیرپزشکی، غیرقانونی است.مخدر گل ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری در فرد ایجاد می‌کند و باعث توهم می‌شود. شاید در باور عمومی به اشتباه مخدر گل کم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا معرفی شده باشد، اما چنین نیست. تأثیر مخدر گل روی مغز به حدی زیاد است که اگر فرد آن را مصرف نکند، دچار اضطراب شدید، تپش قلب و بی‌قراری می‌شود.

ماده مخدر گل و ماده اعتیاد اور ماری جوآنا

ترک اعتیاد مخدر گل 

برای ترک اعتیاد مخدر گل هم مانند دیگر مواد ها راه حلی وجود دارد که با توجه به میزان و مدت مصرف این مخدر،  روند درمانی ترک اعتیاد به طولانی مدت می کشد. اعتیاد به مصرف گل مستقیم روی مغز فرد اثر می‌گذارد؛ پس میل به مصرف این مخدر زیاد بوده و ممکن است دوره ترک کامل بعد از مرحله سم‌زدایی، چند ماه و طی فرآیندهای کمکی به طول انجامد.مواردی از جمله کمک گرفتن از روان‌پزشک، قرار نگرفتن در شرایط وسوسه‌انگیز، شرکت دوره‌های درمان گروهی برای بالا رفتن انگیزه، حمایت و همراهی خانواده می‌توانند علاوه بر کم کردن طول دوره ترک اعتیاد گل، باعث ترک اعتیاد بدون بازگشت شود.

عوارض اعتیاد به مخدر گل

مصرف موادمخدر  گل علاوه بر نشانه‌های جسمی و روانی ظاهری عوارضی هم به همراه دارد؛ برخی از این عوارض بر اثر مصرف کوتاه مدت بوده و برخی دیگر در طولانی مدت خود را بروز میدهند. عوارض مصرف ماری‌جوانا و گل به خصوص در طولانی مدت شبیه به یکدیگر هستند.برخی از عوارض بلند مدت مخدر گل از دست رفتن حافظه، اختلالات یادگیری، نوسانات اخلاقی، کاهش میل جنسی، اختلال در سلول‌های جنسی و ایجاد ناباروری و ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی است.

اعتیاد و افسردگی

برخی از افراد با روی آوردن به مواد مخدر با اعتیاد بالا سعی در درمان افسردگی خود دارند.افسردگی بیماری روحی روانی است که بر روی خلق و خوی، رفتار و احساس فرد اثر می‌گذارد. از عوارض افسردگی این است که فعالیت، اراده و اعتماد به نفس شخص کاهش می‌یابد و نشانه هایی همچون خستگی، بی‌میلی، بی‌علاقگی، کم‌خوابی و ناامیدی نیز بروز می‌کنند.افراد برای فرار از افسردگی به مواد مخدر روی میاورندو زندگی خود را از واقعییت جدا کرده و بر آین باورند که اعتیاد افسردگی را درمان میکند.اما اینگونه یک مشکل به مشکلات خود می افزایند.اگر شما به این بیماری روانی مبتلا هستید برای درمان افسردگی کلیک کنید.

آشنایی با مواد افیونی 

مواد افیونی داروهایی هستند که برای درمان دردهای حاد و مزمن تجویز میگردند.آنها زمانی که تجویز شوند تاثیر موثری بر درد دارند اما همچنین میتوانند خطری بزرگ برای اعتیاد مصرف کنندگان خود باشند.اعتیاد به مواد افیونی اغلب خود را در رفتارهای فرد به دنبال مواد مخدر نشان می دهد. این می‌تواند شامل مراجعه به چند پزشک برای دریافت نسخه‌های بیشتر باشد. اگر داروها را نتوان از طریق ویزیت های مختلف با پزشک تهیه کرد، برخی از افراد به استفاده از هروئین به عنوان یک جایگزین ارزان تر و آسان تر روی می آورند. امروزه هروئین درمخدر ها به عنوان اعتیادآورترین دارو شناخته میشود.

آشنایی با مواد افیونی و تاثیرات آن روی مغز

اثرات مواد مخدر هایی اعتیاد بالایی دارند

وابستگی به مواد مخدر هایی که اعتیاد بالایی  می‌تواند اثرات خطرناک و مخربی برروی زندگی افراد ایجاد کند.اثراتی چون:

  • ابتلا به بیماری های واگیردار
  • ابتلا به بیماری های روحی روانی
  • مشکل در سلامتی 
  • مشکلات در مدرسه
  • مشکلات مالی
  • خودکشی

جمع بندی 

به طور کلی همه افراد معتاد نسبت به زندگی خود بی توجه می شوند.آنها به تدریج دوستان سالم خود را از دست می دهند،در رابطه با اعضای خانواده شان دچار مشکل می شوند و نمی توانند به تحصیل یا کار خود ادامه دهند.همچنین،افراد معتاد دچار مشکلات قانونی می شوند و جامعه انان را از خود طرد میکند.اگر شما به بیماری اعتیاد شده اید میتوانید از یک مشاور خوب برای شروع روند درمان کمک بگیرید.سامانه روحیه و مشاورین و روانشناسان مجرب آن میتوانند به شما در درمان این بیماری کمک کنند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.1 ( نفر 10 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات اعتیاد و پیشگیری مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.