در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

نحوه تشخیص بیماری توسط دکتر روانشناس چگونه صورت می گیرد؟

نحوه تشخیص بیماری توسط دکتر روانشناس چگونه صورت می گیرد؟
چکیده
نحوه تشخیص بیماری توسط دکتر روانشناس چگونه صورت می گیرد؟بسیاری از افراد در مواجهه با چالش های زندگی با مشکلات روانشناختی روبرو می شود و نیاز به صحبت با یک دکتر روانشناس دارند.عواملی مختلفی از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس، توهم، اعتیاد و... ممکن است افراد را به فکر مراجعه به دکتر روانشناس بیندازد. دکتر روانشناس شیوه های روان درمانی خود را دارد و از ترفند های مشاوره استفاده می کند.ما در ادامه به توضیح چگونگی درمان توسط دکتر روانشناس می پردازیم.باما همراه باشید
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/14 23:36 نویسنده: مبینا محتشم فر

تشخیص بیماری توسط دکتر روانشناس 

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند تشخیص دهد که آیا شما یک بیماری روانی دارید یا اینکه شما را 100٪ از نظر روانی سالم بداند. در عوض، تشخیص بیماری روانی توسط یک متخصص پزشکی یا روانشناس که ارزیابی کاملی انجام داده است، انجام می شود.

اگر در مورد علائم سلامت روانی که تجربه می کنید نگران هستید، اولین قدم این است که با یک روانشناس برای ارزیابی سلامت روان خود صحبت کنید. روانشناس می تواند سلامت روان شما را با استفاده از تست، آزمایش و مصاحبه ارزیابی کند. آنها بیماری روانی را تشخیص می دهند و درمانی را که برای رسیدگی صحیح به آن نیاز دارید به شما پیشنهاد می کنند. برخی از روانشناسان نیز در زمینه مداخلات درمانی مانند درمان شناختی رفتاری و رفتار درمانی آموزش دیده اند.

تشخیص بیماری توسط دکتر روانشناس 

تشخیص روانشناس با معاینه و آزمایش

در بیشتر موارد، یک دکتر روانشناس ابتدا مسائل مربوط به سلامت جسمی را رد می کند. اغلب برخی از شرایط پزشکی می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی شود، بنابراین تست و آزمایش‌ یا معاینه فیزیکی کامل ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری روانی لازم باشد. برای مثال، کم کاری تیروئید ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند. در چنین شرایطی درمان بیماری تیروئید یا کنترل آن میتواند منجر به درمان افسردگی گردد.

تشخیص روانشناس با تاریخچه شخصی

روانشناس همچنین ممکن است در مورد سابقه شخصی شما سوالاتی از شما بپرسد. این شامل جنبه های مختلف زندگی شما از جمله وضعیت تاهل، روابط خانوادگی، شغل و منابع استرس می شود.

تشخیص روانشناس با تاریخچه شخصی بیمار

تشخیص دکتر روانشناس با غربالگری سلامت روان

روانشناس ممکن است یک ارزیابی سلامت روان انجام دهد که شامل پرسیدن سوالاتی در مورد احساسات، رفتارها و افکار شما می شود. از شما خواسته می‌شود علائمی را که تجربه کرده‌اید، از جمله اینکه این علائم چه زمانی رخ می‌دهند، هر چند وقت یک‌بار این علائم را داشته‌اید، و تا چه حد بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد، توضیح دهید. به عنوان بخشی از این غربالگری، ممکن است از شما خواسته شود که پرسشنامه های غربالگری مختلفی را پر کنید.

هنگامی که مسائل مربوط به سلامت جسمی رد شد، PCP ممکن است بیماری روانی را تشخیص دهد. PCP ها برای تشخیص بیماری های روانی مانند افسردگی اساسی و اختلال اضطراب فراگیر واجد شرایط هستند. گاهی برای درمان بیماری های روانی دارو تجویز می کنند.

با این حال، اغلب پزشکان مراقبت های اولیه بیماران مشکوک به بیماری روانی را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع می دهند.

تشخیص دکتر روانشناس با غربالگری سلامت روان

دلایل مراجعه به روانشناس 

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است نیاز به روانشناس و غربالگری برای یک وضعیت سلامت روان داشته باشید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اجتناب از موقعیت های اجتماعی یا فعالیت های عادی
  • تغییرات در خلق و خو یا نوسانات خلقی چشمگیر
  • احساس بی ارزشی، تحریک پذیری، عصبانیت، ناامیدی
  • بی حالی و کمبود انرژی
  • خلق و خوی ضعیف یا احساس غم و اندوه
  • مشکل در تمرکز یا تفکر آشفته
  • مشکل در مقابله با استرس روزانه
  • احساس استرس و اضطراب 

افکار آسیب رساندن به خود یا خودکشی یکی از جدی ترین نشانه های یک بیماری روانی است.در صورت داشتن این افکار این موضوع را با اعضای خانواده در میان بگذارید و با 123 یا همان اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

دلایل مراجعه به روانشناس 

نحوه تشخیص بیماری روانی در خانه 

تست های غربالگری رایگان آنلاین وجود دارد که می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.همچنین یک ابزار غربالگری برای کودکان وجود دارد. به عنوان والدین می توانید یک پرسشنامه را پر کنید و همچنین از فرزندتان بخواهید پرسشنامه دیگری را پر کند.

ابزارهای غربالگری سلامت روان تنها چند دقیقه طول می کشد تا نتایج آنی را دریافت کنید. به شما امتیاز داده می شود و در مورد اینکه چگونه ممکن است بخواهید ادامه دهید به شما توصیه می شود.

به عنوان مثال، ممکن است به شما توصیه شود که آزمایش غربالگری دیگری انجام دهید زیرا شرایطی مانند اضطراب و افسردگی اغلب دست به دست هم می دهند. ابزار غربالگری ممکن است به شما پیشنهاد کند که باید نتایج را به یک دکتر روانشناس نشان دهید تا در مورد اینکه آیا ممکن است بیماری روانی داشته باشید یا خیر، صحبت کنید.

تست های روانشناسی توسط دکتر روانشناس 

ممکن است مواردی در سلامت روان افراد وجود داشته باشد که آزمایش روانشناسی ضروری باشد. آزمون‌های روان‌شناختی ابزارهای ارزیابی هستند که توسط روانشناسان انجام می‌شود. برخی از انواع مختلف تست‌های روان‌شناختی که ممکن است برای کمک به تشخیص مشکلات روانی افراد استفاده شوند به شرح زیر است:

  • مقیاس اضطراب همیلتون (HAM-A)
  • تست اسکیزوفرنی و نشانگر روان پریشی اولیه (STEP)
  • مقیاس وسواس اجباری ییل-براون
  • پرسشنامه افسردگی بک (BDI)
  • مقیاس تجربیات تجزیه ای
  • پرسشنامه غربالگری طیف دوقطبی گلدبرگ

آزمایش ها و تست های روانشناسی به دلایل مختلفی استفاده می شود. گاهی اوقات، آزمایش برای کمک به وضوح در مورد تشخیص مورد نیاز است. تست های دیگر ممکن است به شناسایی ضریب هوشی یا هر گونه ناتوانی یادگیری فرد کمک کند. برخی از این تست ها ممکن است آسیب های مغزی و زوال عقل را تشخیص دهند.

آزمون‌های روانشناسی ممکن است از طریق تلفن و رایانه انجام شوند، یا ممکن است به صورت کتبی یا شفاهی انجام شوند. آنها ممکن است شامل یک سری سؤالات باشند که در آن از یک فرد خواسته می شود اطلاعاتی در مورد اینکه چند بار علائم خاصی را تجربه می کند ارائه دهد یا ممکن است از آنها خواسته شود عباراتی را انتخاب کنند که به بهترین وجه نحوه تفکر، احساس و رفتار آنها را توصیف کند.

تست های روانشناسی توسط دکتر روانشناس 

تست های غربالگری توسط دکتر روانشناس 

از تست های غربالگری سلامت روان می توان برای کمک به یافتن علائم برخی از شایع ترین اختلالات روانی از جمله:

آزمایش‌های غربالگری بیماری روانی را تشخیص نمی‌دهند، اما می‌توانند زمانی که ارزیابی بیشتر مورد نیاز است، علامت دهند. برخی از پزشکان آزمایش‌های غربالگری را در طول دوره‌های فیزیکی سالانه انجام می‌دهند تا به دنبال علائمی باشند که نشان می‌دهد ممکن است فردی با بیماری‌های روانی رایجی مانند اضطراب یا افسردگی مواجه شود. نمونه سوالاتی که ممکن است در ابزار غربالگری مشاهده کنید عبارتند از:

  • آیا در لذت بردن از چیزهایی که قبلاً برایتان لذت بخش بود مشکل دارید؟
  • آیا حتی پس از خواب زیاد احساس خستگی یا خواب الودگی می کنید؟
  • آیا برایتان سخت است که بخوابید؟
  • آیا تا به حال برای مدیریت احساسات خود به مواد مخدر یا الکل روی آوردید؟
  • آیا در کنترل احساسات خشم یا عصبانیت خود مشکل دارید؟
  • آیا در بیشتر مواقع احساس غمگینی، تحریک پذیری یا اضطراب می کنید؟
  • آیا تا به حال به فکر آسیب رساندن به خود یا دیگران افتاده اید؟

یک آزمایش غربالگری ممکن است در قالب یک پرسشنامه ساده انجام شود یا یک پزشک یا پرستار ممکن است از طریق یک لیست ساده از سؤالات استفاده کند.آزمایش‌های غربالگری ممکن است توسط پزشکان و سایر متخصصان سلامت روان نیز مورد استفاده قرار گیرد تا مشخص شود که آیا ارزیابی بیشتر در مورد یک مسئله مصرف بالقوه مواد مورد نیاز است یا خیر. برای مثال، چند سوال ساده می‌تواند به تعیین اینکه آیا فردی مشروب الکلی مشکل‌ساز می‌نوشد، کمک می‌کند.

تست های غربالگری توسط دکتر روانشناس 

کمک گرفتن از روانشناس 

اگر مشکوک هستید که شما یا یکی از عزیزانتان ممکن است بیماری روانی داشته باشید، با یک روانشناس صحبت کنید یا یک تست ابزار غربالگری آنلاین انجام دهید تا در مورد علائم خود بیشتر بدانید. بیماری‌های روانی قابل درمان هستند و مداخله زودهنگام می‌تواند برای کمک به شما یا یکی از عزیزانتان در مدیریت علائمتان کلیدی باشد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که نتیجه یک ابزار غربالگری آنلاین جایگزینی برای ارزیابی توسط پزشک شما نیست. اگر اختلال روانی دارید، دریافت درمان مناسب بسیار مهم است. برای ارزیابی بالینی و تشخیص رسمی با یک دکتر روانشناس صحبت کنید.همچنین میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین آنلاین آن برای تشخیص اختلال خود کمک بگیرید.

کمک گرفتن از روانشناس 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.