در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

همه چیز در مورد حق و حقوق طلاق و پیامد های طلاق در مردان و زنان

همه چیز در مورد حق و حقوق طلاق و پیامد های طلاق در مردان و زنان
چکیده
علت طلاق را امروزه میتوان عوامل رایج و مختلفی چون خیانت ، مشکلات مالی، ازدواج زود هنگام ،نداشتن ارتباط با یکدیگر و ... دانست.همچنین مجموعه ای از عوامل روانی و اجتماعی میتواند منجر به تصمیم گیری برای طلاق باشد.تقریبا نیمی از طلاق های ثبت شده در پنج سال آغازین زندگی مشترک رخ میدهد.ما در این مقاله عواملی که باعث طلاق و جدایی میشوند و پیامدهای منفی آن را بررسی کرده ایم تا بتوانیم بر اساس این یافته ها راهکار مناسبی برای کاهش آن ارائه دهیم.
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/26 11:59 نویسنده: مبینا محتشم فر

علل اصلی طلاق چیست؟

طلاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که استحکام رابطه زناشویی ازبین برود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود داشته باشد.خیانت،عدم برقراری ارتباط،مشکلات اقتصادی،رابطه جنسی مکرر و نداشتن صمیمیت از دلایل عمده طلاق هستند. علت های طلاق و راه های مقابله باآن به شرح زیر می باشند:

  • خیانت 

خیانت یکی از رایج و شایع ترین علل طلاق است.هنگامی از طرف یکی از زوجین این اتفاق رخ می دهد،عصبانیت و نارضایتی باعث اختلاف در نیاز جنسی و عدم صمیمت زوجین عاطفی زوجین میشود.همچنین خیانت یک دلیل قانونی برای طلاق به حساب می آید.

خیانت و علت طلاق زنان و مردان

  • مشکلات مالی

یکی دیگر از دلایل اصلی طلاق وضعیت نامناسب مالی است .پول امکان داشتن بسیاری از امکانات را میسر میسازد و بر همه ی جنبه های زندگی تاثیر میگذارد.در واقع پول و استرس برای بسیاری از زوج ها باعث جدایی و طلاق میشوند.بعد از خیانت مشکلات مالی یکی از بزرگترین دلایل طلاق به شمار می آیند.

طلاق و مشکلات مالی و علت اصلی مشکلات مالی و اقتصادی در طلاق زناشویی

  • جر و بحث مداوم

مشاجره و جر و بحث در مورد مسائل مختلف در زندگی باعث سردی رابطه و تکراری شدن زندگی زناشویی میشود و جنبه های بسیاری از روابط را تحت تاثیر قرار میدهد.بسیاری از زوجین دیدگاه طرف مقابل را بی منطق میدانند و این باعث میشود تا بسیاری از مشکلات بدون حل شدن باقی بماند و همین امر منجر به جدایی و طلاق شود.

  • عدم آمادگی برای ازدواج 

زندگی کسانی که از روی احساسات عاطفی و هیجانات عجولانه شکل گرفته است و هیچ آمادگی برای ازدواج نداشته اند اکثر به طلاق ختم شده .عدم آمادگی برای ازدواج از شایع ترین دلایل طلاق می باشد.

  • اعتیاد

مصرف مواد و الکل و یا اعتیاد به یک رفتار نادرست باعث بی توجهی به زندگی مشترک میشود .این امر میتواند تاثیرات منفی زیادی بر روابط زوجین بگذارد.اعتیاد باعث بی مسئولیت شدن افراد میشود و تعادل مالی را بر هم زده و تاثیر منفی بر زندگی کودکان میگذارد.

طلاق و اعتیاد و عامل اعتیاد در طلاق زن و شوهر ها

  • دخالت والدین در زندگی متاهلی 

اگر اعضای خانواده هر یک از زوجین در مسائل و مشکلات آنها دخالت کنند این ازدواج به طلاق ختم میشود.مشاوره گرفتن از خانواده ها با این تصور که با تجربه هستند گاهی باعث ایجاد اختلافات شدید بین زن و مرد میشود و موقعیت را برای هریک از زوجین سخت و دشوار میکند.

  • مدیریت زندگی مشترک

گاهی ممکن است حتی زوج هایی که رابطه محکمی دارند و کنترل آن را به خوبی انجام میدهند کشمکشی ایجاد شود که منجر به طلاق گردد.البته باید این را در نظر داشت که کنترل زیاد همسر ممکن است باعث ایجاد عصبانیت و تنش شود و همین امر منجر به طلاق شود.

طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق توافقی به این صورت است که زن و مرد بعد از اینکه زندگی مشترک را صلاح ندانستند میتوانند با توافق طرفین در مورد مهریه و نفقه و حضانت فرزند از هم طلاق بگیرند.این مدل طلاق به این صورت است که زوجی که در دادگاه خانواده کنارهم نشسته اند انگار نه انگار که جند سال از عمر خود را زیر یک سقف باهم گذرانده اند. آنها میگویند هم او خوب بود و هم من ،اما با یکدیگر تفاهم نداشتیم.

قانون طلاق در ایران

در خواست طلاق میتواند از سمت مرد یا زن داده شود که هر کدام قوانین خاص خودش را دارد.باید توجه داشت که درخواست طلاق از سمت مرد ،موانع کمتری وجود دارد،اما اگر در خواست طلاق توسط زن به دادگاه داده شود جزئیات و شرایطی دارد که در ادامه به آن میپردازیم .

قانون طلاق در ایران و شرایط طلاق

اگر زن بخواهد از همسر خود طلاق بگیرد

زن میتواند براساس قانون در خواست طلاق به دادگاه ارائه دهد.از جمله مواردی که زن به وسیله آن میتواند در خواست طلاق به دادگاه دهد عبارتند از:

  • عدم پرداخت نفقه
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر یا یک رفتار نامناسب
  • ضرب و شتم 
  • محکوم شدن مرد به حبس به مدت 5 سال
  • داشتن بیماری لاالعلاج
  • غیبت شوهر بیشتر از 4 سال
  • سواستفاده از زن به صورت مکرر
  • توافق زوجین برای طلاق توافقی
  • وکالت داشتن زن از مرد براساس ماده 1119 قانون مدنی
  • غیبت متوالی مرد به مدت 6 ماه یا 9 ماه 

اگر مرد بخواهد از همسر خود طلاق بگیرد 

در ماده 1133 قانون مدنی مرد میتواند با دلایل قانع کننده و موجه از همسر خود طلاق بگیرد.در حال حاضر امکان اینکه مرد بتواند بدون دلیل مواجه همسر خود را طلاق بدهد وجود ندارد.مواردی که توسط مرد برای در خواست طلاق به دادگاه میتواند قانع کننده باشد شامل عدم انجام وظایف ،عدم تمکین،خیانت و مواردی ازین قبیل است.

راه هایی برای سریع طلاق گرفتن

یکی از راه هایی که برای سریع طلاق گرفتن وجود دارد توافق طرفین است،هنگامی که زن و شوهر در خصوص طلاق توافق داشته باشند و دیگر علاقه ای به ادامه زندگی با یکدیگر نداشته باشند میتوانند به صورت توافقی طلاق بگیرند که یکی از سریع ترین راه های طلاق گرفتن است.طلاق توافقی از اختیار مرد در طلاق ناشی میشود.یکی دیگر از راه های سریع طلاق گرفتن طلاقی است که به خواست و اراده مرد باشد.طلاق از جانب زن تنها در صورتی امکان پذیر است که زن یکی از شروط ضمن عقد را دارا باشد.

طلاق سریع و انواع طلاق زود هنگام

انواع طلاق 

دو نوع طلاق در اسلام وجود دارد.که یکی از آنها طلاق بائن بوده و دیگری رجعی است.

در طلاق بائن امکان رجوع برای مرد در دوره عده وجود ندارد.بائن در لغت به معنی جداشونده می باشد.طلاق بائن زمانی است که چهار مورد زیر را دارا باشد:

  • طلاق زمانی انجام شود که زن دوشیزه و باکره باشد.
  • طلاق زمانی اتفاق بیافتد که زن یائسه شده باشد.
  • طلاق خلع و مبارات
  • طلاقی که پس از سه بار وصلت متوالی به عمل آید.

برعکس طلاق بائن در طلاق رجعی مرد میتواند فقط در ایام عده بازگردد و طلاق را برهم زند.همه طلاق ها رجعی هستند مگر موارد بالا را شامل باشند.

دلایل طلاق از دیدگاه اسلام 

طلاق در دیدگاه اسلام به معنی رها شدن و فسخ کردن نکاح است و پدیده ای قرار دادی است که به زن ومرد امکان می دهد و به زن و مرد این امکان را می دهد که پیوند زناشویی خود را از یکدیگر جدا کنند.برخی از دلایل طلایق از دیدگاه اسلام شامل مشکلات اقتصادی و فقرمالی،ناسازگاری جنسی،دخالت اطرافیان و خانواده ها،عدم تمکین،عدم پایبندی به مذهب و اعتقادات ،زیاده طلبی،بی سوادی و ناآگاهی ،سن کم ،ازدواج مجدد و بیکاربودن است.

طلاق در دیدگاه اسلام و دین مذهب اسلامی

پیامد های طلاق

طلاق قطعا آسیب های زیادی به زوجین و خانواده و همچنین جامعه وارد میکند.برخی از عمده ترین پیامدهای طلاق به شرح زیر است:

  • بیماری های روحی روانی 

یکی از پیامدهای طلاق ایجاد بیماری های روحی و روانی است .برخی از اینکه بیماری ها شامل افسردگی ،ناامیدی،کمبود اعتماد به نفس ،استرس و ازین قبیل بیماری ها است.اگر میخواهید راجب بیماری های روحی روانی اطلاعات بیشتری کسب کنید ،کلیک کنید.

  • مشکلات جسمی

پس از طلاق زن یا مرد ممکن است دچار بیماری های جسمی شوند که منشا و ریشه ی آنها روانی است.همچنین اعتیاد به مصرف مواد و دخانیات در مردان پس از طلاق بسیار دیده میشود.

  • مشکل در نگه داری و تربیت فرزندان

معمولا فرزندان طلاق به خصوص در نوجوانی دچار آسیب زیادی میشوند و ممکن است رفتارهای غیرقابل کنترل زیادی از خود نشان دهند.همچنین ممکن است از جدایی والدین خود احساس خجالت و گناه داشته باشند.در بیشتر مواقع فرزندان طلاق بعد از جدایی احساس ناکامی و غم و اندوه دارند.از طرف دیگر هنگامی که والدین از یکدیگر جدا میشوند اگر فرزندان با هردوی آنها ارتباط داشته باشند ممکن است دچار تربیت دوگانه شوند.

  • خودکشی 

تحقیقات نشان داده است که آمار خودکشی در مردان وزنان مطلقه بیشتر از متاهلین و مجردین است.افسردگی پس از طلاق منجر به خودکشی مخصوصا در مردان میشود.

  • مشکلات مالی

یکی دیگر از پیامدهای طلاق مشکلات مالی است .زن ها معمولا پس از طلاق زیر بار مسائل و مشکلات مالی زندگی میروندو نمیتوانند به راحتی از پس هزینه ها برآیند. مردان نیز به علت پرداخت مهریه زیاد به مسائل و مشکلات مالی برخورد می کنند.

راه های جلوگیری از طلاق و پیشگیری از طلاق بین زن و شوهر

راه های پیشگیری از طلاق

بیشتر زوج ها معمولا متوجه مشاجره و بحث های هشدار دهنده برای جدایی نمی شوند و این مسئله را انکار میکنند.هیچکس نمیخواهد از همسر خود جدا شود مگر به اجبار به عقد همسر خود در آمده باشد.برخی از راه های پیشگیری از طلاق عبارتند از:

  • برای جلوگیری از طلاق نباید به همسر خود احساس گناه بدهید.
  • چیزی که می خواهید تغییر دهید را تعیین کنید.
  • سعی کنید بهترین حالت خود باشید.
  • ناراحتی های قدیمی راکنار بگذارید.
  • مهارت هایی که همه باید بدانند را یادبگیرید.
  • اهداف مشترک داشته باشید.
  • از متخصص روانشناس کمک بگیرید.
  • دیدتان را بازکنید.

نشانه های طلاق واضح هستند اما معمولا نادیده گرفته میشوندتا زمانی که کار از کار بگذرد و دیگر نتوان راهی جز طلاق برای آن انتخاب کرد.

طلاق از جانب مردان 

حق طلاق با مرد است .او میتواند هر زمان که میخواهد برای طلاق همسر خود اقدام کند.اما این به این معنی نیست که حق و حقوق زن ضایع شود .بلکه مرد زمانی میتواند همسر خود را طلاق دهد که تمام حق و حقوق او را پرداخت کند.یکی از نکاتی که در طلاق از جانب مرد از اهمییت بالایی برخودار است این است که هنگامی که طلاق از جانب مرد انجام میشود در صورتی که طلاق مربوط به بد رفتاری زن نباشد در این حالت مرد باید نصف اموالی که پس از عقد به دست آورده است را طبق قانون به زن بپردازد.

طلاق از جانب زنان 

به طور کلی حق طلاق برای زن وجود ندارد و حق طلاق در اختیار مرد گذاشته شده است مگر در صورتی که زن دارای یکی از شرایط زیر باشد :

  • در برخی از موارد قانون حق درخواست طلاق را به زن می دهد که همان شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج است .
  • در برخی موارد زوجه به صورت شرط ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر وکالت به منظور اجرای صیغه طلاق را اخذ کرده باشد .
حقوق مرد در طلاق

 به صورت کلی در قوانین جمهوری اسلامی حق طلاق با مرد است.از دیگر حقوق مرد در طلاق این است که هر زمان که بخواهد میتواند همسر خود را طلاق دهد.البته در این طلاق دادن مرد باید تمامی حقوق زن اعم از مهریه ،اجرت المثل و یا اگر شرط نصف شدن دارایی خود را قبل از ازدواج پذیرفته باشد باید نصف دارایی خود را به زن پرداخت کند.درست است که اسلام حق طلاق را به مرد داده است اما مرد باید تمام حقوق زن را بپردازد .

قوانین طلاق و قوانین طلاق غیابی

قوانین طلاق غیابی 

در صورتی که پس از ازدواج یکی از زوجین غیبت کند و یا مکان نامعلومی داشته باشد و فرد به او دسترسی نداشته باشد می تواند طلاق غیابی بگیرد.در خواست طلاق غیابی به دو صورت است:

  • اگر زوج به مدت چهار سال مفقود الاثر باشد فرد میتواند طلاق بگیرد.در ماده 1023 قانون میتواند قانون برای وی حکم طلاق  صادر کند.فرد غایب باید مدت زیادی غیبت داشته باشد و از او هیچ خبری دریافت نشود.زمانی که زن بخواهد در خواست طلاق غیابی بدهد باید سه بار در روزنامه آگهی بدهد تا اگر کسی نسبت به او اطلاعاتی داشت آن ها را بیان کند،اگر باز هم از او خبری نشد دادگاه او را طلاق خواهد داد.البته اگر مرد در قبل ازینک عده زن تمام شود برگردد میتواند دوباره به همسر طلاق گرفته خود برگردد.
  • در ماده 1130 قانون اساسی گفته شده است که اگر زن در زمان نبودن شوهرش دچار مشکل مالی شود و نتواند خرج زندگی خود را بدهد میتواند تقاضای طلاق کند.زمانی که شوهر قادر به انجام وظایف خود نباشدجنبه های زندگی زن از جمله سلامت روحی و جسمی او به خطر میافتد .آنگگاه زن میتواند از شوهر تقاضای طلاق کند و در صورت حضور نیافتن او به صورت غیابی طلاق بگیرد.
چگونه وکیل طلاق انتخاب کنیم؟

انتخاب یک وکیل خوب برای طلاق به همان اندازه که پیدا کردن یک پزشک خوب یا یک مهد کودک خوب برای فرزندتان اهمیت دارد،دارای اهمیت است.انتخاب یک وکیل خوب به کمی توجه و شناخت و البته کمی هم شانس نیاز دارد.داشتن یک وکیل طلاق خوب قطعا در نتیجه دادگاه به نفع شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت .اگر میخواهید بدانید چگونه یک وکیل طلاق خوب انتخاب کنید اینجا کلیک کنید.

آیا طلاق گزینه مناسبی است؟

اگر در زندگی مشترک خود با مشکلات و مسائل برخورد کرده اید و به طلاق گرفتن فکر میکنید،این نکته را در نظر بگیرید که همیشه بهم ریختن و خراب کردن یک زندگی آسان ترین راه است و در اکثر موارد بدترین گزینه نیز هست.شما میتوانید با مشاوره گرفتن از مشاوران و متخصصان خانواده مشکلتان را ریشه یابی کنید و آن را درمان کنید و با تلاش و استفاده از راهکار های درست پایه های زندگی خود را محکم کنید.اگر قصد پیدا کردن یک مشاور خانواده مناسب را دارید سامانه روحیه میتواند به شما در این زمینه کمک کند.مشاوران و روانشناسان سامانه روحیه در خدمت شما هستند تا در این زمینه شما را همراهی کنند.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.