در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

چه زمانی به روانشناس و مشاور مراجعه کنیم؟

چه زمانی به روانشناس و مشاور مراجعه کنیم؟
چکیده
چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟ گفتگودرمانی و مشاوره جهت سلامت روان برای افرادی که دارای مشکلات عاطفی هستند و به دلیل چالش ها و حوادث زندگی با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند می تواند بسیار مفید باشد. این مشاوره ها باعث بهبود بسیاری از بیماری های روانی و بازگشت فرد به روال عادی زندگی می شود.برخی از افراد گمان می کنند جلسات روانشناسی و مشاوره مختص کسانی است که بیماری روانی حاد دارند. اما زندگی همه افراد دارای چالش ها که گاهی بسیار طاقت فرسا هستند، می باشد و نیاز به مشاوره دارد.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/13 0:26 نویسنده: مبینا محتشم فر

چه زمانی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنیم ؟

زمان مراجعه به روانشناس برای هر شخص، بسته به دلیل مراجعه و شدت آن متفاوت است، به همین خاطر پاسخ به این سوال که چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم به عوامل بسیار زیادی مربوط می شود.ما در این مقاله به بررسی دقیق بهترین زمان مراجعه به روانشناس میپردازیم .زندگی همیشه با چالش و مسائل زیادی همراه است .گاهی شدت چالشها به قدری زیاد است که ادامه زندگی برای انسان غیر ممکن به نظر می رسد. این چالش ها ممکن است مرگ یک عزیز، بروز یک اختلال روانی یا احساس اضطرابی طاقت فرسا باشد.نکته مهم این است که بدانید برای هر مشکلی میتوانید از اشخاصی کمک بگیرید و کمک آنها همواره در دسترس است . 

چه زمانی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنیم

  • هنگامی که عزیزی را از دست می دهیم باید به مشاور مراجعه کنیم 

مرگ بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و روزی برای تمامی افراد اتفاق می افتد. اما دانستن این واقعیت، مواجه و تحمل آن را برای ما آسان نمی‌ کند. انسانها در هنگام از دست دادن عزیزانشان از جمله والدین،دوست،همسر،فرزند و یا حتی یک حیوان خانگی رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند.

سوگواری علنی یا خصوصی هر دو موضوعاتی عادی هستند، اما نپذیرفتن فقدان و نبود عزیزان ممکن است، منجر به مشکلاتی طولانی و جدی می شود. یک روانشناس و مشاور به شما کمک می کند راه های مناسب برای کنار آمدن با مرگ نزدیکانتان را پیدا کنید.

  • در هنگام مواجه با استرس واضطراب باید به روانشناس مراجعه کنیم 

در زندگی جنبه های خاص مضطرب کننده ای وجود دارد که بسیاری از آنها از مصاحبه شغلی گرفته تا مشکلات در روابط عاطفی باعث احساس استرس و اضطراب در شما شود.چنانچه استرس و اضطراب هرچه زودتر برطرف نشود، احتمال بروز انزوای اجتماعی، انواع بیماری روانی افسردگی و بسیاری مشکلات دیگر افزایش می یابد. روانشناس با ریشه یابی و فهمیدن علت مشکلات و همچنین روش های مناسب برای غلبه بر آنها، به شما در کنترل استرس و اضطراب کمک می کند.اگر از استرس و اضطراب مزمن رنج می برید توصیه میکنیم مقاله استرس و اضطراب چیست و درمان آن را مطالعه کنید.

آیا برای استرس و اضطراب باید به مشاوره مراجعه کنیم

 

  • هنگام داشتن احساس افسردگی ،باید به مشاور مراجعه کنیم 

احساس درماندگی طاقت فرسا یا ناامیدی از علائم رایج افسردگی است. بسیاری از مردم معتقدند افسردگی را فقط باید از بین برد ، درحالیکه این مسأله به ندرت اتفاق می افتد.افسردگی یک اختلال شایع در حوزه بهداشت روان است که در آن اشخاص علاقه خود را به موضوعات از دست می دهند، بی حوصلگی را تجربه می کنند و معمولا در مدیریت عواطف خود مشکل دارند.اگر شما نیز احساس افسردگی دارید ،پیشنهاد میکنیم با مطالعه مقاله چگونه بفهمم افسردگی دارم و انجام تست ان از سلامت روان خود اگاهی پیدا کنید.

  • زمان ابتلا به فوبیا ،باید به روانشناس مراجعه کنیم 

فوبیا در بیان ساده به معنی ترس های بسیار شایع است که باید آنها را درمان کنیم برخی از فوبیاهای غیرمعمول و بی اساس مشکلات اساسی در زندگی ایجاد می کند.یک روانشناس باتجربه می تواند به شما کمک کند تا بر ترس های خود غلبه کنید تا بتوانید بدون ترس از بسیاری از چیز ها زندگی کنید.

زمان ابتلا به فوبیا باید به روانشناس مراجعه کنیم

  • برای مسائل خانوادگی باید به مشاور مراجعه کنیم 

روابط انسانها، شامل روابط خانوادگی، شخصی یا شغلی دارای فراز و نشیب های بسیار هستند. اگرچه این روابط می توانند از بهترین اتفاقات زندگی باشند، اما ممکن است سرمنشأ فشارها و مشکلاتی نیز باشند.کمک گرفتن از روانشناس، به صورت جداگانه یا در یک گروه، می تواند مشکلات روابط را برطرف کند.همچنین اگاهی از روانشناسی خانواده و کاربردآن در این زمینه میتواند برای شما مفید باشد.

آیا باید برای مسائل خانوادگی به مشاور مراجعه کنیم

  • هنگام ابتلا به اعتیاد ،باید به مشاور مراجعه کنیم 

اعتیاد به برخی از عادت های اشتباه  همچون سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر اغلب برای فرار از مشکلات اساسی و بزرگ و یا به صورت خود درمانی انجام می شود.

روانشناس ضمن حل این مشکلات اساسی و بزرگ، به شما کمک می کند تا برخی مشکلات روانی نظیر بیماری های زیر را هم بر طرف کنید:

ایا معتادها باید به مشاور مراجعه کنند

معمولا ورزشکاران همان اندازه که بدن خود را تمرین می دهند، از لحاظ ذهنی نیز آماده مسابقه می شوند. بعضی از مردم نیز این روش را به طور فعالانه برای آماده شدن در مواجهه با اتفاقات چالش برانگیز زندگی بکار می برند.همانطور که از قبل برای سخنرانی تمرین می کنید، روانشناس به شما کمک کند تا برای دیگر اتفاقات بزرگ آماده شوید تا بهترین عملکرد را داشته باشید، چه المپیک باشد و چه مصاحبه شغلی.اگر شما به عادت اشتباه و ناسالمی همچون سیگار کشیدن اعتیاد دارید ،پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه سیگار را ترک کنیم را مطالعه کنید.

  • زمانی که به اختلالات روانی مبتلا شدیم باید به روانشناس مراجعه کنیم

اختلالات روانی به چند طریق خود را نشان می دهند. این اختلالات گاهی به مسأله دیگری تبدیل می شوند و فقط با کمک یک متخصص بهداشت روان قابل کشف هستند.برخی از اختلالات و بیماری های روانی به شرح زیر می باشند:

  • اختلال دو قطبی
  • اختلال افسردگی اساسی
  • روان گسیختگی
  • اختلال استرس پس از سانحه

برای درمان این بیماری ها و اختلالات روانی بهتر است هرچه سریعتر به مشاور مراجعه کنید .

  • زمانی که نمیتوانیم برای ازدواج تصمیم بگیریم،باید به مشاور مراجعه کنیم 

یکی از اصلی ترین پاسخ ها به سوال چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم مربوط به همین مورد می شود.یکی از اصلی ترین موضوعات مشاوره، مربوط به جلسات مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج بوده است.اگر شما هم قصد ازدواج دارید، حتما قبل از تصمیم قطعی از مشاوره قبل ازدواج کمک بگیرید تا زندگی مشترک خوبی را تجربه کنید. مشاور روانشناس به بررسی شخصیت زوجین  پرداخته و امکان سنجی ازدواجتان را بررسی می کند.

مشاوره ازدواج و مزایای آن

چه کسانی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنند؟

افرادی که دچار اختلالات خفیف نظیر اضطراب یا افسردگی خفیف یا فوبیا باشند نیازمند مراجعه به روانشناس هستند. بعضی از این موارد خفیف با روان‌درمانی و مشاوره‌هایی متناسب هر فرد، می‌تواند برطرف شود.به عبارتی دیگر زمانی که فرد اختلالی غیرعادی را در روحیات خود مشاهده کند لازم است به یک روانشناس و مشاور مراجعه کرده و از وی کمک بگیرد.فرد در مسیر زندگی مانند دوران بلوغ، انتخاب همسر، تربیت فرزند، تعامل اجتماعی با افراد مختلف و همه این مراحلی که در زندگی شخص اهمیت دارد نمی‌تواند همه راه و مسیرها را بدون اینکه مطالعه یا اطلاعاتی داشته باشد به درستی بداند و انتخاب کند، مثلا برای انتخاب همسر و تربیت فرزند حتما باید مشاوره قبلی داشته باشد.در مواردی نیز فرد دچار روان‌پریشی، توهم و اختلالات شدیدی چون بدبینی‌های شدید، پرخاشگری‌های غیرقابل کنترل، وسواس‌های شدید، اضطراب‌های شدید دارد که از راه مشاوره و روان‌درمانی به راحتی برطرف‌ نشده و نیاز به درمان‌های دارویی دارد که باید نزد روانپزشک مورد بررسی و درمان قرار گیرد

چگونه مشاور و روانشناس خوب انتخاب کنیم ؟

در صورتی که به بیماری و اختلالات روانی مبتلا شده اید ،باید از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.البته پیدا کردن مشاور خوب در روند بهبود تاثیر گذار است.انتخاب روانشناس و مشاور خوب یکی از دغدغه های افراد به شمار می آید .با مراجعه به سامانه روحیه ،میتوانید مشاور مناسب و مربوط به بیماری  اختلال خود را انتخاب کرده و روند درمان را شروع کنید.

مزایا مراجعه به روانشناس 

تمام افراد در هر مرحله ای از  زندگی می‌توانند از کمک و مشاورۀ روانشناس بهره بگیرند. به طور مثال مادری که در دوران بارداری قرار دارد، فردی که دچار اعتیاد شده است، افرادی که درگیر اختلالات روانی مختلف مانند افسردگی، اضطراب و استرس شده‌اند، خانواده‌هایی که با مسایل و مشکلات مختلفی دسته پنجه نرم می‌کنند، افرادی که قصد ازدواج داشته و در انتخاب همسر مردد هستند.مراجعه به روانشناس مزایای دارد .این مزایا عبارتند از:

  • نداشتن احساس تنهایی با مشکلات 
  • افزایش انگیزه وانرژی مثبت 
  • باز تر شدن دیدگاه 
  • بهبود سلامت جسمانی 
  • افزایش خودآگاهی 
  • کاهش خشم 
  • مدیریت و درمان استرس و اضطراب 

مزایای مراجعه به روانشناس برای بیماری های روانی

سخن پایانی 

بسیاری از افراد احساس می کنند با مراجعه به روانشناس دیگران به آنها برچسب  مبتلا به اختلال و مشکلات روانی  میزنند و در مقابل مراجعه به روانشناس جبهه‌گیری می‌کنند؛ اما در واقع انسان در طول عمر خود و در جنبه‌های مختلف زندگی لازم است تا از دیدگاه و نظرات روانشناس بهره بگیرد.لذا برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر، در امور مختلف زندگی به روانشناسان مراجعه کنید و اطمینان خاطر داشته باشید که با کمک‌های تخصصی و حرفه‌ای می‌توانید زندگی شادتر و سالم‌تری را برای خود و اطرافینتان رقم بزنید. همۀ ما روزی نیازمند مراجعه به یکی از این مشاوران هستیم. حال اینکه در سنت اشتباه باقی می‌مانیم و سعی بر حل مشکلات به صورت فردی داریم یا به علم اعتماد می‌کنیم و از آن کمک می‌گیریم، موضوعی است که نباید ساده از آن گذشت چرا که سلامت روح می‌تواند در گرو همین تصمیم باشد.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.7 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.