در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

نحوه برخورد مناسب با خواستگار

نحوه برخورد مناسب با خواستگار
چکیده
خواستگاری مراسم و جلسه ای دو طرفه است که برای آشنایی بیشتر دو خانواده برگزار می شود و اهمیت خانواده و نقش آنان را در ازدواج زوجین نشان می دهد. ممکن است مراسم خواستگاری در هر خانواده‌ای به شکلی خاص برگزار شود. پس خانواده ها باید آداب خواستگاری و نحوه برخورد و رفتار مناسب با خواستگار و خواستگاری رفتن را بدانند.ما در این مقاله همه چیز در مورد نحوه برخورد با خواستگار را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/14 15:14 نویسنده: مبینا محتشم فر

با خواستگار چگونه برخورد کنیم؟

ابتدا باید در مورد نحوه برخورد با خواستگار این موضوع رو بدانید که بهتر است با صداقت با صحبت و رفتار کنید زیرا هر گونه رفتاری که ناشی از عدم صداقت شما باشد ممکن است در آینده برایتان مشکل ایجاد کند.هر دختر و پسر جوانی حداقل یکبار مراسم خواستگاری را تجربه می کنند ولی نحوه برخورد با خواستگار و صحبت های شما در جلسات خواستگاری می تواند آینده ی زندگیتان را مشخص کند.اگر اخیرا از شما خواستگاری شده است و قرار است برای شما خواستگار بیاید و نمی دانید باید چه موضوعاتی را مطرح کنید و از گفتن چه صحبت هایی پرهیز کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

به طور کلی نحوه برخورد با خواستگار به دو صورت است یک اینکه خانواده، موردی را برای شما در نظر گرفته اند و خواستگاری سنتی است و یا اینکه خودتان با کسی آشنا شده اید. اگر حالت اول است که خب بحث و دعوایی در کار نیست به خواستگاری فرد می روید یا اینکه قبول می کنید بیایند خواستگاریتان اما اگر در حالت دوم قرار گرفته اید.شما باید به دنبال راهی باشید تا به نحوی سر صحبت را با والدین خود باز کنید و با آنها این موضوع را در میان بگذارید.

زمینه سازی برای خواستگاری 

این موضوع برای دخترها کمی پیچیده تر است؛ چرا که در جامعه ما اغلب بیان این موضوع به دید بی حیایی دختر برداشت می شود اما همانطور که شریک عاطفیتان این موضوع را با خانواده اش در میان می گذارد تا برای خواستگاری اقدام کنند، شما نیز باید این کار را انجام دهید و خانواده را در جریان خواستگار قرار دهید.

پس از اینکه دوره آشنایی را گذراندید و قصدتان برای ازدواج جدی بود تصمیم می گیرید خودتان اقدام به زمینه سازی برای خواستگاری کنید.برای این کار میتوانید با مادر یا خواهر خود موضوع رادر میان بگذارید ولی اگر آنها عقاید مذهبی سفت و سخت نداشته باشند و سخت گیر نباشند.البته در دوره حالا آشنایی و دوستی پیش از ازدواج تقریبا برای بیشتر خانواده ها موضوعی عادی است و مخالفتی از خود نشان نمی دهند.این نکته را در نظر داشته باشید آشنایی و دوستی قبل از ازدواج تاثیراتی دارد و بهتر است قبل از ازدواج از تاثیر دوستی های قبل از ازدواج و نتایج مثبت و منفی آن اطلاع پیدا کنید.

زمینه سازی برای خواستگاری 

نحوه برخورد مناسب با خواستگار 

بعد از آشنایی اولیه دختر و پسر برای شناخت و آشنایی بیشتر خانواده ها مراسم خواستگاری برگذار می شود که رعایت برخی نکات در این مراسم ضرورت دارد.نحوه خواستگاری و ازدواج کردن در هر جامعه ای متفاوت است.در جامعه ما اکثرا پسر ها به خواستگاری خانم ها می روند و این یک امر رایج و عرف است.اصولا مردان در مورد خواستگاری از خانم ها، ناز آوردن آنها، شرط گذاشتن و جواب منفی شنیدن تحمل پذیری بیشتری دارند.اما اگر یک زن از مردی خواستگاری کند وجواب منفی بشنود ممکن است با روحیه او سازگار نباشد و تاثیر منفی بگذارد.پس بهتر است مردان برای خواستگاری اقدام کنند.

نحوه برخورد مناسب با خواستگار 

برخورد با خواستگار، رفتن به استقبال خواستگار 

خواستگار هم نوعی مهمان است و بهتر است مانند هر مهمان دیگری که به خانه شما می آید همه اعضای خانواده یا حداقل پدر و مادر به استقبال آنها بروید.بعضی از فرهنگ‌ها اعتقاد بر این است که در جلسات اول آشنایی و خواستگاری دختر خانم در اخر صف بایستد.

برخورد با خواستگار، پوشش مناسب 

داشتن پوشش مناسب و آراسته بودن نه تنها شخصیت شما را نشان می دهد بلکه باعث احترام گذاشتن به میهمان و خواستگار می باشد. به همین خاطر بهتر است قبل از هر چیز به نوع پوشش خود دقت داشته باشید. آراسته و مرتب نبودن شما میتواند این گونه معنی شود که حضور مهمانان برایتان اهمیتی ندارد. اما نکته دیگری که در انتخاب لباس‌های‌تان باید رعایت کنید این است که در پوشش حد تعادل را نگه دارید. شما هنوز چیز زیادی راجع به سلایق طرف مقابل نمی‌دانید.پس بهتر است لباسی ساده و در عین حال شیک بپوشید.

پوشش مناسب در خواستگاری

برخورد با خانواده خواستگار، رفتار دختر 

دختر خانم ها باید در مراسم خواستگاری رفتاری مودبانه و خانمانه داشته باشند.از حرافی، خنده ی بیجا، بداخلاق بودن و سکوت کامل خودداری کنند.همچنین هنگام احوال پرسی زیادی خودمانی رفتار نکنند زیرا ممکن است این کار به دلیل نداشتن آشنایی باعث برداشت اشتباه شود.

برخورد با خواستگار، حضور تمام اعضای خانواده 

یکی دیگر از نشانه های احترام و برخورد مناسب با خانواده خواستگار بودن وحضور تمام اعضای خانواده است.نبودن پدر یا مادر معمولاً حس خوبی را در خانواده خواستگار ایجاد نخواهد کرد. پس بهتر است جلسه خواستگاری را در زمانی بگذارید که حداقل بزرگ‌ترهای خانواده بتوانند حضور داشته باشند.

حضور تمام اعضای خانواده در مراسم ازدواج

برخورد با خواستگار، صحبت های ساده 

این نکته را به خاطر داشته باشید که زمانی که خانواده خواستگار به خانه شما می آیند شما میزبان هستید و در جامعه و فرهنگ ما یکی از وظایف میزبان این است که شرایط را به شکلی پیش ببرد که مهمانان احساس ارامش و راحتی داشته باشند.بهتر است با یک گفتگوی عادی و ساده شروع کنید مثلا بپرسید که ایا راحت به منزل شما آمدند یا خیر.سعی کنید تا جای ممکن از صحبت جدی بپرهیزید.

برخورد با خواستگار، شنونده بودن 

در کنار این که با خانواده خواستگار صحبت می کنید باید شنونده خوبی نیز باشید.حین صحبت کردن سوالاتی بپرسید و نظر طرف مقابلتان را بدانید و یا به آنها اجازه دهید که صحبت کنند.در حین صحبت‌های آنها با کارهایی مثل تکان دادن سر یا بیان نظراتتان نشان بدهید که به صحبت‌هایشان گوش می‌کنید.

برخورد با خواستگار، پذیرایی از خانواده خواستگار 

اغلب هنگام امدن خواستگار یکی از سوالاتی که برای خانواده دختر پیش می آید این است که چه کسی باید از مهمان ها پذیرایی کند.قبلا در مراسمات خواستگاری رسم بود دختر خانم پس از اجازه از خانواده این کار را انجام دهد.اما امروزه دیگر خیلی این موضوع رعایت نمی شود.حتی اغلب خانواده های امروزی معتقدند که دختر باید از ابتدای مراسم حضور داشته باشد و شخص دیگری پذیرایی کند.تصمیم گیری راجع به این مسائل کامل به فرهنگ خانواده تان بستگی دارد.

پذیرایی از خانواده خواستگار

برخورد با خواستگار، سپردن گفتگوی جدی به خانواده خواستگار

همانطور که پیش تر گفتیم شما میزبان مجلس خواستگاری هستید پس بهتر است صحبت‌های رسمی تر و جدی را به خانواده داماد بسپارید. به‌خصوص اگر این اولین جلسه خواستگاری و دیدار شما است بهتر است اجازه بدهید تا آن‌ها بحث را شروع کنند.

برخورد با خواستگار، زیر نظر گرفتن رفتار آنها 

اگر می‌خواهید به شناخت خوبی از خانواده خواستگار دخترتان برسید لازم نیست همه چیز را از آن‌ها بپرسید. بهترین کار این است که به رفتارها و صحبت‌های آنها توجه کنید. برای مثال دقت کنید که آنها با چه ظاهری به خانه شما آمده‌اند؟ چه برخوردی دارند؟ چه کسی بیشتر صحبت می‌کند؟ و یا راجع به چه چیزهایی بیشتر صحبت می‌کنند؟ دقت‌کردن به این مسائل باعث به دست آوردن اطلاعات خوبی راجع به خانواده خواستگار دخترتان می شود.

برخورد با خواستگار، صادق بودن 

همانطور که ابتدا گفتیم در صورت نداشتن صداقت با طرف مقابلتان ممکن است در آینده با مشکل روبرو شوید پس بهتر است خودتان باشید و نقش بازی نکنید.نیازی نیست تمام اسرار و مسائل خصوصی زندگی خانواده تان را بازگو کنید، اما سعی کنید در جواب دادن به سوال های آنها صادق باشید و همچنین با صداقت با آنها صحبت کنید.

برخورد با خواستگار، عجول نبودن 

در برخورد با خواستگار حتی با وجود آشنایی قبلی عجولانه رفتار نکنید و سریعا به دنبال تعیین زمان عقد و ازدواج نباشید. بگذارید حداقل پنج جلسه رفت و آمد داشته باشند و دختر و پسر حداقل شش ماه با یکدیگر به جهت آشنایی بیشتر به مکان های مختلف بروند.این کار هم از ازدواج زودهنگام جلوگیری کرده و هم باعث می شود تا خانواده خواستگار ارزش دختر شما را بیشتر بدانند.

برخورد با خواستگار، صحبت با خواستگار 

اگر از شخص مورد نظرتان شناخت کافی دارید نیاز به صحبت های خیلی پیچیده و طولانی نیست.زیرا صحبت های دختر و پسر در جلسات خواستگاری به جهت آشنایی و اطلاع از میزان سازگاری میان آنها است. اما اگر خواستگاری شما سنتی است و شناخت کافی ندارید بهتر است مقاله مهم ترین سوالات در جلسه خواستگاری را مطالعه کنید.

صحبت با خواستگار

نحوه خواستگاری رفتن 

خواستگاری یک مجلس دو طرفه است و هم برخورد با خواستگار و هم خواستگاری رفتن آدابی دارد.دانستن این آداب به شما کمک می کند تا این مراسم بهتر پیش برود.ما در این قسمت آداب و نحوه خواستگاری رفتن را بیان می کنیم.

نحوه خواستگاری رفتن، دسته گل و شیرینی 

دسته گل و شیرینی از گذشته وجود داشته و حالا به یکی از اصول خواستگاری رفتن تبدیل شده است و نداشتن آن عجیب و نوعی بی احترامی به نظر می رسد.البته داشتن دسته گل و شیرینی زمانی واجب است که داماد در جلسه خواستگاری حضور داشته باشد.

دسته گل و شیرینی برای خواستگاری

نحوه خواستگاری رفتن، وقت شناس بودن 

بهتر است برای زمان اهمیت قائل باشید و به موقع و سر وقت به جلسه خواستگاری بروید. همیشه اولین برخورد بسیار مهم است، پس اینکه برای اولین جلسه وقت شناس باشید یکی از ویژگی های مثبت خود را نشان داده اید.

نحوه خواستگاری رفتن، پوشش خواستگار 

خواستگاری یک مراسم رسمی است پس باید لباس رسمی و ساده ای نیز پوشیده شود. بهتر است آقا پسر در مراسم خواستگاری کت و شلوار بپوشد و دختر خانم نیز لباسی پوشیده داشته باشد و آرایشش کم باشد.به طور کلی آداب خواستگاری تا حد زیادی به فرهنگ و منطقه زندگی وابسته است.

پوشش مردان در خواستگاری

سخن آخر 

در هر فرهنگی رسم و رسوماتی و آدابی وجود دارد.در فرهنگ ما خواستگاری و نحوه برخورد با خواستگار آدابی داشته و آگاهی از این آداب باعث انتخاب بهتر می شود.ما در این مقاله تمام نکات برخورد با خواستگار را توضیح داده ایم. بهتر است در صورت جدی شدن تصمیم ازدواج از یک مشاورپیش از ازدواج کمک بگیرید.برای اطلاع از نحوه مشاوره قبل از ازدواج و اهمیت آن کلیک کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.8 ( نفر 8 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.